Optima 50 Ah red top agm

oli hyvä kauppias

Purjeveneen 29 hv dieselin starttiakuksi? Kenelläkään kokemuksia. Kannattiko pistää tähän pari hunttia.

36

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 75ah

      Olisiko 75ah oikeampi koko.? Ainakin olisi enemmän reserviä.

      • Här-Veli

        Reservi ei ole pahasta, kun ei oikein voi hinatakaan käyntiin.


    • 1+1=3

      Itsekkin vaihtamassa akkuja ja mietin riittääkö 75ah lyijyakku 29hv moottorille.
      Aiemmin ollut 2x 100 ah akkuja, toinen hupipuolella. Nyt laittaisin 2x 100 ah hupiin ja 75 ah starttiin.

    • Joakim_

      No ei kannattanut. Tavallinen 60 Ah autostarttiakku riittää hyvin starttiakuksi. Eihän sitä rasiteta kuin muutama sekunti starttia kohden ja saa olla hyvin huono akku tai ylläpito, jos ei kymmentä vuotta tuossa käytössä kestä. Autossa joutuu paljon kovemmalla muun kulutuksen, isompien koneiden ja pakkasten takia.

      Rahat olisi kannattanut laittaa hupipuolelle, jossa hyvälle akulle on tarvettakin.

      • FF 27 Charlotta

        Et ole ilmeisesti ikinä yrittänyt käynnistää VP 2001:stä. Käynnistyy kyllä, mutta ei muutamassa sekunnissa. Jos jollain on tuollainen kahdessa sekunnissa käynnistyvä yksilö, niin otan mielelläni vihjeitä vastaan. Kylmäkäynnistysrutiinin tiedän jo.


      • Moottorimiesveneilij
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti ikinä yrittänyt käynnistää VP 2001:stä. Käynnistyy kyllä, mutta ei muutamassa sekunnissa. Jos jollain on tuollainen kahdessa sekunnissa käynnistyvä yksilö, niin otan mielelläni vihjeitä vastaan. Kylmäkäynnistysrutiinin tiedän jo.

        Ellei moottorinne käynnisty muutamissa sekunneissa valmistajien ohjeiden mukaan niin joku osa on silloin jo rikki osittain tai kokonaan taikka säädöt ja asetukset liian paljon pielessä, silloin pitää korjata moottori/laitteet.

        Itselläni on todella hyvin riittänyt 60Ah akut 5.8litran ja 145hv suoraruiskutteisen dieselin käynnistämiseen veneessä ja akut kestäneet huollettuina 12vuotta ja sen jälkeen siirretty autokäyttöön.


      • McInen1
        Moottorimiesveneilij kirjoitti:

        Ellei moottorinne käynnisty muutamissa sekunneissa valmistajien ohjeiden mukaan niin joku osa on silloin jo rikki osittain tai kokonaan taikka säädöt ja asetukset liian paljon pielessä, silloin pitää korjata moottori/laitteet.

        Itselläni on todella hyvin riittänyt 60Ah akut 5.8litran ja 145hv suoraruiskutteisen dieselin käynnistämiseen veneessä ja akut kestäneet huollettuina 12vuotta ja sen jälkeen siirretty autokäyttöön.

        Luepa FF 27 Charlotan kirjoittama viesti. Et ilmeisesti todellakaan tunne kyseistä moottoria. Viiden sekunnin kylmästartti on jo hyvä suoritus... kyllä ne lämpimänä parissa sekunnissa käynnistyy.


      • Joakim_
        McInen1 kirjoitti:

        Luepa FF 27 Charlotan kirjoittama viesti. Et ilmeisesti todellakaan tunne kyseistä moottoria. Viiden sekunnin kylmästartti on jo hyvä suoritus... kyllä ne lämpimänä parissa sekunnissa käynnistyy.

        Muutama sekunti kai voi olla hiukan enemmänkin kuin pari, mutta leikitään, että konetta joutuu starttaamaan minuutin, joka alkaa varmaankin olla jo starttimoottorin kestävyyden äärirajoilla. Startti vie alussa isohkon piikin (~1 s), mutta rauhoittuu sitten ~100 A tasolle. 2000-sarjan VP:ssä on 1:ssä 0,8 kW ja isommissa 1,4 kW startti, joten paljon enempää se ei edes voi ottaa. Starttivirtoja on tullut mitattua 1GM10:stä ja 2 litrasesta auton bensakoneesta.

        1/60*100 = 1,7 Ah. Tolkuttomalla jyystämisellä voi saada siis törsättyä 3% 60 Ah akun kapasiteetista. Autossa tuollainen kuluu helposti, jos pitää muutaman minuutin valoja (~15 A) tai sytysvirtaa (nykyautoissa 10-20 A) päällä, kuuntelee radiota tai käyttää Webastoa jne. Webastoa ei autossa ole minulla vielä ollut. Ihan tavalliset akut ovat kestäneet 9-11 vuotta autossa ja veneessä starttiakkuna niin kauan kuin veneet ovat minulla olleet.

        Tässä vertailun vuoksi tarkka mittaus Audi A4:n starttaamisestä 0-asteisen yön jälkeen. Akusta otettiin hurjat 0,054 Ah, jotka meni takaisin 41 sekunnissa.
        https://groups.google.com/forum/?hl=en&fromgroups=#!topic/sfnet.harrastus.autot/TLTK7BvpaY0


      • Volttaagi
        Joakim_ kirjoitti:

        Muutama sekunti kai voi olla hiukan enemmänkin kuin pari, mutta leikitään, että konetta joutuu starttaamaan minuutin, joka alkaa varmaankin olla jo starttimoottorin kestävyyden äärirajoilla. Startti vie alussa isohkon piikin (~1 s), mutta rauhoittuu sitten ~100 A tasolle. 2000-sarjan VP:ssä on 1:ssä 0,8 kW ja isommissa 1,4 kW startti, joten paljon enempää se ei edes voi ottaa. Starttivirtoja on tullut mitattua 1GM10:stä ja 2 litrasesta auton bensakoneesta.

        1/60*100 = 1,7 Ah. Tolkuttomalla jyystämisellä voi saada siis törsättyä 3% 60 Ah akun kapasiteetista. Autossa tuollainen kuluu helposti, jos pitää muutaman minuutin valoja (~15 A) tai sytysvirtaa (nykyautoissa 10-20 A) päällä, kuuntelee radiota tai käyttää Webastoa jne. Webastoa ei autossa ole minulla vielä ollut. Ihan tavalliset akut ovat kestäneet 9-11 vuotta autossa ja veneessä starttiakkuna niin kauan kuin veneet ovat minulla olleet.

        Tässä vertailun vuoksi tarkka mittaus Audi A4:n starttaamisestä 0-asteisen yön jälkeen. Akusta otettiin hurjat 0,054 Ah, jotka meni takaisin 41 sekunnissa.
        https://groups.google.com/forum/?hl=en&fromgroups=#!topic/sfnet.harrastus.autot/TLTK7BvpaY0

        Ei ole ihan kohdallaan tuo laskelma, sillä mitä isompi virta, sen enemmän kapasiteettia todellisuudessa hukkaantuu. Tätä sanotaan Peukertin kertoimeksi.

        Jos siis otetaan uusiksi:

        t = H(C/IH)^1,3

        100 A purkuaika 60 Ah (20H) akulle, joka on omaa.

        t = 20(60/100*20)^1,3 = 0,2 tuntia = 12 minuuttia


      • Joakim_
        Volttaagi kirjoitti:

        Ei ole ihan kohdallaan tuo laskelma, sillä mitä isompi virta, sen enemmän kapasiteettia todellisuudessa hukkaantuu. Tätä sanotaan Peukertin kertoimeksi.

        Jos siis otetaan uusiksi:

        t = H(C/IH)^1,3

        100 A purkuaika 60 Ah (20H) akulle, joka on omaa.

        t = 20(60/100*20)^1,3 = 0,2 tuntia = 12 minuuttia

        No sitten se olisi 8%. Tosin Peukertin exponentti ei yleensä ole noin suuri starttiakuille, jotka on erityisesti suunniteltu suurille virroille. Jos vaikkapa TM:n mittauksista laskee Peukertin exponentin, saa kaikille testatuille akuille 1,2 tai alemman: http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf

        Noiden arvoilla päästään n. 20 minuuttiin eli minuutin starttauksella kapasiteetista vietäisiin 5%.

        Kukaan ei toivottavasti joudu starttaamaan konettaan lähellekään minuuttia. Jos joutuu, olisin enemmän huolissani starttimoottorista ja siitä lähteekö kone seuraavalla kerralla ylipäätänsä käyntiin kuin akun tyhjenemisestä.


    • AGM-akun kannattaja

      Minun mielestäni kannatti investoida Red Top-akkuun ja sen 50Ah riittää mainiosti noin pieneen koneeseen!

      Itse hankin aivan samanlaisen Optiman AGM-akun 4-syl Perkinsin starttiakuksi, koska tunnettu venetelakka sitä kovasti suositteli. Edellinen, 5 vuodessa simahtanut starttiakkuni oli tavanomainen 75Ah lyijyakku ja siksi hiukan epäilin Optiman ampeerituntien riittävyyttä. Red Topin 50Ah on kuitenkin riittänyt mainiosti ja akku on 11 käyttövuoden jälkeen edelleen kunnossa.

      Tietysti on makuasia, ostaako halvan ja lyhtytkestoisemman normaaliakun vai kalliimman ja pitkäikäisemmän AGM-akun. M

      Olisiko myös niin, että tällaisen AGM-syväpurkausakun ominaisuuksia ei pidä verrata tavallisiin lyijyakkuihin ainoastaan Ah:n perusteella ? Ehkä joku osaa selvittää.

      • Volttaagi

        Suurilla purkausvirroilla AGM:stä vähenee ampeeritunnit paljon hitaammin kuin tavallisesta lyijyakusta, jonka sisäinen vastus on suurempi. Tuolla 100 A purkuvirralla joka startatessa pienemmillä dieseleillä voisi olla 50 Ah AGM vastaa riittävyydeltään vähintään 80 Ah tavallista starttiakkua.

        Tämä ero johtuu siitä että Ah-kokeessa akkua puretaan esim. vain 1/20 sen nimelliskapasiteetista olevalla virralla. 100 Ah akkua voi siis purkaa 5 A virralla 20 tuntia. (H20 rating). Suuremmilla purkausvirroilla tämä suhde ei enää täsmää, koska sisäinen vastus aiheuttaa häviöitä akkutyypin ja iän mukaisesti.


      • Joakim_
        Volttaagi kirjoitti:

        Suurilla purkausvirroilla AGM:stä vähenee ampeeritunnit paljon hitaammin kuin tavallisesta lyijyakusta, jonka sisäinen vastus on suurempi. Tuolla 100 A purkuvirralla joka startatessa pienemmillä dieseleillä voisi olla 50 Ah AGM vastaa riittävyydeltään vähintään 80 Ah tavallista starttiakkua.

        Tämä ero johtuu siitä että Ah-kokeessa akkua puretaan esim. vain 1/20 sen nimelliskapasiteetista olevalla virralla. 100 Ah akkua voi siis purkaa 5 A virralla 20 tuntia. (H20 rating). Suuremmilla purkausvirroilla tämä suhde ei enää täsmää, koska sisäinen vastus aiheuttaa häviöitä akkutyypin ja iän mukaisesti.

        Tuskin tuota noin voi yleistää! TM 18/2003 testissä Optima Yellowtop oli yksi huonoimmista sekä latauksen vastaanotossa (kylmänä) että varakapasiteetissa (25 A purkausvirta lämpimänä). Molemmat "mittaavat" sisäistä vastusta ja Peukertin exponenttia. 200 A virralla pakkasessa Optima oli kyllä paras ja 15-30% parempi kuin muut. Siinäkään se ei ollut lähellekään 50 Ah vs. 80 Ah vastaavuuden eli 60% verran parempi.

        Kun Optima oli testin muita akkuja ulkomitoiltaan huomattavasti kookkaampi ja hinnaltaan muihin nähden 2-6 kertainen, ei tulosta voi kovinkaan hyvänä pitää. Optima ei edes voittanut testiä, vaan edellä oli kolme akkua, jotka maksoivat 1/4:n.

        http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf


      • tuoreempi testi
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuskin tuota noin voi yleistää! TM 18/2003 testissä Optima Yellowtop oli yksi huonoimmista sekä latauksen vastaanotossa (kylmänä) että varakapasiteetissa (25 A purkausvirta lämpimänä). Molemmat "mittaavat" sisäistä vastusta ja Peukertin exponenttia. 200 A virralla pakkasessa Optima oli kyllä paras ja 15-30% parempi kuin muut. Siinäkään se ei ollut lähellekään 50 Ah vs. 80 Ah vastaavuuden eli 60% verran parempi.

        Kun Optima oli testin muita akkuja ulkomitoiltaan huomattavasti kookkaampi ja hinnaltaan muihin nähden 2-6 kertainen, ei tulosta voi kovinkaan hyvänä pitää. Optima ei edes voittanut testiä, vaan edellä oli kolme akkua, jotka maksoivat 1/4:n.

        http://migu.baanapojat.net/TM/akut.pdf

        http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf
        Toisenlainen tuoreempi testitulos.


      • tunari...
        tuoreempi testi kirjoitti:

        http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf
        Toisenlainen tuoreempi testitulos.

        Edelleenkin, vaatii kyllä suunnatonta uskoa mainoksiin, jos näkee mielekkääksi investoida kapasiteetiltaan puolta pienempään mutta hinnaltaan kaksinkertaiseen starttiakkuun. Pari viikkoa sitten käynnistin Perkins 4.108:n yli 10 asteen pakkasessa 11 vuotta vanhalla 100 Ah tavallisella lyijyakulla. Ilmauksineen tarvittiin noin 20 pitkää starttausta ja noin 15 hehkutusjaksoa, mutta akku riitti ja kone käynnistyi. Ihmettelen jos 22 vuotta vanhalla 50 Ah Optimalla oloisi tehnyt saman.


      • testit ja tarinat
        tuoreempi testi kirjoitti:

        http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf
        Toisenlainen tuoreempi testitulos.

        Mielenkiintoinen testitulos. Optiman AGM-akku näköjään pystyi luovuttamaan eniten wattitunteja painoonsa nähden! Sillä sanottiin olevan eniten syväpurkaussyklejä euroa kohti.

        Tietysti tarina Perkinsin pakkasstartista 11-vuotiaalla 100Ah lyijyakulla oli anekdootti, jota kukaan ei voi pitää vertailutestinä ellei samaa pakkasstarttia tehty muilla akuilla.


      • Joakim_
        testit ja tarinat kirjoitti:

        Mielenkiintoinen testitulos. Optiman AGM-akku näköjään pystyi luovuttamaan eniten wattitunteja painoonsa nähden! Sillä sanottiin olevan eniten syväpurkaussyklejä euroa kohti.

        Tietysti tarina Perkinsin pakkasstartista 11-vuotiaalla 100Ah lyijyakulla oli anekdootti, jota kukaan ei voi pitää vertailutestinä ellei samaa pakkasstarttia tehty muilla akuilla.

        Syväpurkaussyklejä ei kuitenkaan mitenkään testattu, vaan ne perustuivat valmistajien ilmoitukseen.

        Tämän keskustelun kannalta tuo vertailu ei tuonut oikein mitään lisätietoa. Siinähän vertailtiin hupiakkuja ja kaikki vertailun akut olivat AGM tms. akkuja. Keskustelun aiheenahan oli starttiakku ja siinäkin halvempi Optima-malli vs. vielä halvemmat eli käytännössä tavalliset nesteakut. Starttiakussa purkaussyklit eivät kiinnosta, koska niitä ei ehjällä moottorilla tule.


      • tunari...
        testit ja tarinat kirjoitti:

        Mielenkiintoinen testitulos. Optiman AGM-akku näköjään pystyi luovuttamaan eniten wattitunteja painoonsa nähden! Sillä sanottiin olevan eniten syväpurkaussyklejä euroa kohti.

        Tietysti tarina Perkinsin pakkasstartista 11-vuotiaalla 100Ah lyijyakulla oli anekdootti, jota kukaan ei voi pitää vertailutestinä ellei samaa pakkasstarttia tehty muilla akuilla.

        No eihän tietenkään ollut kyseessä mikään akkujen vertailutesti, ei edes akkutesti, koska tavoitteena oli testata moottoria eikä akkua.

        Kaikessa testaamisessa on se ongelma, että pitää rajoittua testaamaan niitä ominaisuuksia joka ovat helposti määrällisesti arvioitavissa ja sellaisissa olosuhteissa jotka ovat varmasti kaikille testattaville tuotteille tasapuolisia. Akkujen käyttöikää on vaikea testata, koska testi kestäisi kauan tai nopeutettuna ei ehkä vastatisi todellisuutta kaikille akuille samalla tavalla. Ja nythän, kun arvioidaan Optima-starttiakkuun investoimisen mielekkyyttä, oleellisin tieto olisi juuri akun käyttöikä, jotta tiedettäisiin kuinka suuri akkukustannus on per vuosi. Jos tavallinen akku on vielä kunnossa 11 vuoden jälkeen, pitäisi tuplahintaisen akun olla kunnossa vielä 22 vuoden jälkeen. Tälle vaatimukselle pitää hakea uskottavuutta kaikkien muiden testitulosten (paitsi kestoikätestituloksen) kautta, varmaan kestää kun on niin kallis, kevyt, voi asentaa nurinpäin, kestää syväpurkausta jne.


    • toisaalta ja toisa..

      Tämä kalliin akkuvaihtoehtoehdon ja laadukkaan normiakun erotuksella en olisi saanut venekaupasta kun yhden pylpyrän. Toivotaan, että Optima pelittää 10 vuotta niin starttiakun vuosikustannuiseksi tulee parikymppiä. Tod. näk. hyödyn laatukamojen hankkimisesta saa jälleen kerran seuraava omistaja kun näiden veneiden pitoaika on tupannut olla itsellä alle kuusi vuotta. Pitää esitellä erikseen erityisen hyvää starttiakkua aikanaan venettä myydessä. Ehkä pistän asiasta maininnan jopa nettiveneilmoitukseen :-)

    • Starttiakun Ah?

