Kieliopin opetus ja lukihäiriötesti ???

15+11=

Lapseni on kuudennella luokalla ja juuri kävi ilmi, ettei tiedä yhtään mitään kieliopista. Ei tiedä mikä on päälause ja mikä on sivulause tai koska käytetään pilkkua. Ei ole ihan varma mikä on verbi, substantiivi ja adjektiivi aivan hukassa. Koska nämä opetetaan yleensä Steinerissa tai 'normaalikoulussa'??

Ihan sivulauseena voisin kertoa myös, että matikka takkuaa, ei osaa vielä edes kertotaulua ja jakolaskukin opetetaan sellaisella tavalla, kuin se on omille vanhemmilleni opetettu. ET:ssä ei ole käyty läpi mitään uskontoja, vain satuja ja tarinoita. Kaikki aineet todella jäljessä, jos nyt syksyllä vaihtaisi takaisin normaalikouluun, joutuisi varmaan menemään kolmannelle tai neljännelle seitsemännen luokan sijaan..

Terveydenhoitaja oli nyt kiinnittänyt sellaiseen huomiota, että rivit hyppii lukiessa. Mitä kautta Steinerissa saa testattua, onko lapsella lukihäiriö ??

Minä en usko enää, että ottavat kiinni opetussuunnitelman mukaiset minimivaatimukset. Kiire tulee.

8

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maija35

      Oma lapseni on ensimmäisellä luokalla Steiner-koulussa ja nyt ensimmäisen luokan loppupuolella kertotaulut 1-6 ovat jo hanskassa ja jakolaskujakin laskee jo sujuvasti. Lukeminen alkoi sujumaan joulun jälkeen. Luokalla on muutama oppilas, joilla on todennäköisesti lukihäiriö ja siihen on jo koulun puolelta annettu lisäapuja.

      Kyllähän tuo sinun lapsesi tilanne kuulostaa siltä, että oppimis-/lukihäiriö on todennäköisesti hyvin mahdollinen. Näissä asioissa vain monesti on niin että vanhempien täytyy olla aktiivisia ja vaatia lisäapuja. Kehoittaisin sinua olemaan yhteydessä kouluun ja vaatimaan tutkimuksia. Helpotat lapsesi elämää, kun ongelmaa hoidetaan jo ala-asteelta lähtien. Yläasteella ongelmat vain kasvavat, jos niitä ei hoideta.

    • steikku

      Älä murehdi. Ihan tyypillistähän tuo on Steinerkoululle. Ns. oppiaineissa ollaan hyvin runsaasti jäljessä, eikä samoja asioita olekaan tarkoitus käydä koskaan kuin peruskoulussa. Steinerkoulussa suurempi painoarvo annetaan käden aineille ja hengelliselle opetukselle.

    • huldis

      En osannut epäillä lapsellani Steinerkoulussa lukihäiriötä, koska arvosanat olivat hyviä. Tavalliseen lukioon siirtymisen jälkeen hän meni äidinkielenopettajan kehotuksesta testiin ja saikin lukihäiriöstä diagnoosin, jo kahden kuukauden kuluttua koulun vaihdosta.

      10 vuotta Steinerkoulussa siis meni keskivaikealla lukihäiriöllä, ilman että yksikään opettajista reagoi mitenkään.
      Kannattaa hakea itse välittömästi selvyys asiaan!

    • Steinerin käynyt

      Itse kävin steiner koulussa ala ja ylä asteen. Minulla todettiin lukihäiriö 4 luokalla kun en osannut vielä kunnolla lukea.
      Äitini oli ekasta luokasta saakka yrittänyt saada minua testeihin sekä koulun puolelta apua. Ennen diagnoosia äidilleni sanottiin että tulen omaa tahtiani, en saanut lisä opetusta tai tukea lukemiseen ja kirjoittamiseen.
      Kun saimme diagnoosin ja opettaja tajusi että tarvitsen lisä opetusta sekä tukea hän alkoi syrjivä minua.
      Koulussa oli tasan yksi erityisopettaja jonka luona kaikki kävivät. Eli pääsin sinne kerran viikossa.
      Lisäksi opettajani suositteli minulle kehitysvammaisille suunnattuja kouluja...
      Kokeissa sakotettiin kirjoitusvirheistä.
      Jäin jo ensimmäisellä luokalla siis jälkeen kaikista muista.

