Neuvoja yksin matkustavalle ?

lovelaura

Hei!

Olen 18-vuotias nuori naisen alku joka tarvitsisi neuvoja ja apua.

Eli olen suunnitellut kesällä lähteväni Bulgariaan Albenaan, yksin lomalle. Olen ennenkin ollut kyseisessä paikassa, sekä äitini kolmetoista kertaa.

Nyt olen kuitenkin lähdössä yksin, niin mieleeni on herännyt kysymys, mitä tekisin päivisin ?

Illaksi tiedän että olen tutun baarissa syömässä tai juomassa, kera livemusiikin. Ja sen jälkeen menen discoon tapaamaan ystäviä.

Mutta, rannalla loikoilun, altaalla oleskelun ja uinnin lisäksi, mitkä voisivat olla yksin lomailevan aktiviteetteja ?

Kiitos :)

8

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pliska

      Kysymykseesi on vaikea vastata, kun en tiedä mitä harrastat ja mikä sinua kiinnostaa. Yritän silti.
      Jonain päivänä voi käydä shoppailemassa. Albenan linja-autoasemalta pääsee helposti ja edullisesti bussilla Varnaan ja Dobritsiin. Varsinkin Varnassa on hyvät shoppailumahdollisuudet.
      Jos harrastat ratsastusta, Albenan ratsastustalli on lähellä linja-autoasemaa. Entäs keilailu? Keilahalli löytyy loma-alueen ylärinteestä.
      Jos pidät luonnossa liikkumisesta ja ulkoilusta, Albenassakin voi sitä harrastaa. Lyhyen bussimatkan päässä on Slatni Piassatsin (Kultahietikon) luonnonsuojelualue, siellä on useita merkittyjä ulkoilureittejä. Yksi helpohko reitti alkaa Kultahietikon poliisiaseman edestä ja jatkuu Aladzan kallioluostarille. Varsinkin elokuussa lenkkipoluilla voi olla paljon saksalaisturisteja. Toinen hieno luontokohde on Kaliakraniemi. Sinne pitää mennä bussilla. En tiedä pääseekö bussilla ihan perille asti, mutta ainakin bussi kulkee Kavarnan pikkukaupunkiin, josta on lyhyt taksimatka Kaliakraan. Albenan lähellä Baltsikissa on romanian kuningatar Marian kesähuvila ja sen ympärillä kasvitieteellinen puutarha. Baltsikiin on bussireitti, matkaa sinne Albenasta on noin 10 km.
      Jos käyt Varnassa, siellä on hieno Meripuisto. Jos et viitsi shoppailla, Varnan Meripuistossa aika kuluu muutenkin. Siellä on muun muassa Delfinaario, eläintarha, pieni vesipuisto, planetaario, Merisotamuseo, Akvaario ja Mustamerimuseo. Loppukesästä Meripuistossa on olutfestivaalit ja pitkin kesää ilmaisia tanssi- ja musiikkitapahtumia. Varnan keskustassa on arkeologinen museo ja roomalaisen kylpylän rauniot ym., jos historia sinua kiinnostaa. Varnassa on myös paljon kulttuuritarjontaa mm. Oopperatalo, nukketatteri, konsertteja (klassista, jazzia, rockia), taidenäyttelyitä, jazzfestivaalit, kansantanssi- ja kansanmusiikkifestivaalit sekä käsityömessut. Jos sinua kiinnostaa raskaampi rock, Kavarnan pikkukaupungissa on rockfestivaalit kerran kesässä. Kavarnaan on Albenasta Baltsikin kautta bussiyhteys, kuten jo kerroin.
      Kun olet ollut Albenassa jo useita kertoja, tiedät että sieltä löytyy kaikenlaista rantaelämää: banaaniveneitä, vesiskoottereita, liitovarjoja ym.
      Mukavaa lomaa!

      • Pliska

        Joinakin kesinä Varnassa on ollut sirkus useiden viikkojen ajan. Mahdolliset paikalliset ystäväsi tietävät kertoa, vieraileeko sellainen tänä kesänä kaupungissa.
        Lähellä Sveti Konstantinin loma-aluetta on kartingrata.


    • lovelaura

      Kranevoon, Varnaan ja Dobrichiin olen suunnitellut meneväni, paikallinen ystäväni haluaa esitellä minut perheelleen ja viedä ostoksille.

      Niihin siis kuluu pari päivää, mutta ratsastuskin kuulostaa hirveän kivalta.

      Kaliakran niemelläkin olen käynyt aikoinaan, kuten nessebarissakin. Dobrich on myös joskus tultu nähtyä, muistikuvat niistä ei kuitenkaan hirveän hääppöiset ole.

      Tietysti päivisin voisi myös koittaa koluta vähän paremmin muitakin paikkoja albenasta läpi, kuin pelkästään vakipaikkoja.

      Kiitos hirveästi vastauksestasi ! :)

    • jutserhi

      www.albena.bg ,katso englanninkieliset sivut ja siellä friends of bulgaria tapahtumat Albenassa.

      • Pliska

        Ostosmatka Kranevoon, Dobritsiin ja Varnaan kuulostaa hyvältä idealta, erityisesti kun sinulla on paikallisopas mukana. Varna varsinkin on hyvä shoppailupaikka ja hinnat Kranevossa ja Dobritsissakin ovat Albenaa edullisemmat.
        Uusien paikkojen koluaminen voi olla hauskaa, varsinkin jos pitää mielen avoinna. Mieli on kuin laskuvarjo, se toimii vain jos se on avoin. Vanhatkin paikat voivat olla kiinnostavia, jos niitä katsoo uudesta kulmasta. Tuo jutserhin mainitsema kesän kulttuuritarjonta tuo varmasti eloa Albenaan.
        Varnan lähellä on vielä kaksi luontokohdetta, jotka unohdin mainita. Kamhcia-joki sijaitsee Varnasta etelään. Siellä voi tehdä jokiristeilyn, jonka aikana voi bongailla kilpikonnia, käärmeitä ja muita jokisuiston asukkaita.
        Kivettynyt metsä (Popitite Kamani) on Varnan länsipuolella, vastaavaa ei Suomessa ole. Sen kanssa samalla suunnalla on Provadian pikkukaupunki. Se on bulgarialisten vampyyritarinoiden tyyssija.


    • lovelaura

      Millainen tää kivettynyt metsä on ? Kuulostaa hirveän mielenkiintoiselta! Samoin toi Provadian pikkukaupunki, se suunnilleen kutsuu mua sinne, jos "historia" on tollanen :o

      • Pliska

        Pobitite Kamanista saat tietoa täältä: http://www.varna-bg.com/museums/pobitikamani/st_f_uk.html
        Tuon vampyyrijutun muistin väärin. Vampyyritarinoistaan kuuluisa ei olekaan Provadia, vaan sen naapurikaupunki Devnya. Tosin kyllä vampyyrit ihan hivenen Provadiaankin liittyvät. Kaupungin läheltä on löytynyt hauta, jossa on "vampyyrin luurankoja". Kyse oikeasti lienee keskiaikaisesta rituaalista, jonka jäänteet tuosta haudasta kaivauksissa paljastuivat. Arkeologit ovat löytäneet Provadian alueelta merkkejä Euroopan vanhimmasta kaupungista noin 6000 - 7000 vuoden takaa. Devnyan vampyyrimenneisyydestä saa tietoa täältä: http://www.varnarentals.com/Dracula-in-Varna.html


      • Pliska
        Pliska kirjoitti:

        Pobitite Kamanista saat tietoa täältä: http://www.varna-bg.com/museums/pobitikamani/st_f_uk.html
        Tuon vampyyrijutun muistin väärin. Vampyyritarinoistaan kuuluisa ei olekaan Provadia, vaan sen naapurikaupunki Devnya. Tosin kyllä vampyyrit ihan hivenen Provadiaankin liittyvät. Kaupungin läheltä on löytynyt hauta, jossa on "vampyyrin luurankoja". Kyse oikeasti lienee keskiaikaisesta rituaalista, jonka jäänteet tuosta haudasta kaivauksissa paljastuivat. Arkeologit ovat löytäneet Provadian alueelta merkkejä Euroopan vanhimmasta kaupungista noin 6000 - 7000 vuoden takaa. Devnyan vampyyrimenneisyydestä saa tietoa täältä: http://www.varnarentals.com/Dracula-in-Varna.html

        Varnan alueella noin 8 kilometrin päässä keskustassa on Euxinogradin palatsi. Se on entinen Bulgarian kuninkaallisten kesäpalatsi. Se on kuuluisa viineistään ja viinikellaristaan. Euxinogradin viinejä on ainakiin toisinaan tarjolla myös Bulgarian turistialueiden kaupoissa. Nykyisin Euxinograd kuuluu Bulgarian valtiolle ja on maan hallituksen käytössä. Turistit voinevat vierailla siellä rajoitetusti. Itse en ole siellä käynyt. Yritin päästä sinne muutama vuosi sitten, mutta kaikki kolme taksikuskia, joilta kysyin asiaa, eivät suostuneet viemään minua sinne. Kuskit eivät puhuneet englantia, joten kieliongelmista johtuen, en tullut koskaan tietämään miksi.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Euxinograd


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe