mulla on Finnark 460 (painava ja jyrkkä v-pohja) jonka perässä 30 hv Johnson.
Ongelma on oikean potkurin valinta. Nykyinen, joka oli moottorissa kuin sen ostin, on 11 x 9" ja tällä ei vauhti päätä huimaa. Kierroksia taitaa olla liikaa ja vene ei nouse plaaniin.
Kysymys kuuluukin seuraavasti; eikös tän loivan potkurin pitäisi olla nimenomaan omiaan tähän veneeseen, vai auttaisiko esim 10 x 13" ropelli plaaniin pääsyyn? Yleensähän kai loivennetaan nousua jotta plaanaus helpottuisi. Vähän skitso tilanne...
potkurin nousun merkitys, auttakaa
7
8515
Vastaukset
- Katsastusmies
Potkurin nousu on kuin auton vaihdelaatikko. Mitä jyrkempi potkuri sitä suurempaa vaihdetta se vastaa auton laatikossa.
Potkuri tulee valita siten että moottori saavuttaa maksimikierrosluvun täyskaasulla.
Tuntematta tarkemmin ko. moottori/vene pakettia en voi ottaa kantaa siihen onko moottorin teho riittävä veneeseen. Liian loivalla potkurilla moottori menee ylikierroksille ja liian jyrkällä se ei saavuta riittäviä kierroksia ja käy liian raskaasti.
Veneen valmistajalta löytyy suositus moottorin tehoksi, ja moottorinvalmistajalta suositus potkurin nousuksi.
Ellei tämä auta on ainoa keino kokeilla eri vaihtoehtoja.
"Painava ja jyrkkä V-pohja jonka perässä 30 hv" kuulostaa ehkä pieneltä teholta. Painava on tietenkin suhteellinen käsitys. - Lauri
Täsmälleen sama kysymys esitettiin tuolla perämoottori puolella. Katso sieltä.
Sanoisin, että sulla on liian pieni nousuinen potkuri. Huomattavasti. Teoreettisen nopeuden saat seuraavalla kaavalla:
koneen kierrokset max (kierrosta sekuntissa) kertaa potkurin nousu (tuumaa) jaettuna perän välityksellä (joka on yleensä n. 2,0). Tulos on tuumaa/sekuntti veneesi nopeudeksi.
Esim. 6000rpm (100r/s), 2,0 välityksellä antaa 11" nousulla 550 tuumaa/s eli 13,75m/s = 26,8 solmua. Todellisuus on jotain 80-100% tuosta.
Tolla pitäisi päästä suuruusluokkaan. Yli 25 solmun nopeuksia ei kannata tolta yhdistelmältä (60hv 4-tahtisella pääsee n. 36 solmua, kokemusta on) odottaa, joten 11" voisi olla aika kohdallaan. Epäilen, että nyt sun potkurissa on 9" (ei jaksa muistaa kummin päin noi numerot menikään, toinen on nousu ja toinen halkaisija).- Miihkali
Joo, nyt halkaisija on 11 ja nousu on 9.
eli 11" nousu olis sun mielestä passeli? Miten toi halkaisija, onko sillä tässä mitään merkitystä? - Lauri
Miihkali kirjoitti:
Joo, nyt halkaisija on 11 ja nousu on 9.
eli 11" nousu olis sun mielestä passeli? Miten toi halkaisija, onko sillä tässä mitään merkitystä?Halkaisija on varmaan kohdallaan, jos se siellä mukavasti mahtuu pyörimään. Älä siihen koske.
Nousuja olis varmaan hyvä päästä kokeilemaan muutamia. 11" tai 12" vois kuvitella olevan hyvä, mut kun se ei aina mene niin kuin teoriassa pitäisi. Valitse se potkuri jolla 2 hengen kevyellä kuormalla saat koneesta täydet kierrokset. Silloin plaaniin pitäisi vielä päästä 4 hengenkin kanssa, ehkä.
Halkaisijaa kasvatetaan yleensä kun halutaan hitailla nopeuksilla enemmän pitoa ja siten enemmän työntövoimaa. Eli yleensä purjeveneet ja uisteluveneet missä hyvin pieni kone työntää isoa massaa. - Joakim
Miihkali kirjoitti:
Joo, nyt halkaisija on 11 ja nousu on 9.
eli 11" nousu olis sun mielestä passeli? Miten toi halkaisija, onko sillä tässä mitään merkitystä?Kun potkuria aletaan valitsemaan, pitää tuntea moottorille sopiva kierroslukualue JA välitys. OMC on käyttänyt noissa 20-35 hv koneissa useita eri välityksiä. Ainakin 13:28, 12:21 ja 12:23 ovat olleet mahdollisia. Ääripäissä on jo varsin oleellinen ero! Tuo 9" potkuri olisi ehkä ihan hyvä 12:21 välityksellä, mutta 13:28:lla selkeästi liian loiva.
Ko. yhdistelmältä ei voine odottaa kuin 20-22 kn nopeutta.
Liukuvan veneen potkurin halkaisija ei ole kovinkaan kriittinen. 11" on jo varsin paljon (monessa 50 hv koneessa tuollainen), mutta ei siitä juuri haittaakaan ole noin hitaissa vauhdeissa.
Yleensä asiantutevat veneliikkeet osaavat laskea sopivan potkurin ja antavat potkurille vaihto-oikeuden tai potkurin kokeiltavaksi.
- Ykä
Jos mitoitus on todella niin kuin kirjoitit, eli halkaisija 11" ja nousu 9", on kyseessä todellinen työpotkuri. Tämä viittaa siihen, että edellisellä omistajalla on olut hankaluuksia saada vene liukuun, mitä en todellakaan ihmettele, sen verran alitehoinen kone on tuohon veneeseen. 11" halkaisija on taannut mahdollimman suuren työntövoiman liukukynnyksellä. Nousu 9" puolestaan sen, että kone on jaksanut pyörittää vispilää. Huippunopeus on ilman muuta kärsinyt, mutta se on ollut hintana liukuun pääsystä.
Koneen vakiopotkuri on 10 X 15, ja aika usein se vaihdetaan 10 X 13, joka on taas vakio sekä 20, että 25 hv koneissa. 10 X 11 vaikuttaisi jotakuinkin sopivalta nopeutta ajatellen, mutta voimapula liukuun pääsemiseksi voi hyvinkin yllättää kuormalla. - Ihastunut
Ihan pakko jatkaa vanhaa ketjua ja lisätä, että ei se Finnarkin maine hyvänä veneenä ole pelkkää huhua. Olin tänään Finnark 460 veneen kyydissä 11 m/sek tuulessa ja hyvin mentiin! Kyyti oli vakaata ja pehmeää verrattuna samankokoisiin peltiveneisiin tai uudempiin loivapohjaisiin lasik. veneisiin, loisto vene vaikka ikää onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854