      Haluan vielä lisätä että lasten lääkäri joka minut diagnosoi sanoi että olen Paljon ikäisiäni edellä mm. Sanavarasto oli muita ikäisiäni laajempi. Silti koulun puolelta minuun suhtauduttiin kuin olisin ollut vajaa älyinen.
      Mielestäni steiner koulussa ei ole tarvittavaa koulutusta opettajille oppimishäiriöistä.
      Normaalista koulusta saa paremmin apua ja tukea sekä ymmärrystä.

    • Eurytmisti

      Voi teitä Ahrimanin ja Luciferin kätyreitä! Aina jaksatte olla panettelemassa steinerkoulua.

      Kuten Rudolf Steiner sanoi:
      Jos meissä ei olisi lusiferiseen äärimmäisyyteen taipumusta, meistä ei koskaan voisi tulla taiteilijoita. Näin ollen olisi täysin väärää asketismia sanoa: "Paetkaamme lusiferista!" Silloin nimittäin hylkisimme itsessämme sitä, mikä synnyttää meissä taiteellisen sykkeen. Mutta jos haluamme olla ihmisiä, jos sanan laajemmassa merkityksessä haluamme täyttää tehtävämme täällä Maan päällä, meidän on saatettava tämä lusiferinen tasapainoon meissä olevan toisen kohtion kanssa. Tämä toinen kohtio on luutuneisuus, järjenmukaisuus, asiallisuus. Fysiologisesti sanoen meissä on ahrimanista kaikki se, mikä muodostaa meissä luustoihmistä tekeviä voimia. Luuranko luonnehtii Ahrimania. Lusiferista meissä on taas kaikki se, mikä muodostaa lihaksia ja verta organisoivia voimia. Ihmisinä olemme näiden kahden kohtion, veri- ja luuelämän, välillä. Ja jos haluamme olla täysihmisiä, meidän on pyrittävä tasapainottamaan veri- ja luuelämämme. Meidän on pyrittävä tasapainoon siinä, mikä vie meitä toisaalta illuusioihin veren halutessa työntää meitä, ja mikä toisaalta vie meitä kuivaan pedanttisuuteen, poroporvarillisuuteen, ahdasmielisyyteen, luuihmisen meissä halutessa työntää meitä. Siinä välissä olemme me. Ihminen ei ole koskaan todella levossa oleva, vaan hän on näiden kahden äärimmäisyyden välillä liikkuva. Häntä ymmärtää vain, kun käsittää hänet näiden kahden äärimmäisyyden välillä sisäisesti heiluvaksi olennoksi.

      Mielestäni saastuneessa nyky-yhteiskunnassa steinerkoululla on paljon suurempi hengellinen tarkoitus, ja näin ollen se on tuollaisen kielioppi/lasku yms. arvostelun yläpuolella. Nyt hyvät vanhemmat vähän sänttiä siihen hommaan! Lapsenne on valinnut koulunsa, jo ennen syntymäänsä tähän maailmaan. Sillä on todellakin tarkoituksensa, miksi lapsenne on steinerkoulussa. Voitte unohtaa tuollaisen joutavanpäiväisen purnaamisen!

      • Tuleva Steinerope

        Ihan asiallisia pointteja! Kiitos! :)


      • verisappi
        Tuleva Steinerope kirjoitti:

        Ihan asiallisia pointteja! Kiitos! :)

        Minusta taas täysin omistuista höpinää. Tuohonko steinerkoulun opetus perustuu?


      • tuleva steinerope
        verisappi kirjoitti:

        Minusta taas täysin omistuista höpinää. Tuohonko steinerkoulun opetus perustuu?

        Steinerkoulun opetus perustuu lapsenkasvatukseen Rudolf Steinerin luoman antroposofisen hengentieteen metodeita hyödyntäen. Ei ollut mitään omituista höpinää vaan universaali totuuksia jotka sopivat mihin tahansa aikaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe