Erikoiset verenpaineet

Ihme verenpaine

Esimerkiksi tällä viikolla keskiviikkona oli tällaisia tuloksia aamulla: 136/96 ja 129/103, tänään aamulla oli 131/94, 131/104, 122/97.

Yläpaine tuntuisi aina laskevan mitä pidempään istun, alapaineelle taas ei käy samoin. Mistä ihmeestä tämä voi johtua? Olen nuori ja hoikka, en tupakoi ja teen vähäsuolaista ruokaa. En syö laktritsia tai salmiakkia ja olen muutoinkin yrittänyt eliminoida asiat jotka voivat nostaa verenpainetta, silti alapaine pysyy tuollaisissa luvuissa. Sairastan vaikeaa astmaa, muita sairauksia ei ole diagnosoitu toistaiseksi. Astmalääkitystä ei ole mahdollista vähentää vaikka se taatusti verenpainettani nostaakin.

14

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oööoih

      Pulssi?

      • Ihme verenpaine

        En ole ottanut ollenkaan pulssia ylös. En usko että pulssi selittäisi nämä oudot verenpaineet.


    • turistiiii

      siis, ei kai kenenkään paine ole aina prikuleeen sama. en usko olevan hyväksi että jatkuvasti mittaa painettaan. minkä takia joka aamu ?
      jos paine todella kohoaa huomattavasti uskoisin sen tuntuvan omassa hyvinvoinnissa.
      eikä nuo sinun paineesi eroa paljoa toisistaan. jospa googlaisit vähän noista paineheittelyistä.
      ei edes ihmisen veriarvotkaan ole koko ajan ihan samat, pieniä heittelyitä on.

      • Ihme verenpaine

        Minä teen verenpaineseurantaa lääkärin määräyksestä. Pitää arvioida että joudunko aloittamaan verenpainelääkityksen. Ongelmana siis on tuo jatkuvasti koholla oleva alapaine.


      • turistiiii
        Ihme verenpaine kirjoitti:

        Minä teen verenpaineseurantaa lääkärin määräyksestä. Pitää arvioida että joudunko aloittamaan verenpainelääkityksen. Ongelmana siis on tuo jatkuvasti koholla oleva alapaine.

        ahaa ! ihmetyttää jos lääkäri arvio lääkityksen kotimittaamisen perusteella, eikö tunnu aika oudolta ? parempi oisi kun mittaisivat terveyskeskuksessa joka päivä..
        ehkä se on sitä tämän päivän säästöä.


      • ...
        turistiiii kirjoitti:

        ahaa ! ihmetyttää jos lääkäri arvio lääkityksen kotimittaamisen perusteella, eikö tunnu aika oudolta ? parempi oisi kun mittaisivat terveyskeskuksessa joka päivä..
        ehkä se on sitä tämän päivän säästöä.

        Hyvin monilla ihmisillä verenpaine nousee rajusti lääkärin ja jopa sairaanhoitajan vastaanotolla. Ilmiön nimi on valkotakkiverenpaine. Säästöistä ei ole kyse, kun neuvotaan mittaamaan verenpaine kotona, vaan siitä että halutaan saada oikeita tuloksia, ei jännittämisen takia tilapäisesti koholla olevia lukemia. Itselläni paineet ovat kotona keskimäärin 115/80, mutta sairaalassa on saatu 200/100 tasolla olevia lukemia. Miehelläni on niin alhaiset verenpaineet, että hän on joskus kesähelteellä pyörtynyt kotona, mutta niin vain hänelläkin tk-lääkärin (erittäin ikävä ihminen) luona saattaa olla 140/95.

        Aloittajan kysymykseen en osaa sen kummempaa sanoa kuin että astmalääkitys varmaan vaikuttaa verenpaineisiin. Toisaalta on kuulemma hyvä asia, jos ylä- ja alapaineen erotus (pulssipaine) on pieni, se kertoo että verisuonet ovat hyvässä kunnossa.


      • Ihme verenpaine
        turistiiii kirjoitti:

        ahaa ! ihmetyttää jos lääkäri arvio lääkityksen kotimittaamisen perusteella, eikö tunnu aika oudolta ? parempi oisi kun mittaisivat terveyskeskuksessa joka päivä..
        ehkä se on sitä tämän päivän säästöä.

        Minulla nousee jännityksestä verenpaine aina kun joku mittaa. Esimeriksi nyt oli torstaina lääkärissä 150/85, ikinä ei ole noin korkea yläpaine kotona mitatessa.

        Mutta ei onneksi päätetty vielä aloittaa verenpainelääkitystä, pitää kerran kuukaudessa seurata verenpainetta muutaman mittauksen verran. Enemmän se lääkäri oli huolissaan vähän turhan nopeasta pulssista, voi johtua astmalääkkeistä mutta nyt onneksi tutkitaan vähän tarkemmin asiaa.


      • rytmihäiriöinen
        ... kirjoitti:

        Hyvin monilla ihmisillä verenpaine nousee rajusti lääkärin ja jopa sairaanhoitajan vastaanotolla. Ilmiön nimi on valkotakkiverenpaine. Säästöistä ei ole kyse, kun neuvotaan mittaamaan verenpaine kotona, vaan siitä että halutaan saada oikeita tuloksia, ei jännittämisen takia tilapäisesti koholla olevia lukemia. Itselläni paineet ovat kotona keskimäärin 115/80, mutta sairaalassa on saatu 200/100 tasolla olevia lukemia. Miehelläni on niin alhaiset verenpaineet, että hän on joskus kesähelteellä pyörtynyt kotona, mutta niin vain hänelläkin tk-lääkärin (erittäin ikävä ihminen) luona saattaa olla 140/95.

        Aloittajan kysymykseen en osaa sen kummempaa sanoa kuin että astmalääkitys varmaan vaikuttaa verenpaineisiin. Toisaalta on kuulemma hyvä asia, jos ylä- ja alapaineen erotus (pulssipaine) on pieni, se kertoo että verisuonet ovat hyvässä kunnossa.

        Hei! Mulla itselläni oli aikoinaan ihan samanlailla 'alapaine' korkealla vaikka 'yläpaine oli normaalitasolla (muist. 140/106 tms), aloitettiin vp-lääkitys koska mulla on muitakin riskitekijöitä :(
        Mutta ainahan noi päätökset on potilas/lääkärikohtaisia.

        Mut ihmettelen tätä lausetta jonkun kommentissa: 'Toisaalta on kuulemma hyvä asia, jos ylä- ja alapaineen erotus (pulssipaine) on pieni, se kertoo että verisuonet ovat hyvässä kunnossa' koska mun lääkäri silloin sanoi että erotus EI saisi olla niin pieni vaan normaalimpaa on jos kummatkin arvot on korkealla!
        Osaako joku paremmin tietävä sanoa jotain asiaan?


      • kotkotkoo
        rytmihäiriöinen kirjoitti:

        Hei! Mulla itselläni oli aikoinaan ihan samanlailla 'alapaine' korkealla vaikka 'yläpaine oli normaalitasolla (muist. 140/106 tms), aloitettiin vp-lääkitys koska mulla on muitakin riskitekijöitä :(
        Mutta ainahan noi päätökset on potilas/lääkärikohtaisia.

        Mut ihmettelen tätä lausetta jonkun kommentissa: 'Toisaalta on kuulemma hyvä asia, jos ylä- ja alapaineen erotus (pulssipaine) on pieni, se kertoo että verisuonet ovat hyvässä kunnossa' koska mun lääkäri silloin sanoi että erotus EI saisi olla niin pieni vaan normaalimpaa on jos kummatkin arvot on korkealla!
        Osaako joku paremmin tietävä sanoa jotain asiaan?

        no jos lääkärisi sanoi että on normaalimpaa että kummatkin arvot ovat korkealla niin silloinhan asia on aivan sama. minä luin että noin 50 ( en tiedä miksi mitta arvoa nimitetään, ei tuu mieleen just nyt ) on sopiva erotus paineiden välillä ja että se kertoisi että suonet eivät ole kovettuneet.

        alapaine ei ole hyväksi että se on korkealla.


    • Viuh viuh

      Heippa aloittaja! Mulla oli istuen mitattuna alapaine 90-115 ennen verenpainelääkityksen aloittamista. Yläpaine kyllä tosiaan laski, mutta alapaine heilui korkeana eikä laskenut millään. Mittasin kerran jopa makuulla ollessa kun asia ihmetytti ja korkeana vaan pysyi.

      Mulla sitten päädyttiin verenpaineen vuorokausimittaukseen, eli roikotin mukana semmoista mustaa laatikkoa vuorokauden verran ja mansetti puhkui käsivarressa säännöllisin väliajoin. Ja tosiaankin kotimittausten perusteella verenpainelääkitys nykyään aloitetaan, muuten meitä lääkkeensyöjiä olis tuhansittain enemmän, kun vastaanotolla paineet tuppaa nousemaan kun jännittää.

    • plmb

      Ensin mainituissa verenapaineissasi oli keskiverenpaineet kaikki hieman koholla, yli 105 ( 109, 112, 106, 105) ja diastole yli suositusrajan. Pulssipaineet kuitenkin olevaisia 40, 26, 37 ja 25,joten kyse ei ole ainakaan sydämen pettämisestä verenkierrollisesta asiasta.

      Kerroit että pulssikin on nopea. Pieni jännitysmomentti, siis vähän enemmän adrenaliinia verenkierrossa, vaikutti hyvää diastoleen ( vastaanottoverenpaine) , se normalisoitui, vaikka systole loogisesti nousi kin.

      Se viittaisi sekä keuhkojen hengityksen resistenssin aiheuttamaan vaivaan ja samalla ilmeiseeti lääke ei ole kaikkein sopivin.

      Voi olla lääke joka vikuuttaa mineraalitasapainoa tai jolle olet allerginen ( kantoaineessa laktoosia) Ei sinun pitäisi rajoittaa suolaa, sillä keuhkot tarvitsevat kyllä suolaa normaalieritykseen . Koeta vähän lisätä suolaista, silliä aamulla, juustoa, ripottele suolaa leivän päälle. Keskity keuhkojen hengityksen helpottamiseen fysikaalisin menetelmin. Juo nestettä tarpeeksi.
      Jopa etelänmatkan suolaiset merilmanhengitykset voivat olla avuksi alentamassa sitä vastusta, jota keuhkoissa on.

      • huoh.

        Nuo ovat ihan kauheita ja vastuuttomia ohjeita verenpainepotilaalle. Lisää suolaa, miksi ihmeessä? Ihminen saa ravinnosta tarpeeksi natriumia, jos syö maitotuotteita ja lihaa. Useimmat ihmiset saavat jo kaupan leivästä liikaa suolaa. Ainoastaan tiukimmat kasvissyöjät, jotka eivät syö leipää, saattavat tarvita aavistuksen verran lisättyä suolaa. Tämä on kardiologian ja sisätautien erikoislääkäriltä kuultu, ei keneltäkään itseoppineelta nettihihhulilta.


      • Ihme verenpaine

        Ihmeellistä skeidaa. Mielummin noudatan sisätautilääkärini ja keuhkolääkärini ohjeita. Astmani on vaikea, joten on monenmoisia lääkkeitä kokeiltu. Verenpaineen nousu on pienempi vaiva kuin tukehtumiskuolema. Suolaa en ole lisäämässä ruokavaliooni sen enempää kuin mitä ruisleivästä, juustoista tms tulee. Suola-arvojani seurataan säännöllisesti ja kyllä se natriumarvo on aina vähintään alarajan yläpuolella ollut.


    • Viuh viuh

      Juu samaa mieltä nimim. huoh! Tuossa joku yrittää selvästi saada verenpainepotilaan hengiltä. Herranen aika sentään miten törkeää, silliä ja suolaa leivän päälle. Luojan kiitos aloittaja on tietoinen suolan vaaroista, kun kertoo ettei syö lakritsia tai salmiakkia.

      En halua edes ajatella sellaista kysyjää, joka ei olisi perillä liiallisen suolankäytön vaaroista. Sais pahimmas tapauksessa aivoverenvuodon. On näillä palstoilla välillä asiallisiakin vinkkejä, mut joskus voi koitua kuolemaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4588
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      4018
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2571
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      199
      1608
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1296
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1261
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1228
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1203
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1163
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1085
    Aihe