Gallup:
Oletko törmännyt narsistiin, joka hakee ihailua itselleen auttamalla ystäviään, jotka kokee tärkeinä (hyödyllisenä)? Onko tämä tyypillinen piirre?
Olen tuntenut kaksi.
Narsisti ja avuliaisuus
9
404
Vastaukset
- Ehdottomastiapua
En ole kohdannut muita narsisteja kuin sellaisia jotka ihailevat itseään ja pitävät kaikkia muita vähempiarvoisina.
Narsisti tosin saattaa julkisessa tianteessa olla varsinainen small-talkkaaja mutta harvoin olen kokenut että narsisti tekee palveluksia hyötyäkseen myöhemmin. Yleensä narsisti yrittää saada sinut tai jonkun muun tekemään sen palveluksen. Eli narsisti yrittää hyötyä ja mieluiten heti.
Ja jos joku auttaja ei tiedosta että kyseessä on narsisiti ja suostuu niin sen jälkeen alkaa painostus onko palvelus suoritettu ja kuulustelut miten ja miksi se ei ole suoritettu niinkuin hän haluaa. Lopulta päälle viellä haukkumiset ihmisenä siitä miten epäluotettava olet. Jos taas vedät rajat että et voi häntä auttaa saattaa narsisti poimia ihmisten nimiä omista kommenteistasi ja yrittää saada sinut lupaamaan että tämä kolmashenkilö voisi tehdä palveluksen vaikka oikeasti tällä kolmannella henkilöllä ei olisi mitään loogista muuta yhteyttä että sinä ole maininnut hänet jossain yhteydessä aiemmin.
Kolmannen osapuolen nimen lisäksi narsisti usein saattaa poimia aiemmin sanotusta tai viestitetystä irallisia pätkiä joilla yrittää saada sinut taipumaan tahtoonsa. Hän saattaa siteerata kuukausiakin vanhoja sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä joita tuskin itse edes kunnolla muistat.
Myös sen olen huomannut että narsisti yrittää onkia lupauksia tai kysyy esim. arvioita asioihin joihin saattaa olla paljon ulkopuolisia tekijöitä ja jos painostuksen alla annat jonkun arvion on se keino jota käyttää sinua vastaan jos asiat ei mene juuri niin kuin arvioit.
Gallup: En ole. Ei tarkoita että vastaus saattaisi olla jolla kuin toisella - kyllä. Gallupin idea kai on että on monta vastausta ja siitä näkee trendin.- kundi 5
Puolituttu kaveri oli päättänyt ehkä tehdä ns. henk. koht. ratkaisun. Oli sunnuntai, kaupat kii. Pyysi että toisin nähelle vahvaa narua. Narsistina päätin auttaa miestä mäessä.
Tolkku kaikessa. Toin 2m pätkän vahvaa muoviköyttä. Hänhän saattoi pummata köyttä myydäkseen sen hyvällä voitolla eteenpäin. Kaveria ei ole näkynyt, kaipa tarvitsi köyttä kapsäkin pakkauseen.
Mitä tästä opimme? Ehkä, ettei narulla voi toista työntää?
- patalaiskat narskut
Narsistit ovat patalaiskoja, puhuvat enemmän kuin tekevät. Teettävät muilla työnsä ja väittävät itse tehneensä. Keräävät maineen ja kunnian , joka ei heille kuuluisi.
- sos.peluri
Olen tuntenut juuri sellaisen narsistin,joka käytti koko elämänsä kiertämällä paikasta paikkaan auttamassa ja hoitamassa ihmisten elämät ja ongelmat kuntoon, ja jätti koko oman elämänsä elämättä ja oman elämänsä hoitamatta kaikilla osa-alueilla. Se varmaan on tyypillistä narsisteille olettaisin. Olen tullut siihentulokseen, että se palvelee juuri sitä narsistin tarvetta saada sitä lähdettä, eli ihailua ja ihmisten kunnioitusta ja suuri sosaalinen hovi, jolla narsisti varmistaa asemansa yhteisössä, ja sen ettei päinvastaiset tosiasiat hänestä paljastu. Kulissit ovat vahvat, eihän kukaan usko silloin uhria, ja narsisit saa siten voittonsa.Hyväntekijä kun on.Sillätavalla hän myös saa hyvän mahdollisuuden julkisesti nolata halveksimiaan ihmisiä ja juonitella näitä vastaan.Ekä kukaan huomaa, että hän on vain tyhjä kuori. Suuri sosialinen reviirihän takaa narsistille mahdollisuuden tarpeen tullen vaihtaa hovia,jos jostain syytä olemassa oleva hovi ei tyydytä tai hänen valehtelunsa tulee ilmi.Voi katkaista sitten kerralla siteet entiseen ja siirtyä uuteen hoviin. Eihän se muuten onnistuisi se manipulointi, jos ei kohderyhmiä olisi katsastettu valmiiksi ja varmistettu asemia. Ja narsistihan ei siedä yksinjäämistä, sehän olisi katastrofi.
- enpätiedä
Olet väärässä. Sam Vaknin tunnustautuu eristäytyväksi narsistiksi:
http://www.healthyplace.com/personality-disorders/malignant-self-love/lonely-narcissist-narcissism-and-schizoid-personality-disorder/
Tosin hän hakee sitä ihailua netissä. Ei taida kovin hyvin ymmärtää, mistä muissa persoonallisuushäiriöissä on kyse. Hän näkee ne narsistin linssin läpi. Hänelle kaikki piirteet ihmisissä peilautuvat narsismin läpi, mikä on surullista.
- sos.peluri
Ja todellinen narsisit kykenee pitämään kaikki nämä ihmisryhmät ja ystävänsä erossa toisiltaan, jotta päinvastaiset argumentit hänestä itsestään ja käyttäytymisestään eivät leviäisi näiden eri ryhmien tietoon. Näin hänellä on sosiaalinen maneeri, jolla temmeltää vapaasti ja käyttää sitä omiin tarkoitusperiinsä.
- sos.peluri
Tämä tuntemani narsisti ainakin piti hovinsa visusti erillään silloisen perheestään.Kertaakaan ei maininut nimiä, tai henkilöitä kenen kanssa on tekemisissä ja missä liikkuu, jotta kotiväellä ei olisi mahdollisuutta tarkistaa hänen valheidensa paikkansapitävyyttä. Sehän olisi tahrannut hänen äydellisen kuvan itsestään, jos hän olisi paljastunut.
- Ehdollista
Kyllä avustamisessa on ideana juuri se, että kokee itsensä ihailluksi ja erinomaiseksi. Tavallaan ostaa huomiota ihmisiltä joita hyödyntää... Surullista sekin.
- tsekkaa Jung
Jaa? Minä avustan, koska tiedän, että se tuntuu toisista hyvältä. Tämä avustamisen polku toimii molempiin suuntiin.
Mielestäni Jung kuvasi sen hyvin puhuen introvertista ja ektravertista tunteesta. Kumpikaan ei ole toista parempi ja ne ovat vain ominaisuuksia. Toinen auktoritaarisempi sekä ulkoisia arvoja kunnioittava (ekstravertti) ja toinen subjektiivisempi omia arvoja kunnioittava (introvertti).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315296- 363681
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833253- 112485
- 292092
- 121977
- 1631856
- 1051342
- 141288
- 1371144