Oon lukion ekalla vuosikurssilla ja luen pitkää fyssaa, kemmaa ja matikkaa lisäks suunnitelmissa on käydä kaikki bilsan kurssit. Tähän asti on ainakin hyvin mennyt ja motivaatiota riittää joten tuntuu lääkkis että saattaisin jopa päästä lääkkikseen. Ongelmana on kuitekin se että joudun käymään lukion 3 ja puolessa vuodessa, koska luen myös pari pitkää kieltä enkä kerkeä käymään kaikkia kursseja jos käyn lukion kolmessa vuodessa. Asia olisin toisin jos voisin jättää huoletta jonkun aineen pois, kuten ruotsin, mutta en uskalla koska en tiedä sen tarpeellisuudesta. Lisäksi en tiedä mitä minun kannattaisi kirjoittaa, vai kirjoitanko kaikki 8 mitä tällä hetkellä luen?
Haluaisin myös tietää onko lääkkikseen pääsykokeita myös syksyllä kevään lisäksi.? (luin tälläisestä jostain...)
onko lukion venyttäminen 3 ja puoleen vuoteen turhaa .. Vai onko siitä oikeasti jotain hyötyä?
Apua lääkkikseen tahtovalle
7
457
Vastaukset
- tätilääkäri
Jos työmäärä tuntuu isolta, heivaa pitkä matikka. Sitä et suoraan pääsykokeissa tarvitse. 3,5 vuotta on ihan hyvä juttu, ei ole kiire minnekään ja voit sitten syksyn kirjoitusten jälkeen alkaa heti lukemaan pääsykokeisiin..
- Shusi
Ite suosittelen kirjoittamaan korkeintaan 5 ainetta hyvin. Sillee et kaikki vähintään E:tä mut mielellään L:ää. Turhaa alkaa kauheesti aineita kirjottamaan keskinkertaisesti, niillä ei lähtöpisteitä saada. Kirjota äikkä, kemia, fysiikka, bilsa ja pitkä kieli(tod, näkösesti englanti). Kun noi kirjotat ja niissä menestyt nii pääsykokeisii mennessä on asiat jo hallussa melkoisen hyvin. Valmennuskurssia kuitenkin suosittelen, koska siellä pääset harjoittelemaan pääsykoetilannetta, ajankäyttöä siellä jne. ja aineiston käsittelyä ym.
- gdgdgd
kannattaa kirjottaa pitkä matikka, kemia, fysiikka. bilsan voit lukea, mutta ei tartte kirjottaa.. oppii ite iha hyvi
- lääkikseen hakenut
pitkää matikkaa, pitkää fysiikkaa (=kaikki kurssit lukiossa) ja laajaa kemiaa (=kaikki kurssit lukiossa) voisin suositella kyllä erittäin lämpimästi. käytännössä laskurutiini välttämätön, ja taas siihen rutinoituu parhaiten laskemalla, eli (pitkällä) matikalla, ja toisaalta taas sitten pitkä matikka tukee huomattavasti sitä fysiikkaa - ja myös kemian laskuja. ja kannattaa muuten opetella käyttämään 'tavallista' laskinta, lääketieteellisen tdk:n pääsykokeeseen et saa viedä edes graafista laskinta, symbolisesta nyt puhumattakaan. eli laskurutiinin lisäks myös matemaattiset ajattelumallit on oltava kunnossa.
- hutty
Jos kielten opiskelu sujuu ja haluat hakea Helsinkiin,
parhaiten hyödyt lähtöpisteistäsi lähtöpisteistäsi valintakokeessa
kun kirjoitat pitkän kielen, äidinkielen ja fykebin lisäksi
laudatur A-ruotsista tai vähintäänkin B-ruotsista.
Helsinki ainoana tiedekuntana pisteyttää myös
toisen kotimaisen kielen yo-arvosanan ja
tulee kaksikielisenä tiedekuntana varmasti myös jatkossa näin tekemään.
Lähtöpisteitä (0-45p) saat seuraavista aineista:
1. äidinkieli (suomi/ ruotsi)*
2. toinen kotimainen kieli (pitkä/keskipitkä)
3. vieras kieli (pitkä kieli)
4. fysiikan, kemian tai biologian reaalikoe (paras näistä)
5. matematiikka (pitkä/ lyhyt) tai mikä tahansa reaalikoe poislukien kohdassa 4 käytetty
Käytännössä tarvitset noin 40 lähtöpistettä tai yli hyötyäksesi niistä.
Lähtöpisteet eivät korvaa hyvää koesuoritusta, mutta
saattavat antaa valintarajan tuntumassa juuri sen ratkaisevan lisäpisteen. - Läääkkkis
Eks tonne lääkikseen oo vitu iisi päästä. Ite alotan vast ylihuome lukemise
- Ex-Kandi
Jos minä pääsin niin kuka tahansa voi päästä....
Kannattaa yrittää todella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 438168
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 724696
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373420Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483136Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella482858Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262825- 392659
- 412106
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817