Mitä teen väärin?

maqqipeikko

Minulla on ollut n. 3 kk ajan valkeakukkainen perhosorkkidea, joka on ollut yllättävän helppohoitoinen (ainakin tähän asti). Se viihtyy parhaiten eteläisen ikkunan edessä, joka on talon aurinkoisin paikka. Kun siirsin kukan ikkunan edestä vähemmän valoisalle hyllylle, se tiputti pian 2 kukkaansa, mutta on taas pysynyt tyytyväisenä tuossa ikkunan edessä. Kastelen kukan juuret n. kerran viikossa, silloin kun sen juuret ovat muuttuneet harmaiksi. Upotan ihan vaan kraanavedellä täytettyyn korvoon tai lavuaariin. Luin orkideayhdistyksen (tms) sivuilta, että kraanavesi on ihan hyvä kasteluvedeksi suomessa, eikä tuo ole siitä näyttänyt kärsivän.

Mutta asiaan. Sain viimeviikolla lahjaksi uuden perhosorkidean, jonka kukat on tumman lilan väriset (jos tällä jotain merkitystä hoidon suhteen on). Silloin se näytti vielä hyvinvoivalta. Nyt 3 päivää myöhemmin, se tiputtelee nuppujaan ja kukatkin on jotenkin menneet vähän suppuun? Juurien väri on muuttunut harmahtavaksi, ja näyttää kuin ruukussa olisi myös mätiäkin juuria. Orkideamulta näyttää aika maatuneelta, mutta en tiedä kannattaako sitä alkaa vielä vaihtamaan. Kosteus näyttää jäävän ruukun sisälle muhimaan... En ole vielä kertaakaan kastellut tätä kukkaa.

Molemmat kukat olivat ikkunalla, kun valkokukkainen orkkidea siinä viihtyy niin ajattelin tummankin viihtyvän. Siirsin uuden kukan nyt varjoisalle hyllylle, ja toivon ettei vaan tykkää entistä enemmän huonoa ja kuole pois :/

Onko tässä nyt itse jotenkin tullut tyrittyä, vai voisiko olla kukkakaupan syy. Valkoisen orkidean ostin parilla eurolla halppismarketista ajat sitten, ja näyttää olevan paljon sitkeämpi tapaus kuin tuo uusi kalliimpi kukkakaupasta hommattu yksilö...

Mitähän minun pitäisi tehdä, että kukka selviäisi? Vaihdanko vaan ronskisti mullat, vaikka kukinta on komeimmillaan ja paljon nuppujakin? tai auttaisiko juurien piilottaminen suojaruukkuun?

Toivottavasti tästä kännykällä kirjoitetusta tekstistä ei tullut liian sekavaa.

10

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • husovarnatar

      Eihän sinne ruukkuun suinkaan jää vesi seisomaan, onhan reikiä pohjassa ?
      Myös juuret tarvitsevat valoa, joten käytä läpinäkyvää suojaruukkua.
      Vinkkinä: Tuttavani osti kirpparilta kahvinkeittimien kannuja, 0,5 €/kpl, joissa kasvattaa ja "uittaa" orkideansa. Helppoa!
      Siitä kasteluvedestä: Onko se oman kaivon vettä vai vesilaitoksen vettä, johon AINA
      lisätään kemikaaleja? Tämä Sulkavan Orkideatalon Pekka Ranta suositteli järvi-,
      joki-, sade- tai lumesta sulatettua vettä. Minä käytän oman kaivon vettä, joka on
      hapettunut kannussa päivän tai pari.
      Lannoitteena olen käyttänyt Pirkka-kukkaravinnetta, sitä punertavaa lientä, puolet
      suositellusta vahvuudesta.
      Katso myös kukkasi lehtien alapuolelle ja lehtihankoihin, ettei vain villakilpi-
      kirvat ole pesiytyneet sinne, valkeaa nöyhtää hammastikulla esiin....
      Siihen tepsii Bayerin sumute: Imevien tuhohyönteisten torjuntaan.

      • maqqipeikko

        Molemmat orkideat on niissä omissa läpinäkyvissä muoviruukuissaan, mitkä niillä oli jo kaupasta tullessa. En ole niitä piilotellut. Niissä muoviruukuissa on jo valmiina ollut reiät pohjissä ja hyvin on päässyt valumaan ylimääräiset vedet niistä pois. Luin orkideayhdistyksen sivuilta, että lasinen ruukku voi palelluttaa juuret, mutten sitten tiedä. Ajattelin pitää ihan vain noissa omissa muoviruukuissaan. Ei ole oman kaivon vettä, vaan ihan normaalia kraanavettä mitä kaupungissa hanasta tulee. Olen ymmärtänyt, että kraanavesi on ihan ok, koska niin tuolla hoito-ohjeessa ainakin lukee.

        Noiden ohjeiden turvin olen aika pitkälle toiminut http://www.suomenorkideayhdistys.fi/index.php?p=perhosorkidean-hoito mutta tuon mullan/kasvualustan vaihto mietityttää, että voiko sen jo vaihtaa kun on niin maatunutta, vaikka kasvissa on vielä paljon kukkia ja jokunen nuppukin. Ja kuinka paljon tuo tummanlilan värinen kukka tarvitsee auringon valoa.

        Kaipa seuraan vielä tilannetta ja vaihdan sen orkideamullan piakkoin, jos kukan tila huononee.


    • 8i687t

      orkideaa ei kastella. Vaan upotetaan vesi astiaan, niin ettei vesi mene ruukun sisälle reunojen yli. Pidä puoli tuntia siinä ja ota pois valumaan. Kerran viikossa näin . EI kastella muutoin! multia ei vaihdeta vaan kasvualusta, se ei käytä multaa.

      • muijamuori

        Hei! Minä laiskana olen kyllä kastellut orkideani ihan tavallisesti enkä upotellut niitä mihinkään (kuulemma pitäisi vielä lämmintä vettä olla)...lannoittanut myös. Ja hyvin kukkivat ja kasvavat....eikä ole muuten edes läpinäkyvässä ruukussa! Vanha talo (hyvä ilmasto?) ja lähdevesi salaisuus?


      • maqqipeikko

        Niin minä kastelenkin, upotan ruukun veteen n. puoleksi tunniksi. Puhuin orkideamullasta, en missään tapauksessa laittaisi tavallista multaa orkidealle. Mutta kun sain tuo uuden orkidean, ja sen kasvualusta/orkideamulta näyttää hyvin maatuneelta ts. luulen että ne juuret ei saa sielä läpinäkyvässä ruukussa tarpeeksi ilmaa, niin voiko sen kasvualusta/mullan jo vaihtaa, kun juuret näyttäisi kärsivän...


    • Orkitea tykkää

      siitä kun suihkuttaa lehdet ja samalla ruukkuun mutta ei kukkija.

    • kukkafani2kertaa

      mulla on kanssa useampi orkidea, lila-valkoinen, valkoinen ja aivan lilan värinen. mikään ei ole suoraan auringossa, ja kastelen upotuksessa kerran viikossa ja kasvatan omassa ruukussa ja päällä on "orkidearuukku" siis valoa läpäisevä. alkoivat kaikki taas uudestaan kukkimaan joulun maissa ja aina vaan jaksavat kukkia. en ole koskaan vaihtanut kasvualustaa, siis kuoriketta enkä lannoittanut. jos ruukun läpu näkyy vihreitä juuria ja osa harmaita , ei se haittaa. niin se kastelu on mulla yön yli. helppohoitoisin kukka.

    • kasvattaja laina

      Parhaan kasvualustansaa Männyn kaarnasta. Keitetään ja silputaan kaarnan eli männyn kovettunutta kuorta. Tummat purkki on mielestäni paras. Upotuskastelu puolituntia kerran viikossa. Lannoitus punasta kukkalannotetta. Koskenkorvalla pyhkin lehdet kaksi kertaa kuukaudessa. kasvu paikka itä lasi Kukkii kolme kuukautta helppo kasvatettava.

    • Aika usein nuo "markettiorkideat" nuupahtaa nopeasti. Mulla oman kokemuksen mukaan niiden juuret (ei siis ne vihreät),vaan "oikeat" juuret, ovat kaupasta tuotuna jo valmiiksi mädäntyneet. Eli kuorike tai mikä lie on jo maatunut liian tiiviiksi. Siinä ei sitten enää auta minkäänsortin mullanvaihto.

    • kukkafani2kertaa

      minulla on kyllä kukkineet jo 5 kk enkä ole mitään lannoitteita laittanut , enkä tarvitse laittaa koska ne viihtyvät hyvin. kaupastakin saa orkideoille ostettua kasvualustaa siinä on käsiteltynä männyn ja kuuusen kuorta. en kyllä ole turhaan kiusannut kukkia vaihtamalla kasvualustaa. varmaan meitä kukankasvattajia on monenlaisia, yhtä ainoaa ohjetta ei olekkaan, kun kasvuolosuhteet on jokaisella erilaiset. kun ei turhaan touhua, antaa vaan kasvaa ja kukkia, siinä se ilo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe