Koulupelko

Hildur50

12-vuotias poikamme on joululoman jälkeen kärsinyt koulupelosta. Nyt ei mene kouluun enää ollenkaan. Ahdistusta, saanut seronil lääkityksen ( syöty 1 kk ) nyt menettänyt itse toivon kouluun pääsemisestä. Alkaa olla masentunut. Laihtunut kaksi kiloa, johtuneeko lääkkeestä. Onko muilla kokemuksia koulupelon kanssa kamppailemisesta? Meneekö koskaan ohi? Mikä auttoi?

7

2618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulupelostakärsinyt

      Hei olen 11 vuotias tyttö ja olen kärsinyt koulupelosta kolme vuotta. Minulla on ollut kahtena vuonna kotikoulu, koska en ole pystynyt menemään kouluun. Tänä vuonna kotikoulua ei tarvittu. Kotikoulusta olen päässyt itse kouluun omalla tahdollani. Menee varmasti ohi. En usko että laihtuminen johtuu lääkkeestä. Poikasi voi olla vaan niin maassa että ei ruokakaan maistu. Sinun kannattaa keksiä pojallesi jotain hauskaa. Esim. äiti vei minut lempi artistini konserttiin kun olin käynyt loppukevään koulua. Koulupelkoon ei voi oikein vaikuttaa muuten kuin itse. Älä missään tapauksessa pakota poikaasi kouluun. Se vain pahentaa koulupelkoa. Tsemppiä teille!

    • pelokkaan äiti

      Onko otettetu selvää mitä siellä koulussa on tapahtunut?Lääkityskään ei ihan heti pure ja terapiaa pitäisi tai psykologin luona käydä jotta pelkoa saadaan lievitetyä.Ei auta jos pelkkä lääkitys ja se että jäädään kotiin jolloin tilanne pahenee.Onko tuota ollut ennen?(pelkoa)

    • Koulun uhri

      Pelko ei koskaan synny tyhjästä. Koulussa on nyt jokin tekijä, joka sen aiheuttaa ja se pitäisi selvittää. Se on saattanut olla lapsen elämässä jo pitkään ja nyt selviytymisvoimat ovat loppuneet.

      12 vuotiaat lapset ovat aina koulun aikuisten, opettajien vastuulla ja heidän on taattava jokaiselle turvallinen opiskeluympäristö jossa ei saa olla pelkoa. Koulun vuorovaikutussuhteet saattavat olla pielessä, opettaja on saattanut ottaa poikaan alistavan otteen. Opettajalla ei ole kykyä kohdella poikaa hänelle kuuluvalla tavalla vaan hänen opetusmenetelmänsä ovat aivan väärät. Kavereiden kesken tapahtuu kiusaamista jota opettajat eivät korjaa. Tässä muutamia arvailuja pelkoon.

      Syy ei missään tapauksessa ole lapsessa vaan aikuisissa, muista tämä.
      Lääkitys tuntuu suurelta virheeltä tuon ikäiselle, koska hän itse ei ole vastuussa olemisestaan, vaan vastuu on ympäristöllä, kouluyhteisöllä.

      Lääkärien täytyy ottaa nyt kouluyhteisö potilaakseen ja ruveta korjaamaan sitä että lapsella ei olisi enää sitä pelon aihetta siellä. Mutta arvelen, että he ovat tehneet kaikkeen syylliseksi kodin ja sinut. Tämä on yleinen tapa koulussa ja lasten psykiatriassa.

      11v tyttö sanoo, että koulupelkoon ei voi vaikuttaa kuin itse. Tämä on puppua. Ei aikuiset voi sysätä omaa vastuutaan lapsien kannettavaksi.

    • J K

      VAI NIIIN

    • Keinotvähissä

      Hei. Onko tilanne parantunut ja jos niin miten? Minun 13 tyttöni uusii kutosen mutta tämäkin vuosi lähti hyvin huonosti käyntiin.

    • Ijndce

      Harmillista että jotkut joutuvat kokemaan tällaista ja vielä lapsena. Koittakaa selvittää asiat. Tsemppiä kaikille!

    • Anitra10

      Neuvoton on olo tytön kanssa, joka ei ole aloittanut syksyllä nelosluokkaa. Kolmosen lopulla loppui kouluunmeno, tuolloin jo huolestutti. Nyt koitamme lapselle saada apua sairaalatyöryhmän avuin. Lapsi vain erittäin huonosti ottaa kontaktia vieraisiin aikuisiin. Päivä päivältä kouluunmenoon kynnys noussut. Ei vain pysty sanomaan, miksi ei voi mennä kouluun. Muuten sama, iloinen, touhukas tyttö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe