Beatles kuulostaa vanhalta

Lennonkusee

Beatles ei ole tosiaankaan kestänyt hyvin ajan hammasta. Sellaiset bändit kuin The Who, The Kinks, The Velvet Underground ovat kestäneet sitä huomattavasti paremmin. Kuunnelkaa vaikka biisejä Heroin, My Generation, You Really Got Me ja verratkaa niitä samaan aikaan julkaistuun I Wanna Hold Your Handiin. Tuntuu kuin niitä erottaisi vuosikymmenet. Tai tuntuu kuin I Wanna Hold Your Hand olisi tehty joskus 50-luvun puolivälissä (naivismi huipussaan) ja muut olisi voitu tehdä vaikka 90-luvulla. Toki Beatlesin pari hienoa Macca-melodiaa tulee säilymään ikivihreinä, mutta ajattomaksi Beatles-musaa ei voi sanoa.

45

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dhömmi

      Dhommin tajuttomuus jatkuu.

      You really got men voimasointu oli uutta listoilla, samoin särjetty ääni.
      Tuota seurasi kai All day and all of the night. Siinä se sitten olikin. Sunny afternoon.

      • Leidi Kakka

        Sanoo ihminen joka ei tunne kuin ykköshitit eikä jaksa muuta kai kuunnellakaan. Millaisen käsityksen 90- tai 00-lukujen musiikista saisi samalla otannalla?


      • Dhommi´´
        Leidi Kakka kirjoitti:

        Sanoo ihminen joka ei tunne kuin ykköshitit eikä jaksa muuta kai kuunnellakaan. Millaisen käsityksen 90- tai 00-lukujen musiikista saisi samalla otannalla?

        En oikein usko, että kukaan Beatles-fani on oikeutettu kritisoimaan toisen tietämyksen laajuutta. Itse ette tunne alkuunkaan sitä todellista musiikkia eli klassista, ja kuuntelette poppia ja rokkia.

        Eihän teillä ole varaa. Minä ja epäilemättä Lennonkusee tuntee koko Beatlesin tuotannon, eikä siinä ole paljoa kahlaamista. Sen puristaa viikossa kuiviin. Todellinen musiikki kestää kuuntelua.


      • Kaiken yläpuolella
        Dhommi´´ kirjoitti:

        En oikein usko, että kukaan Beatles-fani on oikeutettu kritisoimaan toisen tietämyksen laajuutta. Itse ette tunne alkuunkaan sitä todellista musiikkia eli klassista, ja kuuntelette poppia ja rokkia.

        Eihän teillä ole varaa. Minä ja epäilemättä Lennonkusee tuntee koko Beatlesin tuotannon, eikä siinä ole paljoa kahlaamista. Sen puristaa viikossa kuiviin. Todellinen musiikki kestää kuuntelua.

        "En oikein usko, että kukaan Beatles-fani on oikeutettu kritisoimaan toisen tietämyksen laajuutta."

        Onneksi on yksi, joka voi huoletta kritisoida kaikkia. Dhommi on oikeutettu kritisoimaan jokaista, joka ei kuuntele klassista. Dhommin mielestä kaikki muut ovat tietämättömiä apinoita ja idiootteja, ym, joilla tieto rajoittuu vain kolmen sointuun. Dhommi on onnekas, kun hänelle on siunaantunut tietämystä ja ihmistuntemusta enemmän kuin muille yhteensä.


      • Dhommi´
        Kaiken yläpuolella kirjoitti:

        "En oikein usko, että kukaan Beatles-fani on oikeutettu kritisoimaan toisen tietämyksen laajuutta."

        Onneksi on yksi, joka voi huoletta kritisoida kaikkia. Dhommi on oikeutettu kritisoimaan jokaista, joka ei kuuntele klassista. Dhommin mielestä kaikki muut ovat tietämättömiä apinoita ja idiootteja, ym, joilla tieto rajoittuu vain kolmen sointuun. Dhommi on onnekas, kun hänelle on siunaantunut tietämystä ja ihmistuntemusta enemmän kuin muille yhteensä.

        Ei, kun Lennonkusee, Hahmottaja, Auktoriteetti ja Musadiggari ovat hekin aivan tietojen tasalla!


    • Lennonkusee

      You Really Got Me nyt vain sattuu olemaan yksi rock-musiikin parhaista ja vaikutusvaltaisimmista biiseistä. Nyt puhutaan siis rock-kategoriasta, jossa mm. "asenne" näyttelee suurta roolia, ei niinkään musikaalisuus. Kinksin paras biisi on muuten Waterloo Sunset, joka julkaistiin kolme vuotta ensihitin jälkeen. Toki Lolakin oli kova biisi. Beatles taas oli tavallaan onneton väliinputoaja. Ei tarpeeksi kova ja raaka rock-musiikkiin, ei tarpeeksi musikaalinen oikeaan musiikkiin.

      • dhommi'

        Tämä on viisauttaa....


      • The Poet of England

        Lennonkusee on oikeassa. Ray Davies sävelsi 60-luvulla yksinään enemmän hyviä biisejä kuin Lennon ja McCartney yhdessä tai yhteensä. Davies oli myös ensimmäinen englantilainen pop- ja rock-lauluntekijä, joka pystyi sanoituksissaan pääsemään eroon poika ja tyttö -teinirakkausaiheista ja kohoamaan älyllisemmälle, jopa psykologisesti ja yhteiskunnallisesti objektiivisesti havainnoivalle tasolle. Kyllähän muutkin yrittivät 1965-1966 tulla kovaa perässä (Townsend, Jagger, Lennon, McCartney jne.), mutta Davies aukaisi portit.


      • OMG!
        The Poet of England kirjoitti:

        Lennonkusee on oikeassa. Ray Davies sävelsi 60-luvulla yksinään enemmän hyviä biisejä kuin Lennon ja McCartney yhdessä tai yhteensä. Davies oli myös ensimmäinen englantilainen pop- ja rock-lauluntekijä, joka pystyi sanoituksissaan pääsemään eroon poika ja tyttö -teinirakkausaiheista ja kohoamaan älyllisemmälle, jopa psykologisesti ja yhteiskunnallisesti objektiivisesti havainnoivalle tasolle. Kyllähän muutkin yrittivät 1965-1966 tulla kovaa perässä (Townsend, Jagger, Lennon, McCartney jne.), mutta Davies aukaisi portit.

        The Poet of England-nikkinen paljastaa lähes täydellisen tietämättömyytensä asioiden tosiasiallisesta tilasta.Ray Davies oli todellakin erittäin taitava säveltäjä ja sanoittaja,mä diggaan joitakin Kinks-piisejä aivan yhtä paljon, kuin Beatles-piisejä...mutta vähänkin enemmän tietoa omaava, huomaa kyllä ettei se ollut Ray, joka ensimmäisenä englantilaisena textaili muutakin, kuin poika-tyttö lauluja...m.o.t


      • Dhommi´´
        OMG! kirjoitti:

        The Poet of England-nikkinen paljastaa lähes täydellisen tietämättömyytensä asioiden tosiasiallisesta tilasta.Ray Davies oli todellakin erittäin taitava säveltäjä ja sanoittaja,mä diggaan joitakin Kinks-piisejä aivan yhtä paljon, kuin Beatles-piisejä...mutta vähänkin enemmän tietoa omaava, huomaa kyllä ettei se ollut Ray, joka ensimmäisenä englantilaisena textaili muutakin, kuin poika-tyttö lauluja...m.o.t

        "Ray Davies oli todellakin erittäin taitava säveltäjä"

        Missä harhamaailmassa nämä popparit oikein elävät? Taitava säveltäjä?


    • beatles=numero uuno

      hyvä tietää, hyvä tietää...aina oppii uutta!

    • Dhommi´´

      Aloittaja ei ole Dhommi.

      Musiikin vanhanaikaisuus tulkitaan minun nähdäkseni siinä, kuinka ajan tasalla sen harmoniat, rakenneratkaisut ja tyylilaji ovat. Siinä mielessä poppi on hyvin taantumuksellista musiikkia, että se käytti yksinkertaisempia ja tylsempiä soinnutuksia kuin Mozart käytti 1700-luvulla.

      Että semmosta: parisataa vuotta ajastaan jäljessä, niin Kinks, Beatles kuin kaikki muukin poppi. Mutta kuulijoita ei hävetä (vaikka pitäisi!).

      • PoppiaSenOllaPitää

        "Musiikin vanhanaikaisuus tulkitaan minun nähdäkseni siinä, kuinka ajan tasalla sen harmoniat, rakenneratkaisut ja tyylilaji ovat."

        Silloinhan klassinen on erittäin vanhanaikaista, jopa kivikautista, koska sen harmoniat, rakenneratkaisut ja tyylilajit ovat satoja vuosia vanhoja. Ja siltähän se klassinen myös kuulostaa. Ei aiheuta mitään "väristyksiä" nuorison keskuudessa. Nuoret haluavat uudenaikaista ja parempaa: poppia.


      • Dhommi´´
        PoppiaSenOllaPitää kirjoitti:

        "Musiikin vanhanaikaisuus tulkitaan minun nähdäkseni siinä, kuinka ajan tasalla sen harmoniat, rakenneratkaisut ja tyylilaji ovat."

        Silloinhan klassinen on erittäin vanhanaikaista, jopa kivikautista, koska sen harmoniat, rakenneratkaisut ja tyylilajit ovat satoja vuosia vanhoja. Ja siltähän se klassinen myös kuulostaa. Ei aiheuta mitään "väristyksiä" nuorison keskuudessa. Nuoret haluavat uudenaikaista ja parempaa: poppia.

        "Silloinhan klassinen on erittäin vanhanaikaista, jopa kivikautista, koska sen harmoniat, rakenneratkaisut ja tyylilajit ovat satoja vuosia vanhoja."

        Eh? Kysymys on siitä, miten innovatiivista ne olivat ilmestyessään. Valitettavasti kaikki poppi on satoja vuosia ajastaan jäljesssä, se on fakta. Muusta voidaan kiistellä. Klassinen on AINA aikaansa edellä. Esim. Mozart ja Beethoven loivat uutta tyyliä, käyttivät uusia sointumuotoja (vähennetyt, runsaat, dissanoivat soinnut, Mozartilla myös atonaalinen sävelkieli välillä). Rakenneratkaisut ovat kehittyneempiä kuin kaikessa popissa yhteensä!


    • lonnononkuollut

      Beatles kuulostaa oman aikansa musiikille, koska Beatles määrittää sen.

      Yksinkertainenkin on kaunista, toimivaa. Monimutkaisuus ei ole itsetarkoitus.

      Vaativa klassinen voi olla upeaa, kaunista, toimivaa tai pelkkää teknistä kikkailua teemalla "keisarin uudet vaatteet".

    • Dhommi´´

      "Beatles kuulostaa oman aikansa musiikille"

      Eipä juuri kuulosta, kun soinnut ovat satoja vuosia ajasta jäljessä!

      "Yksinkertainenkin on kaunista, toimivaa."

      Aina sama virsi: todellisuudessa sellainen yksinkertainen iskelmä, josta puuttuvat tasot ja ideat, ei ole edes välttävää musiikkia.

      "Monimutkaisuus ei ole itsetarkoitus."

      Ei niin, vaan se mitä kaikkea sen avulla saavutetaan.

      "Vaativa klassinen voi olla upeaa, kaunista, toimivaa tai pelkkää teknistä kikkailua teemalla "keisarin uudet vaatteet"."

      Huoh, pelle. Kerro meille joku sellainen teos, jossa on teknistä kikkailua. Odotamme innolla.

      Vaativa klassinen on ainoaa oikeaa musiikkia, jota sietää tutkia ja kuunnella koko ihmisen älykkyydellä. Musiikki on paras taiteen laji ja sen kuningaslaji on tietysti klassinen musiikki.

      • Ei mitään uutta

        "Eipä juuri kuulosta, kun soinnut ovat satoja vuosia ajasta jäljessä!"


        Soinnut keksittiin ennen klassista musiikkia, joten klassisen soinnut olivat auttamattomasti ajasta jäljessä.


      • Dhommi´
        Ei mitään uutta kirjoitti:

        "Eipä juuri kuulosta, kun soinnut ovat satoja vuosia ajasta jäljessä!"


        Soinnut keksittiin ennen klassista musiikkia, joten klassisen soinnut olivat auttamattomasti ajasta jäljessä.

        Höpö höpö, klassinen on kehittänyt KOKO tonaalisen järjestelmän ja jatkuvasti kehittyneet sointumuodot.

        Populaarimusiikki on taantumuksellista, yksinkertaista ja pienimuotoista = täysin kiistattomia, milloin tahansa todistettavia faktoja


      • Ajasta jäljessä
        Dhommi´ kirjoitti:

        Höpö höpö, klassinen on kehittänyt KOKO tonaalisen järjestelmän ja jatkuvasti kehittyneet sointumuodot.

        Populaarimusiikki on taantumuksellista, yksinkertaista ja pienimuotoista = täysin kiistattomia, milloin tahansa todistettavia faktoja

        Soinnut keksittiin jo ennen klassista musiikkia, joten klassinen musiikki on aina toistanut vanhoja sointuja. Se oli jo silloin ajasta jäljessä.


      • Dhommi´´
        Ajasta jäljessä kirjoitti:

        Soinnut keksittiin jo ennen klassista musiikkia, joten klassinen musiikki on aina toistanut vanhoja sointuja. Se oli jo silloin ajasta jäljessä.

        Sointuja ei todellakaan keksitty ennen klassista musiikkia, ja klassinen musiikki on luonut koko tonaalisuuden ja kehittänyt kaikki musiikin sointumuodot, harmoniajärjestelmät, teostyypit ja aikakaudet.


      • Beatles on. Ja pysyy
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Sointuja ei todellakaan keksitty ennen klassista musiikkia, ja klassinen musiikki on luonut koko tonaalisuuden ja kehittänyt kaikki musiikin sointumuodot, harmoniajärjestelmät, teostyypit ja aikakaudet.

        Ns. klassisen musiikin säveltäjät ja soittajat eivät olleet sointujen alkup. "keksijöitä". Kehittäjiä ehkä, mutta ei keksijöitä.


      • Dhommi´´
        Beatles on. Ja pysyy kirjoitti:

        Ns. klassisen musiikin säveltäjät ja soittajat eivät olleet sointujen alkup. "keksijöitä". Kehittäjiä ehkä, mutta ei keksijöitä.

        Klassisen musiikin helmassa on syntynyt harmoninen ajattelu, joka perustuu sointuihin. Asia ei muutu vaikka kuinka kimmastuisi tai puolustelisi poppi-ihailuaan.


    • Lennonkusee

      Minä tarkoitin Dhommi nyt lähinnä biisien sanoituksia sillä rokkihan on aina musiikillisesti roskaa. Beatlesin musa on aina ollut sanoituksiltaan pelkkää "jeejee" "i love you more" skeidaa.

      • gbvfdcsxa

        Puhut Macca melodioista ja Kinksin voimasoinnuista...ja nyt väität puhuneesi sanoituksista.

        Seko? On


      • Dhommi´

        Beatles on todellakin sanoituksellisestikin sekundakamaa.

        Itse luen joskus, mutta kumminkin (en kovin usein) suuria romaaneja, ja ehkä runojakin. En oikein mitenkään voi käsittää, miten joku voi Lennonin kaltaista tekstittäjää oikeasti "arvostaa korkealle"

        Vaikka sanoittajana Lennon on sittenkin erittäin hyvä verrattuna siihen, mitä hän on laulusäveltäjänä. =)

        Jos jossakin (Beatles) ei ole mitään suurta tai erikoista, niin mikseipä sitä voisi ääneenkin sanoa.


      • Ahhah Haa
        Dhommi´ kirjoitti:

        Beatles on todellakin sanoituksellisestikin sekundakamaa.

        Itse luen joskus, mutta kumminkin (en kovin usein) suuria romaaneja, ja ehkä runojakin. En oikein mitenkään voi käsittää, miten joku voi Lennonin kaltaista tekstittäjää oikeasti "arvostaa korkealle"

        Vaikka sanoittajana Lennon on sittenkin erittäin hyvä verrattuna siihen, mitä hän on laulusäveltäjänä. =)

        Jos jossakin (Beatles) ei ole mitään suurta tai erikoista, niin mikseipä sitä voisi ääneenkin sanoa.

        "Beatles on todellakin sanoituksellisestikin sekundakamaa."

        Oikeassa olet. Klassisessa on paljon parempia sanoituksia kuten "aa-aa-aa-ahhahhahah-haa, aa-aa-aa-ahhahhahh-haa", "meine liebe meine liebe meine liebe", "ooiiijoiijoooo ooiijoijoooo", jne. Ne ovat lyömätöntä lyrikkaa, suorastaan ylivertaista ajatusten Tonavaa.


      • Dhommi´´
        Ahhah Haa kirjoitti:

        "Beatles on todellakin sanoituksellisestikin sekundakamaa."

        Oikeassa olet. Klassisessa on paljon parempia sanoituksia kuten "aa-aa-aa-ahhahhahah-haa, aa-aa-aa-ahhahhahh-haa", "meine liebe meine liebe meine liebe", "ooiiijoiijoooo ooiijoijoooo", jne. Ne ovat lyömätöntä lyrikkaa, suorastaan ylivertaista ajatusten Tonavaa.

        Schubertin laulujen takana on Goethen runous - väitätkö että Lennon tai Dylan lyö Goethen?

        Sanoituksia ei ole sinfonioissa, konsertoissa ja sonaateissa tms., mutta silti ne ovat maailman parasta musiikkia, helposti.


    • Lennonkusee

      Minä en puhunut mitään Kinksin voimasoinnuista. Opettele lukemaan.

      • vastustamatonbeatle

        Ai sanoituksista... Juu juu. No saa niistäkin puhua.

        Vaan minkäs voi, kyseessä on


      • Dhommi´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        Ai sanoituksista... Juu juu. No saa niistäkin puhua.

        Vaan minkäs voi, kyseessä on

        Olen jo kauan sitten huomannut, että Vastustamatonbeatles ei ole klassisen tuntija, vaan pelkkä poppifani.


      • Dhommikusee
        Dhommi´ kirjoitti:

        Olen jo kauan sitten huomannut, että Vastustamatonbeatles ei ole klassisen tuntija, vaan pelkkä poppifani.

        Miksi klassista pitäisi tuntea? Mitä esim. pop-, rock-, humppa-, tango- tai polkkafanit siitä hyötyisivät? Ei mitään. Eihän useimmat autoilijatkaan tunne muiden kuin oman autonsa tekniikan, kun muuhun ei ole tarvetta.


      • vastustamatonbeatle
        Dhommi´ kirjoitti:

        Olen jo kauan sitten huomannut, että Vastustamatonbeatles ei ole klassisen tuntija, vaan pelkkä poppifani.

        Olen jo kauan sitten huomannut ettei Dhommi ymmärrä mistä ihmiset puhuvat. Hän ei pysy aiheessa eikä omaksu mitään uutta. Surullista.

        Ei, en ole musiikin tuntija. Minä nautin musiikista. Nauti sinäkin edes musiikista.


      • Dhommi´´
        Dhommikusee kirjoitti:

        Miksi klassista pitäisi tuntea? Mitä esim. pop-, rock-, humppa-, tango- tai polkkafanit siitä hyötyisivät? Ei mitään. Eihän useimmat autoilijatkaan tunne muiden kuin oman autonsa tekniikan, kun muuhun ei ole tarvetta.

        Klassista pitää tuntea siksi, että klassinen on kaiken eurooppalaisen musiikin juuri ja historia. Klassista pitää tuntea siksi, että kaikki merkittävät sävellykset on tehty klassisen musiikin säveltäjien käsissä.

        Myös soinnut ja tonaalisuusjärjestelmä juontavat juurensa klassisesta perinteestä. Kysy lisää jos sinua pelottaa musiikin maailman laajuus.


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        Olen jo kauan sitten huomannut ettei Dhommi ymmärrä mistä ihmiset puhuvat. Hän ei pysy aiheessa eikä omaksu mitään uutta. Surullista.

        Ei, en ole musiikin tuntija. Minä nautin musiikista. Nauti sinäkin edes musiikista.

        "Ei, en ole musiikin tuntija"

        Miksi, oikeasti, sitten väittelet täällä minun kanssani? Tiedät itsekin että höpötät kaikki typerät juttusi mutupohjalta.

        Hengaatko fysiikkapalstallakin pilaamassa asiantuntijoiden keskustelun, ihan fiiliksellä lauot siellä painovoimasta, kiihtyvyydestä ja massasta omia "mielipiteitäsi"?

        Tajuatko että se KIISTATON tosiasia, ettet ole asiantuntija, vaan pelkkä idiootti ja yksinkertainen toope, hidastaa merkittävästi palstan rahvaan sivistämistä? Sitäkö sinä haluat?


      • immohD
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Ei, en ole musiikin tuntija"

        Miksi, oikeasti, sitten väittelet täällä minun kanssani? Tiedät itsekin että höpötät kaikki typerät juttusi mutupohjalta.

        Hengaatko fysiikkapalstallakin pilaamassa asiantuntijoiden keskustelun, ihan fiiliksellä lauot siellä painovoimasta, kiihtyvyydestä ja massasta omia "mielipiteitäsi"?

        Tajuatko että se KIISTATON tosiasia, ettet ole asiantuntija, vaan pelkkä idiootti ja yksinkertainen toope, hidastaa merkittävästi palstan rahvaan sivistämistä? Sitäkö sinä haluat?

        Tajuatko että olet sairas?


      • vastustamatonbeatle
        immohD kirjoitti:

        Tajuatko että olet sairas?

        ei hän ymmärrä


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        ei hän ymmärrä

        Olen jo monta kertaa kirjoittanut, että se onko joku sairas tai ei, ei tule koskaan vaikuttamaan musiikin mahdollisuuksiin ja lahjakkuuksiin ja historia-kantaiseen todellisuuteen, joka vallitsee eräitten 50-luvun alussa syntyneiden harhoista huolimatta.

        Musiikin geeniperimänä saaneet ja lahjansa hyvin käyttäneet ovat sikäli "jalostuneet", että he tunnistavat laatueron Brahmsissa ja Beatlesissa heti, ja nimenomaan Brahmsin eduksi. He myös tietävät pomminvarmasti, että se lahjojen kuilu, ero, on pysyvä. Lennon ja McCartney eivät elä samassa todellisuudessa kuin Johannes Brahms: Brahmsin ajattelu liikkuu eri ulottuvuuksissa, se hahmottaa paljon mutkikkaampia yhtälöitä. Siksi, jos ei pääse osalliseksi Brahmsin neroudesta, on tyytyminen Beatlesiin ja McCartneyyn. Mutta jokaisen kannattaa yrittää päästä korkeammalle kuin Sergeant Pepper, jos suinkin on mitään tahtoa.


      • Dhommi'
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Klassista pitää tuntea siksi, että klassinen on kaiken eurooppalaisen musiikin juuri ja historia. Klassista pitää tuntea siksi, että kaikki merkittävät sävellykset on tehty klassisen musiikin säveltäjien käsissä.

        Myös soinnut ja tonaalisuusjärjestelmä juontavat juurensa klassisesta perinteestä. Kysy lisää jos sinua pelottaa musiikin maailman laajuus.

        Ja ennen klassista ei ollut mitään!


      • 100 - 0
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Olen jo monta kertaa kirjoittanut, että se onko joku sairas tai ei, ei tule koskaan vaikuttamaan musiikin mahdollisuuksiin ja lahjakkuuksiin ja historia-kantaiseen todellisuuteen, joka vallitsee eräitten 50-luvun alussa syntyneiden harhoista huolimatta.

        Musiikin geeniperimänä saaneet ja lahjansa hyvin käyttäneet ovat sikäli "jalostuneet", että he tunnistavat laatueron Brahmsissa ja Beatlesissa heti, ja nimenomaan Brahmsin eduksi. He myös tietävät pomminvarmasti, että se lahjojen kuilu, ero, on pysyvä. Lennon ja McCartney eivät elä samassa todellisuudessa kuin Johannes Brahms: Brahmsin ajattelu liikkuu eri ulottuvuuksissa, se hahmottaa paljon mutkikkaampia yhtälöitä. Siksi, jos ei pääse osalliseksi Brahmsin neroudesta, on tyytyminen Beatlesiin ja McCartneyyn. Mutta jokaisen kannattaa yrittää päästä korkeammalle kuin Sergeant Pepper, jos suinkin on mitään tahtoa.

        Miksi kaiken aikaa vingut makuasiota vastaan? Ei ole väärin pitää Beatlesista, eikä myöskään ole väärin pitää klassisesta. Se on väärin, että koko ajan vinkuu klassisen paremmudesta ja ylivertaisuudesta, vaikka se ei ketään edes kiinnosta. Anna ihmisille jo vihdoinkin tilaisuus elää ilman pakkomiellettäsi ja tyydy siihen, että tätä taistelua sinä et voita.


    • mitä kummaa???

      siis mitä ihmeen taistelua? jos kerran olet sitä mieltä, jokaisen pitää saada elää tyylillään, niin miksi jauhat jostain taistelusta?

    • tgt5jg5tjg5g

      Totta kai beatles kulostaa vanhalta. he käyttivät duuri molijärjestelmästä vanhempia moodeja.

    • Teenage Lobotomy

      I Wanna Hold Your Hand on julkaistu 1963, You Really Got Me 1964, My Generation 1965 ja Heroin 1967. Eli ei todellakaan samaan aikaan, etenkin kun rockmusiikin kehitys oli 60-luvulla huimaa. Ei edes Beatlesin myöhäistuotantoa voi verrata saman bändin alkuaikojen teinipoppiin. Kuka tahansa yhtään rockin historiaa ymmärtävä tiedostaa Beatlesin merkityksen populaarimusiikille ja –kulttuurille.

      Jo parjaamasi teinipopvaihe loi latua bändeille, joita ilman tuskin olisi sen paremmin progea, punkia tai heviäkään. ”Beatles on paskaa”-kommentteja toki tuli aikanaan jo Sex Pistolsilta, vaikka Rottenin ja kumppaneiden apinoimat amerikkalaisyhtyeet Stoogesista, Velvet Undergroundin ja NY Dollsin kautta MC5:n löysivät rockin aikoinaan juuri 60-luvun alun brittibändeiltä siinä missä Chuck Berryltä ja Little Richardilta.

      Ja lopulta, mitä väliä jos musiikki kuulostaa "vanhalta", kunhan se on hyvää? 60-luvulla toisesta maailmansodastakin oli lopultakin vain kullinluikaus. Tuntuvatko nuo ajat jostain nykyteinistä tuoreilta? Aina voi soitella Edith Piafia Beatlesin vertailukohdaksi...

    • Lennonkusee

      Lou Reed kirjoitti Heroinin ollessaan yliopistossa, eli ennen vuotta 1964. Beatles teki pehmopoppia vielä vuonna 1965. Nykynuoriso ei ikinä soittaisi I wanna hold your handia bileissä, sitä tarkoitin vanhanaikaisuudella.

      • sanonpahantotuuden

        popmusiikissa biisin kirjoittamisella on rajallinen merkitys: tuottaminen vaikuttaasa enemmän siihen, mitä sieltä oikein tulee. Ääniä ei edes saa paperille.

        Beatles hitit ei oikein ole olleet tanssittavia koskaan. Tämä johtuu siitä, että niitä kuunteleee ja toisaalta mm tahtilajin vaihdoksista.


    • Dhommi´´

      Tahtilajin vaihdokset ovat Beatlesilla vähissä, ja supernoloja.

      Kuunnelkaa Stravinskin tahtilajeja.

      Popmusiikissa kaiken muun musiikin tavoin on tärkeää sävellystaito. Beatlesilla sitä oli hyvin vähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      448
      6795
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      111
      5785
    3. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      679
      5760
    4. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3877
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      420
      3706
    6. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3322
    7. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      84
      3276
    8. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      671
      3214
    9. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      450
      3122
    10. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2936
    Aihe