      Joakim kirjoittaa "Tavallinen 60 Ah autostarttiakku riittää hyvin starttiakuksi."
      Tätä olen itsekin miettinyt, kuinka pieni starttiakku voi olla jotta se vielä täyttää tehtävänsä mukisematta?
      Ongelmana on tilanpuute, jotta saisin mahtumaan erillisen hupiakun pitäisi starttiakuksi vaihtaa ulkomitoiltaan selkeästi pienempi akku, max. n. 45 Ah. Tod. näk. parhaiten mahtuisi kapoisat moottoripyörän 18 Ah akut 2 kpl rinnan kytkettynä. Mutta riittävätkö nämä starttiakuksi, kone on 25 hp 3-pyttyinen hehkutulpilla varustettu Sole.
      - Onko kokemusta mp-akuista veneessä, luulisi että ainakin kallistelua sietävät hyvin, mutta riittääkö "cranking power"?

      • Mulla on vastaavalla 3-sylinterisellä moottorilla 45 Ah starttiakku. Missään olosuhteissa ei ole epäilyttänyt sen starttivirran annon riittävyys. Kovilla pakkasilla ei tule veneen moottoria starttailtua...


    • -Mika-

      Mulla on ollut pitkään 16 Ah:n lyijyhyytelöakku starttiakkuna Yanmar 1GM10 koneessa. Ei ole hyytynyt koskaan kapasiteetin puuteeseen. Ja se oli vanha akku jo kun laitoin sen sinne, se purettiin pois 5 vuotta vanhana palohälytinkeskuksesta, kun niillä on sellanen sääntö, että akut vaihdetaan varmuuden vuoksi viiden vuoden välein. JA sitä ei siis todellakaan ole edes suunniteltu toimimaan starttiakkuna!

      MP-akuiksi myydään nykyään myös lyijyhyytelöakkuja, sellainen voisi ihan hyvin toimia starttiakkuna. Numeroiden valossa jopa paremmin, kuin tuo jota olen siihen käyttöön käyttänyt vuosia ongelmitta.

      • oleellista oli

        Kunnollinen starttiakku on tärkeä turvallisuusvaruste. Hätätilanteessa esim. kipparin pudotessa mereen tai saadessa sydärin toivoisin itse kipparina että vaimokin saa koneen käyntiin pikaisesti ilman akkukaapeleiden virittämisiä tai akkujen yhdistämiskytkimiä. Optimassa on hyvää korkea starttivirta, täysin suljettu rakenne, toiminta vaikka ylösalaisin ja hyvä tärinän sieto. Merikelpoisuus tarkoittaa sitä, että aluksen kulun kannalta oleelliset laitteet toimivat, taulutelkan ei ole niin väljä.


      • Joakim_
        oleellista oli kirjoitti:

        Kunnollinen starttiakku on tärkeä turvallisuusvaruste. Hätätilanteessa esim. kipparin pudotessa mereen tai saadessa sydärin toivoisin itse kipparina että vaimokin saa koneen käyntiin pikaisesti ilman akkukaapeleiden virittämisiä tai akkujen yhdistämiskytkimiä. Optimassa on hyvää korkea starttivirta, täysin suljettu rakenne, toiminta vaikka ylösalaisin ja hyvä tärinän sieto. Merikelpoisuus tarkoittaa sitä, että aluksen kulun kannalta oleelliset laitteet toimivat, taulutelkan ei ole niin väljä.

        Ehdottomasti starttiakun pitää olla luotettava. Optima on todella isokokoinen ja kallis. Samaan tilaan mahtuu ehkä 50% suurempi tavallinen starttiakku, joka on nykypäivänä suljettu ja kestää taatusti sen tärinän mitä purjeveneessä tulee vastaan ja ne kallistumat, joilla koneen käynnistyksestä on jotain hyötyä.

        Tuo 50 Ah Optima Red näyttää olevan mitoiltaan kutakuinkin sama kuin 75 Ah perusakku, jossa taatusti riittää virtaa pidempään. Ja niitä saa alle satasella.


      • AGM kalliimpi....
        Joakim_ kirjoitti:

        Ehdottomasti starttiakun pitää olla luotettava. Optima on todella isokokoinen ja kallis. Samaan tilaan mahtuu ehkä 50% suurempi tavallinen starttiakku, joka on nykypäivänä suljettu ja kestää taatusti sen tärinän mitä purjeveneessä tulee vastaan ja ne kallistumat, joilla koneen käynnistyksestä on jotain hyötyä.

        Tuo 50 Ah Optima Red näyttää olevan mitoiltaan kutakuinkin sama kuin 75 Ah perusakku, jossa taatusti riittää virtaa pidempään. Ja niitä saa alle satasella.

