Jos olen tulossa kapeaa yhden auton levyistä tietä alamäkeen ja toinen auto tulee vastaan (eli se ajaa ylämäkeen), niin kumman täytyy väistää eli esim peruuttaa tossa tilanteessa jos ei tosiaankaan mahduta vierekkäin?
Itse laittaisin ylämäkeen tulevan pakittamaan? Mitä mieltä olette?
Kapea ylämäki-alamäki, väistäminen?
24
2388
Vastaukset
- Ratsumies vaunuja
Noinhan se vuoristoissa on tapana. Suomenkin laissa oli vielä ennen sotia määräykset siitä että tyhjä reki väistää kuormattua, kärryt vaunuja ja jalkamies ratsumiestä, mutta nämä on kumottu. Satunnaisen kulkijan on suunnasta riippumatta viisasta väistää jos vastaan tulee yksityistien omistaja.
- Anni Autoilija
Juu, jos molemmat on tien omistajia? Ja jos lisätään vielä liukas mäki? Helpompihan se jäiseen alamäkeen ja alamäkeen muutenkin on peruuttaa?
- Tyhmää_kyselee
Jos siitä meinaa päästä niin parempi olisi väistää, ihan sama kumpi. Muuten peruutatte takaisin molemmat sinne mistä läksittekin.
- rshtthrs
Tämmöisiä tilanteita varten ei ole säädöksissä ohjeita. Vain tiellä olevan esteen väistämisestä on säädetty. Käytännössä tilanteita on niin monia, ettei liene lainsäätäjä nähnyt syytä alkaa yrittää tarkempaa säädöstä kirjoittaa. Esim. ylöspäin tulijahan ei ehkä osaa peruuttaa ollenkaan.
- Anni Autoilija
Näinpä ajattelinkin ettei mitään sääntöjä tähän ole. Olinpahan oikeassa!
- 50-luvulla
Vanha sääntö oli että ylösnousevaa väistetään.
Kyllä ko. asiasta on kirjallistakin tietoa joskus ollut jossain tieliikennekirjassa.
Siinä sanottiin, että ylämäkeen ajava väistää. Perusteluna oli ylämäkeen ajavan helpompi pysähtyminen ja näin hitaammalla nopeudella suoritettu turvallisempi väistäminen.- täpisevaan
Muuten oikein, mutta alamäkeen menijän piti väistää.
Syynä oli silloisten autojen pieni teho. Jos pysähtyi ylämäkeen, auto ei enää jaksanut lähteä liikkeelle. Toinen syy oli mäen liukkaus. Eli jos pysähtyi liukkaaseen ylämäkeen,ei autoa saanut enää liikkeelle.
Alamäkeen menijä väistää ylämäkeen tulevaa. - heikompi väistää
täpisevaan kirjoitti:
Syynä oli silloisten autojen pieni teho. Jos pysähtyi ylämäkeen, auto ei enää jaksanut lähteä liikkeelle. Toinen syy oli mäen liukkaus. Eli jos pysähtyi liukkaaseen ylämäkeen,ei autoa saanut enää liikkeelle.
Alamäkeen menijä väistää ylämäkeen tulevaa.Kyllä loogisempaa on se että alamäkeen menevä väistää, sillä alamäkeen tien reunasta pääsee varmemmin liikkeille. Ylämäkeen jos joutuu ajamaan tien reunaan, niin jää helposti kiinni.
Käytännössä viimekädessä heikompi väistää, kun asia ratkaistaan painimalla. täpisevaan kirjoitti:
Alamäkeen menijä väistää ylämäkeen tulevaa.Höpise vaan. Minä en vastannutkaan, mitä mieltä olen, vaan onko asiasta kirjallista tietoa. Sitä löytyy, mutta ei tähän hätään, sillä olen mökillä viettämässä munarikasta pääsiäistä.
Jos ei osaa peruuttaa alamäkeen, niin turha tulla tänne avautumaan noinkin syvällä rintaäänellä mututuntumalla. Älä sinä väistä rinteesssä, ryömitpähän sitten kolarin sattuessa oikeudessa. Niin ihmeellistä ja kummallista on pienen kulkijan tie.- samat sulle
Täpinä kirjoitti:
Höpise vaan. Minä en vastannutkaan, mitä mieltä olen, vaan onko asiasta kirjallista tietoa. Sitä löytyy, mutta ei tähän hätään, sillä olen mökillä viettämässä munarikasta pääsiäistä.
Jos ei osaa peruuttaa alamäkeen, niin turha tulla tänne avautumaan noinkin syvällä rintaäänellä mututuntumalla. Älä sinä väistä rinteesssä, ryömitpähän sitten kolarin sattuessa oikeudessa. Niin ihmeellistä ja kummallista on pienen kulkijan tie.Jos et osaa pysähtyä alamäkeen, niin parasta että jäät muninesi pysyvästi sinne mökille.
samat sulle kirjoitti:
Jos et osaa pysähtyä alamäkeen, niin parasta että jäät muninesi pysyvästi sinne mökille.
Kylläpä luetun ymmärtäminen on sinulle vaikeaa. Taaskaan ei ollut minun osaamisesta kysymys, kenties sinun kohdallasi, vaan mitä löytyy kirjallisena.
Jouduin vetelemään ojasta yhtä autoa useampaan kertaan. Resukka kun yritti peruuttaa lievään ylämäkeen, niin peruuutti keulansa ojaan. Vedin hänet tielle ja taas peruutti ojaan. Jouduin ohittamaan ojan kautta, jotta pääsin vetämään hänet taas tielle.Oneksi satuttiin iltakävelylle, olisi saanut apua vasta aamulla.
- 4+12
Asiasta ei ole lakia mutta jos minä tulen vastaan niin turha odottaa että peruuttaisin. Jos ei rinnaikkain mahduta niin sitten seisotaan paikallaan kunnes vastaantulija peruuttaa.
- 1241224142112142142
Miksi et voi peruuttaa? Kyllähän mopoautoissa on pakki vai olenko väärässä? Sitä paitsi kyllä mopolijoidenkin pitää osata liikennesäännöt sekä liikennekäyttäytyminen vai oletko mielestäsi jotenkin muiden yläpuolella? "Se joka itsensä ylentää, se alennetaan".
Toivottavasti poliisi saa sinut nopeasti kiinni. Muutenkin olen sitä mieltä, että mopoautot eivät kuulu maantielle.
- minäminäminäminä
Varsinkin liukkaalla päästäisen sen ylämäkeen tulevan ensin ettei jää jumiin liukkauden takia ja joudu hakemaan uutta vauhtia peruuttamalla suoralle.
Mutta mulla onkin käytöstapoja. - riippuu tilanteesta
Minulla oli tällainen tilanne eilen. Mäkeä alaspäin tuleva väisti koska hänelle riitti 50 metrin peruuttaminen, minulla sitä peruutettavaa olisi ollut puoli kilometriä.
- takaisin ylös vaan
Kyllä alamäkeen menevä joutuu väistämään, helpompi se on peruuttaa takaisin ylös.
Alamäkeen peruutettaessa ajoneuvo voi karata tai mennä ojaan, esimerkikisi jos on peräkärry vielä perässä.- kyllä
Alamäkeen peruuttaminen voi muutta aika äkisti hallitsemattomaksi tilanteeksi. Jarruttaessa eturenkaat lukkiintuu helpommin ja takaperin mentäessä se tarkoittaa sitä että kohta ollaan poikittain.
Alamäkeen pääsee myös tien reunasta paremmin liikkeille, joten alamäkeen tulevan kannattaa väistää sivuun, jos sillä keinolla pääsee ohi.
Itselläni on nelivetoinen auto, joten yleensä minä väistän.
- Hivautin
Voihan siitä väitellä kumpi väistää mutta aikuinen ihminen ymmärtää että ilman että molemmat väistää siitä ei pääse. Jos ei ymmärrä niin sitten pitää etsiä vaihtoehtoinen reitti ja koettaa selvitä typeryytensä kanssa,
- järki käteen
Se, jolla on lyhyempi matka paikkaan, jossa mahtuu sivuuttamaan.
- mäeltä tulija
Alamäkeen tulijaa pitää väistää koska siellä mäellä voi olla niin tungosta ettei sinne enää sovi. Eli päästetään mäellä olijat ensin pois.
- selvä asia
Tungos on aina mäen alla, joten siksi ylämäkeen menijä pitää päästää aina ensin, koska alas ei voi palata.
- asdwqas21q21
Tapa liikenteessä toimia on se että oikea tapa käännetään päinvastaiseksi, se on se oikea tapa toimia!
- 5372
50-luku mainittu.
Loogisinta olisi, että silloisilla heikkotehoisilla autoilla ja varsinkin kuormattuna pääsisi ensin ylös nouseva, joka on kiihdyttänyt suoralla vauhtia ylös päästäkseen.
Talvella asia vielä korostuisi, kun ei ollut talvi- eikä nastarenkaita. Auton pysähtyessä ylämäkeen se saattoi lähteä valumaan hallitsemattomasta ( kokemusta on nykyisillä kitkoillakin! ).
Ja loogisinta olisi, että mäen päällä odottaisi, koska alaspäin aina pääsee.
Toki, jos joku on jo laskeutumassa, niin ylläolevin perustein ei pakoteta sitä pysähtymään ja peruuttamaan.
Mutta asetus 4 § vuosilta 38 - 57 sanoo, että
"Jos tie mäessä on niin kapea, että sivuuttaminen itse tiellä ei ole mahdollinen, tulee sen, joka ylöspäin kulkee, joko viivähtää mäen alla taikka peräytyä sopivaan sivuuttamispaikkaan."
Mitä perusteita tuohon asetukseen teille tulee mieleen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074416- 1862451
- 641452
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961171- 1231089
- 711036
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?951006Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a131967- 105943
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54865