Kelataksi

uusi tieto

Systeemi romuttuu. Tilastot.

50

5313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No terve!

      Näitä avauksia kun lukee, kaksi asiaa vahvistuu. Ensinnäkin taksinkuljettajat todella kuuluvat siihen vähälahjaisimpaan yhteiskunnan segmenttiin. Juuri ja juuri kyyditsemiensä aivohalvauspotilaiden yläpuolelle. Toiseksi oli äärimmäisen oikea toimenpide rajoittaa tämän porukan osallistumista yhteiskunnan kustantamiin kuljetuksiin. Siinä tulee pian heittellejättö vastaan kun annetaan yhdellä tavalla erilaisten kuskata toisella tavalla erilaisia ihmisiä. Ensimmäinen kommunikaatiokatkos ja koko pyramidi romahtaa.

      • not terve

        No terve!
        Taidat olla taksin kuljettaja tekstistä päätellen, mutta kaikista eniten huolestuttaa että niitä on liiton sekä taksikeskusten päättävissä elimissä.


      • eipäs pilkata

        aivohalvauspotilaita


      • Anonyymi

        Hämeenlinnassa mummo myöhästyi monta tuntia lääkäriajassa musta mies oli kuskina ja ei antanut asiakkaalle kuittia vaikka pyyteli. Ja bensakin loppui kesken ajon. Oli varmaankin pimeä kuski. Ei osannut suomen kieltä. Ei varmaan osaa edes lukea. Pinkin värinen kieli näkyi kun huuliaan lipoi. Raha kyllä kelpasi mutta palvelu oli hyvin alaarvoista.


    • Kela rules

      Ei tässä mikään romuutu. Alla olevat vastaukset ovat tyypillisiä. Kysehän on Kelan maksmien kyytien uudelleen järjestelystä siten kuin Kela haluaa. Maksaja määrää kuinka ne hoidetaan ja suorittava taho hoitaa ne siten kuin maksja haluaa. Sama homma toimii kaikilla aloilla.

      Tässä asiassa suurimat huutajat ovat vaan niitä, jotka ovat haalineet näitä Kelan ajoja itselleen niin paljon, ettei muuta tarvitse ajaa ja nyt kun ne jaetaan tasapuolisesti kaikkien kesken näille "haalijoille" tulee pissi sukkaan ja sitä perustellaan palvelulla! Kattia kanssa kaikki taksit osaavat palvella asiakkaita.

      • +a kirjaimet

        pari a kirjainta :)


      • linja-automies tietää
        +a kirjaimet kirjoitti:

        pari a kirjainta :)

        Ja kattia kanssa,välityskeskuksella omataksi systeemi.Tilataan 80 km päästä taksi ,kukahan tämän välirahan maksaa? Ymmärtää jos se menisi samaan suuntaa ,mutta kun ei. Kas kummaa tämä autoilija on näitä päättäjiä.'Että lappalaiset on kieroja.'


      • summasuurum

        Höpö höpö,nyt vain sai vallan kelakeskusautoilijat. Kenes etuu ajat ensimmäisenä.Tilastoiden mukaan heillä on maakunta-ajot räjähtäneet nousuun ja tuskimpa potilaat ovat tänä aikana lisääntyneet,eli jostakin ne on pois.


      • qfrgveg

        näin selittää vellihousu joka ei ole läskipersettään ennen viitsinyt autosta nostaa eikä palvella asiakkaita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi

        Eilen (29.11) sain tuntea mitä maksaja ja suorittaja tekevät. Odottelin meilahden torrnisairaalan aulassa kymmenien muiden kelataksin tilanneiden kanssa auton tuloa. Oli hyvää aikaa seurata tilannetta. Keskimääräinen odotusaika oli yli kaksi tuntia. Itselläni aika oli yli neljä tuntia. Tämä johtui siitä että kuski soitti noin kolmen tunnin kohdalla että hänen ajonsa minua hakemaan oli keskuksesta peruttu. Tämä hoono soomi kuski käski minun soittaa keskukseen ja yrittää saada uusi kyyti. Keskuksesta ilmoitettiin että alkuperäinen ajo on edelleen auki joten he eivät voi tehdä mitään. Käskivät soittaa kuskille ja yrittää saada hänet tulemaan paikalle. Kuski ilmoitti että ei voi tulla kun ajo on peruttu. Lisäksi hän ilmoitti ettei saa yhteyttä keskukseen. Seuraavaksi keskuksesta ehdotettiin minulle että olisin suoraan yhteydessä ajojen järjestelykeskukseen ja yrittäisin järjestää sitä kautta itselleni kyydin tai tilaisin tavallisen taksin. Odottelijoiden joukossa oli pari tomeraa mummoa jotka kertoivat että tuo ajojen peruuntuminen (kuski ei viitsi tulla) ei ole harvinaista. Siinä yli neljän tunnin aikana yksi kuski (ei hoono soomi) pahoitteli kaikille odottelijoille tilannetta. Hoono soomi kuskit vain mumisivat ulko-ovelta haettavan nimen ja kun ääni ei kuulunut niin muutamissa tapauksissa kukaan ei sitten noussut ja kuski vain häipyi pois. Lopulta sain hyvän suomalaisen kuskin ja pääsin perille porvooseen.