        Voi hyvin olla, että Joakim on oikeassa akkujen koosta. AGM-akut ovat näköjään vähän isokokoisempia kuin halvemmat "perusakut". Pikaisen nettisurffauksen perusteella Optiman Red Top -akut eivät kuitenkaan näyttäisi olevan sen suurempia kuin muunkaan merkkiset AGM-akut.

        Itselläni on se käsitys, että AGM-akuilla on etuja tavallisiin perusakkuihin verrattuna. Yksi käytännön asia on kaasun muodostus, jonka takia veneen akkutilassa täytyy olla tuuletus. AGM-akut eivät vaadi tuuletettua tilaa.


      • huomenna ...
        Joakim_ kirjoitti:

        Ehdottomasti starttiakun pitää olla luotettava. Optima on todella isokokoinen ja kallis. Samaan tilaan mahtuu ehkä 50% suurempi tavallinen starttiakku, joka on nykypäivänä suljettu ja kestää taatusti sen tärinän mitä purjeveneessä tulee vastaan ja ne kallistumat, joilla koneen käynnistyksestä on jotain hyötyä.

        Tuo 50 Ah Optima Red näyttää olevan mitoiltaan kutakuinkin sama kuin 75 Ah perusakku, jossa taatusti riittää virtaa pidempään. Ja niitä saa alle satasella.

        Mittasin kun noita on tuossa latauksessa ja huomenna veneelle menossa. Optima on 3 cm matalampi ja 1 cm lyhyempi kuin omat kolme 70 Ah avointa lyijyhupiakkuani. Paino on sama 18 kg. Akkutyyppien käytössä olevissa Ahssa on ymmärtääkseni eroja. Suuremman käynnistysvirran lisäksi Optiman voi purkaa tyhjemmäksi. Hupiakustostani voi käyttää vain 105 Ah koska avointa akkua ei pitäisi purkaa 50 % tyhjemmäksi. Starttiakun fyysinen koko ei ole itselle oleellinen kunhan mahtuu sille tarkoitettuun tilaan. Akuutimpi kysymys on kestääkö Noan 30 mm alumiinitolppa kuitenkaan 50 w panelin tuuli tms kuormia. Vaikuttaa kasattuna hieman huteralta. Taidan laittaa tolpan sisään ylimääräisen 25 mm rosteriputken.


      • Joakim_
        AGM kalliimpi.... kirjoitti:

        Voi hyvin olla, että Joakim on oikeassa akkujen koosta. AGM-akut ovat näköjään vähän isokokoisempia kuin halvemmat "perusakut". Pikaisen nettisurffauksen perusteella Optiman Red Top -akut eivät kuitenkaan näyttäisi olevan sen suurempia kuin muunkaan merkkiset AGM-akut.

        Itselläni on se käsitys, että AGM-akuilla on etuja tavallisiin perusakkuihin verrattuna. Yksi käytännön asia on kaasun muodostus, jonka takia veneen akkutilassa täytyy olla tuuletus. AGM-akut eivät vaadi tuuletettua tilaa.

        Kaikki akut vaativat jollain lailla tuuletetun tilan, sillä mahdollisen ylilatauksen aikana akun sisälle muodosuu painetta ja kaasut pääsevät varoventtiilistä ulos. AGM-akuista käytetään myös nimitystä VRLA (Valve Regulated Lead Acid).

        Tuossa ei ole oleellista eroa nykyisten perustarttiakkujen ja AGM-akkujen välillä. Kumpikaan ei normaalikäytössä päästä hönkäystäkään ulos. Ehkä jostan vielä on mahdollista ostaa perinteisiä avonaisia korkillisia akkujakin, joista tulee herkemmin kaasua ulos, tosin niissäkin vain selkeästi yli 14 V jännittellä ladattaessa. Viimeksi olen avoinaisen akun ostanut 2000-luvun puolivälissä. Sen jälkeen olen ostanut useamman perusakun ja kaikki ovat olleet täysin huoltovapaita ja suljettuja.

        AGM-akuilla on ehdottomasti etuja, mutta niitä voi hyödyntää lähinnä hupikäytössä, jossa akkuja oikeasti puretaan ja ladataan. Veneen starttiakkuna AGM:stä ei ole käytännön iloa.


      • tolpan tuenta
        huomenna ... kirjoitti:

        Mittasin kun noita on tuossa latauksessa ja huomenna veneelle menossa. Optima on 3 cm matalampi ja 1 cm lyhyempi kuin omat kolme 70 Ah avointa lyijyhupiakkuani. Paino on sama 18 kg. Akkutyyppien käytössä olevissa Ahssa on ymmärtääkseni eroja. Suuremman käynnistysvirran lisäksi Optiman voi purkaa tyhjemmäksi. Hupiakustostani voi käyttää vain 105 Ah koska avointa akkua ei pitäisi purkaa 50 % tyhjemmäksi. Starttiakun fyysinen koko ei ole itselle oleellinen kunhan mahtuu sille tarkoitettuun tilaan. Akuutimpi kysymys on kestääkö Noan 30 mm alumiinitolppa kuitenkaan 50 w panelin tuuli tms kuormia. Vaikuttaa kasattuna hieman huteralta. Taidan laittaa tolpan sisään ylimääräisen 25 mm rosteriputken.

        Olet oikeassa siinä, että AGM-akun voi ilman vahinkoa purkaa paljon tyhjemmäksi kuin perinteisen akun. Siksi akkuvalmistajan ilmoittamat Ah-luvutkaan eivät ole vertailukelpoisia.

        Toinen asiasi oli aurinkopaneelin tolppa. Mielestäni on turha laittaa sisäputkea vahvikkeeksi. Paljon parempi vaihtoehto on asentaa tolppaa tukevat "staagit". Riittää, kun laitat kaksi viistotukea samaan tapaan kuin tuuligeneraattorin tolppiin on tapana asentaa. Tukien alapäät voi kiinnittää takakaiteeseen tai kanteen.


      • mites se tuuletus?
        Joakim_ kirjoitti:

        Kaikki akut vaativat jollain lailla tuuletetun tilan, sillä mahdollisen ylilatauksen aikana akun sisälle muodosuu painetta ja kaasut pääsevät varoventtiilistä ulos. AGM-akuista käytetään myös nimitystä VRLA (Valve Regulated Lead Acid).

        Tuossa ei ole oleellista eroa nykyisten perustarttiakkujen ja AGM-akkujen välillä. Kumpikaan ei normaalikäytössä päästä hönkäystäkään ulos. Ehkä jostan vielä on mahdollista ostaa perinteisiä avonaisia korkillisia akkujakin, joista tulee herkemmin kaasua ulos, tosin niissäkin vain selkeästi yli 14 V jännittellä ladattaessa. Viimeksi olen avoinaisen akun ostanut 2000-luvun puolivälissä. Sen jälkeen olen ostanut useamman perusakun ja kaikki ovat olleet täysin huoltovapaita ja suljettuja.

        AGM-akuilla on ehdottomasti etuja, mutta niitä voi hyödyntää lähinnä hupikäytössä, jossa akkuja oikeasti puretaan ja ladataan. Veneen starttiakkuna AGM:stä ei ole käytännön iloa.

        Akkutilan tuuletuksesta löytyy runsaasti linkkejä. Parissakin keskutelufoorumissa todettiin, että ns. huoltovapaat veneakut eivät sittenkään ole täysin kaasutiiviitä eli tuuletus niidenkin akkubokseissa pitäisi olla. AGM ja geeliakut eivät päästä vetyä latauksessa eivätkä vaadi tuuletusta. Ne voi myös asentaa vaikkapa ylösalaisin.

        Tässä muutamia akkuartikkeleita:
        http://www.yachtsurvey.com/boat_battery_basics.htm
        AGM: “….The down side is the cost of around 2-3 times comparable standard batteries. Thus their greatest benefit is for installations where it is hard or impossible to ventilate charging fumes such as the interiors of sail boats”
        http://www.yachtingmonthly.com/plus/530747/how-batteries-can-explode-and-how-to-avoid-it
        http://marine-electronics.net/techarticle/battery_faq/b_faq.htm#5

        Katsastusmääräyksissä todetaan, että latauksessa purkautuvan vetykaasun takia "akkutilan tulisi olla ulos tuulettuva"
        http://www.purjehtija.fi/tiedostot/KATSASTUSSAANNOT2011.pdf


    • Volttaagi

      Juu ja ei. Litratilavuuden perusteella voi arvioida tarvittavaa starttivirtaa kaavalla 100 150*moottorin litratilavuus. Jos moottorin tilavuus on vaikka 1,3 litraa niin pitäisi olla 100 150*1,3 = 295 CA

      (CA "cranking amps")

      Ah ei ole mitään käyttöä niinkään starttiakuissa, vain luovutetuilla maksimiampeereilla. Tavallisessa vapaa-ajan akussa ampeeritunteja on starttimapeereihin nähden noin suhteessa 1/7 kun tuossa Optimassa suhde on 1/18. Sinulle olisi todella riitänyt jopa 17 Ah AGM akku, jos sellaista olisi tarjolla.

      AGM-akku vaatii kunnolliisen latausjännitteen eli 14,4 V - 0,2V muutoin akku hyytyy ajan mittaan, eikä siitä ole juuri iloa.

      Aika reippaasti siis piisaa ekstraa tuossa Red Topissa, vaikkei se ilmausrulianssiin varautuminen olekaan ihan tyhmää.

      • jakodiodi vs. rele!

        Kiitos asiallisesta ampeerituntien selvityksestä!

        Oli hyvä, että muistutit myös latausjännitteestä. Omassa veneessäni oli aikaisemmin jakodiodi. Kun vaihdoin sen tilalle jakoreleen, akkujen navoista mitattu latausjännite nousi 0.7-0.8 voltilla ja oli 14.5 V eli juuri sopiva AGM-akuilleni.
        Jos järjestelmässä on ns. älykäs lataussäädin (esim. Mastervolt), latausjännitteen voi säätää kullekin akkutyypille sopivaksi eikä jännitettä alentavaa jakodiodia tarvitse poistaa.


      • Bossu
        jakodiodi vs. rele! kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ampeerituntien selvityksestä!

        Oli hyvä, että muistutit myös latausjännitteestä. Omassa veneessäni oli aikaisemmin jakodiodi. Kun vaihdoin sen tilalle jakoreleen, akkujen navoista mitattu latausjännite nousi 0.7-0.8 voltilla ja oli 14.5 V eli juuri sopiva AGM-akuilleni.
        Jos järjestelmässä on ns. älykäs lataussäädin (esim. Mastervolt), latausjännitteen voi säätää kullekin akkutyypille sopivaksi eikä jännitettä alentavaa jakodiodia tarvitse poistaa.

        Diodeja on myös pienemmällä pudotuksella, esim. 0,2V


    • kannattaa lukaista!
      • huomasin optiman!!

        Kappas vaan, sivulla 10 todetaan AGM-akun sopivan starttiakuksi ja kuvassa näyttäisi olen Optima-merkkinen akku!


    • -Mika-

      Sinänsä ymmärettävää. Yleensä akkutekniikoissa rinnastetaan eri termit toisiinsa ilman todellista syytä. Tai no, markkinoinnillakin on osasyynsa siinä.

      AGM-akku voi olla starttiakku tai "hitaampaa virtaa pitkään" antava deep-cycle -akku. AGM tarkoittaa oikeastaan vaan sitä, että akkuhappo on imeytetty lasikuitumattoon. Joka on tietysti venekäytössä muutenkin järkevää, happo ei "hölsky" akussa veneen keikkuessa.

      Samoin termiä (tai oikeammin lyhennettä) VRLA käytetään usein väärin, kertomaan mukamas paremmasta kestävyydestä tai kapasiteetinantokyvystä johonkin käyttöön. Se kuitenkin tarkoittaa vaan sitä, että kyseessä on paineventtiilillä varustettu happoakku (Valve Regulated Lead Acid).

      Käyttötarkoituksen mukaan suunnitellut starttiakut voi olla VRLA ja/tai AGM akkuja. Samoin deep-cyckle hupiakut voi olla kaikkea tuota. Kuitenkin niiden käyttäytyminen on erilaista, johtuen suunnittelusta ja valmistuksesta eri käyttötarkoitukseeen. Siihen vaikutta jo moni muu asia.

      Lisäksi on vielä geeliakku, eli lyijyhyytelöakku. Niitä tapaa enimmäkseen vaan pienivirtaisissa sovelluksissa nimenomaan ylläpitoakkuina. Esimerkkinä vaikkapa hälytyskekukset ja UPSit. Silti niitäkin voi käyttää paljon laajemmalti.

    • Bossu

      Ratkaisevaa on starttivirta, ei Ah-lukemat. Mulla oli yli 50-v traktorissa, jossa on ties mitä jäykkiä öljyjä uusi 60 Ah Bilteman autoakku (starttivirta muistaakseni jotain 400A), joka nyykähti pienessäkin pakkasessa, jos ei moottoria ollut lämmitetty. Vaihdoin tilalle 70 Ah erikoisvahvan starttiakun, joka antoi jotain 700 A starttivirtaa. Jo lähti kovemmassakin pakkasessa, eikä siinä kapasiteetti vaikuttanut. Tietysti yleensä Ah-luku ja CCA-luku korreloivat jollain lailla, eli iso starttiakku riittää varmasti.

      Jos alkaa 60 Ah akusta loppua varaus startissa, niin sitten on vakavampi ongelma muualla, kun täytyy minuuttikaupalla pyörittää. Fiskarissa mulla on 40 vuotta vanha VP MD2B (25hv), ja se nyt lähtee millä akulla vaan liikkeelle. Pikku pakkasessa starttailin sitä vanhalla 60Ah 400 A autonakulla viime marraskuussa, ja silloin piti pyörittää lähemmäs 10 sekuntia, muttei ollut mitään ongelmaa akun riittävyyden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe