Teollinen Muotoilu - kokemuksia

Melodyand

Opiskelen ensimmäistä vuotta teollista muotoilua, ja koulussa on ollut tuotesuunnittelua, graafista suunnittelua ja tilasuunnittelua. Sen lisäksi tuotteiden myymistä eli esitelmien pitoa.

Onko joku käynyt koulun, oletko saanut töitä? Mä tiedän että muotoilualalta on vaikea saada töitä, ja mä ''valmistun työttömäksi'' joten en elä pilvilinnoissa kun opiskelen tätä. En siis tarvitse mitään vittuilua, toki tosiasioita voi sanoa, mutta olisiko mitään positiivista? Mitkä työmahdollisuuden on suomessa, Helsinkiin olen valmis muuttamaan ainakin.

Ammattikorkeakoulu ei ole mikään laatukoulu, mutta hyvin olen kuitenkin oppinut ja töitä tietättää tämä ala... En vain tiedä onko minusta tähän, pitää olla niin luova.
Koulusta olen kyllä tykännyt.

Käsittääkseni teollisen muotoilun lisäksi voi ''erikoistua'' tilasuunnitteluun tai graafiseen. Jos minä nyt erikoistuisin tilasuunnitteluun (ensimmäinen projekti käsillä) onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia saada töitä?
Sisustus/tilasuunnittelu, mitä eroa on?
Voisiko jotenkin saada jalan oven väliin, että minusta tulisi sisustussuunnittelija, hakisin vaikka Aaltoon Master's Degreehen etc...

Olen erittäin kiitollinen avusta, jos sitä saan. :) Ja edelleenkin olen tietoinen että ei ehkä ole kannattava ala, ja sivusilmällä olen katsellut kouluunhakuja liiketalouteen, vaikka vihaan sitä. olen 20-vuotias. Mutta niin, apua tartten!

Tai teollinen muotoilija, mitä teet työksesi?
Ja itsehän olen kaupan alalla... Alan töitä varmaan en saa ennen valmistumista.

2

1457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afau

Mies valmistui muutama vuosi sitten teolliseksi muotoilijaksi ja työskentelee nykyään markkinointialalla suunnittelu- ja myyntihommissa. Työharjoittelun hän suoritti samantyyppisissä hommissa ja kyseinen harjoittelupaikka löytyi yhden opiskelukaverin kautta, joka oli osan harjoittelustaan suorittanut samaisessa paikassa. Miehen entisistä koulukavereista suurin osa työskentelee nykyään eri alojen suunnitteluhommissa mutta jokunen on myös ihan muissa hommissa. Tuolla alalla saa olla melko omatoiminen ja osa päätyykin perustamaan oman yrityksen, jotta voi tehdä esimerkiksi freelancerina hommia. Kannattaa pyrkiä verkotoitumaan ja hyödyntää kaikki mahdolliset opiskeluaikaiset näyttelytilaisuudet.

En osaa tämän paremmin "sivustaseuraajana" vastaamaan, toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä. :)

• Muotoilijakuukkeli

'Missä olet koulussa? Olen alkamassa alalle ja olen suunnitellut meneväni Lahteen ja minulla on kolme vaihtoehtoa: koru, sisustus ja teollinen muotoilu. Millainen oma opinahjosi on?

Itse aiheeseen, niin mitä olen ymmärtänyt niin muotoilu on kasvava ala ja opiskelun ohella tehtävistä projekteista ym. voi siunaantua työpaikkoja tms. Itse ainakin vain alan muotoilijaksi ja teen sitä mitä haluan. Aktiivisuus ja proaktiivisuus on valttia. Yrittäjäksi itse aion ja olen viimeisen päälle yrittäjähenkinen, se saattaa auttaa paljon. Tekee, on mukana monessa, kyllä se elämä johdattaa sitten mihin pitääkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      98
      3656
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2403
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      142
      2049
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      35
      915
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      44
      841
    6. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      820
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      815
    8. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      799
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      40
      707
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      89
      695
    Aihe