      • Anonyymi

        Kyllä ei osaa taksit palvella. Täysin luottamus on mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen (29.11) sain tuntea mitä maksaja ja suorittaja tekevät. Odottelin meilahden torrnisairaalan aulassa kymmenien muiden kelataksin tilanneiden kanssa auton tuloa. Oli hyvää aikaa seurata tilannetta. Keskimääräinen odotusaika oli yli kaksi tuntia. Itselläni aika oli yli neljä tuntia. Tämä johtui siitä että kuski soitti noin kolmen tunnin kohdalla että hänen ajonsa minua hakemaan oli keskuksesta peruttu. Tämä hoono soomi kuski käski minun soittaa keskukseen ja yrittää saada uusi kyyti. Keskuksesta ilmoitettiin että alkuperäinen ajo on edelleen auki joten he eivät voi tehdä mitään. Käskivät soittaa kuskille ja yrittää saada hänet tulemaan paikalle. Kuski ilmoitti että ei voi tulla kun ajo on peruttu. Lisäksi hän ilmoitti ettei saa yhteyttä keskukseen. Seuraavaksi keskuksesta ehdotettiin minulle että olisin suoraan yhteydessä ajojen järjestelykeskukseen ja yrittäisin järjestää sitä kautta itselleni kyydin tai tilaisin tavallisen taksin. Odottelijoiden joukossa oli pari tomeraa mummoa jotka kertoivat että tuo ajojen peruuntuminen (kuski ei viitsi tulla) ei ole harvinaista. Siinä yli neljän tunnin aikana yksi kuski (ei hoono soomi) pahoitteli kaikille odottelijoille tilannetta. Hoono soomi kuskit vain mumisivat ulko-ovelta haettavan nimen ja kun ääni ei kuulunut niin muutamissa tapauksissa kukaan ei sitten noussut ja kuski vain häipyi pois. Lopulta sain hyvän suomalaisen kuskin ja pääsin perille porvooseen.

        Helvetti näitä hoonosoomisia. Kuka piru näitä palkkaa. Ei vaadita edes suomenkieltä


      • Anonyymi

        Jaetaanko niitä tasan. Aina on porsaanreikiä järjestelmässä. Nyt on vaan tullut tosikoijarit kehiin. Mutta kirjoitukset ovat aika törkeitä mitä juttujanne lukee.


    • lknsdflkn

      Itse kun ajan Helsingissä ja meillä on vielä vanha lippu-lappu-systeemi käytössä, niin kertokaapa nyt miten homma tulevaisuudessa menee. Meillä on firmassa sisällä valmiiksi tehtyjä tilauksia useamman viikon päähän. Vakiokyytiläisiä, jotka kulkevat esim. joka viikko samaan aikaan kuntoutukseen. Joutuvatko nämä tulevaisuudessa tilaamaan matkan kerrallaan, vai ilmoittavatko edelleen esim. kuukauden kyydit kelakeskukseen ja sieltä ne sitten jaetaan jotenkin autoille? Itse kun olen pelkkä kuski, niin ei nämä tilausjärjestelmien hienoudet ole sillä tavalla selvillä.

      • Keskuksessa_ollut

        Jos asiakas saa kelalta vakiotaksioikeuden kaikki kelatilaukset tulee vain sun autolle / autoille
        Jos asiakas ei saa vakiotaksioikeutta, jokainen kyyti laitetaan jakoon kaikille.

        Kyllä asiakkaat voivat tilata pidemmänkin jakson kyydit etukäteen, varsinkin jos ajat ovat joka viikko tai päivä täysin samat. Jokaista kyytiä ei tarvitse siis erikseen soitella.


      • totuuksii
        Keskuksessa_ollut kirjoitti:

        Jos asiakas saa kelalta vakiotaksioikeuden kaikki kelatilaukset tulee vain sun autolle / autoille
        Jos asiakas ei saa vakiotaksioikeutta, jokainen kyyti laitetaan jakoon kaikille.

        Kyllä asiakkaat voivat tilata pidemmänkin jakson kyydit etukäteen, varsinkin jos ajat ovat joka viikko tai päivä täysin samat. Jokaista kyytiä ei tarvitse siis erikseen soitella.

        kyllä maaseudun poijat meni lankaa kun sopimukse allekirjoittivat, palvelut ostetaan kaupunkin välityskeskukselta jonka he omistaa. Ei tarvitse kovin viisas olla miten tässä kävi,saattaa ely-keskus saada liikeenelupalappuja takaisin mukavasti ,,,"kiitos tyhjää saa pyytämättäkin"


    • Ässien Ässä

      Höpön löpöä täälä päin välityskeskus jakaa jo kaupungin autoille vaan nurkkakyydit,ja kelavälitäjä tilaa maaseudun auto hakemaan omansa,rupee pojat jo kuumenemaan,maaseutu taksi vetää neljällä keikalla 280 egee,siihen saa kaupunki taksi vääntää kaksikymentä samaan,se on kohta nokka pokka ?

    • kyytikiito

      Tässä kelasukosydeemissä tapetaan meidän omien asiakkaiden mahdollisuus tilata se oman kylän taksi jota asiakas haluaisi käyttää.
      Sukossa asiakas ei enää voi valita sitä parhaaksi katsomaansa palveluntarjoajaa.
      Joten esim. pienten paikkakuntien ja kylien taksit kuolee sudeemin myötä pois.
      Koko suomen kattava taksijärjestelmä tapetaan tällä sukolla.
      Klealle tämä tulee tulevaisuudessa maksamaan huomattavasti enemmän kuin nyt suunnittelupöydässä on herrat kaavailleet, joten se siitä säästöstä.
      Pitäisikin säilyttää vanha systeemi, että asiakkaalla valinnan vapaus tilata se parhaaksi katsomansa palveluntuottaja, sähköinen laskutus kelaan voitaisiin järjestää helposti suoraan autoilijan toimesta ilman välistävetäjien provikoita, jotka nostavat autoilijoiden kustannuksia, jotka taas nostavat taksojen nostopaineita.

      Taksiliitolla tässä on sormensa pelissä, kun taksiliitosta eronneiden autoilijoiden määrä lisääntyy,taksiyrittäjien asioiden ajamisen loppumisen tyytymättömyyden vuoksi.
      Kela ei ole vaatinut muuta kuin sähköisen laskutuksen, taksiliitto pelasi omat palkkansa turvaamiseksi tämänlaisen rahastusautomaattisydeemin.
      Tuhoon tuomittu koko sukosydeemi

      • 19+17

        Totta joka sana, mutta se on korjattava, että kelakyydeissä asiakkaana on oikeastaan kela. Tai sekä kela että kyytiläinen, mutta kela on joka tapauksessa maksajana se, jonka sana painaa. Ei koulukyydeissäkään aleta kysellä sen alakoululaisen mielipidettä siitä kenen sedän kyydissä se haluaa kulkea kouluun.


      • ajantasalla oleva
        19+17 kirjoitti:

        Totta joka sana, mutta se on korjattava, että kelakyydeissä asiakkaana on oikeastaan kela. Tai sekä kela että kyytiläinen, mutta kela on joka tapauksessa maksajana se, jonka sana painaa. Ei koulukyydeissäkään aleta kysellä sen alakoululaisen mielipidettä siitä kenen sedän kyydissä se haluaa kulkea kouluun.

        Tiedotteen mukaan asiakas saa omanpaikkakunnan taksin,niin hautessaan.Ps.kansaedustaja lapista on tehnyt kyselyn,mikä tässä asiassa mättää. Aikanaan tulee vastaus,varmaan samanlainen se on kuin Italiassa.


      • .oikeaa tietoa.

        "kun taksiliitosta eronneiden autoilijoiden määrä lisääntyy" vaan eipä ole eronneiden määrä lisääntynyt. Taksiliiton jäsenmäärä on lisääntynyt. Tosin vain alle 1% mutta kuitenkin! On huomioitava myös se, että moni on lopettanut ja silti liiton jäsenmäärä on lisääntynyt!


      • hyvästä maksaa
        .oikeaa tietoa. kirjoitti:

        "kun taksiliitosta eronneiden autoilijoiden määrä lisääntyy" vaan eipä ole eronneiden määrä lisääntynyt. Taksiliiton jäsenmäärä on lisääntynyt. Tosin vain alle 1% mutta kuitenkin! On huomioitava myös se, että moni on lopettanut ja silti liiton jäsenmäärä on lisääntynyt!

        Liittohan on hyvä kunhan panee taksiautoilijoiden omistamat välityskeskukset kuriin.Vääryydet
        korjattaisiin ,kaikkea tyhjää ,jopa asiattomuuksia viestitetään kalikkaan. Vanhana autoilijana en eroa liitosta, vaan
        erottaisin nämä koijaritaksiautoilijat välityskeskuksesta. Ulkopuolinen ,asianosaava ,koulutettu keskus on paras.


      • Täyttä skeidaa
        .oikeaa tietoa. kirjoitti:

        "kun taksiliitosta eronneiden autoilijoiden määrä lisääntyy" vaan eipä ole eronneiden määrä lisääntynyt. Taksiliiton jäsenmäärä on lisääntynyt. Tosin vain alle 1% mutta kuitenkin! On huomioitava myös se, että moni on lopettanut ja silti liiton jäsenmäärä on lisääntynyt!

        Niin varmaan.Tähän hymiö


      • lisäätarkkuutta
        19+17 kirjoitti:

        Totta joka sana, mutta se on korjattava, että kelakyydeissä asiakkaana on oikeastaan kela. Tai sekä kela että kyytiläinen, mutta kela on joka tapauksessa maksajana se, jonka sana painaa. Ei koulukyydeissäkään aleta kysellä sen alakoululaisen mielipidettä siitä kenen sedän kyydissä se haluaa kulkea kouluun.

        Kela ei ole asiakas. Asiakas saa mahdollisesti Kelalta tukea eli korvausta matkastaan, tämä ei tee Kelasta asiakasta.


      • tarkkapoika
        19+17 kirjoitti:

        Totta joka sana, mutta se on korjattava, että kelakyydeissä asiakkaana on oikeastaan kela. Tai sekä kela että kyytiläinen, mutta kela on joka tapauksessa maksajana se, jonka sana painaa. Ei koulukyydeissäkään aleta kysellä sen alakoululaisen mielipidettä siitä kenen sedän kyydissä se haluaa kulkea kouluun.

        Kela maksaa mahdollisesti asiakkaalle korvausta matkan hinnasta, Kela ei ole asiakas. Koulukyydeissä yleensä kunta on tilaaja ja maksaja eli asiakas.


      • öljdfglöj
        tarkkapoika kirjoitti:

        Kela maksaa mahdollisesti asiakkaalle korvausta matkan hinnasta, Kela ei ole asiakas. Koulukyydeissä yleensä kunta on tilaaja ja maksaja eli asiakas.

        Taksiyhtiö laskuttaa kelaa --> kela on asiakas. Jos se kyytiläinen haluaa asiakkaan oikeudet ja vaikkapa pysähtyä citymarketissa 30 min kotimatkalla, niin se kyytiläinen sitten maksaa itse koko kyydin ja tappelee ne korvaukset sitten kelan kanssa selväksi. Näin se taksin kannalta menee. Maksaja päättää.


    • 3500 e

      Pss sit kun tilaat oman,niin ei sillä omavastuulla niin väliä ? jos tulee vaikka kahdenkymmenviiden setti

      • tehkää perässä

        Minä lopetan välitystoiminnasta ja ajan vain rahalla.


      • vuosi jo menty näin
        tehkää perässä kirjoitti:

        Minä lopetan välitystoiminnasta ja ajan vain rahalla.

        Se on ainoa kannattava tapa ja asiakkaat maksavat mielellään.


    • kelakyydit

      Miksi kelakyyteihin haaskataan valtavia summia rahaa?
      Pohjoisesta Lapista Lapin keskussairaalaan kyyti maksaa tuhansia euroja. Esim. Karigasniemi, Utjoki, Nuorgam kyydit Lapin keskussairaalaan Rovaniemelle maksavat 700€ suunta ja kahteen suuntaan odotuksineen 1500€. Samalla rahalla pieni koululuokka kävisi pohjoisesta kouluretkellä etelässä. Miksei kalliita kuljetuksia kilpailuteta? Miksei matkahinnoista tehdä tarjouskilpailua? Kuljetusyritykset voisivat tarjota millä kilometritaksalla ajavat kuljetuksia. Ei ole merkitystä sijaitseeko yritys Rovaniemellä, Sodankylässä, Inarissa tai Utsjoella, taksa juoksee vain kun asiakas on kyydissä. Luonto ystävällisempää ja taloudellisesti kannattavampaa on toki käyttää paikallisia palveluja, mutta jos hinta ei ole kilpailukykyinen työn tekee joku muu. Kilpailuvaraa joka tapauksessa on. Miksei kelataksi, kansaneläkelaitoksen rahoittamien matkojen järjestelijä kilpailuta taksiyrittäjiä, järjestä tarjouskilpailua, tarjoa matkoja liikenneöitsijöille jotka ajavat matkat halvemmalla? Pohjoisella nelostiellä näkyy monesti useita takseja saman päivän aikana ajamassa lapin keskussairaalan ja lapin pohjoisten kuntien väliä peräkkäin, useasti vain yksi asiakas kyydissä, joiden kuljetuksen maksaa kansaneläkelaitos. Toki palvelua pitää olla, mutta voisiko sitä tuottaa järkevämmin? Miksei kelataksi puutu sellaisten taksiyrittäjien toimintaan, jotka ajattavat useita autojaan saman päivän aikana peräkkäin sairaalan ja pohjoisten kuntien väliä? Näkeväthän he tositteista milloin kukakin on ajanut ja mistä ja ketä on ollut kyydissä? Kelataksi pyytää kärätyttämään väärinkäytöksiä tekeviä taksiyrittäjiä, muttei puutu oma-aloitteisesti väärinkäytöksiin vaikka siihen on mahdollisuus. Ajavatko he omaa etuaan? Sairaaloissa pyritään järjestämään pitkänmatkalaisten ajat siten, että he voivat kulkea yhteisillä kyydeillä, mutta taksit kulkevat siitä huolimatta jonossa. Autojen liikkeet nähdään kelataksin keskuksessa autoihin asennetun tekniikan ansiosta ja vaikka autoilijat estävät näkyvyyden tulee heidänkin täyttää kirjalliset hakemukset matkojen korvauksesta. Pelkästään Utsjoen kunnan taksit ajavat vuosittain useiden satojen tuhansien eurojen arvosta kansaneläkelaitoksen rahoittamia kuljetuksia ja josta voisi säästää satojatuhansia kilpailutuksella ja valvonnalla. Sodankylä, Inari, Kittiliä, Enontekiö ja muut Lapin sairaanhoitopiiriin kuuluvat kunnat ja niiden sadat kela-ajoja ajavat taksit muodostavatkin useiden miljoonien laskun kansaneläkelaitokselle ja miljoonien säästö mahdollisuuden.

      • invakuljettaja

        Laskukaavallasi taksi odottaa asiakastaan 34,6 tuntia. Tiesithän että kun asiakas viedään kohteeseen ja paluu tapahtuu piakkoin, taksi veloittaa meno matkan normisti. Siirtyy sitten odotus taksalle. Mittari laitetaan kassalle kun asiakas palaa kyytiin. Mittari on kassalla taksin asemapaikan toiminta vyöhykkeelle asti. Eli jos esimerkkisi asiakas menee sairaalaan ja tiedetään että on lyhyt kestoinen toimenpide, vaikka syöpäpotilaan hoito, 1 tunti. Kustannus~ 700 plus odotus 1tunti 43,30 plus toiminta vyöhykkeen taksa, muutama euro. Ei tee 1500.-. Meillä on paljon kyytejä keskussairaalaan ""odotuksella"" koskane tulevat edullisemmaksi.

        Tää keskustelu kela takseista on saanu tässä tuetussa yhteiskunnassa liiankin negatiivisen sävyn. Mieti ny ite jos olisit neliraaja halvaantunu. Miten menisit kuntoutukseen? Pyörätuolin kanssa? sähköpyörätuolin kanssa? Hyppäisitkö linja autoon? tai olisit siinä kunnosa että tarviitpikaista kuljetusta sairaalaan........paarikuljetuksena, eikä ampulanssit kiireiltään kerkiä....odotatko sitä yhteiskuljetusta sitten joskus ja toivot et linkkarin kuljettaja on macgaiveri ja taikoo sun sisään autoon....


      • Anonyymi

        Asiakas yksin taksissa?Jos et ymmärrä,niin älä kirjoita.On asiakkaita ,joilla alentunut vastustuskyky.Sinä laittaisit samaan autoon 3 muuta asiakasta.Lääkäri määrää yksin matkustavan osalta.Mene sinä määräämään ko. lääkäriä!


    • kyytikiito

      Lapissa ei ole enää yhtään pienempien paikkakuntien takseja olemassa jos heiltä viedään kelakuljetukset.
      Se onkin sitten toinen tarina, miten sen jälkeen hoidetaan paikallinen liikennöinti.
      Taksipalvelut saadaan kyllä tehokkaasti loppumaan muuallakin suomessa pieniltä paikkakunnilta ja kyliltä jos kela ajot loppuvat.
      Kilpailutus on "tietenkin" pakko toteuttaa kun eu ja päättäjät niin ovat päättäneet.
      Turha tulla sitten siellä Kittilän levillä turistienkaan hiihtolomasesonkina valittamaan kun ei kylässä ole taksipalveluita...

      • kelakyydit

        Pyörivätkö hiihtohissit Kittilän Levillä kesäisin? Matkailukeskustoiminta oheispalveluineen, kuten taksipalvelut ovat kausiluonteista toimintaa. Rehellisen ja yrittelijään taksiyrittäjän elinkeino ei kaadu kelakuljetusten valvontaan tai kilpailutukseen. Taksiliiton viime vuosina nostamat koulutusvaatimukset ja koulutuksen hinta ovat nostaneet kynnystä ryhtyä alalle, mutta tarvittavan investoinnin määrään ja tulon hankkimisen vaivaan nähden taksitoiminta on kannattavaa. Kelakuljetuksia koskevat nykyiset säännökset ja käytänteet ovat hyviä, keskussairaalassa huomioidaan kelakuljetuksen piiriin kuuluvien potilaiden/asiakkaiden kulkeminen. Lääkärinajat, näytteenotot ja kotiutukset pyritään toteuttamaan pitkämatkalaisille samaan aikaan. Ongelma on siinä, että kelataksi, yksittäiset taksiyrittäjät ja taksikuskit käyttävät järjestelmän puutteita hyväkseen, ajattamalla asiakkaita/potilaita yksittäin, ohittamalla valvovan teknisen järjestelmän niin sanotun kelakapulan, laitteen joka valvoo ajoneuvojen kulkua. Laitteen käytön sijasta he laskuttavat kansaneläkelaitosta paperilaskulla välttyäkseen valvonnalta ja saadakseen enemmän kalliita kuljetuksia. Kelataksi tietää petollisesta toiminnasta, mutta antaa sen jatkua. On ilmeistä, että toiminta kohtaa tiensä pään, ainoa mitä asialle voi tehdä on vaimentaa törmäystä ja siihen tarkoitukseen kilpailutus on lempeä ratkaisu. Toiminnan sisäsyntyinen ryhtiliike olisi paras ratkaisu tilanteeseen, mutta hyvin epätodennäköinen sellainen.


      • en oo taksi
        kelakyydit kirjoitti:

        Pyörivätkö hiihtohissit Kittilän Levillä kesäisin? Matkailukeskustoiminta oheispalveluineen, kuten taksipalvelut ovat kausiluonteista toimintaa. Rehellisen ja yrittelijään taksiyrittäjän elinkeino ei kaadu kelakuljetusten valvontaan tai kilpailutukseen. Taksiliiton viime vuosina nostamat koulutusvaatimukset ja koulutuksen hinta ovat nostaneet kynnystä ryhtyä alalle, mutta tarvittavan investoinnin määrään ja tulon hankkimisen vaivaan nähden taksitoiminta on kannattavaa. Kelakuljetuksia koskevat nykyiset säännökset ja käytänteet ovat hyviä, keskussairaalassa huomioidaan kelakuljetuksen piiriin kuuluvien potilaiden/asiakkaiden kulkeminen. Lääkärinajat, näytteenotot ja kotiutukset pyritään toteuttamaan pitkämatkalaisille samaan aikaan. Ongelma on siinä, että kelataksi, yksittäiset taksiyrittäjät ja taksikuskit käyttävät järjestelmän puutteita hyväkseen, ajattamalla asiakkaita/potilaita yksittäin, ohittamalla valvovan teknisen järjestelmän niin sanotun kelakapulan, laitteen joka valvoo ajoneuvojen kulkua. Laitteen käytön sijasta he laskuttavat kansaneläkelaitosta paperilaskulla välttyäkseen valvonnalta ja saadakseen enemmän kalliita kuljetuksia. Kelataksi tietää petollisesta toiminnasta, mutta antaa sen jatkua. On ilmeistä, että toiminta kohtaa tiensä pään, ainoa mitä asialle voi tehdä on vaimentaa törmäystä ja siihen tarkoitukseen kilpailutus on lempeä ratkaisu. Toiminnan sisäsyntyinen ryhtiliike olisi paras ratkaisu tilanteeseen, mutta hyvin epätodennäköinen sellainen.

        "Laitteen käytön sijasta he laskuttavat kansaneläkelaitosta paperilaskulla välttyäkseen valvonnalta ja saadakseen enemmän kalliita kuljetuksia. Kelataksi tietää petollisesta toiminnasta, mutta antaa sen jatkua."

        välttyäkseen valvonnalta, kalliita, petollisesta,

        Voimakkaista ilmaisuja, mutta millä perustelet, väität mutta et perustele.
        Perusteeksi riittää oikeat luvut kulurakenteen muutoksesta maaseutumaisten kuntien osalta ennen kelakeskusta ja kelakeskukseen siirtymisen jälkeen.

        Jokin on mennyt pieleen kelakeskusjutussa, kun keskusten aiheuttamat matkamäärät (kpl) ovat vähentyneet ja samalla keskusten kelalle aiheuttamat korvausmäärät (€) ovat kuitenkin kasvaneet.
        Valitettava tosiasia on se, että keskukset ovat aiheuttaneet kelan maksettavaksi tulevien tyhjänä ajojen lisääntymisen.
        Nyt panikoidaan, tehdään erilaisia yhdistelykyytejä, joilla kuluja yritetään saada pienenemään. Valitettavasti todellinen kustannusten kasvamisen syy ei poistu yhdistelyllä. Keskukset eivät nyt, eivätkä tulevaisuudessakaan pysty haastamaan tehokkuudessa pienten paikkakuntien taksareiden yhteisiä ajojärjestelyjä. (ei tyhjänä ajelua, asiakkaat kuitenkin oikeaan aikaan oikeassa paikassa) Valitettavasti monella paikkakunnalla keskus on tuhonnut autoilijoiden kustannustehokkaan yhteistyöhalukkuuden, tilalle on tullut kateus.
        Väitän siis, että alueilla, joilla kelakyydit eivät kulje ns kelakeskuksen kautta kelan maksamat taksikorvaukset ovat huomattavasti kustannustehokkaammat kuin keskusalueilla. (Tosin sairaaloiden keskittyminen entistä suurempiin kaupunkeihin vaikeuttaa vertailua.)

        Mistä paperilaskusta höpiset, kyllä oikeassa taksissa on kalibroitu mittari ja kaikista ajetuista matkoista tulostuu kuitti josta selviää kaikki oleellinen mikä liittyy keikkaan ja keikan hintaan. Kyllä se kuitti vaaditaan todisteeksi aina ennenkuin kukaan maksaa mitään.

        Samanlainen mittari on sekä kaupunkitaksilla ja maaseututaksilla, molempien mittarit kalibroitu samojen speksien mukaan. Molempien kuitit kertovat samat asiat.
        ps kyse ei ole tässä kirjoituksessa kaupunki- vastaan maaseututaksi.
        Todistetusti taksit ovat kateellisia toisilleen. Asia selviää kun lueskelee tätä taksi palstaa.


      • kelakyydit
        en oo taksi kirjoitti:

        "Laitteen käytön sijasta he laskuttavat kansaneläkelaitosta paperilaskulla välttyäkseen valvonnalta ja saadakseen enemmän kalliita kuljetuksia. Kelataksi tietää petollisesta toiminnasta, mutta antaa sen jatkua."

        välttyäkseen valvonnalta, kalliita, petollisesta,

        Voimakkaista ilmaisuja, mutta millä perustelet, väität mutta et perustele.
        Perusteeksi riittää oikeat luvut kulurakenteen muutoksesta maaseutumaisten kuntien osalta ennen kelakeskusta ja kelakeskukseen siirtymisen jälkeen.

        Jokin on mennyt pieleen kelakeskusjutussa, kun keskusten aiheuttamat matkamäärät (kpl) ovat vähentyneet ja samalla keskusten kelalle aiheuttamat korvausmäärät (€) ovat kuitenkin kasvaneet.
        Valitettava tosiasia on se, että keskukset ovat aiheuttaneet kelan maksettavaksi tulevien tyhjänä ajojen lisääntymisen.
        Nyt panikoidaan, tehdään erilaisia yhdistelykyytejä, joilla kuluja yritetään saada pienenemään. Valitettavasti todellinen kustannusten kasvamisen syy ei poistu yhdistelyllä. Keskukset eivät nyt, eivätkä tulevaisuudessakaan pysty haastamaan tehokkuudessa pienten paikkakuntien taksareiden yhteisiä ajojärjestelyjä. (ei tyhjänä ajelua, asiakkaat kuitenkin oikeaan aikaan oikeassa paikassa) Valitettavasti monella paikkakunnalla keskus on tuhonnut autoilijoiden kustannustehokkaan yhteistyöhalukkuuden, tilalle on tullut kateus.
        Väitän siis, että alueilla, joilla kelakyydit eivät kulje ns kelakeskuksen kautta kelan maksamat taksikorvaukset ovat huomattavasti kustannustehokkaammat kuin keskusalueilla. (Tosin sairaaloiden keskittyminen entistä suurempiin kaupunkeihin vaikeuttaa vertailua.)

        Mistä paperilaskusta höpiset, kyllä oikeassa taksissa on kalibroitu mittari ja kaikista ajetuista matkoista tulostuu kuitti josta selviää kaikki oleellinen mikä liittyy keikkaan ja keikan hintaan. Kyllä se kuitti vaaditaan todisteeksi aina ennenkuin kukaan maksaa mitään.

        Samanlainen mittari on sekä kaupunkitaksilla ja maaseututaksilla, molempien mittarit kalibroitu samojen speksien mukaan. Molempien kuitit kertovat samat asiat.
        ps kyse ei ole tässä kirjoituksessa kaupunki- vastaan maaseututaksi.
        Todistetusti taksit ovat kateellisia toisilleen. Asia selviää kun lueskelee tätä taksi palstaa.

        Syyllisen etsintä ei taida olla olennaista. Olennaista on kaikille Suomalaisille yhteinen kansaneläkelaitos jonka tehtävä on turvata kansalaisten arkea niin tarvittaessa. Sen ei ole tarkoitus olla elinkeino. Taksitoiminta jonka suurin tulonlähde on kansaneläkelaitoksen kuljetukset ei ole mielekästä. Uusia palveluja tai palveluntason kehitystä ei tapahdu jos tarvetta ei ole. Ammattiliikenteen harjoittajilla on varaa tarjota kelakuljetuksista normaalia taksaa kilpailukykyisempää hintaa ja yhteiskunnan tulee sitä myös vaatia. Verrattain lääkäräiden velvollisuus määrätä rinnakkaislääkkeitä, jolloin säästää sekä yksilö, että koko yhteiskunta.


      • kustannustehokas
        kelakyydit kirjoitti:

        Syyllisen etsintä ei taida olla olennaista. Olennaista on kaikille Suomalaisille yhteinen kansaneläkelaitos jonka tehtävä on turvata kansalaisten arkea niin tarvittaessa. Sen ei ole tarkoitus olla elinkeino. Taksitoiminta jonka suurin tulonlähde on kansaneläkelaitoksen kuljetukset ei ole mielekästä. Uusia palveluja tai palveluntason kehitystä ei tapahdu jos tarvetta ei ole. Ammattiliikenteen harjoittajilla on varaa tarjota kelakuljetuksista normaalia taksaa kilpailukykyisempää hintaa ja yhteiskunnan tulee sitä myös vaatia. Verrattain lääkäräiden velvollisuus määrätä rinnakkaislääkkeitä, jolloin säästää sekä yksilö, että koko yhteiskunta.

        "Syyllisen etsintä ei taida olla olennaista. Olennaista on kaikille Suomalaisille yhteinen kansaneläkelaitos jonka tehtävä on turvata kansalaisten arkea niin tarvittaessa. Sen ei ole tarkoitus olla elinkeino."

        Tuo sanomasi kyllä pitää paikkansa. Valitettavasti järjestelmä on nyt jostain syystä luotu raskaaksi ja melkoisesti kustannuksia kasvattavaksi. Aivan liikaa "pikku-pomoja" loisimassa. Valitettavasti hyvä alkuperäinen idea siirtyä sähköiseen laskutukseen toi mukanaan lieveilmiöitä. Vallanhuumassa keksittiin idea helposta rahasta. Sekä autoilijoiden, asiakkaiden että kelan kustannukset ovat kasvaneet huomattavasti. Mikään ei ole kuitenkaan pysyvää. Jos kyseessä olisi oikea yritys, niin ylimääräisiä kustannuksia aiheuttava osasto suljettaisiin.
        Taksarit kun ovat toisilleen hyvinkin kateellista porukkaa, niin eivät osaa ajatella alaa kokonaisuutena, vaan kaikki pyörii oman edun tavoittelussa oman navan ympärillä.
        Kyllä kustannusrakenteen korjaaminen on aloitettava jostain muualta kuin yksittäisen auton keikkahinnasta. Valitettavasti keskuksen nykyinen toimintamalli ajaa siihen että "syrjäkylien" vähät autot on loppu ja tarvitaan apuvoimia naapurista, koska kukaan ei saa omia ajojaan järjesteltyä järkevästi.
        Keskuksen oikeana ja todellisna tavoitteena lienee ollut, saada kaikki autot keskuksen alaisuuteen


      • invakuljettaja
        en oo taksi kirjoitti:

        "Laitteen käytön sijasta he laskuttavat kansaneläkelaitosta paperilaskulla välttyäkseen valvonnalta ja saadakseen enemmän kalliita kuljetuksia. Kelataksi tietää petollisesta toiminnasta, mutta antaa sen jatkua."

        välttyäkseen valvonnalta, kalliita, petollisesta,

        Voimakkaista ilmaisuja, mutta millä perustelet, väität mutta et perustele.
        Perusteeksi riittää oikeat luvut kulurakenteen muutoksesta maaseutumaisten kuntien osalta ennen kelakeskusta ja kelakeskukseen siirtymisen jälkeen.

        Jokin on mennyt pieleen kelakeskusjutussa, kun keskusten aiheuttamat matkamäärät (kpl) ovat vähentyneet ja samalla keskusten kelalle aiheuttamat korvausmäärät (€) ovat kuitenkin kasvaneet.
        Valitettava tosiasia on se, että keskukset ovat aiheuttaneet kelan maksettavaksi tulevien tyhjänä ajojen lisääntymisen.
        Nyt panikoidaan, tehdään erilaisia yhdistelykyytejä, joilla kuluja yritetään saada pienenemään. Valitettavasti todellinen kustannusten kasvamisen syy ei poistu yhdistelyllä. Keskukset eivät nyt, eivätkä tulevaisuudessakaan pysty haastamaan tehokkuudessa pienten paikkakuntien taksareiden yhteisiä ajojärjestelyjä. (ei tyhjänä ajelua, asiakkaat kuitenkin oikeaan aikaan oikeassa paikassa) Valitettavasti monella paikkakunnalla keskus on tuhonnut autoilijoiden kustannustehokkaan yhteistyöhalukkuuden, tilalle on tullut kateus.
        Väitän siis, että alueilla, joilla kelakyydit eivät kulje ns kelakeskuksen kautta kelan maksamat taksikorvaukset ovat huomattavasti kustannustehokkaammat kuin keskusalueilla. (Tosin sairaaloiden keskittyminen entistä suurempiin kaupunkeihin vaikeuttaa vertailua.)

        Mistä paperilaskusta höpiset, kyllä oikeassa taksissa on kalibroitu mittari ja kaikista ajetuista matkoista tulostuu kuitti josta selviää kaikki oleellinen mikä liittyy keikkaan ja keikan hintaan. Kyllä se kuitti vaaditaan todisteeksi aina ennenkuin kukaan maksaa mitään.

        Samanlainen mittari on sekä kaupunkitaksilla ja maaseututaksilla, molempien mittarit kalibroitu samojen speksien mukaan. Molempien kuitit kertovat samat asiat.
        ps kyse ei ole tässä kirjoituksessa kaupunki- vastaan maaseututaksi.
        Todistetusti taksit ovat kateellisia toisilleen. Asia selviää kun lueskelee tätä taksi palstaa.

        Juurikin niin, ei paperilaskuja lähetellä. Mutta tuohon korvausmäärien nousuunvaikuttaa ainaskin meidän toiminta alueella se että huonokuntoisten, jalattomien ja pyörätuoli asiakkaiden määrä on ollut kasvussa. Yhä huonompikuntoisia ihmisiä elää kodeissaan....ja täysin vailla omaisia tai muita tukevia henkilöitä. Juuri niitä henkilöitä jotka voisivat asiakkaan sinne lääkäriin tai kuntoutukseen kuljettaa. Tosin, siitäkin on henkilöllä oikeus hakea kelan korvausta. Eli matkasta. Sitä että mikä se korvaus omaisen suorittamasta matkasta on, en tiedä


    • tuttu kyyti

      Kelakuljetusta ei ole pakko tilata keskuksesta.

      Kuljetuksen voi tilata suoraan myös taksiautoilijalta.
      Asiakas maksaa koko kyydin autoilijalle päätepisteessä.

      Lippujen ja lappujen kanssa asiakas menee kelaan, niin kela maksaa matkakorvaukset takaisin asiakkaalle omavastuuosuudella (14,25€) vähennettynä.

    • toimivaaaaa

      Nyt kun maalaistakseilta viedään kyydit nenän edestä.ON varmaankin oikeutettua että viikonloppuisin voimme ajella kaupunkiin hoitelemaan baarikyytejä?

      Kela systeemin kautta saadaan maaseudun tila-autot kaupunkien tolpille.

      • Joo joo mään

        Ai miksi? Eihän se ole teidän liikennealuetta? Kaupunkien taksit ajavat mm. Kela kyydit omalta liikennealueelta poispäin, ei ne lähde sieltä teidän kyliltä ketään hakemaan, koska se on teidän aluetta ja teidän asemapaikkanne.

        Muutenkin nämä maalaistakseille "varatut" paluukyytien odotusalueet ovat jokseenkin outoja. Eikös siellä laissa sanota, että auton pitää kuljetuksen suoritettuaan palata omalle asemapaikalleen?


      • joopa joo
        Joo joo mään kirjoitti:

        Ai miksi? Eihän se ole teidän liikennealuetta? Kaupunkien taksit ajavat mm. Kela kyydit omalta liikennealueelta poispäin, ei ne lähde sieltä teidän kyliltä ketään hakemaan, koska se on teidän aluetta ja teidän asemapaikkanne.

        Muutenkin nämä maalaistakseille "varatut" paluukyytien odotusalueet ovat jokseenkin outoja. Eikös siellä laissa sanota, että auton pitää kuljetuksen suoritettuaan palata omalle asemapaikalleen?

        "...maalaistakseille "varatut" paluukyytien odotusalueet ovat jokseenkin outoja. Eikös siellä laissa sanota, että auton pitää kuljetuksen suoritettuaan palata omalle asemapaikalleen? "

        Kannattaisi ehkä tutustua kelasääntöihin. Monasti meno-paluukyyti odotuksineen tulee halvemmaksi kuin kahden erillisen taksin käyttö.


        LISÄKSI
        Kelataksia ei ole pakko tilata keskuksen kautta !!

        PARI FAKTAA
        http://www.kela.fi/taksimatkat-_matkan-tilaaminen

        Asiakkaalla on aina lupa pyytää paluumakalleen kotikuntansa taksi,
        (eli kukaan ei voi pakottaa hyväksymään kaupunkitaksia)

        Asiakkaalla on aina lupa tilata suoraan haluamansa taksi, mutta
        asiakkaan on maksettava matkan hinta kokonaisuudessaan taksiyrittäjälle, ja haettava itse korvausta Kelasta tarvittavine liitteineen jälkikäteen.


      • oikeisn
        joopa joo kirjoitti:

        "...maalaistakseille "varatut" paluukyytien odotusalueet ovat jokseenkin outoja. Eikös siellä laissa sanota, että auton pitää kuljetuksen suoritettuaan palata omalle asemapaikalleen? "

        Kannattaisi ehkä tutustua kelasääntöihin. Monasti meno-paluukyyti odotuksineen tulee halvemmaksi kuin kahden erillisen taksin käyttö.


        LISÄKSI
        Kelataksia ei ole pakko tilata keskuksen kautta !!

        PARI FAKTAA
        http://www.kela.fi/taksimatkat-_matkan-tilaaminen

        Asiakkaalla on aina lupa pyytää paluumakalleen kotikuntansa taksi,
        (eli kukaan ei voi pakottaa hyväksymään kaupunkitaksia)

        Asiakkaalla on aina lupa tilata suoraan haluamansa taksi, mutta
        asiakkaan on maksettava matkan hinta kokonaisuudessaan taksiyrittäjälle, ja haettava itse korvausta Kelasta tarvittavine liitteineen jälkikäteen.

        Siis asiakkaalla on aina oikeus pyytää myös keskukselta omanpaikkakunnan taksi palumatkalleen. Siis vain kotipaikkkakunnan taksi. Mikäli pyynnöstä huolimatta keskus toimittaa sairaalapaikkakunnan auton, asiakkaalla on lupa kieltäytyä kyydistä. Väärin toimitetusta autosta aiheutuneista kuluista vastaa vain keskus, ei asiakas.


      • Anonyymi
        oikeisn kirjoitti:

        Siis asiakkaalla on aina oikeus pyytää myös keskukselta omanpaikkakunnan taksi palumatkalleen. Siis vain kotipaikkkakunnan taksi. Mikäli pyynnöstä huolimatta keskus toimittaa sairaalapaikkakunnan auton, asiakkaalla on lupa kieltäytyä kyydistä. Väärin toimitetusta autosta aiheutuneista kuluista vastaa vain keskus, ei asiakas.

        Nyt voi asiakas , 2023 , itse päättää kuka häntä kuljettaa ns toivetaksi. Asiakkaan /potilaan kannalta hyvä ja toimiva samoin yrittäjän. Varsinkin vanhan tai muuten pelokkaalle, tuttu kuljettaja on hyvä uudistus. Tässä asiassa on selvä parannus kelalta.


    • Kyytikiito

      Kelan ja taksiliiton runkosopimus ei ole voimassa nyt kilpailutetuissa sairaanhoitopiireissä, en kyllä tiedä mitä käytännössä tästä seuraa.
      Kela on pullauttanut taksiliiton pois sukosopimuksista ?
      Keskisuomessa sukotilitykset on tähän asti tullut taksiliiton maksuliikennekeskuksesta... viimeisin tuli Semeliltä...?

    • poka

      Kela huomasi taksiliiton kusetuksen...
      Semeli ei ole kyllä yhtään rehdimpi, eikä varsinkaan halvempi vaihtoehto !

    • stillalivecab

      Ahne taksiliitto vieläpä kallellaan kaupunkeihin.

      Kannattaa sijoittaa nekin 400€ mitä jäsenmaksuihin menisi vaikkapa uuteen lastensairaalaan.

    • Anonyymi

      Miten voidaan taata turvallinen kela kyyti kun maahanmuuttajat ajelee taksia. Aina kun tehdään uudistuksia niin joka kerta huononee. Eihän kaikki kuskit edes osaa suomenkieltä. Karttatuntemus on tosi vähäistä

    • Anonyymi

      Kelataksi on tosi kätevä kun pääsee baariin ja kauempanakin asuvien kavereiden luo maksutta ku ekax alkuvuoden ajelee omavastuut laskulle siis laskulle joita mulle ei ainakaan koskaan ykskään kuski lähettäny ja sit onkin omavastuu täys nii ei muuta ku baanalle eli valitsee kaverin tai baarin läheltä olevan hoitoyksikön ja tilaa kelataksin kela soittanu muutama kerra ja kyselly jostai tilauksista niin oon vaa sanonu että joo mutta ku se auto tuli pihaa nii kävin sanoo kuskille etten tarvi enää taksia ja sit kuski poistu vaikka todellisuudessa meninki taxin kyytii mutta näin kela ei veloita sitä multa vaan taksilta jos on tyhjänä ajanu heitin piikkii tai sitten jättää perimättä sen kokonaa ku on sana sanaa vaste nii asiakas pääsee perimisjutussa pälkähästä :D sairaalapäivystykset on asiakkaan asiaa tukemassa kun en ole sairaalan päivystyksessä ollut niin helppo väittää etten ole kyytiin mennyt enkä tiedä miten se taksi on voinut heitä laskuttaa siitä :D euroakaan eivät oo perineet ja tuhansia kilometrejä takana. Taksikeskukset ku joutuu välittämään auton aina vaikka epäilisivätkin kusetukseksi koko päivystykseen menoa :D kelakin hauska kun niillä kestää joku 5-6kk soittaa jostai tilauksesta nii mistä vit^sta mä voin muistaa meninkö sillon mihkää mutt jos kamera taxi olisi niin voisin vedota muistamattomuuteen :D suosittelen matkailua muillekin se avartaa mieltä ja paluut tietysti nii ett ekax kävelee sairaalalle ja pyytää siihe kelataksin niin kotimatka voi alkaa ;) näin festarireissutkin pääsee kesällä kulkemaan eikä tarvi tunkkasissa busseissa tai junissa kulkee :D

      • Anonyymi

        Ja höpö höpö


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe