Busterin puhdistaminen?

Busteristi

Nyt yhden päivän hikoilun ja kiroilun jälkeen haluaisin kuulla hyviä neuvoja miten Busterin saa puhdistettua kunnolla? Kokeilin Auto-Glymin metallinpuhdistusainetta, mutta tulos ei ihan vakuuta.....(käytin konetta kiillottamiseen, eli ei ole siitä kiinni). Eli, onko kokemuksia ja mikä aine mahtaisi toimia?

16

6228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvästi säilykepurkki

      vaihda lasikuituveneeseen.

      se on huoleton.

      • Vielä parempi

        Alumiinin ja lasikuidun edut samassa paketissa! Suosittelen! Eikä muuten kuulosta peltipurkilta kovassakaan aallokossa.


    • Katsastusmies

      Onko veneesi pinnassa jotakin kinnitarttuneena?
      Metallipinnoille tarkoitettuja puhdistusaineita varsinkaan kiillotuslaikan kanssa en missään nimessä suosittele merivesi-alumiinille.
      On olemassa alumiinille tarkoitettuja puhdistusaineita jotka eivät riko/pilaa alumiinia suojaavaa passivointikerrosta. Mikäli taasen haluaisit alumiinipinnan kiiltäväksi kuin uutena, unohda koko juttu. Merivedenkestävän alumiinin tulee olla harmaa pinnaltaan. Se "harmaus" juuri osoittaa että kaikki on kunnossa.
      Mikäli taasen pinnalla on valkoista jauhemmaista "likaa" on piru irti. Valkoinen jauhe tarkoittaa että alumiini on syöpynyt ja ehkä syöpyy edelleen. Johtuu yleensä jalompien metallien läsnäolosta.
      Siis mitä olet puhdistamassa alumiinipinnalta?

      • Busteristi

        No niin, nyt asia alkaa selvitä. Kiitos tiedoista. Uudenveroista pinnasta en ole tekemässäkään, mutta vene on ollut kauan pesemättä ja ajattelin että sen voisi saada paremmaksi vahalla. Busterin kotisivuilla mainitaan Farécla-merkkinen hieman hiova vaha joka ainakin tehtaan mukaan soveltuu Busterin pintakäsittelyyn. Onko joku kokeillut, ja mistä ainetta voi hankkia?


      • hydratech
        Busteristi kirjoitti:

        No niin, nyt asia alkaa selvitä. Kiitos tiedoista. Uudenveroista pinnasta en ole tekemässäkään, mutta vene on ollut kauan pesemättä ja ajattelin että sen voisi saada paremmaksi vahalla. Busterin kotisivuilla mainitaan Farécla-merkkinen hieman hiova vaha joka ainakin tehtaan mukaan soveltuu Busterin pintakäsittelyyn. Onko joku kokeillut, ja mistä ainetta voi hankkia?

        Nyt tuli sellaista potaskaa tuolta edelliseltä kommentoijalta että on pakko oikaista.

        Alumiinilevyn pinnassa oleva alumiinioksidikerros suojaa alumiinia korroosiolta. Se voidaan rauhassa vaikka mekaanisesti poistaa sillä se syntyy itsestään takaisin hyvinkin nopeasti. Ainoa mitä pitää varoa, on metallipitoisten aineiden ja kiilloitustyökalujen käyttö, koska raerajalle upotetut vieraat hiukkaset saattavat aiheuttaa korroosiota.

        Valkoinen jauhe on puolestaan alumiinihydroksidia, joka ei ole merkki veneen vahingoittumisesta, vaan aivan luonnollista veden aiheuttamaa "hapettumaa" niissä paikoin missä alumiinioksidikerroksessa on ollut pieniä aukkoja.


      • kolinaa ja räminää
        hydratech kirjoitti:

        Nyt tuli sellaista potaskaa tuolta edelliseltä kommentoijalta että on pakko oikaista.

        Alumiinilevyn pinnassa oleva alumiinioksidikerros suojaa alumiinia korroosiolta. Se voidaan rauhassa vaikka mekaanisesti poistaa sillä se syntyy itsestään takaisin hyvinkin nopeasti. Ainoa mitä pitää varoa, on metallipitoisten aineiden ja kiilloitustyökalujen käyttö, koska raerajalle upotetut vieraat hiukkaset saattavat aiheuttaa korroosiota.

        Valkoinen jauhe on puolestaan alumiinihydroksidia, joka ei ole merkki veneen vahingoittumisesta, vaan aivan luonnollista veden aiheuttamaa "hapettumaa" niissä paikoin missä alumiinioksidikerroksessa on ollut pieniä aukkoja.

        noin karmea on hoitaa se ikuinen alumiinivene! Se on aina karmean näköinen.

        Jotenkin tulee mieleen sinkkisankko made cccp.


      • Katsastusmies
        hydratech kirjoitti:

        Nyt tuli sellaista potaskaa tuolta edelliseltä kommentoijalta että on pakko oikaista.

        Alumiinilevyn pinnassa oleva alumiinioksidikerros suojaa alumiinia korroosiolta. Se voidaan rauhassa vaikka mekaanisesti poistaa sillä se syntyy itsestään takaisin hyvinkin nopeasti. Ainoa mitä pitää varoa, on metallipitoisten aineiden ja kiilloitustyökalujen käyttö, koska raerajalle upotetut vieraat hiukkaset saattavat aiheuttaa korroosiota.

        Valkoinen jauhe on puolestaan alumiinihydroksidia, joka ei ole merkki veneen vahingoittumisesta, vaan aivan luonnollista veden aiheuttamaa "hapettumaa" niissä paikoin missä alumiinioksidikerroksessa on ollut pieniä aukkoja.

        Potaskaa ja potaskaa . . . .
        Se mistä varoittelen ovat alkaaliset muille kuin Alumiinille tarkoitetut puhdistusaineet.
        En myöskään lähtenyt erittelemään muiden metallien vaikutuksia tarkemmin tällä palstalla, siitä kielto hiomiseen.
        Valkoinen pöly ei kuulu asiaan alumiiniveneessä. On aina syytä tarkistaa kuinka paljon sitä on ja mistä se on aiheutunut. Nuo "pienet" aukot alumiinioksiidikerroksessa hyvin nopeasti aiheuttavat vakavampia vaurioita joista yritin maallikolle selvittää, mikäli niihin on syy jota ei selvitetä.


      • Busteristi
        Katsastusmies kirjoitti:

        Potaskaa ja potaskaa . . . .
        Se mistä varoittelen ovat alkaaliset muille kuin Alumiinille tarkoitetut puhdistusaineet.
        En myöskään lähtenyt erittelemään muiden metallien vaikutuksia tarkemmin tällä palstalla, siitä kielto hiomiseen.
        Valkoinen pöly ei kuulu asiaan alumiiniveneessä. On aina syytä tarkistaa kuinka paljon sitä on ja mistä se on aiheutunut. Nuo "pienet" aukot alumiinioksiidikerroksessa hyvin nopeasti aiheuttavat vakavampia vaurioita joista yritin maallikolle selvittää, mikäli niihin on syy jota ei selvitetä.

        Alkaa näyttää siltä, että tuo puhdistus on aika hankala homma. Eräs alan asiantuntija oli sitä mieltä, että viisainta olisi ajaa peltisanko kiveen ja hommata lasikuituvene :) Tätä en kuitenkaan aijo tehdä, koska veikkaan että Busteri kestää traileriheittelyä paremmin kuin lasikuitu/muovi. Kiitos tiedoista tähän mennessä!
        P.S. Jos jollakulla kuitenkin on ihmepatentti Busterinpuhdistukseen tiedossa, niin kertokaa toki pois :) Kiinnostusta riittää varmasti.


      • Osku
        Busteristi kirjoitti:

        Alkaa näyttää siltä, että tuo puhdistus on aika hankala homma. Eräs alan asiantuntija oli sitä mieltä, että viisainta olisi ajaa peltisanko kiveen ja hommata lasikuituvene :) Tätä en kuitenkaan aijo tehdä, koska veikkaan että Busteri kestää traileriheittelyä paremmin kuin lasikuitu/muovi. Kiitos tiedoista tähän mennessä!
        P.S. Jos jollakulla kuitenkin on ihmepatentti Busterinpuhdistukseen tiedossa, niin kertokaa toki pois :) Kiinnostusta riittää varmasti.

        Minua vähän ihmetyttää nämä keskustelut aluveneen hinkkaamisesta kirkkaaksi ja kiiltäväksi. Itsellä ainakin yksi pääsyitä alumiinin valintaan oli helppohoitoisuus. Ja mielestäni se harmaa vähän laikukas pinta on jopa kaunis.

        Jos haluaa kiiltävää pintaa ja on valmis näkemään vaivaa sen eteen, on oikea valinta lasikuitu.


      • XS R
        Osku kirjoitti:

        Minua vähän ihmetyttää nämä keskustelut aluveneen hinkkaamisesta kirkkaaksi ja kiiltäväksi. Itsellä ainakin yksi pääsyitä alumiinin valintaan oli helppohoitoisuus. Ja mielestäni se harmaa vähän laikukas pinta on jopa kaunis.

        Jos haluaa kiiltävää pintaa ja on valmis näkemään vaivaa sen eteen, on oikea valinta lasikuitu.

        Buster kiiltää mielstäni uutena liikaa, mutta ehkä se viellä muuttuu kauniiksi alumiininväriseksi mattapintaiseksi, joka ei häikäise auringossa.


      • Osku
        XS R kirjoitti:

        Buster kiiltää mielstäni uutena liikaa, mutta ehkä se viellä muuttuu kauniiksi alumiininväriseksi mattapintaiseksi, joka ei häikäise auringossa.

        Buster on VENE, eikä mikään näyttelyesine.


      • pläkkipurkki
        Osku kirjoitti:

        Buster on VENE, eikä mikään näyttelyesine.

        toiset tykkää sinkisankoistakin ...


      • Osku
        pläkkipurkki kirjoitti:

        toiset tykkää sinkisankoistakin ...

        ja jotkut jopa muoviämpäreistä


      • sopii ja käy
        Osku kirjoitti:

        ja jotkut jopa muoviämpäreistä

        Minä pirän puutynnyreistä ja kiuluista.


      • kilin kolin
        Osku kirjoitti:

        Buster on VENE, eikä mikään näyttelyesine.

        enempi peltilaatikolta se vaikuttaa tuo buster....


      • Osku
        kilin kolin kirjoitti:

        enempi peltilaatikolta se vaikuttaa tuo buster....

        Buster on kallis, mutta silti maistraattien venerekisterin mukaan ylivoimaisesti suosituin venemerkki viime vuosina. Tämä aiheuttaa joissakin inhimillisesti ymmärrettäviä reaktioita. Mitäs se kettu sanoikaan aikoinaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe