Taas akuista, Bilteman ja Motonetin AGM akut

tumpelotumppi

Biltema ja Motonet näyttävät myyvän AGM akkuja suht edullisesti. Kannattaako unohtaa ja ostaa vaikka Bilteman tavallinen akku, joka on ainakin minulla pelittänyt pitkään.

64

18869

Vastaukset

  • Biltema lupaa AGM-akuille 4 vuotta takuuta, Motonet ei nettisivujen mukaan lupaa takuuta ollenkaan. AGM-akun voi laittaa vaikka kyljelleen mutta oliko siinä jotain muuta etua perinteiseen lyijyakkuun verrattuna? Hinta kuitenkin näyttää olevan tuplat lyijyakkuun verrattuna.

    • Se asennuksen vapaus on vain pieni lisäbonus. Todellinen hyöty tulee tavallista akkua paljon paremmasta syväpurkauksien kestosta. Niistä voi siis ottaa akkua tärvelemättä enemmän ampeeritunteja käyttöön kuin perinteisistä akuista. Ja ottavat vikkelämmin myös latausvirran sisäänsä. Eikä siinä vielä kaikki, latauskertojakin AGM kestää useampia. Starttiakussa noilla ominaisuuksilla ei ole suurtakaan väliä, hupiakussa sitäkin enemmän.

      Kun seuraavan kerran pitää pohtia akkujen uusimista, valinta tehdään AGM:n ja litium-akun välillä. Perinteiset nesteakut eivät silloin ole enää optio.


  • Kokemusta yhdestä Bilteman AGM-akusta, joka simahti muutamassa kuukaudessa.

    Laadukas AGM on kyllä hyvä. Itselläni starttiakkuna on jo vanha AGM, jonka jännite ei ole koko talven aikana juuri laskenut (edelleen 12.7). Muutaman vuoden ikäisissä käyttöakuissa (Exide Heavy Duty) sen sijaan ollaan taas 12.4-12.5V tasolla kahdesta talven latauskerrasta huolimatta.

    • Omat havaintoni vahvistavat M.D.:n kuvaamia siinä suhteessa, että AGM-akut säilyttävät latauksen selvästi paremmin kuin tavalliset nesteakut. Jännite on säilynyt talven yli, vaikka en ole ladannut.
      Vaihdoin sekä startti että hupiakut perinteisistä akuista AGM-akkuihin v. -99 ennenkuin lähdin seilaamaan maailmalle. Eipä ollut mitään ongelmia tropiikissa eikä pakkasessa. Samat akut ovat yhä kunnossa eikä ole vaihdon tarvetta. Ne eivät kylläkään ole biltema-akkuja.
      Halvin ostohinta ei aina merkitse edullisinta ja luotettavinta ratkaisua!


    • Otetaanpas kehut AGM-akusta takaisin. Yritin viikonloppuna startata MD22:sta, jolloin paneelista sammuivat kaikki valot ja konehuoneesta kuului "klik". Siinä kaikki. Ennen yritystä napajännite 12.7V, sen jälkeen 12.4V. Voiko olla niin, että vaikka napajännite on kohdallaan, ei akku talven seisonnan jälkeen anna tarpeeksi virtaa? Vai onko moottorissa jotain häikkää?


    • M.D. kirjoitti:

      Otetaanpas kehut AGM-akusta takaisin. Yritin viikonloppuna startata MD22:sta, jolloin paneelista sammuivat kaikki valot ja konehuoneesta kuului "klik". Siinä kaikki. Ennen yritystä napajännite 12.7V, sen jälkeen 12.4V. Voiko olla niin, että vaikka napajännite on kohdallaan, ei akku talven seisonnan jälkeen anna tarpeeksi virtaa? Vai onko moottorissa jotain häikkää?

      Nimimerkki MD:n akkuongelma voipi hyvinkin johtua talven aikana tulleista hapettumista. Akun napojen ja napakenkien putsaus lienee paikallaan.


    • M.D. kirjoitti:

      Otetaanpas kehut AGM-akusta takaisin. Yritin viikonloppuna startata MD22:sta, jolloin paneelista sammuivat kaikki valot ja konehuoneesta kuului "klik". Siinä kaikki. Ennen yritystä napajännite 12.7V, sen jälkeen 12.4V. Voiko olla niin, että vaikka napajännite on kohdallaan, ei akku talven seisonnan jälkeen anna tarpeeksi virtaa? Vai onko moottorissa jotain häikkää?

      Onko startti voinut jässähtää?

      Itellä kävi ihan samoin yksi kevät, naksahti vain vaikka akku oli juuri ladattu. Laitoin toisen akun kaveriksi jotta saa ainakin riittävästi virtaa ja kyllä lähti!


  • Huomatkaa että AGM akkuja on sekä startti ja vapaa-ajan versioita. AGM startti akut eivät kestä syväpurkausta erityisen hyvin!!!!! AGM startti akun edut ovat vain suuri startti virta ja hyvä latauksen vastaanotto, EI syvä purkauksen kesto.

    Kun vertaatte AGM akkuja verratkaa painoja, kertoo paljon levyjen paksuudesta.

    • Taidat olla oikeassa; meillä hyytyi Motonetin Sznajder 95Ah/780A -käynnistysakku kahden talven jälkeen Volvon V70:ssa, jota lämmitettiin melkein joka arki-/pakkasaamu naftalämppärillä ja päälle lyhyttä ajoa (koulukyytiä).
      Akun suorituskyky hiipui parissa viikossa, oltuaan priimaa siihen saakka.


    • Scheisser kirjoitti:

      Taidat olla oikeassa; meillä hyytyi Motonetin Sznajder 95Ah/780A -käynnistysakku kahden talven jälkeen Volvon V70:ssa, jota lämmitettiin melkein joka arki-/pakkasaamu naftalämppärillä ja päälle lyhyttä ajoa (koulukyytiä).
      Akun suorituskyky hiipui parissa viikossa, oltuaan priimaa siihen saakka.

      Ei liene kenellekään yllätys jos motonetin tai bilteman tuote ei ole pitkäikäinen.

      Kokemusta on kummankin puljun tuotteista ja nykyään koitan välttää viimeiseen asti varsinkin biltemaa.


  • Mitenkä jos laitan starttiakuksi vaikka tavallisen 60ah. ja ns.hupiakuksi vaikka 100ah.agm akun ja väliin latausta varten erotusreleen onko OK!homma,vai onko hyvä olla saman tyyppiset akut

    • Samat latausjännitteet käy molemmille akkutyypeille. Eikä muutakaan ongelmaa tuossa yhdistelmässä ole. Kunhan se latausjännite on 14,4 V.


  • amg vaatii korkeamman latausjännitteen.jos on yhteinen laturi niin molemmat akut pitäis olla samanlaisia.ja latausjännitteen niille sopiva.

    • "amg vaatii korkeamman latausjännitteen"

      Heh, paitsi Bilteman uudet akut. Niissä on mainoslause: " AGM-akku on helppo ladata. Tarvitaan vain perinteinen akkulaturi."

      Mitenköhän on?


    • 28m kirjoitti:

      "amg vaatii korkeamman latausjännitteen"

      Heh, paitsi Bilteman uudet akut. Niissä on mainoslause: " AGM-akku on helppo ladata. Tarvitaan vain perinteinen akkulaturi."

      Mitenköhän on?

      AGM-akun latausjännite riippuu mallista, joten kannattaa ehdottomasti tarkistaa ennen hankintaa. Joidenkin valmistajien mallit vaativat korkeamman latausjännitteen, joitakin taas ei saa ladata lyijyakun latausjännitettä korkeammalla jännitteellä.


    • Näin on kirjoitti:

      AGM-akun latausjännite riippuu mallista, joten kannattaa ehdottomasti tarkistaa ennen hankintaa. Joidenkin valmistajien mallit vaativat korkeamman latausjännitteen, joitakin taas ei saa ladata lyijyakun latausjännitettä korkeammalla jännitteellä.

      Osaatko, tai joku muu, selittää tämän eron mallien välillä? Eli miksi jotkut AGM:t pärjäävät normi-14,4 V latausjännitteellä ja osa vaatii korkeamman?

      Itse uskon asiat paremmin kun ymmärrän syyn siellä selityksen takana.


  • Enpä osaa teknisiä yksityiskohtia tai eroja selittää, johtuu varmaankin valmistusteknologiasta tai käytetyistä materiaaleista. Itse uskon mieluummin valmistajan suosituksia kuin alan miettimään miksi jotain rajaa ei saa ylittää.

    Yleensä valmistaja tuntee tuotteensa sen verran hyvin, että käyttöohjeita on parempi uskoa. Myyjän tietämyksen toki voi useinkin kyseenalaistaa ja siksi ainakin itse tarkistin latausjännitteet valmistajan nettisivujen kautta lähettämälläni kysymyksellä.

    Jos valmistaja ohjeistaa käyttämään "normaalia" lyijyakun latausjännitettä tai paremminkin käyttöohjeissa kieltää esim. 14,5V ylittämisen, niin tätä ohjetta on syytä sen enempää ihmettelemättä noudattaa.

    Oman akkuni kohdalla olen rajoja myös noudattanut vaikka mm. aurinkopanelini säätimessä on myös AGM-asento, jolla latausjännitettä saisi nostettua.

    • Kiitos asiallisesta vastauksesta. Eli muitakin AGM-akkuja kuin Bilteman on, jotka suositellaan ladattavaksi lyijyakun tapaan 14,4 V:lla. Itse en aina luota Biliksen faktoihin... Minkähän merkkisiä nuo ovat?

      Itse harkitsen kolmannen akun hankintaa nykyisten hupi- ja starttiakun lisäksi, joten aihe kiinnostaa.


    • 28m kirjoitti:

      Kiitos asiallisesta vastauksesta. Eli muitakin AGM-akkuja kuin Bilteman on, jotka suositellaan ladattavaksi lyijyakun tapaan 14,4 V:lla. Itse en aina luota Biliksen faktoihin... Minkähän merkkisiä nuo ovat?

      Itse harkitsen kolmannen akun hankintaa nykyisten hupi- ja starttiakun lisäksi, joten aihe kiinnostaa.

      Minulla on ollut hupiakkukäytössä nyt pari kesää Motonetin halpisakut, merkki taitaa olla Sznajder. Myyjä ei osannut varmuudella kertoa latausjännitteen rajoja, joten kysyin valmistajalta ja sain sähköpostilla speksit seuraavana päivänä. Toistaiseksi ovat toimineet hyvin, muista AGM:stä ei ole kokemusta.


    • 12 voltin lyijyakku pitäisi ladata AINA niin, että sen jännite nousee n. 15...15,2 volttiin. Ei enempää eikä vähemmän. Pari tuntia latauksen viimeistelyä tällä jännitetasolla riittää. Tämä varmistaa sen että akun purkautuessa syntynyt lyijysulfaatti saadaan hajotettua täydellisesti ja akku pysyy uudenveroisena vuodesta toiseen, eikä akkuja tarvitse enää viedä romutettavaksi niin usein.

      Tällainen lataustapa ei kuitenkaan tietenkään maksimoi valmistajien ja kauppiaiden voittoja. Siksi ohjeissa mainitut ja "älylaturien" ym. automaattilaturien jännitetasot ovat esim. 14,4 V, jolloin joka kerta latauksen jälkeen kennolevyjen pintaan jää vielä ohuen ohut kerros sulfaattia, joka kovettuu ja kiinnittyy niin tiukkaan, ettei seuraava latauskerta pysty sitä enää kunnolla irrottamaan. Näin sulfaattikerros paksunee vähitellen ja akun kapasiteetti pienenee sitä mukaa, kunnes akku on sulfatoitunut täysin pilalle. Tätä pidetään akun normaalina elinkaarena, vaikka todellisuudessa akku voisi olla vielä täydessä iskukunnossa vielä kymmeniä vuosia vanhana jos se olisi aina ladattu täysin loppuun asti.

      Pahoin sulfatoituneellekin akulle löytyy kyllä lääkkeitä tietyistä pulssilataustekniikoista, mutta se on jo toinen juttu.


    • Onko todella näin että olemme tuollaisen suuren salaliiton uhreja? Minä ainakin haluaisin saada tähän asiaan perusteellisen selvityksen, sillä sen verran raskasta on niitä akkuja sieltä pilsistä ylös raahata.


    • AkkuGurunOppipoika kirjoitti:

      12 voltin lyijyakku pitäisi ladata AINA niin, että sen jännite nousee n. 15...15,2 volttiin. Ei enempää eikä vähemmän. Pari tuntia latauksen viimeistelyä tällä jännitetasolla riittää. Tämä varmistaa sen että akun purkautuessa syntynyt lyijysulfaatti saadaan hajotettua täydellisesti ja akku pysyy uudenveroisena vuodesta toiseen, eikä akkuja tarvitse enää viedä romutettavaksi niin usein.

      Tällainen lataustapa ei kuitenkaan tietenkään maksimoi valmistajien ja kauppiaiden voittoja. Siksi ohjeissa mainitut ja "älylaturien" ym. automaattilaturien jännitetasot ovat esim. 14,4 V, jolloin joka kerta latauksen jälkeen kennolevyjen pintaan jää vielä ohuen ohut kerros sulfaattia, joka kovettuu ja kiinnittyy niin tiukkaan, ettei seuraava latauskerta pysty sitä enää kunnolla irrottamaan. Näin sulfaattikerros paksunee vähitellen ja akun kapasiteetti pienenee sitä mukaa, kunnes akku on sulfatoitunut täysin pilalle. Tätä pidetään akun normaalina elinkaarena, vaikka todellisuudessa akku voisi olla vielä täydessä iskukunnossa vielä kymmeniä vuosia vanhana jos se olisi aina ladattu täysin loppuun asti.

      Pahoin sulfatoituneellekin akulle löytyy kyllä lääkkeitä tietyistä pulssilataustekniikoista, mutta se on jo toinen juttu.

      "Tällainen lataustapa ei kuitenkaan tietenkään maksimoi valmistajien ja kauppiaiden voittoja. Siksi ohjeissa mainitut ja "älylaturien" ym. automaattilaturien jännitetasot ovat esim. 14,4 V..."

      Latureita valmistavat eri firmat kuin akkuja. Eli mite se vaikuttaa kiinalaisen älylaturin valmistajan voittoihin jos laite ei lataa puolalaisen akkutehtaan tuotteita tuolla tavalla 15:lla voltilla?


    • Oli miten oli tuo tilanne akkujen ja latureiden valmistajien välillä, niin on ainakin sata vuotta sitten jo tiedetty lyijyakusta, että lataus pitää suorittaa loppuun asti, jolloin jännite nousee tuonne 2,5 voltin paremmalle puolelle per kenno.

      Tämä ei tarkoita sitä että 12 V akun lataus pitäisi aloittaa 15 V napajännitteellä, koska silloin virta voi nousta alussa aivan liian suureksi. Akkua ei pidä koskaan päästää lämpenemään. Jos aikaa on, niin isotkin akut kannattaa ladata melko pienellä virralla, kunnes napajännite saavuttaa riittävän tason.

      Itselläni on tapana ladata akut, porakoneen akuista isoihin lyijyakkuihin, jännitteestä riippumatta, yhdellä ja samalla omatekoisella, säädettävällä pulssilaturilla, jonka antaman virran keskiarvo täydellä teholla on vain n. 1 A. Se ei ole ollenkaan tasaista tasavirtaa, vaan teräviä induktiivisia pulsseja n. 20 khz taajuudella, joissa virran huippuarvo voi olla kymmenkertainen keskiarvoon verrattuna. Nämä pulssit nostavat akun napajännitteen hetkellisesti jopa useita voltteja tavallista korkeammalle, jolloin vanhatkin sulfaattikerrokset alkavat vähitellen liueta pois. Tällä tekniikalla on siis mahdollista, ainakin joissakin tapauksissa vähitellen, tavallisesti useiden kymmenien lataus/purkaus syklien kuluessa, kunnostaa vanhoja lyijyakkuja parempaan kuntoon, joskus jopa uuden veroiseksi. Olen saanut jatkettua myös porakoneen jo pilalle menneiden NiMh akkujen elinikää tällä pulssitekniikalla.

      Ensiarvoisen tärkeää on kuitenkin ladata uudet akut alusta asti niin, että ne pysyvät kunnossa. Tämän saavuttamiseksi induktanssiin varautuneen energian pulssittaminen akkuun suhteellisen suurella taajuudella on minun mielestäni paras tapa ladata akkuja, kun siihen yhdistetään tieto oikeista napajännitteistä ja sopivista lataustehoista. Olen toki kokeillut myös kondensaattorin purkaukseen perustuvia pulssilatureita, mutta en ole saanut ihan niin hyviä tuloksia, kuin tällä induktanssia hyödyntävällä laturilla. Lisäksi tässä on se hyvä puoli että sama laturi käy laajalle jännitealueelle akkuja tai akustoja Omassani se on 0-120 V. Kondensaattorit sillä latautuu hetkessä 160 V, johon pulssien huippujännite on rajoitettu transienttisuojilla.

      Yksi näkökohta vielä. Jos nykyiset suljetut lyijyakut eivät kestä kuivumatta sitä että ne ladataan sulfaatin täydellisen poistumisen kannalta riittävän korkeaan jännitteeseen, niin sitten on parempi käyttää perinteisempiä akkuja, joihin voi itse lisätä vettä. Onhan se selvä juttu, kun akku ladataan aivan täyteen, niin se "kiehuu" ja vettä poistuu vedyksi ja hapeksi hajonneena räjähdyskaasuna. Tämä on ehkä syy siihen miksi niissä kiinalaisissakin älylatureissa se jännite on rajoitettu siihen 14,4 V, jolloin suljettujen akkujen vedenpalautus systeemit selviää latauksesta paremmin ilman ylipaineita. (Sinänsä ovela veto akkuvalmistajilta siirtyä helppokäyttöisyyden nimissä suljettuihin akkuihin.)


  • Ostin aikoinaan Bilteemasta tavallisia 60 Ah akkuja , myivät silloin tarjouksella 10e kpl niitä oli lavallisia siellä lattialla ostin tietysti heti kuusi kappaletta. Hyvin pelitti vuosia kun niitä huolsi hyvin , nyt olen jo kyseisen veneen myynnyt jo vuosi sitten ,epäilempä että 10e aukut taitaa vieläkin olla veneessä. Se siitä akuista ja hyvää veneilykauden odotusta.

    • Taitaa vaan olla niin, että "aikoinaan" bilteman akut olivatkin eri akkuja kuin nykyiset.


    • ei enää samoja kirjoitti:

      Taitaa vaan olla niin, että "aikoinaan" bilteman akut olivatkin eri akkuja kuin nykyiset.

      Teettävät akut sieltä mistä halvimmalla saavat


  • Minäkin olen nyt akkua hankkimassa kesämökille aurinkopaneeliin liitettäväksi. Nykyinen akku 100 ah normaali lyijyakku, hankittu v. -08. Hyvin on pelittänyt, mutta nyt kun on tv 19 in ja läppäri yht aikaa päällä jännite putoaa punaiselle, eli pian säädin katkaisee kulutuslaitteet pois akkua suojaten. AGM-akkua olen ajatellut kokeilla, jospa pitäisi jännitteen loppuun asti korkealla.

  • Omassa veneessä on optima blue top. Ollut siinä monta vuotta ja toimii hyvin. Hintaa akulle en tiedä koska oli veneen mukana mutta ei ole ilmeisesti edullisimmasta päästä.

  • Mistä Optima kannatta ostaa hesan suunnalla ? Käytössä sähköperämoottori

  • Bilteman AGM 80 Ah akku jo kolmannen kerran takuuseen, alle vuoden kestoikä!
    Joku näissä AGM akuissa mättää kestossa. Kennoja poistuu käytöstä "ominaisuutena". Pahimmillaan 3 kennoa pois pelistä!
    Onneksi Bilteman takuu toimii hienosti, saa uuden akun tilalle takuuaikana!

    • Sama kokemus, ainoastaan, että sain rahat takaisin aika pitkin hampain.


  • Täss just latailen Bilteman 80A AMG akkua ja tunttuu jotenkin kummalta, että ei ota latausta vastaan ja tai purkaantuu liian helposti. Jotain 10.2014 ostin.

    • Ostin kesällä 2014 kaksi näitä Bilteman 80 Ah AGM akkuja veneseen. Alusta saakka ne eivät ottaneet kunnolla virtaa vastaan ja jännite laski pienenkin käytön jälkeen lähemmäksi 12 volttia. Yksi venesähköasiantuntija ja yksi Volvo Pennan huoltomies molemmat tulivat samaan lopputulokseen, että veneen sekä maasähkö että laturi oli kaapelointeineen täysin kunnossa.


  • Lueskelin tätä vanhaa ketjua läpi. Onkohan ihmiset huomioineet sen, että nykyään akun tuhoa aika usein auto itse. Etenkin jos käytetään webastoja yms sähkösyöppöjä laitteita ja ajetaan lyhyitä pätkiä, niin akku jää helposti liian pienee lataukseen. Ja tämä taas aiheuttaa riskin akun jäätymisestä talvella, mikä tuhoaa akun nopeasti. Tällaisessa käytössä pitäisi olla ylläpitolaturi ja akku ladata säännöllisesti täyteen, mutta harva niin tekee.

    Tämä voi selittää sen, että sama akku saa hyvin erilaisia kestoikiä eri ihmisillä. jonkun lukemani jutun mukaan uusissa autoissa laatuakunkin käyttöikä saattaa olla vain pari vuotta, ilmeisesti em. syystä.

    • Bosch Silver akut on kestäneet veneessäni käyttöakkuina jo 13 vuotta ja on olleet joinakin talvina autokäytössä. Koskaan en ole niitä päästänyt täysin tyhjiksi eikä jäätymään.
      Ylläpito latausta olen tehnyt talvisin jos ei ole ollut autossa nämä akut.

      Bilteman yksi akku meni jostain syystä takuu vaihtoon alle 3 vuoden??

      Samoin edelliset Pakkasakut oli venekäytössä 11 vuotta ja sitten vaihdoin ne autokäyttöön toimien normaalisti, sammoin autokäytössä oli yksi Pakaksakku
      8vuotta ja meni sitten auton vaihdon mukana edelleen hyvä kuntoisena.

      Kyllä nykyakut kestää oikealla käytöllä hyvin pitkään.


    • Webastoissa on alijännitesuoja, se ei tyhjennä akkua niin paljoa, että akku vaurioituu.

      Kokonaan toinen asia on sitten se, jos akkua ei koskaan ladata täyteen. Harva auto lataa enää siinä vaiheessa, kun istuinlämittimet on täysillä, puhallus tuulilasille täysillä, lämmitettäåvä tuulilasi päällä, peilin- ja takaikkunanalämmittimet, valot ja vielä päällä lämppärin sähkövastus, joka lämmittää sisäilmaa. Ja tietenkin puhelimen laturi ja radio.


    • 15min ajoa kirjoitti:

      Webastoissa on alijännitesuoja, se ei tyhjennä akkua niin paljoa, että akku vaurioituu.

      Kokonaan toinen asia on sitten se, jos akkua ei koskaan ladata täyteen. Harva auto lataa enää siinä vaiheessa, kun istuinlämittimet on täysillä, puhallus tuulilasille täysillä, lämmitettäåvä tuulilasi päällä, peilin- ja takaikkunanalämmittimet, valot ja vielä päällä lämppärin sähkövastus, joka lämmittää sisäilmaa. Ja tietenkin puhelimen laturi ja radio.

      Näinhän se menee. Nämä suuret kulutukset olisivat kompensoitavissa suurempitehoisella laturilla sikäli kuin nykyautoissa sitä muutosta jälkikäteen pystyy tekemään. Kaikki autot eivät ole suunniteltu tänne pohjoiseen periferiaan. Pahimpana ongelmana on se ettei kylmä akku ole kovin hyvä ottamaan varausta vastaan. Latausvailinki olisi hoidettavissa verkkovirtalaturilla mutta siinä taas lyö vastaan se että useimmiten (ainakin kaupungissa) parkkitolpassa on kahden tunnin ajastin ja harva viitsii rampata välillä virittämässä kelloa. Akun irroittaminen ja raahaaminen sisään on taas hankala ja varsinkin nykyautoissa riskialtis homma. Siinä voipi mennä auton hieno elektroniikka sekaisin.


    • sepe.teus kirjoitti:

      Näinhän se menee. Nämä suuret kulutukset olisivat kompensoitavissa suurempitehoisella laturilla sikäli kuin nykyautoissa sitä muutosta jälkikäteen pystyy tekemään. Kaikki autot eivät ole suunniteltu tänne pohjoiseen periferiaan. Pahimpana ongelmana on se ettei kylmä akku ole kovin hyvä ottamaan varausta vastaan. Latausvailinki olisi hoidettavissa verkkovirtalaturilla mutta siinä taas lyö vastaan se että useimmiten (ainakin kaupungissa) parkkitolpassa on kahden tunnin ajastin ja harva viitsii rampata välillä virittämässä kelloa. Akun irroittaminen ja raahaaminen sisään on taas hankala ja varsinkin nykyautoissa riskialtis homma. Siinä voipi mennä auton hieno elektroniikka sekaisin.

      Veneessä aurinkopaneeli on hyvä. Se lataa akun täyteen kotisatamassa. Lisäksi reissussa še antaa lisävirtaa. Säästää siis akkua.


  • Ei toi bilteman agm aivan huono ole tai sitten kävi tuuri, nimittäin hankin tuotteen pari vuotta sitten kakkosautoon joka on seissyt tontilla viime talvesta, ja eikös joku kello tai muu laite imenyt sen syväpurkaustilaan.

    Nostin sitten patterin sisälle lämpenemään ja laitoin ddr:läiseen saarlandiin kiinni. Pari tuntia ihmetteli ja sitten rupesi ottamaan virtaa aluksi vähäsen ja sitten 5 amp ja lopuksi akku takaisin raatoon kiinni. Tämä siis marraskuussa ennen näitä pakkasia.

    Yllätys oli melkoinen kun kävin pari päivää sitten hakemassa laitteen käyttöön ja startti pyöri iloisesti, joten varaus näyttää pysyvän.

  • Voiko Bilteman 12 V 55ah 480 CCA lisätä vettä,jotta latautuisi paremmin.

    • Jos se on AGM-akku niin ei sinne vesiä lisäillä, jos taas tavallinen lyijyhappoakku jossa on avattavat korkit niin siitä vaan.

      Paras korjaus on kuitenkin ostaa kunnollinen akku jostain muualta kuin biliksestä.


  • Bilteman 70ah agm akku ostettu syksyllä 2013. Nyt kovilla pakkasilla ei jaksanut pyörittää. Lämpöä akulle, auto käyntiin ja biltemaan. Testasivat akun ja vaihtoon meni. Akun kesto ei mitään ihmeellistä, tosin taitaa muutkin akut nykyään mennä samassa ajassa. Takuu biltemalla 4v joten taas on uusi akku autossa. Suosittelen varauksin

    • Mikä syy olisi käynnistää veneen moottoria pakkasessa? Eikö autoilujuttuja voisi käsitellä autoilufoorumilla?
      Siinä kai ei ole mitään uutta, että ns. halpisakut eivät välttämättä ole hyvälaatuisia. Tämä on todettu moneen kertaan veneilyyn liittyvissä keskusteluissakin.


    • Mulla on autossa 7 vuotta vanha Bilteman akku, ei tosin AGM, mutta huoltovapaa korkiton. Lähti käyntiin 27 asteen pakkasessa. Alussa meinasin kyllä viedä takaisin Biltemaan, kun normaali auton renkaan vaihto, pesu vahaus radiota kuunnelleen ja sisävalot aika paljon päällä lämpimässä hallissa melkein kokonaan tyhjensi uuden akun. Juuri ja juuri sain vielä auton käyntiin. Sama toistui toisenkin kerran, mutta normaaliajossa on toiminut moitteetta. Edellinen alkuperäisakku kesti ongelmitta vastaavan kunnes hyytyi täysin.

      Yksikään auton tai veneen akku ei ole vielä mennyt vaihtoon alle 9 vuoden. Autoissa ovat kestäneet 9-11 vuotta ja veneissä koko sen ajan kun ovat minulla olleet. Nykyisessä veneessä akut ovat ainakin 5 vuotiaita, todennäköisesti selvästi vanhempia (tulivat käytetyn veneen mukana).


    • Joakim1 kirjoitti:

      Mulla on autossa 7 vuotta vanha Bilteman akku, ei tosin AGM, mutta huoltovapaa korkiton. Lähti käyntiin 27 asteen pakkasessa. Alussa meinasin kyllä viedä takaisin Biltemaan, kun normaali auton renkaan vaihto, pesu vahaus radiota kuunnelleen ja sisävalot aika paljon päällä lämpimässä hallissa melkein kokonaan tyhjensi uuden akun. Juuri ja juuri sain vielä auton käyntiin. Sama toistui toisenkin kerran, mutta normaaliajossa on toiminut moitteetta. Edellinen alkuperäisakku kesti ongelmitta vastaavan kunnes hyytyi täysin.

      Yksikään auton tai veneen akku ei ole vielä mennyt vaihtoon alle 9 vuoden. Autoissa ovat kestäneet 9-11 vuotta ja veneissä koko sen ajan kun ovat minulla olleet. Nykyisessä veneessä akut ovat ainakin 5 vuotiaita, todennäköisesti selvästi vanhempia (tulivat käytetyn veneen mukana).

      Bilteman akuista itselläni ei ole kokemusta, ei myöskään AGM:stä. Edelliseen veneeseeni hankin kalliit geeliakut. Yhteen niistä tuli yllättävä äkillinen vika vuoden kuluttua. Akku kuumeni höyryävän kuumaksi ja pullistui. Olisiko ollut sisäinen oikosulku? Tapahtuma sattui valtamerta ylittäessä.

      Nykyiset "vapaa-ajan" suljetut Vetus-merkkiset veneakkuni ovat vuodelta 2005 eli 11 vuotta tulee täyteen ensi kuussa. Jännite näyttää pysyvän normaalisti eikä mitään ongelmaa ole ollut. Kysymykseni kuuluu: tapahtuuko akun kuolema äkillisesti vai antaako se yleensä ennakkomerkkejä? Pitäisikö pelkän akun iän perusteella hankkia uudet akut?
      Geeliakun yllättävä vika ei antanut minkäänlaisia ennakkomerkkejä. Ensimmäinen oire ennen tuhoutumista oli kuumeneminen. (Lataussäädin oli Mastervolt-merkkinen. Vika ei ollut siinä).


  • Rolls:n akkuja ovat kehuneet.. Joku joutui vaihtamaan tosin parin vuoden päästä uuteen, mutta taisi mennä takuun piikkiin.

  • Kannattaa ensin tarkistuttaa (edullisesti) jossain muualla ja sitten kaupassa josta tuotteen osti on kauppiaan mussutukset vähissä sen jälkeen.
    Takuusopimuksen jos sattuu saamaan kirjallisena on tarina toki eri.

  • Akun paino kertoo paljon akun kestosta ainakin, jo svertaa samna tyyppisiä akkuja keskenään.

  • ootteko olu tyytyväisiä bilteman 4v takuuajan 60ah:n akkuun?

    • Mulla ollut runsaan vuoden 62 Ah;n akku, ja alusta asti tuntunut parissa päivässä purkaantuvan mikäli autolla ei ajeta. Pitää viedä takaisin Bilteman että saavat testata missä vika.


    • En oikein ymmärrä bilteman suosimista akun ostossa. Laatu on todettu vaihtelevaksi. Valmistusmaasta ei kai ole tietoa. Houkutteleeko pitkä takuuaika niin paljon, että siitä kannattaa maksaa?
      Bilikan 94Ah AGM hinta oli linkkisi mukaan 199 e.
      Exide 105 Ah AGM hinta näyttää olevan 200 e. Exide 95Ah AGM vähän on Bilikan akkua halvempi, 185 euroa (ks. suomenakut.fi).


    • Kyllä se pidempi takuu houkuttelee, 48kk vs 24kk on jo sellanen asia mikä painaa vaakakupissa, etenkin kun akku on käytössä kausiluontoisesti.
      Pistää toki miettimään, että olisko se valinta kuitenkin tuo Exide...


    • miksei.esim.Exide kirjoitti:

      En oikein ymmärrä bilteman suosimista akun ostossa. Laatu on todettu vaihtelevaksi. Valmistusmaasta ei kai ole tietoa. Houkutteleeko pitkä takuuaika niin paljon, että siitä kannattaa maksaa?
      Bilikan 94Ah AGM hinta oli linkkisi mukaan 199 e.
      Exide 105 Ah AGM hinta näyttää olevan 200 e. Exide 95Ah AGM vähän on Bilikan akkua halvempi, 185 euroa (ks. suomenakut.fi).

      Samat paikat niitä akkuja, ja muutenkin tuotteita valmistavat, laatu yhtä vaihtelevaa kaikilla.


    • MerkkiHarhaa kirjoitti:

      Samat paikat niitä akkuja, ja muutenkin tuotteita valmistavat, laatu yhtä vaihtelevaa kaikilla.

      Exide lienee maailman suurimpia akkufirmoja ellei suurin. Valmistus tapahtuu Exiden akkutehtailla Intiassa. http://www.exideindustries.com/company_profile.html
      En oikein usko väitteeseesi, että "samat paikat" eli Exiden tehtaat valmistaisivat muun merkkisiä akkuja enkä usko siihenkään, että juuri Exide-akkujen laatu olisi erikoisen vaihtelevaa.

      Edelliset akkuni (Exiden nesteakut) vaihdoin uusiin käyttöiän perusteella. Ehkä olisivat kestäneet vielä, mutta niiden 11 vuoden ikä arvelutti ennen pitkää purjehdusta. Uudet akkuni ovat Exiden AGM-akkuja.
      En näe syytä Bilteman akkuihin siirtymiseen, vaikka niitä markkinoidaan pitkän takuuajan avulla.


    • jotainrajaa kirjoitti:

      Kyllä se pidempi takuu houkuttelee, 48kk vs 24kk on jo sellanen asia mikä painaa vaakakupissa, etenkin kun akku on käytössä kausiluontoisesti.
      Pistää toki miettimään, että olisko se valinta kuitenkin tuo Exide...

      Olisikohan tässä yksi niitä harvoja autovertausten paikkoja. Pitkien takuuaikojen linjalle ovat lähteneet lähinnä Koreassa tai siellä päin tehdyt autot. Eurooppalaiset pitäytyvät edelleen lyhyemmissä takuuajoissa. Akkujen vaihtaminen on sen verran työlästä puuhaa, ettei uusien saaminen takuuna ole todellinen ilo. Toisaalta takuu ei taida korvata sitä todennäköisempää osittaista varauskyvyn menetystä, jonka todentaminenkin vaatii vaivaa. Akun täydellistä pimenemistä en ole kokenut ainakaan viimeiseen 30 vuoteen.


    • Mutta ei ne eurooppalaiset autot kuitenkaan laadullaan häikäise niihin korealaisiin verrattuna, eli mitä tuosta vertauksesta nyt pitäis sitten ajatella?
      Eikö se akun saaminen takuuna ole kuitenkin ilo siihen verrattuna, että joudut vielä maksamaan sen akun sen vaihtamisen päälle? Tässä lähinnä se jos exide/biltema sanoo sopparin irti vaikkapa 2½ vuoden kohdalla. Toisessa sentään ei tarvitse maksaa vielä hintaa sen vaihtamisesta koituneen vaivan päälle.


    • ehkä.se.exide kirjoitti:

      Olisikohan tässä yksi niitä harvoja autovertausten paikkoja. Pitkien takuuaikojen linjalle ovat lähteneet lähinnä Koreassa tai siellä päin tehdyt autot. Eurooppalaiset pitäytyvät edelleen lyhyemmissä takuuajoissa. Akkujen vaihtaminen on sen verran työlästä puuhaa, ettei uusien saaminen takuuna ole todellinen ilo. Toisaalta takuu ei taida korvata sitä todennäköisempää osittaista varauskyvyn menetystä, jonka todentaminenkin vaatii vaivaa. Akun täydellistä pimenemistä en ole kokenut ainakaan viimeiseen 30 vuoteen.

      Auton akun vaihtaminenko on sinulle työlästä puuhaa? Olet sitten varmaan se sama hemmo joka sanoo veneen ylläpitoon kuluvan niitä tuhansia euroja vuodessa :-D


  • Mihin ovat kotimaiset akunvalmistajat kadonneet?Salama ja Ahma merkkiset akut olivat virtamiesten kunkkuja..Saivat jäätyäkkin pakkasilla mutta kampiveivillä hörähti skoda-vm61 käyntiin tomerasti,täyttä menohalua puhkuen,auto joutui aikoinaan paalaimeen,mutta sitä lannistumatonta akkua ei voi unohtaa,säkenöi tuskissaan ja jätti hyvästit ryhdikkäästi raksahtaen.

    • Nyt kun päästiin muistelemaan, niin 60- luvulla oli eräs akkujen mörkö, nimeltä Caterpillar.
      Näissä akuissa oli enemmän levyjä kuin muissa aikalaisissa ja sen mukaan myös painoa.
      Olen itse nähnyt kun iso 14 litran diesel (988)laitettiin käyntiin -20 C pakkasella suoralla sähköstartilla - ilman anuttakaan eetterikapselia.
      Niitä akkuja oli saatavana myös penikokoisina versioina, mutta ne maksoivat mansikoita ja muistelen, ettei isäni sellaista omaan autoonsa tohtinut ostaa (tai äiti ei antanut lupaa :).
      Niissä akuissa oli jo silloin aivan sileä kansi, kun muissa saman aikakauden akuissa oli kennojen pullistumat selvästi näkyvissä ja vähän vanhemmissa vielä ne kytkentä kiskotkin.
      Muistelen että Salaman pidettiin siihen aikaan hyvänä ja pitkän "startin" kestävänä akkuna.
      Kovilla pakkasillahan useimmat toivat akun sisään yöksi - ainakin ne joilla oli 6V systeemi autossaan.
      "Oi niitä aikoja" , voisi sanoa jostakin muusta asiasta, kuin näistä akkuasioista, sillä niin paljon jouduin niihin isoihin 12V möykkyihin vettä kantamaan ja sitä valkoista jauhoa siivoamaan :D .


  • Exiden ja Vartan(Bosch) hintaa maksavat vain idiootit, kelvotonta romua jo vuosia.

    • Taas kirjoittelevat luulojaan muutamat jotka eivät lyijyakuista, niiden rakenteesta ja kunnossapidosta tiedä juuri mitään.

      Jos hyvä akku pidetään ja käytetään oikein niin sillä on todella pitkä käyttöikä, elikä ei päästetä akkua koskaan tyhjäksi eikä kuivaksi nesteestä niin ne kestää kauan ja toimii hyvin.

      Itselläni on useita akkuja erästä tunnettua eurooppalaista merkkiä vene ja autokäytössä,
      veneeessä samat akut olleet jo 19 vuotta ja autossani 16 molemissa toimii kuten uutenakin ja jännite pysyy normaalissa vaikka olisi joskus käyttämättäkin yli 5kk.
      Näin pärjää tietävä moottorimies akkujensa kanssa.


  • Auto/vene vaihdetaan kolmen vuoden välein uuteen, niini tarvitse miettiä akun kestoa/laatua.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Hieman säälittää suomalaisen duunarin sinisilmäisyys

    Ennen vanhaan ei käynyt pienessä mielessäkään, että tehtäisiin töitä ilman liittoon kuulumista. Se oli itsestäänselvyys. Suomen taloudella meni todell
    Maailman menoa
    159
    4432
  2. Erika ja viisuvalinta

    Cicciolina todella reipas ja mukaansatempaava esitys. Toivottavasti Erika pääsee kisoihin mukaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Maailman menoa
    143
    4143
  3. Hengityssuoja, viruksia vastaan. Ihan pelleilyäkö?

    Kuulemma hengityssuojaimet ovat loppuneet niin apteekeista kuin tukkureiltakin, kertoo Hesari. "Hengityssuojaimet loppuivat tukkureilta ja monista ap
    Maailman menoa
    106
    3924
  4. Coronavirus-hysteria

    Mihinkähän mittakaavoihin tuo hysteria pääsee? Luuletteko, että kohta vaikkapa bussilastillinen tyhjenee jonkun yskäistyä seuraavassa etapissa? Entä m
    Maailman menoa
    108
    2910
  5. Seinäjoella jälleen kuolonkolari

    Kyllä eikö näitä teitä saada sellaiseen kuntoon, että ihmiset (jotka on pakotettu käymään töissä) voisivat taittaa taivaltaan ilman järjetöntä kuolema
    Seinäjoki
    30
    1209