Puolueiden rahoitus

Nyt kun nuo rahoitus ja säätiö- ym rahastoasiat teitä netti fennoja, varsinkin nimerkkiä C.E. niin kiinnostaa niin olisi mukava kuulla teidän mielipiteenne puolue- ja politiikan rahoituksesta yleensä.

Olenko ymmärtänyt oikein että teidän netti fennojen mielestä vain verrattain neutraali (ruotsinkielinen) säätiöraha on syntiä, lahjontaa ja suhmurointia mutta suurteollisuuden, isokenkäisten ja muiden etupiirien lahjoitukset eivät sitä ole.

Itse asiassa RKP on kaikista puolueista tuon ulkopuolisen rahoituksen suhteen puhtoisin. RKP:llä kun ei yhdeksällä edustajallaan ole juurikaan valtaa ja koska sen omat rahat riittävät vallan mainosti ylläpitämään sen toimintaa ja vaalityötä.
RKP on ainoa puolue joka ei joudu "myymään palveluksiaan" ei sen puoleen että sillä olisi mitään myytävääkään.

"Nykyisten eduskuntapuolueiden vaalibudjetit vaihtelevat näissä vaaleissa 350 000 eurosta noin miljoonaan euroon. Kolme nyt suurinta puoluetta kokoomus, keskusta ja Sdp käyttävät jokainen vaaleihin noin miljoonan."

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Suuret lahjoittajat yhä elintärkeitä puolueille/1135265152229

C.E.:n mielestä ehdokkaiden tulisi vastata omista kampanjakustannuksistaan pääasiallisesti itse.

13

121

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lobbarit

Sitä varten on puoluetuki. Piste. Mutta kun sitäkin jaetaan kaikille mahdollisille siipijärjestöille, joissa on aina samat jäsenet, että näyttää hyvältä ja mahtavalta, kuin aikoinaan teiniliitto, kun kaapattiin ja juristina hääri tuttu mies. Oikeusministeri.
      Jos jostain turhasta pois, niin puoluetuista. Joka kannattaa tukia, ei valita
      .Siksi puolueet tekee mitä sattuu, kun äänestäjä ei määrää vaan raha.Siksi omat miehet Veikkaukseen, RAyhyn, Eläkelaitoksiin ja kaikkiin rahakkaisiin jakopaikkoihin.Tukisäätiöitä puolueen kylkeen.
      Väärinkäytöksistä linnaa, jot oikeuskanslerit, syyttäjät valvoo, eikä ummista silmiä.
      Kankaanpään mies, Jäätteenmäki jne järjestettiin sivuraiteelle, jopa vainottiin, mutta entä nyt. Rötöksellä ei määrää. Laki ja valvonta hakoteillä. Liekö moraali rapautunut. Tuomaritkin kutovat sukkaa ja langatkin on lahjoitettu.

• p.ersu

"Rkp:llä kun ei ole yhdeksällä edustajallaan juurikaan
      valtaa."
      No onhan kääpiöpuolueella kaksi ministeriä 4,3%
      kannatuksella. Rkp:n vaalibudjetti oli viime vaaleissa
      2012 , n.400 000 e.
      Kd - 130 000 e
      Vl - 100 000 e
      Vih. - 150 000 e
      Näin pienillä. Isoilla on isommat budjetit. Esim PS:llä
      500 000 e ja kokkareilla 700 000 e.
      Avustukset ja budjetti ovat tietysti eri asioita.
      Vielä 2007-2009 Rkp. Sai vaalitukea enemmän kuin
      kaikki muut puolueet yhteensä.

• "Olenko ymmärtänyt oikein että teidän netti fennojen mielestä vain verrattain neutraali (ruotsinkielinen) säätiöraha on syntiä, lahjontaa ja suhmurointia mutta suurteollisuuden, isokenkäisten ja muiden etupiirien lahjoitukset eivät sitä ole."

Ruotsinkielinen säätiöraha toimii suomalaisuutta vastaan, jaettiin sitä minkä tahansa puolueen edustajalle. Muissa tapauksissa on kysymys vain rahasta, paitsi silloin kun sitä annetaan RKP:lle.

• caveat.emptor

"C.E.:n mielestä ehdokkaiden tulisi vastata omista kampanjakustannuksistaan pääasiallisesti itse. "
      Oikeastaan olen enemmänkin kritisoinut sitä, kuuluuko yleishyödyllisyyden perusteella verovapauden saaneen säätiön rahoittaa poliitikkoja. Ja mielestäni ei kuulu, sillä ymmärrän yleishyödyllisyydellä vaikkapa taiteen, tieteen ja heikossa asemassa olevien tukemisen, ja poliitikot eivät kuulu näihin ryhmiin.

Lisäksi ongelma on, että säätiöt järjestelevät rahoitustaan siten, että osa tuesta jää julkisuudelta piiloon, ja on kuitenkin kyse osittain julkisesti tuetuista varoista, eli sellaista ei pitäisi tapahtua.

Mutta mielestäni ehdokkaiden rahoituksen päävastuu pitää ollakin ehdokkaalla itsellään, eli jos ei ole valmis panostamaan omia rahojaan valitsemisensa eteen, niin varmaan hän toimii samoin päättäjänäkin.

Koska kuitenkin kyse on puoluedemokratiasta, niin tietenkin puolueilla tulee olla oikeus ja kyky rahoittaa ehdokkaitaan, ja sitä varten ne saavat puoluetukea, ja kunnallispoliikkojen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti maksamaa puolueveroa. Lisäksi puolueet keräävät jäsenmaksuja jäseniltään, joiden tarkoitus on juuri puolueen toiminnan tukeminen.

Jokainen yksityinen voi itse päättää miten rahansa käyttää, ja minua ei sinänsä haittaa kenenkään yksityisen lahjoitukset, sehän on lahjoittajan asia miten rahansa käyttää, kunhan se on avointa, salailu on se joka on aina hälytysmerkki.

"..suurteollisuuden, isokenkäisten ja muiden etupiirien lahjoitukset eivät sitä ole."
      Ovat ja eivät ole. Siis jos tämä tehdään julkisesti, vieläpä niin että velvoitettisiin myös valitsematta jääneet ilmoittamaan suuremmat lahjoitukset ja lasketaan ilmoitusrajaa, niin ei mitään ongelmaa ei ole.

Mutta kyllä tämä nykysysteemikin on jollain tavoin ongelmallinen varsinkin tämän avoimuuden puutteen takia näiden suurten rahoittajien osalta.

Tämä on vain tarkennukseni siitä mitä mieltä olen, jos ette ole jaksaneet lukea pitkäksi venynyttä ketjua, ja ankkiksen näkemykset ovat tunnetusti aina "värittyneet", kun hän puhuu meistä kielivapauden vaatijoista.

• Kuules!

Svekologiikkaa taas!

RKP ei tosiaankaan tarvitse fondirahojaan, koska se ainoana etupuolueena saa sen määrätyn osuuden äänistä ilman kalliita kampanjoitakin.

Ja juuri SEN takia RKP:n hallinnoimat sikarikkaat fondit voivat keskittyä lahjomaan MUIDEN puolueiden ehdokkaita!

Siis RKP ja sen fondit ovat maamme poliittiusen korruption suurin lähde.

Tuliko tämä selväksi?

• sinustahan

Kaikki raha mikä tukee pakkoruotsia on hyvää, eiks jee.

• Nettisuom. (-fenno)

Ankdam näin: "Nyt kun nuo rahoitus ja säätiö- ym rahastoasiat teitä netti fennoja, varsinkin nimerkkiä C.E. niin kiinnostaa niin olisi mukava kuulla teidän mielipiteenne puolue- ja politiikan rahoituksesta yleensä."

