Ilmestyskirja osa7 (osa6on5:n,alla)

Saara:)

Vihan ajasta toinen vuosi on alkanut

Tuuleton aika
144 000 israelilaista saavat sinetin otsaansa, mutta missä ovat Dan ja Efraim?
Suuri valkopukuinen kansanjoukko

Edelliset ennustukset ovat tapahtuneet ja nyt alkavat uudet. Tosin Raamattu kertoo vain tapahtumien alkamisen, eikä yleensä niiden loppua. Ilmeisesti edelleen jatkuvat kuudennen luvun kuuden sinetin tapahtumista jotkut, ainakin pienessä määrin.

Tuuleton aika
1. Tämän jälkeen näin neljä enkeliä, jotka seisoivat maan neljällä kulmalla ja pidättelivät maan neljää tuulta, ettei mikään niistä puhaltaisi yli maan ja meren eikä vasten ainoatakaan puuta. (Ilm. 7:1)

Miksi maailmaan tulee tuuleton aika?

Edellisissä tapahtumissa käytettiin atomiaseita. Ne saastuttivat maailmaa leviten ilmakehään. Varmaan terroristit räjäyttivät atomivoimaloita, joista pääsi paljon atomisaasteita ympäristöön.

Jos näitten atomisaasteitten leviämisen jälkeen tuulisi, saasteet leviäisivät ympäri maailman. Silloin koko maailma olisi tuhon partaalla, mutta nyt Jumala kieltää tuulet, jotta atomisaasteet eivät saastuttaisi koko maapalloa. Ilman tuuletonta aikaa ihmiset tuhoutuisivat.

Jos ihmiskunta tuhoutuisi tässä vaiheessa, Raamatun ennustukset eivät voisi toteutua, koska monet profetiat odottavat vielä täyttymistään. Paholainen yrittää tuhota Jumalan lupausten toteutumisen, jotta ei tulisi viimeistä tuomiota, eikä kadotuksen ikuisuutta Paholaiselle.

Vähitellen saasteet joko laskeutuvat maahan ja sateitten mukana huuhtoutuvat pois maan pinnalta tai nousevat suuriin korkeuksiin pilvien yläpuolelle. Näin vahinko jää mahdollisimman pieneksi.

144 000 israelilaista saavat sinetin otsaansa
2. Ja vielä näin yhden enkelin, joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä. Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille, joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:
3. "Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan."
4. Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän. Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista:
5. Juudan heimosta sai sinetin kaksitoistatuhatta, Ruubenin heimosta kaksitoistatuhatta, Gadin heimosta kaksitoistatuhatta,
6. Asserin heimosta kaksitoistatuhatta, Naftalin heimosta kaksitoistatuhatta, Manassen heimosta kaksitoistatuhatta,
7. Simeonin heimosta kaksitoistatuhatta, Leevin heimosta kaksitoistatuhatta, Isaskarin heimosta kaksitoistatuhatta,
8. Sebulonin heimosta kaksitoistatuhatta, Joosefin heimosta kaksitoistatuhatta ja Benjaminin heimosta kaksitoistatuhatta. (Ilm. 7:2-8)

Tuuleton aika jatkuu kunnes 144 000 eri Israelin sukukuntiin kuuluvaa on merkitty.
Enkelit lähtevät maailmaan ja merkitsevät määrätyt henkilöt sinetillä, joka laitetaan heidän otsiinsa.

10

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara:)

      Myöhemmin tapahtuu luvussa 14:
      1. Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. (Ilm. 14:1)

      Luvussa neljätoista nämä 144 000 ovat jo taivaassa. He ovat kokeneet marttyyrikuoleman. Heidän ruumiinsa on laitettu hautaan mutta heidän sielunsa ovat menneet taivaaseen.

      Uudelleen lukuun seitsemän:
      Sinetti on siis Karitsan ja hänen Isänsä nimi. Mikä merkitys sinetillä on? Miksi heidät sinetöidään? Mitä nämä henkilöt tulevat tekemään?
      Sinetti kertoo omistajan. Joskus kirjeitä ja tavaroita sinetöidään. Sinetistä näkee, kuka tavaran omistaa.
      144 000 sinetillä merkityn ihmisen omistaja on Karitsa ja hänen Isänsä. Näillä sinetöidyillä tulee olemaan erikoistehtävä ensin maailmassa ja erikoisasema myös ikuisuudessa.

      Israelin kahdentoista sukukunnan sinetöidyissä on jotain erikoista. Jaakobillahan oli kaksitoista poikaa. Heistä käytetään nimitystä Israelin patriarkat. Tapasimme nämä jo neljännessä luvussa, jolloin lupasin palata heidän luetteloonsa uudelleen.

      Ruuben oli Jaakobin esikoinen, mutta nyt Juuda on ensimmäisenä. Miksi? Juudan nimi merkitsee "Herra olkoon kiitetty".

      Monissa Raamatun luetteloissa, joissa kerrotaan toiminnasta, Juuda on ensin. Edellä kulkee siis kiitollinen joukko. Näinhän on seurakunnissakin, kiittävä, ylistävä ja tyytyväinen joukko kulkee edellä ja tekee Jumalan valtakunnan työtä. 4Moos. 2 kertoo Israelin seurakunnan matkajärjestyksen erämaassa. Ensimmäisenä kulki Juudan leiri. Kiittävä joukko oli voimakkain ja kulki ensimmäisenä.

      Luimme viidennestä jakeesta, että ensin oli Juuda, sitten Ruuben. Ruuben merkitsee: "Hän (Herra) on nähnyt minun kurjuuteni". Eli Ruuben oli kurjuuttaan valitteleva. Eihän sellainen seurakuntakaan kasva eikä pääse eteenpäin, missä jäsenet vain omaa kurjuuttaan valittelevat. He eivät voi missään työssä eivätkä etenemisessä olla ensimmäisinä. Muitten keskellä he voivat kyllä taivaltaa kohden päämäärää. Jos kiittävä joukko on etunenässä, silloin taivallus onnistuu.

      Missä ovat Dan ja Efraim?
      Huomionarvoista on, että Danin sukukunta puuttuu ja Joosefin poika Manasse on saanut oman sukukunnan. Joosefin toisen pojan Efraimin sukua kutsutaankin Joosefin sukukunnaksi.

      • Saara:)

        Miksi Dan puuttuu ja Joosef on ottanut Efraimin paikan? Neljännessä luvussa tämä asia tuli jo esille 24 vanhimman muodossa.
        Ensin luemme Danista.

        18. … ja joka tästä liitosta välittämättä itsevarmasti ajattelee, että hänen käy hyvin, vaikka hän mielensä paaduttaen pysyykin luopumuksessaan. Hän saattaisi tuhoon teidät kaikki, niin hyvät kuin pahatkin.
        19. Tällaiselle luopiolle Herra ei anna anteeksi, vaan kääntää hehkuvan vihansa ja kiivautensa häntä vastaan. Hän saa kantaa kaikki ne kiroukset, jotka on kirjoitettu tähän kirjaan. Herra pyyhkii hänen nimensä pois maan päältä,
        20. erottaa hänet Israelin heimojen joukosta ja antaa hänen osakseen kaikki ne rangaistukset, jotka tässä lain kirjassa on säädetty liiton rikkojalle. (5Moos. 29:18-20)

        Tässä on selvä varoitus: Mikäli joku sukukunta käy palvelemaan muita jumalia eli epäjumalia, se erotetaan Israelin sukukunnasta. Tuomarien kirjassa kerrotaan, kuinka Danin sukukunta alkoi palvella epäjumalia:

        18. Danilaiset sijoittivat puisen jumalankuvan kaupunkiinsa. Jonatan, joka oli Mooseksen pojan Gersomin sukukuntaa, ja hänen jälkeläisensä toimivat siellä Danin heimon pappeina, kunnes israelilaiset vietiin pakkosiirtolaisuuteen. (Tuom. 18:30)

        Tässä on yksi syy, miksi 144 000:sta puuttuu Danin sukukunta. He olivat ensimmäisenä Israelin sukukunnista antautuneet epäjumalien palvontaan, siksi heidät erotettiin Israelin sukukunnista. Toinen syy on ehkä se, että luultavasti Antikristus kuuluu Danin sukuun.


      • Saara:)
        Saara:) kirjoitti:

        Miksi Dan puuttuu ja Joosef on ottanut Efraimin paikan? Neljännessä luvussa tämä asia tuli jo esille 24 vanhimman muodossa.
        Ensin luemme Danista.

        18. … ja joka tästä liitosta välittämättä itsevarmasti ajattelee, että hänen käy hyvin, vaikka hän mielensä paaduttaen pysyykin luopumuksessaan. Hän saattaisi tuhoon teidät kaikki, niin hyvät kuin pahatkin.
        19. Tällaiselle luopiolle Herra ei anna anteeksi, vaan kääntää hehkuvan vihansa ja kiivautensa häntä vastaan. Hän saa kantaa kaikki ne kiroukset, jotka on kirjoitettu tähän kirjaan. Herra pyyhkii hänen nimensä pois maan päältä,
        20. erottaa hänet Israelin heimojen joukosta ja antaa hänen osakseen kaikki ne rangaistukset, jotka tässä lain kirjassa on säädetty liiton rikkojalle. (5Moos. 29:18-20)

        Tässä on selvä varoitus: Mikäli joku sukukunta käy palvelemaan muita jumalia eli epäjumalia, se erotetaan Israelin sukukunnasta. Tuomarien kirjassa kerrotaan, kuinka Danin sukukunta alkoi palvella epäjumalia:

        18. Danilaiset sijoittivat puisen jumalankuvan kaupunkiinsa. Jonatan, joka oli Mooseksen pojan Gersomin sukukuntaa, ja hänen jälkeläisensä toimivat siellä Danin heimon pappeina, kunnes israelilaiset vietiin pakkosiirtolaisuuteen. (Tuom. 18:30)

        Tässä on yksi syy, miksi 144 000:sta puuttuu Danin sukukunta. He olivat ensimmäisenä Israelin sukukunnista antautuneet epäjumalien palvontaan, siksi heidät erotettiin Israelin sukukunnista. Toinen syy on ehkä se, että luultavasti Antikristus kuuluu Danin sukuun.

        Entä miksi 144 000:ssa oli Joosef eikä Efraim?

        Palaamme aikaan, jolloin Jaakob siunasi Manassen ja Efraimin. Siitä meille on kerrottu 1Moos. 48. Israel oli tullut Egyptiin. Kun Jaakob oli jo vanha ja lähellä kuolemaa, Joosef toi poikansa isänsä eteen siunattavaksi.

        Joosef oli jo aikaisemmin saanut esikoisuuden, joka alun pitäen kuului Ruubenille, mutta hän menetti sen. (1Moos. 49:3,4) Esikoinen sai kaksinkertaisen osan ja niinpä Joosef sai kaksi sukukuntaa, Manassen ja Efraimin.

        Joosef asetti poikansa niin, että Jaakob olisi pannut oikean kätensä vanhemman pojan Manassen ja vasemman kätensä nuoremman pojan Efraimin pään päälle. Oikean käden kautta annettua siunausta pidettiin suurempana ja Joosef oletti ilman muuta, että esikoinen Manasse saisi sen.

        14. Israel ojensi oikean kätensä, mutta asetti sen Efraimin pään päälle, vaikka tämä oli nuorempi, ja vasemman kätensä hän pani Manassen päälle; hän asetti siis kätensä ristikkäin. Mutta Manasse oli esikoinen.
        20. Ja hän siunasi heidät sinä päivänä sanoen: "Siunatessaan israelilaiset lausuvat teidän nimenne ja sanovat: 'Jumala tehköön sinut Efraimin ja Manassen veroiseksi.'" Niin hän asetti Efraimin Manassen edelle. (1Moos. 48:14,20)

        Ristikkäin pantujen käsien kautta siis nuorempi Efraim siirrettiin esikoisen Manassen edelle.
        Mitä tämä käsien ristiin laittaminen kuvasi? Jumalan Henki Jaakobissa vaikutti sanoman, että myöhemmin tulee tapahtumaan Ristin työ, jonka esikuvana olivat Jaakobin ristikkäin pannut kädet. Se tulee olemaan hetki, jolloin asioita muuttuu. "Manasse" merkitsee: "Unohtaa". "Efraim" taas: "Hän (=Herra) tekee hedelmälliseksi".

        Kun juutalaiset hylkäsivät etsikkoaikansa ja huusivat Jeesuksen ristille, Israel toistaiseksi unohdettiin ja seurakunta asetettiin Israelin edelle. Jaakobin käsien ristiin laittaminen oli ennustus, joka toteutui Golgatalla. Efraim sai esikoissiunauksen.
        Manasse kuvaa siis juutalaisia ja Efraim seurakuntaa.

        Ehkä taivaallisissa vanhimmissa (Ilm. 4) on samanlainen joukko kuin 144 000:ssakin, jolloin Dan ja Efraim puuttuvat ja Joosefilla on kaksi sukukuntaosuutta. Tietomme on vajavaista, mutta Jumala sen tietää.

        Palaamme Ilmestyskirjan seitsemänteen lukuun.

        Israelin kahdestatoista sukukunnasta siis Efraim puuttuu. Miksi? Siksi, koska Efraim edustaa seurakuntaa ja se on jo temmattu ylös, kun Kristuksessa kuolleet ja uskossa olevat ovat poistuneet tämän maan päältä. Jos Efraim mainittaisiin maailmassa olevien 144 000 joukossa, esikuva olisi ristiriitainen.

        Mutta Joosef sai osuuden 144 000:sta. Miksi? Joosef –nimen merkitys on: ”Hän (Herra) lisää”.
        Koska Efraim kuvaa seurakuntaa, joka on temmattu ylös, Joosef jatkaa seurakunnan edustamista eli laodikealaisia, jotka ovat tulleet uskoon ylöstempauksen jälkeen. Ja heitä tulee jatkuvasti lisää taivaan tielle.


      • Saara:)
        Saara:) kirjoitti:

        Entä miksi 144 000:ssa oli Joosef eikä Efraim?

        Palaamme aikaan, jolloin Jaakob siunasi Manassen ja Efraimin. Siitä meille on kerrottu 1Moos. 48. Israel oli tullut Egyptiin. Kun Jaakob oli jo vanha ja lähellä kuolemaa, Joosef toi poikansa isänsä eteen siunattavaksi.

        Joosef oli jo aikaisemmin saanut esikoisuuden, joka alun pitäen kuului Ruubenille, mutta hän menetti sen. (1Moos. 49:3,4) Esikoinen sai kaksinkertaisen osan ja niinpä Joosef sai kaksi sukukuntaa, Manassen ja Efraimin.

        Joosef asetti poikansa niin, että Jaakob olisi pannut oikean kätensä vanhemman pojan Manassen ja vasemman kätensä nuoremman pojan Efraimin pään päälle. Oikean käden kautta annettua siunausta pidettiin suurempana ja Joosef oletti ilman muuta, että esikoinen Manasse saisi sen.

        14. Israel ojensi oikean kätensä, mutta asetti sen Efraimin pään päälle, vaikka tämä oli nuorempi, ja vasemman kätensä hän pani Manassen päälle; hän asetti siis kätensä ristikkäin. Mutta Manasse oli esikoinen.
        20. Ja hän siunasi heidät sinä päivänä sanoen: "Siunatessaan israelilaiset lausuvat teidän nimenne ja sanovat: 'Jumala tehköön sinut Efraimin ja Manassen veroiseksi.'" Niin hän asetti Efraimin Manassen edelle. (1Moos. 48:14,20)

        Ristikkäin pantujen käsien kautta siis nuorempi Efraim siirrettiin esikoisen Manassen edelle.
        Mitä tämä käsien ristiin laittaminen kuvasi? Jumalan Henki Jaakobissa vaikutti sanoman, että myöhemmin tulee tapahtumaan Ristin työ, jonka esikuvana olivat Jaakobin ristikkäin pannut kädet. Se tulee olemaan hetki, jolloin asioita muuttuu. "Manasse" merkitsee: "Unohtaa". "Efraim" taas: "Hän (=Herra) tekee hedelmälliseksi".

        Kun juutalaiset hylkäsivät etsikkoaikansa ja huusivat Jeesuksen ristille, Israel toistaiseksi unohdettiin ja seurakunta asetettiin Israelin edelle. Jaakobin käsien ristiin laittaminen oli ennustus, joka toteutui Golgatalla. Efraim sai esikoissiunauksen.
        Manasse kuvaa siis juutalaisia ja Efraim seurakuntaa.

        Ehkä taivaallisissa vanhimmissa (Ilm. 4) on samanlainen joukko kuin 144 000:ssakin, jolloin Dan ja Efraim puuttuvat ja Joosefilla on kaksi sukukuntaosuutta. Tietomme on vajavaista, mutta Jumala sen tietää.

        Palaamme Ilmestyskirjan seitsemänteen lukuun.

        Israelin kahdestatoista sukukunnasta siis Efraim puuttuu. Miksi? Siksi, koska Efraim edustaa seurakuntaa ja se on jo temmattu ylös, kun Kristuksessa kuolleet ja uskossa olevat ovat poistuneet tämän maan päältä. Jos Efraim mainittaisiin maailmassa olevien 144 000 joukossa, esikuva olisi ristiriitainen.

        Mutta Joosef sai osuuden 144 000:sta. Miksi? Joosef –nimen merkitys on: ”Hän (Herra) lisää”.
        Koska Efraim kuvaa seurakuntaa, joka on temmattu ylös, Joosef jatkaa seurakunnan edustamista eli laodikealaisia, jotka ovat tulleet uskoon ylöstempauksen jälkeen. Ja heitä tulee jatkuvasti lisää taivaan tielle.

        Suuri valkopukuinen kansanjoukko
        9. Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa
        10. ja huusivat kovalla äänellä: ”Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!”
        11. Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan
        12. sanoen: ”Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, kiitos, kunnia, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen.”
        13. Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?"
        14. Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: ”Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        15. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. 16. Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle.
        17. Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet.” (Ilm. 7:9-17)

        Tämä jakso on monille vaikeasti ymmärrettävä. Meitä helpottaa, jos voimme tutkia tilannetta, missä tämä joukko esiintyy. Jos taas irrotamme heidät asiayhteydestään, tulee ongelmia.

        Yksi vanhimmista kysyi Johannekselta, että keitä nämä ovat. Johannes ei tunnistanut tätä suurta valkopukuista joukkoa. Kyllä Johannes seurakunnan tunsi, olihan hän sen alan asiantuntija, mutta keitä nämä ovat, sitä hän ei tiennyt.

        Näillä on palmut käsissään. Ylöstemmatuille luvattiin kruunu. (Ilm. 3:11) Jos tämä olisi ylöstemmattu seurakunta, he eivät huutaisi: ”Pelastuksen tuo meidän Jumalamme”, vaan: ”pelastuksen toi meidän Jumalamme”. Seurakuntahan oli jo pelastunut ylöstempauksen yhteydessä. Mutta nämä huutavat nyt että "pelastuksen tuo". Tämä joukko ei vielä ole lopullinen, vaan se kasvaa vielä pelastuksen kautta. Heidän sielunsa on pelastunut, mutta ruumis on jäänyt hautaan.

        Tämä joukko tulee suuresta ahdistuksesta eli Vihan ajasta. Ketkä tähän joukkoon kuuluvat? Siihen kuuluvat ”viisi tyhmää morsiusneitoa". (Matt. 25:1-12) He tulivat uskoon ylöstempauksen jälkeen, kun saivat sammuneisiin lamppuihinsa öljyä. Tässä valkopukuisessa joukossa ovat ne, jotka ottivat Sanan vastaan, kun valkoisella hevosella ratsastava Voittaja kulki evankeliumin voittosaatossa. (Ilm. 6:1,2,9-11) Yhteisnimityksellä heitä voidaan kutsua: ”Laodikealaiset”.

        Tähän mennessä ylöstempauksesta on kulunut 1-2 vuotta. Ylöstempauksen jälkeisessä herätyksessä uskoon tulleista monet surmattiin uskonsa tähden, toiset saivat surmansa suursodassa, atomisaasteitten ja erilaisten sairauksien seurauksena ja rajuissa terrori-iskuissa. Uskoon tulleita on niin paljon, ettei määrää voida lukea.

        Ylöstempaus oli ollut niin valtava ja kaikkialla maailmassa havaittu todiste Jumalasta ja käsillä olevasta ajasta, että suuri joukko ihmisiä päätti henkensä uhallakin uskoa Jeesukseen. Siksi heitä oli niin paljon.

        Ilmeisesti siitä joukosta löytyy omaisiamme, jotka eivät ole uskossa Jeesuksen tullessa, seurakuntiemme uskossaan haaksirikkoon joutuneita ja todistuksemme kuulleita, jotka siirsivät pelastuksen vastaanottamista. Siitä löytyy niitä, joille meidän aikanamme annettiin kutsu, jota he eivät ottaneet sitä silloin vielä vastaan.

        Kun Jeesuksen takaisintulon seurauksena me lähdimme ja he jäävät, he saavat uuden mahdollisuuden Voittajalta pelastua huutamalla avuksi Herran nimeä. He ovat tässä vaiheessa vielä ilman ylösnousemusruumista. Heidän ruumiinsa tulevat nousemaan ylös 1000-vuotisen Rauhanvaltakunnan alussa. (Ilm. 20:4)

        Tälle valkopukuiselle joukolle annetaan ihania lupauksia. Nämä lupaukset ovat Vihan ajassa elävien uskovien luettavissa, siksi heillä on ihana toivo, vaikka he joutuvat kulkemaan monen ahdistuksen tulen kautta. Jumala käyttää Vihan aikaakin hyväkseen pelastaakseen sieluja. Hänen rakkautensa vaatii tämän. Jälleen havaitsemme, että Jumala tekee kaikkensa, että sieluja pelastuisi ikuiselta helvetin tulelta.


      • 1+1
        Saara:) kirjoitti:

        Entä miksi 144 000:ssa oli Joosef eikä Efraim?

        Palaamme aikaan, jolloin Jaakob siunasi Manassen ja Efraimin. Siitä meille on kerrottu 1Moos. 48. Israel oli tullut Egyptiin. Kun Jaakob oli jo vanha ja lähellä kuolemaa, Joosef toi poikansa isänsä eteen siunattavaksi.

        Joosef oli jo aikaisemmin saanut esikoisuuden, joka alun pitäen kuului Ruubenille, mutta hän menetti sen. (1Moos. 49:3,4) Esikoinen sai kaksinkertaisen osan ja niinpä Joosef sai kaksi sukukuntaa, Manassen ja Efraimin.

        Joosef asetti poikansa niin, että Jaakob olisi pannut oikean kätensä vanhemman pojan Manassen ja vasemman kätensä nuoremman pojan Efraimin pään päälle. Oikean käden kautta annettua siunausta pidettiin suurempana ja Joosef oletti ilman muuta, että esikoinen Manasse saisi sen.

        14. Israel ojensi oikean kätensä, mutta asetti sen Efraimin pään päälle, vaikka tämä oli nuorempi, ja vasemman kätensä hän pani Manassen päälle; hän asetti siis kätensä ristikkäin. Mutta Manasse oli esikoinen.
        20. Ja hän siunasi heidät sinä päivänä sanoen: "Siunatessaan israelilaiset lausuvat teidän nimenne ja sanovat: 'Jumala tehköön sinut Efraimin ja Manassen veroiseksi.'" Niin hän asetti Efraimin Manassen edelle. (1Moos. 48:14,20)

        Ristikkäin pantujen käsien kautta siis nuorempi Efraim siirrettiin esikoisen Manassen edelle.
        Mitä tämä käsien ristiin laittaminen kuvasi? Jumalan Henki Jaakobissa vaikutti sanoman, että myöhemmin tulee tapahtumaan Ristin työ, jonka esikuvana olivat Jaakobin ristikkäin pannut kädet. Se tulee olemaan hetki, jolloin asioita muuttuu. "Manasse" merkitsee: "Unohtaa". "Efraim" taas: "Hän (=Herra) tekee hedelmälliseksi".

        Kun juutalaiset hylkäsivät etsikkoaikansa ja huusivat Jeesuksen ristille, Israel toistaiseksi unohdettiin ja seurakunta asetettiin Israelin edelle. Jaakobin käsien ristiin laittaminen oli ennustus, joka toteutui Golgatalla. Efraim sai esikoissiunauksen.
        Manasse kuvaa siis juutalaisia ja Efraim seurakuntaa.

        Ehkä taivaallisissa vanhimmissa (Ilm. 4) on samanlainen joukko kuin 144 000:ssakin, jolloin Dan ja Efraim puuttuvat ja Joosefilla on kaksi sukukuntaosuutta. Tietomme on vajavaista, mutta Jumala sen tietää.

        Palaamme Ilmestyskirjan seitsemänteen lukuun.

        Israelin kahdestatoista sukukunnasta siis Efraim puuttuu. Miksi? Siksi, koska Efraim edustaa seurakuntaa ja se on jo temmattu ylös, kun Kristuksessa kuolleet ja uskossa olevat ovat poistuneet tämän maan päältä. Jos Efraim mainittaisiin maailmassa olevien 144 000 joukossa, esikuva olisi ristiriitainen.

        Mutta Joosef sai osuuden 144 000:sta. Miksi? Joosef –nimen merkitys on: ”Hän (Herra) lisää”.
        Koska Efraim kuvaa seurakuntaa, joka on temmattu ylös, Joosef jatkaa seurakunnan edustamista eli laodikealaisia, jotka ovat tulleet uskoon ylöstempauksen jälkeen. Ja heitä tulee jatkuvasti lisää taivaan tielle.

        Kysymys Saaralle...
        Mistä nämä ilmestyskirjan selitykset on otettu/kopioitu?
        Mielenkiintoista uutta tietoa kaikille palstalaisille.
        Kiitos.


      • Saara:)
        Saara:) kirjoitti:

        Suuri valkopukuinen kansanjoukko
        9. Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa
        10. ja huusivat kovalla äänellä: ”Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!”
        11. Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan
        12. sanoen: ”Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, kiitos, kunnia, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen.”
        13. Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?"
        14. Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: ”Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        15. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. 16. Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle.
        17. Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet.” (Ilm. 7:9-17)

        Tämä jakso on monille vaikeasti ymmärrettävä. Meitä helpottaa, jos voimme tutkia tilannetta, missä tämä joukko esiintyy. Jos taas irrotamme heidät asiayhteydestään, tulee ongelmia.

        Yksi vanhimmista kysyi Johannekselta, että keitä nämä ovat. Johannes ei tunnistanut tätä suurta valkopukuista joukkoa. Kyllä Johannes seurakunnan tunsi, olihan hän sen alan asiantuntija, mutta keitä nämä ovat, sitä hän ei tiennyt.

        Näillä on palmut käsissään. Ylöstemmatuille luvattiin kruunu. (Ilm. 3:11) Jos tämä olisi ylöstemmattu seurakunta, he eivät huutaisi: ”Pelastuksen tuo meidän Jumalamme”, vaan: ”pelastuksen toi meidän Jumalamme”. Seurakuntahan oli jo pelastunut ylöstempauksen yhteydessä. Mutta nämä huutavat nyt että "pelastuksen tuo". Tämä joukko ei vielä ole lopullinen, vaan se kasvaa vielä pelastuksen kautta. Heidän sielunsa on pelastunut, mutta ruumis on jäänyt hautaan.

        Tämä joukko tulee suuresta ahdistuksesta eli Vihan ajasta. Ketkä tähän joukkoon kuuluvat? Siihen kuuluvat ”viisi tyhmää morsiusneitoa". (Matt. 25:1-12) He tulivat uskoon ylöstempauksen jälkeen, kun saivat sammuneisiin lamppuihinsa öljyä. Tässä valkopukuisessa joukossa ovat ne, jotka ottivat Sanan vastaan, kun valkoisella hevosella ratsastava Voittaja kulki evankeliumin voittosaatossa. (Ilm. 6:1,2,9-11) Yhteisnimityksellä heitä voidaan kutsua: ”Laodikealaiset”.

        Tähän mennessä ylöstempauksesta on kulunut 1-2 vuotta. Ylöstempauksen jälkeisessä herätyksessä uskoon tulleista monet surmattiin uskonsa tähden, toiset saivat surmansa suursodassa, atomisaasteitten ja erilaisten sairauksien seurauksena ja rajuissa terrori-iskuissa. Uskoon tulleita on niin paljon, ettei määrää voida lukea.

        Ylöstempaus oli ollut niin valtava ja kaikkialla maailmassa havaittu todiste Jumalasta ja käsillä olevasta ajasta, että suuri joukko ihmisiä päätti henkensä uhallakin uskoa Jeesukseen. Siksi heitä oli niin paljon.

        Ilmeisesti siitä joukosta löytyy omaisiamme, jotka eivät ole uskossa Jeesuksen tullessa, seurakuntiemme uskossaan haaksirikkoon joutuneita ja todistuksemme kuulleita, jotka siirsivät pelastuksen vastaanottamista. Siitä löytyy niitä, joille meidän aikanamme annettiin kutsu, jota he eivät ottaneet sitä silloin vielä vastaan.

        Kun Jeesuksen takaisintulon seurauksena me lähdimme ja he jäävät, he saavat uuden mahdollisuuden Voittajalta pelastua huutamalla avuksi Herran nimeä. He ovat tässä vaiheessa vielä ilman ylösnousemusruumista. Heidän ruumiinsa tulevat nousemaan ylös 1000-vuotisen Rauhanvaltakunnan alussa. (Ilm. 20:4)

        Tälle valkopukuiselle joukolle annetaan ihania lupauksia. Nämä lupaukset ovat Vihan ajassa elävien uskovien luettavissa, siksi heillä on ihana toivo, vaikka he joutuvat kulkemaan monen ahdistuksen tulen kautta. Jumala käyttää Vihan aikaakin hyväkseen pelastaakseen sieluja. Hänen rakkautensa vaatii tämän. Jälleen havaitsemme, että Jumala tekee kaikkensa, että sieluja pelastuisi ikuiselta helvetin tulelta.

        (tuo kuvaus tyhmien neitseiden pelastumisesta, vaikkakin vihan aikana, on tosi lohdullinen, kun huomaa, ympärillään uskonnollisia ihmisiä, joita ei raamattu kiinnosta henkilökohtaisesti. Jumala oikeasti "kateuteen" asti halajaa ihmisten sieluja. Kuten kirjoittaja toteaa, tuo valtava pelastuneiden joukko tulee ahdistuksen ajasta. Tämä on omakin kokemukseni, että tuon kohdan perusteella monet uskovatkin sanovat seurakunnan jäävän vihan aikaan. Viitaten siihen, että "monen ahdistuksen kautta pitää meidän menemän taivasten valtakuntaan". Tämä ahdistuksen aika on kuitenkin Jumalan vihan aikaa, jota ei ole jo pelastuneille tarkoitettu)


      • Saara:)
        1+1 kirjoitti:

        Kysymys Saaralle...
        Mistä nämä ilmestyskirjan selitykset on otettu/kopioitu?
        Mielenkiintoista uutta tietoa kaikille palstalaisille.
        Kiitos.

        Kun kysyt, niin annan linkin jo nyt. Ajattelin laittaa sen ihan loppuun, sillä olen tätä mahtavaa opetusta puhuttuna sarjana tarjonnut täällä, mutta se ei ottanut tuulta alleen.

        Minusta Teuvon paketti on kuitenkin paras mahdollinen suomenkielinen kooste, joten ajattelin tuoda sen sitten kirjoitettuna tänne. (tiedä, vaikka essuja lukisi täältä tempauksen jälkeen tätä)

        Eli tästä löydät: (suosittelen muitakin Teuvon opetuksia, mm. saarna.net sivuilta voi kuunnella)

        http://www.teuvokopra.fi/ilmestyskirja_luku1.php


    • teu.

      Ilm.7.1. sel. NE MAAN NELJÄN "KULMAN " ILMAN SUUNNAT , TUULET ,
      JOIDEN PUHALTAMISTA ENKELIT ESTÄVÄT JOKSIKIN AIKAA .

      7.:2-8. sel. Nämä toiset neljä enkeliä Ovat Jumalan tuomiorangaistusten toimeenpanjiota ,Heidän on odotettava , kunnes Israelin 12 sukukuntaan
      kuuluvat 144, 000 Jumalan palvelijaa on sinetöity . Miksi Daavidin sukukuntaa ei mainita tässä, emme tiedä , Ilm. 14:1-5 Mukaan nämä 144,000 seisovat Karitsan kanssa Siionin vuorella , kirkastetussa seurakunnassa . Tässä luvussa ennenustettu sinetöiminern tapahtuu Maan päällä "taistelstavassa seurakunnassa . "
      7: 9-17. Sel. Näiden kaikista kansoista olevien lukemattomien pelastettujen VALKEAT VAATTEET MERKITSEVÄT , ETTÄ HE OVAT MAAN PÄÄLLÄ maan
      päällä armon ajassa parannuksen tekijöinä ottaneet uskossa vastaan evankeliumin luvatun syntien anteeksiantamuksen ja vanhurskauden Jeesuksen veressä .
      Palmut voiton merkkeinä viitteevat siihen , että he ovat Kristuksen ja Pyhän Hengen avulla voittaneet sekä synnin ja luopumuksen hengen että vainojen aiheuttamat kiusaukset VOITOSTA Karitsan veren ja todituksen sanan tähden 1lm.12:11.

      Suuri ahdistus jonka pituus todennäköisesti on 3.5 vuotta ks. 12:14. josta pelastetut tulevat . Tuskin tarkoittaa yksin lopun ajan ahdistusta , sillä huomattava osa pelastetuista on ollut suurissa ahdisatuksissa Apostolien ajassa , esim. Keisari neron
      vaino mm.Roomassa 65-68 ja myöhemmin yli valtakunnan ulottuneet vainot . . --
      Nämä pelastetut palvelevat Jumalaa: iäinen elämä ei ole joutilaisuutta vaan riemullista palvelua . Elämän veden lähteille ; täällä uskovat saavat Hengen esikoilahjan Room :823. , elämän vettä kuin maistiaisiksi . Hber 6:4 ; 1 Piet. 2:3.
      Kirkkauden valtakunnassa heidät viedään sen lähteille.

    • Saara:)

      ""Tuskin tarkoittaa yksin lopun ajan ahdistusta , sillä huomattava osa pelastetuista on ollut suurissa ahdisatuksissa Apostolien ajassa , esim. Keisari neron
      vaino mm.Roomassa 65-68 ja myöhemmin yli valtakunnan ulottuneet vainot . . --""

      Paremmin Neron vainoamille sopii sana Efesoksen seurakunnalle, eli se oli vielä apostolista aikaa. (Pietarin ja Paavalin kuolema) Efesos sen aikaisena seurakuntana sai siis kirjeen vasta apostolisen ajan loppusuoralla.

      -Minusta Smyrna kuvaa muita vainottuja. Koska Keisari Nerva, joka hallitsi Roomassa vuosina 96-98 jKr. vapautti Johanneksen Patmoksen saarelta, niin ilmestyskirjan lohdutus ei ehtinyt Neron vainoissa eläville, niitä vainoja jatkui kuitenkin myöhemminkin.


      Smyrna on sama kuin Mirha. Mirha on esikuva kärsimyksistä. Niinpä Smyrnan seurakunta on marttyyriajan seurakunta, joka sai paljon kärsiä uskonsa tähden.

      8. "Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, hän, joka oli kuollut mutta heräsi eloon:
      9. "Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi - sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole - Saatanan synagogaa he ovat!
      10. Älä yhtään pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. ******* on sulkeva muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.
      11. "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Siihen, joka voittaa, ei toinen kuolema kajoa. (Ilm. 2:8-11)

      Ensimmäisellä vuosisadalla monin paikoin juutalaiset ja nasaretilaiset (= Jeesuksen seuraajat) kokoontuivat usein samoissa synagogissa. Joskus juutalaiset vastustivat Jeesuksen seuraajia, toisinaan taas hyväksyivät. Myöhemmin juutalaiset kaikkialla alkoivat vastustaa ja vihata Jeesuksen seuraajia. Myös monet Rooman keisarit vastustivat ja vainosivat heitä.

      Seurakunnalle sanottiin, että te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. (jae 10) Historiasta voisimme lukea, että vuodesta 63 vuoteen 312 voidaan löytää 10 eri vainojaksoa, eli "10 päivää".
      Seurakunnalle ei annettu moitetta, vaan ainoastaan rohkaisua.

      Vainot loppuivat, kun keisari Konstantinus halusi saada lisää kannatusta ja tunnusti kristinuskon valtionuskonnoksi vuonna 313. Silloin uskovat ajattelivat, että nyt tulee 1000-vuotinen rauhanvaltakunta, kun heitä ei enää vainota. Mutta ei se tullut, koska sen aika ei ollut vielä.

      Smyrna kertoo siis marttyyreistä, jotka veivät seurakuntaa eteenpäin. Seurakunta edustaa Efesoksen jälkeistä aikaa, eli vuodesta 100 jKr. vuoteen 313 jKr. Tosin samoja vainon aikoja on ollut myös jälkeenpäinkin.

      • Saara:)

        Smyrnan seurakunnan lohdutus kuuluu tämänkin päivän vainotulle seurakunnalle, samoin kuin minkä ajan vainotuille tahansa.

        Vainot eivät suinkaan ole vain historiaa, sillä nykyisin, David Pawsonin mukaan 250 000 kristittyä kohtaa marttyyrikuoleman uskonsa tähden joka vuosi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe