Buddhalaisuus ei hyväksy työttömyyttä!

Aika musta-valkoista

Näin olen kuullut. Mutta pitääkö se väite paikkansa?

5

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+14

Melkoista huuhaata olet mielestäni kuullut. Pummejahan ne on vinaya koodiston mukaan elävät munkitkin.

• kaveri

Buddhalaiset eivät varsinaisesti ole pummeja, eivätkä laiskoja. Vaikka ymmärrän että tietämättömien on helppo näin luulla. Buddhalaisilla on korkea moraali, eivätkä he halua heittäytyä yhteiskunnan tai kenenkään muunkaan elätettäväksi.

On totta, että buddhalaiset perinteen mukaisesti kerjäävät ruokansa joissakin maissa. Tosin tällöinkään he eivät varsinaisesti pyydä mitään, mutta antavat mahdollisuuden ihmisille tehdä hyviä tekoja, lahjoittamalla ruokaa.

Se että buddhalaiset meditoivat paljon, ei johdu siitä että he olisivat laiskoja tai etteivät he haluaisi tehdä osaansa. Vaan meditointi nyt luonteeltaan on vain sellaista ja "vapaa-aikansa" (lue: työstä yli jäävän aijan) buddhalaiset yleensä mielellään käyttävät tähän tai muuhun itseään kehittävään toimintaan.

Kaikenkaikkiaan työ on hyvä paikka harjoittaa buddhalaisuutta, eikä sitä pitäisi välttää, vaikka se hieman hankalalta joskus tuntuukin.

• Mamaki1

En ole kuullut moista väitettä. Buddhalainen elää elämäänsä tässä ja nyt - onpa päivä työttömän päivä tai työllistetty, se eletään parhaansa mukaan, hetki hetkeltä. Luulen, ettei kukaan buddhalainen kuitenkaan halua elää koko elämäänsä pummina muun yhteiskunnan kustannuksella, se olisi muiden ihmisten hyväksikäyttöä.

• 6+14

se, että eletään parhaansa mukaan, pitää jo sisällään jonkun todella kummallisen, pakkomielteisen intention. luulen, ettei monikaan buddhisti osaa elää elämäänsä hetki hetkeltä. eikä lopulta ole siitä niin kovin kiinnostunutkaan. kiinnostuneempia kun tuntuvat olevan kaikenlaisista yhdentekevistä näkemyksistä. siitä mitä uskonnollinen viitekehys sanoo tästä, mitä se ja se guru tuosta, miten tämä doktriini poikkeaa tuon doktriinin merkityksettömistä detaljeista, tyyliin peseytymissäännöstöistä yms. totaalisen turhasta sonnasta, jolla valtaosa buddhalaista (ainakin nettikirjoittajista) täyttää päänsä.

• zeniitti1
        6+14 kirjoitti:

se, että eletään parhaansa mukaan, pitää jo sisällään jonkun todella kummallisen, pakkomielteisen intention. luulen, ettei monikaan buddhisti osaa elää elämäänsä hetki hetkeltä. eikä lopulta ole siitä niin kovin kiinnostunutkaan. kiinnostuneempia kun tuntuvat olevan kaikenlaisista yhdentekevistä näkemyksistä. siitä mitä uskonnollinen viitekehys sanoo tästä, mitä se ja se guru tuosta, miten tämä doktriini poikkeaa tuon doktriinin merkityksettömistä detaljeista, tyyliin peseytymissäännöstöistä yms. totaalisen turhasta sonnasta, jolla valtaosa buddhalaista (ainakin nettikirjoittajista) täyttää päänsä.

No buddhalaisuuden yksi ydin on omasta mielestäni se, että valaistumista ei saavuta noudattamalla jotain tiettyä moraalikoodia tai sääntöjä. Buddhalaisuus ei ole islamin tai juutalaisuuden kaltainen "lakiuskonto". Itse asiassa jonkin lain tai säännöstön sisällyttäminen buddhalaisuuteen on tietyssä mielessä mahdotonta, koska kaikki on muuttuvaa. Eivät mitkään säännöt ole sen yläpuolella. Ajat muuttuvat ja niin muuttuu myös buddhalaisuus itse.

Zen-buddhalaisuuden yksi kuvaavimmista opetuksista on se, että "jos näet Buddhan, tapa hänet!". Eli pitää nähdä jopa itseään buddhaa pidemmälle! Jopa Buddha itse on ohimenevä eikä totuus. Tässä kaikkien gurujen ja opettajien opit jäävät sivuun.

Miksi sitten buddhalaisuudessa on opetuksia tai opettajia? No paras vastaus tähän lienee se, että heillä on kokemusta asioista enemmän kuin aloitteilijalla, mitä kannattaa kuunnella. Mutta edes opettajan opetukset eivät ole perimmäinen totuus. Perimmäinen totuus on se, että oppia ei ole. Ei ole buddhaa, ei ole minää, ei ole lakia. Mutta ei ole myöskään tyhjyyttä, sillä tyhjyyden näkeminen edellyttää "minän". Ei ole olevaista, eikä ei-olevaista. Rationaalisella, itsestä lähtevällä logiikalla ei voi ymmärtää tätä taikka saavuttaa nirvanaa. Valaistuminen tapahtuu jos tapahtuu, sitä ei voi saavuttaa. Jos yrittää saavuttaa sen, katoaa se aina vaan kauemmas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      142
      1850
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      630
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      55
      626
    Aihe