Sinun olisi, Ankdam-kuomasemme, nettifennoilta mielipidettä kysyessäsi syytä ensin kertoa, mitä merkitysoppisi mukaan yhdyssanat netifenno ja nettisveko merkitsevät niiden yhdysosat erilleen ja mitä yhteen kirjoitettuna?

• "Sinun olisi, Ankdam-kuomasemme, nettifennoilta mielipidettä kysyessäsi syytä ensin kertoa, mitä merkitysoppisi mukaan yhdyssanat netifenno ja nettisveko merkitsevät niiden yhdysosat erilleen ja mitä yhteen kirjoitettuna? "

Jos et (muka) tiedä eroa niin kysymys ei koske sinua. Voit hypätä sen yli. Hoppa över.
        Saat toki vastata jos haluat.

• Nimi erkki

Olet lapsellinen ääliö.

• Nimi erkki kirjoitti:

Olet lapsellinen ääliö.

Entä sitten? Ei haittaa. Vaan minullapa on kivaa! Onko sinulla?

• Nettisuom. (-fenno)
        Ankdam kirjoitti:

"Sinun olisi, Ankdam-kuomasemme, nettifennoilta mielipidettä kysyessäsi syytä ensin kertoa, mitä merkitysoppisi mukaan yhdyssanat netifenno ja nettisveko merkitsevät niiden yhdysosat erilleen ja mitä yhteen kirjoitettuna? "

Jos et (muka) tiedä eroa niin kysymys ei koske sinua. Voit hypätä sen yli. Hoppa över.
        Saat toki vastata jos haluat.

Ankdam: "Jos et (muka) tiedä eroa niin kysymys ei koske sinua. Voit hypätä sen yli. Hoppa över. Saat toki vastata jos haluat."

Kaikki eivät tiedä ikioman merkitysoppisi sisältöä, vaikka minä tiedänkin, että kertomasi mukaan sanat nettifenno ja nettisveko erilleen kirjoitettuina tarkoittavat niitä, jotka kirjoittavat yhdyssanoja väärin, siis sinua itseäsikin kirjoittaessasi yhdyssanan nettifenno väärin. Sen mukaan tiedustelet rahoituksesta nyt itseltäsikin.

Saat toki pitää itseäsi "netti fennona" tai "netti svekona". Kumpana pidät?

• on toki
        Ankdam kirjoitti:

Entä sitten? Ei haittaa. Vaan minullapa on kivaa! Onko sinulla?

En elä lapsellisissa haavemaailmoissa ja satukuvissa kuten sinä. Todellisuus on kova asia. Kyllä se sinullekin joskus valkenee.

• on toki kirjoitti:

En elä lapsellisissa haavemaailmoissa ja satukuvissa kuten sinä. Todellisuus on kova asia. Kyllä se sinullekin joskus valkenee.

Kerropa lisää niistä minun lapsellisista haavemaailmoistani ja satukuvistani.
        Ennen kaikkea kerro ihmeessä mikä se todellisuus on, jota en muka tunne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      436
      906
    2. 56
      569
    3. Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!

Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o
      Ikävä
      157
      550
    4. Pitääkö minun pyytää

Itse itseni sinun luo tällä viikolla vai tajuatko itse pyytää ??
      Ikävä
      51
      545
    5. Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.

Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä
      Maailman menoa
      164
      527
    6. Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo

Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.
      Maailman menoa
      218
      496
    7. Tiedätkö mitä mies

Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut
      Ikävä
      20
      436
    8. Naisten liian suuret vaatimukset?

Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta
      Sinkut
      90
      424
    9. Katotaan miten jaksat tätä

Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.
      Ikävä
      63
      418
    10. Se siitä sitten

Hyvin lyhyt oli loppuelämä, kun ei suhde ehtinyt edes alkaa ennen, kuin päätit lopettaa. Nauti olostasi sitten.
      Ikävä
      22
      410
    Aihe