Puremat

Tietämätön

Mul on noin parivuotias leogekko ja se on purru monta kertaa mua ja isoveljeäni. Ja verta on tullu. Ja sit se yrittää aina hyökätä vaikka käsi ei olisi terraariossa. Voiko se saaha mitään haavoja tai jotain ku se hyökkää aina terraarion lasiin. Mitä teen?
Se myös syö huonosti.

12

3328

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -geggo-

      Hyvin harvinaista että aikuinen leopardigekko puree , varsinkin usein. Yleensä joskus saattaa vahingossa purra kun luulee esim. sormea ruoaksi.
      Sensijaan poikaset uhkailevat itseään pullistelemalla ja myös puremalla. Se on silloin pelkoa.
      Jotenkin gekkosi on häiriintynyt. Ehkä sen on jotenkin paha olla. Annathan sen olla enimmäkseen omassa rauhassaan. Leopardigekko , kuten eivät muutkaan liskot ole mitään "käsittelylemmikkejä".
      Tietenkin hoitotoimenpiteet , kuten siivous ,vedenvaihto ja ruokkiminen , pitää tehdä .Muuten kannattaa antaa gekon olla rauhassa. Varsinkin kun ilmeisesti ei käsittelystä pidä.
      Terra pitää olla myös leopardigekolle oikein sisustettu , kosteabokseineen , vesikuppeineen , kalkkikuppeineen , piiloineen ja siellä pitää olla lämmittelypaikka (noin 40 astetta)ja viileä puoli (noin 27astetta)
      Itselläni on tällä hetkellä kuusi leogekkoa , eivätkä ne pure lainkaan.

      Lisää tietoa leopardigekosta saat kun luet tarkkaan seuraavan
      http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11889

      Siellä voi myös "Haku"-toimintoa käyttäen etsiä mieltä askarruttaviin kysymyksiin vastauksia.

      Lue myöskin vastaukseni nimimerkille "Pöö" aiemmin tässä forumissa.

      -geggo-

      • Tietämätön

        No minkäs ikäsenä leogekot on aikuisia ja se mun gekko on hirveen pieni.


      • -geggo-
        Tietämätön kirjoitti:

        No minkäs ikäsenä leogekot on aikuisia ja se mun gekko on hirveen pieni.

        Leopardigekko on yleensä aikuinen noin vuoden iässä. Koko kuitenkin riippuu ruokinnan määrästä ja laadusta.
        Huonoilla ,( huonosti ruokituilla )ruokaeläimillä ruokitun gekon kasvu on hidasta. Se voi myös jäädä pienikasvuiseksi.
        Mutta jos tarkoitat tuota hiekalla pitämistä , pitää sitä vahtia koko ajan. Nimittäin jotkut aikuisetkin leot saattavat yht'äkkiä ruveta syömään hiekka. Silloin on tosiaan vaara suolistotukokselle. Ruokahalu myös katoaa ja gekko voi jopa kuolla.
        Kalkkikuppi terrassa voi ainakin vähentää riskiä.
        Tuo pureminen on minulle niin outoa etten oikein siihen osaa muuta sanoa kuin että anna gekon olla mahdollisimman paljon omissa oloissaan. Vain katsellen sitä.
        Jos pureminen johtuu sairaudesta tai huonoista olosuhteista , kannattaa korjata ne :)

        -geggo-


      • Tietämätön
        -geggo- kirjoitti:

        Leopardigekko on yleensä aikuinen noin vuoden iässä. Koko kuitenkin riippuu ruokinnan määrästä ja laadusta.
        Huonoilla ,( huonosti ruokituilla )ruokaeläimillä ruokitun gekon kasvu on hidasta. Se voi myös jäädä pienikasvuiseksi.
        Mutta jos tarkoitat tuota hiekalla pitämistä , pitää sitä vahtia koko ajan. Nimittäin jotkut aikuisetkin leot saattavat yht'äkkiä ruveta syömään hiekka. Silloin on tosiaan vaara suolistotukokselle. Ruokahalu myös katoaa ja gekko voi jopa kuolla.
        Kalkkikuppi terrassa voi ainakin vähentää riskiä.
        Tuo pureminen on minulle niin outoa etten oikein siihen osaa muuta sanoa kuin että anna gekon olla mahdollisimman paljon omissa oloissaan. Vain katsellen sitä.
        Jos pureminen johtuu sairaudesta tai huonoista olosuhteista , kannattaa korjata ne :)

        -geggo-

        Mut sillä on kokoajan ruokaa kupissa


      • kahden leon omistaja
        Tietämätön kirjoitti:

        Mut sillä on kokoajan ruokaa kupissa

        pysyykö se ruoka elossa siinä kupissa? sillä minä ainakin olen luullut, että lisko tarvitsee jonkinlaisia ärsykkeitä, eli esim. ruoka liikkuu ja liskon kiinnostus herää siihen.
        omat liskoni ainakin ovat hulluina sirkkoihin ja he kyllä tykkäävät ruuan metsästämisestä; jokin pieni ääni tai liike herättää kiinnostuksen ja lisko hyökkää kimppuun.

        oletko kokeillut antaa sirkkoja siten, että murskaat sirkan polvet (, jottei se pääsisi hyppimään pakoon) ja tiputat sen terraarioon, josta liskosi voi sen metsästää. tai jos lisko ei saa sitä mitenkään kiinni tms., niin heiluttelet sirkkaa esim. pinseteillä sen nenän edessä tai toki käsinkin voi antaa, mutta silloin kannattaa varoa sormia. tuo hyökkääminen lasia kohti kuulostaa aivan siltä, kuin se luulisi liikettä (lasin toisella puolella) ruuaksi ja yrittäisi metsästää sitä. se, että lisko puree sormeesi kovaa, voi johtua myös siitä, että lisko tosiaan luulee sitä ruuaksi eikä haluaisi päästää siitä irti.
        omat liskoni ilmaisevat joskus nälkänsä (saavat ruokaa joka toinen päivä) siten, että ne tulevat aivan lasiin kiinni ja seuraavat jokaista liikettäni. se on itse asiassa aika huvittava ja hellyyttävä näky.

        millaista ruokaa tarjoat liskollesi?
        sirkat ovat todella suosittuja (ja meillä varsinkin heinäsirkat), joten JOS vain mahdollista, niin suosittelen, että menet saman tien pyydystämään ulkoa muutaman heinäsirkan, ja kokeilet niitä.

        kaikki ruoka ei välttämättä edes kelpaa. jotkut liskot eivät ollenkaan pidä madoista, ja omani taas syövät niitä vain joskus, kun niitä itseään huvittaa. ja saa nyt nähdä miten talven tullen alkaa kaupan sirkat menemään kaupaksi, kun ovat päässeet herkullisten heinäsirkkojen makuun.


      • Tietämätön
        kahden leon omistaja kirjoitti:

        pysyykö se ruoka elossa siinä kupissa? sillä minä ainakin olen luullut, että lisko tarvitsee jonkinlaisia ärsykkeitä, eli esim. ruoka liikkuu ja liskon kiinnostus herää siihen.
        omat liskoni ainakin ovat hulluina sirkkoihin ja he kyllä tykkäävät ruuan metsästämisestä; jokin pieni ääni tai liike herättää kiinnostuksen ja lisko hyökkää kimppuun.

        oletko kokeillut antaa sirkkoja siten, että murskaat sirkan polvet (, jottei se pääsisi hyppimään pakoon) ja tiputat sen terraarioon, josta liskosi voi sen metsästää. tai jos lisko ei saa sitä mitenkään kiinni tms., niin heiluttelet sirkkaa esim. pinseteillä sen nenän edessä tai toki käsinkin voi antaa, mutta silloin kannattaa varoa sormia. tuo hyökkääminen lasia kohti kuulostaa aivan siltä, kuin se luulisi liikettä (lasin toisella puolella) ruuaksi ja yrittäisi metsästää sitä. se, että lisko puree sormeesi kovaa, voi johtua myös siitä, että lisko tosiaan luulee sitä ruuaksi eikä haluaisi päästää siitä irti.
        omat liskoni ilmaisevat joskus nälkänsä (saavat ruokaa joka toinen päivä) siten, että ne tulevat aivan lasiin kiinni ja seuraavat jokaista liikettäni. se on itse asiassa aika huvittava ja hellyyttävä näky.

        millaista ruokaa tarjoat liskollesi?
        sirkat ovat todella suosittuja (ja meillä varsinkin heinäsirkat), joten JOS vain mahdollista, niin suosittelen, että menet saman tien pyydystämään ulkoa muutaman heinäsirkan, ja kokeilet niitä.

        kaikki ruoka ei välttämättä edes kelpaa. jotkut liskot eivät ollenkaan pidä madoista, ja omani taas syövät niitä vain joskus, kun niitä itseään huvittaa. ja saa nyt nähdä miten talven tullen alkaa kaupan sirkat menemään kaupaksi, kun ovat päässeet herkullisten heinäsirkkojen makuun.

        Ne madot kyllä elävät ja kullä käyn aina välillä pyydystämässä sirkkoja. Ja en tee mitään niille sirkoille kyllä se ne on aina kiinni saanu


      • kahden leon omistaja
        Tietämätön kirjoitti:

        Ne madot kyllä elävät ja kullä käyn aina välillä pyydystämässä sirkkoja. Ja en tee mitään niille sirkoille kyllä se ne on aina kiinni saanu

        jos liskosi syö sirkkoja, niin ei muuta kuin ahkerasti pyydystämään niitä (itselläni on heinäsirkkoja ämpärissä, jossa on harso päällä, ja ne säilyvät siinä muutamia päiviä, kauemminkin kun lisää tuoretta ruohoa). voi olla, että liskosi ei vain pidä madoista, eikä siksi syö niitä.

        kai ruokit sitä tarpeeksi usein sillä ruualla, jota se suostuu syömään (tässä tapauksessa sirkoilla)? omat liskoni kelpuuttavat vain joskus matoja, eivätkä ole kyllä koskaan oppineet/suostuneet kupista syömään.

        voin varmasti sanoa, että liskosi hyökkäykset kohti lasia, eivät ole vihamielistä käyttäymistä sinua kohtaan, vaan luultavammin juuri ruuan metsästämistä. oudolta tuntuisi myös ajatus, että se ihan huvikseen purisi sinua, jos käsi eksyy lähellekään sitä.

        sanoit liskosi olevan pieni. minkälainen häntä sillä on? ohut, paksu? kuinka paljon pitelet liskoa kädessä? kai se saa olla mahdollisimman paljon omissa oloissaan?

        ensimmäinen liskoni joskus vuosia siiten ei syönyt lukuisista yrityksistä oikeastaan mitään. (se joka minua kerran pääsi puremaankin). se oli eläinkaupasta ostettu ja kuoli melkein heti, ennen kuin eläinlääkärikään sitä ehti tutkimaan. sellainen huhu liikkuu, että eläinkaupoissa myytävät jotkut gekot olisivat luonnosta pyydystettyjä, kantavat tauteja eivätkä ole tottuneet ihmisiin sitten hiukkaakaan. kaverini tuttavalle kävi samantapainen juttu ja samasta paikasta oli liskot ostettu. itse en sano asiaan juuta enkä jaata, mutta tapahtuneen jälkeen ostin kuitenkin suomessa kasvatettuja naaraita kaksi kappaletta ja ne ovat minulla olleet nyt kohta kolme vuotta ja terveenä ovat pysyneet.

        kyllä se siitä lähtee, kunhan vain ruokit tarpeeksi usein ja monipuolisesti. kesä on ruuan kulta-aikaa. ja vaikka nyt eletään melkeinpä jo syksyä, niin pihalta löytyy vielä ties mitä ruuaksi kelpaavia ötököitä.


      • Tietämätön
        kahden leon omistaja kirjoitti:

        jos liskosi syö sirkkoja, niin ei muuta kuin ahkerasti pyydystämään niitä (itselläni on heinäsirkkoja ämpärissä, jossa on harso päällä, ja ne säilyvät siinä muutamia päiviä, kauemminkin kun lisää tuoretta ruohoa). voi olla, että liskosi ei vain pidä madoista, eikä siksi syö niitä.

        kai ruokit sitä tarpeeksi usein sillä ruualla, jota se suostuu syömään (tässä tapauksessa sirkoilla)? omat liskoni kelpuuttavat vain joskus matoja, eivätkä ole kyllä koskaan oppineet/suostuneet kupista syömään.

        voin varmasti sanoa, että liskosi hyökkäykset kohti lasia, eivät ole vihamielistä käyttäymistä sinua kohtaan, vaan luultavammin juuri ruuan metsästämistä. oudolta tuntuisi myös ajatus, että se ihan huvikseen purisi sinua, jos käsi eksyy lähellekään sitä.

        sanoit liskosi olevan pieni. minkälainen häntä sillä on? ohut, paksu? kuinka paljon pitelet liskoa kädessä? kai se saa olla mahdollisimman paljon omissa oloissaan?

        ensimmäinen liskoni joskus vuosia siiten ei syönyt lukuisista yrityksistä oikeastaan mitään. (se joka minua kerran pääsi puremaankin). se oli eläinkaupasta ostettu ja kuoli melkein heti, ennen kuin eläinlääkärikään sitä ehti tutkimaan. sellainen huhu liikkuu, että eläinkaupoissa myytävät jotkut gekot olisivat luonnosta pyydystettyjä, kantavat tauteja eivätkä ole tottuneet ihmisiin sitten hiukkaakaan. kaverini tuttavalle kävi samantapainen juttu ja samasta paikasta oli liskot ostettu. itse en sano asiaan juuta enkä jaata, mutta tapahtuneen jälkeen ostin kuitenkin suomessa kasvatettuja naaraita kaksi kappaletta ja ne ovat minulla olleet nyt kohta kolme vuotta ja terveenä ovat pysyneet.

        kyllä se siitä lähtee, kunhan vain ruokit tarpeeksi usein ja monipuolisesti. kesä on ruuan kulta-aikaa. ja vaikka nyt eletään melkeinpä jo syksyä, niin pihalta löytyy vielä ties mitä ruuaksi kelpaavia ötököitä.

        Sen häntä on aika ohut ja en oo pitänyt sitä moneen viikkoon kädessä ja sit vielä et me matkaillaan hirveesti nii vaikuttaako sen käyttäytyminen siihen. Kesälomallakin oltiin suurin osa poissa.


      • -geggo-
        Tietämätön kirjoitti:

        Sen häntä on aika ohut ja en oo pitänyt sitä moneen viikkoon kädessä ja sit vielä et me matkaillaan hirveesti nii vaikuttaako sen käyttäytyminen siihen. Kesälomallakin oltiin suurin osa poissa.

        Jos tosiaan on niin että gekkosi syö hyvin sirkkoja , pitää niitä sille hankkia. Joko eläinkaupasta , tai sitten vielä tosiaan ulkoa jos vaan löydät.Lisäksi ruokaeläimet pitää joka kerta ravistella vitamiinijauheessa (esim. Nutrobal/saa eläinkaupoista).
        Matoja ei saa astiassa pitää kuin korkeintaan yhden vuorokauden.Senjälkeen ne pitää vaihtaa uusiin hyvin ruokittuihin matosiin. Jos ovat pitkään astiassa , niiden ravintoarvo on aivan olematon. Ja niiden pitää muutenkin olla aktiivisia ja liikkua , muuten ei gekko niitä varmasti syö.
        Itse ruokin AINA gekkoni nenun eteen pudottamallani ruoalla.
        Jos matkustelet paljon ,pitää gekollasi olla hoitaja joka ruokkii ja vaihtaa vedet sekä puhdistaa ulosteet pois terrasta.
        Valot ja lämmöthän kyllä saa toimimaan ajastimella , mutta ruokailu pitää järjestää jonkun avulla.
        Jos häntä on ohuehko , pitää sinun nyt todella paneutua lemmikkisi ruokkimiseen tosissasi.
        Minun gekkoni jotka ovat pulskia ja pirteitä , syövät jopa kymmenen - viisitoista isoa pulleaa jauhista kerrallaan ja kymmenenkin sirkkaa.
        Enkä KOSKAAN ole jättänyt gekkojani ilman hoitajaa kuin korkeintaan vuorokaudeksi.
        -geggo-


      • kahden leon omistaja
        Tietämätön kirjoitti:

        Sen häntä on aika ohut ja en oo pitänyt sitä moneen viikkoon kädessä ja sit vielä et me matkaillaan hirveesti nii vaikuttaako sen käyttäytyminen siihen. Kesälomallakin oltiin suurin osa poissa.

        ei luulisi että vaikuttaa, kunhan ruokinnasta ja muista tarpeista huolehditaan. jos on kauan poissa, niin olisi hyvä saada joku ruokkimaan liskoa muutaman kerran viikossa. kyllähän lisko yksinkin pärjää vaikkapa viikon, mutta sen olisi hyvä olla normaalikokoinen (ennen matkaa kannattaisi lisätä hieman ruuan määrää), se voi sitten käyttää häntänsä vararavintoa.

        minulla itselläni on kaksi terraariota, toinen kotonani ja toinen vanhempieni luona ja he huolehtivat liskoistani, jos olen kauan poissa. luulisi, että matkustelu eri terraarioiden välillä olisi stressaavaa, mutta yllättävän hyvin ovat sopeutuneet, ruokaakin pyytävät vielä samana iltana, kun ovat uuteen paikkaan saapuneet (vaikka luulisi, että uuteen ympäristöön totuttautuminen veisi aikaa).

        en oikein osaa tuohon asiaan kunnon neuvoa antaa, mutta sen voin sanoa, että otat nyt oikein tavoitteeksesi liskon lihottamisen. kokeile eri ruokavaihtoehtoja (kyllä jonkin on kelvattava), mutta jos lisko ei vain syö, niin ehkäpä olisi aika käydä lääkärillä. jotenkin sain sen käsityksen aikaisemmista viesteistäsi, että liskollasi ruokahalua kyllä riittäisi, mutta jos vain tarjolla ei olekaan ollut mieluista ruokaa. sanoit, että se pyydystää sirkkoja, joten tarjoa niitä ja yritä saada häntä normaalikokoiseksi.

        herppisivuilta löytyi tällainen vinkki: Aikuisille gekoille voi myös antaa ruoaksi hiiren pinkkejä (vastasyntyneitä hiirenpoikasia). Pinkkejä myydään pakasteina eläinkaupoissa ja ne pitää luonnollisesti sulattaa ennen gekolle tarjoilua (laita pinkki lämpimään veteen hetkeksi). Ruokaeläin ei saisi olla gekon pään leveyttä pidempi, matojen kanssa voi joustaa tästä nyrkkisäännöstä.

        luulisi olevan ruokaisaa..


    • ...

      oletko jaksanut ruokkia liskoa ahkeraan ja joko alkaa tuloksia näkymään (siis onko lisko lihonut)? vieläkö puree? ei luulisi että ainakaan kylläisenä ruuasta sormiin ottaisi kiinni.. mitä nyt olen tätä palstaa lukenut, niin varmasti kyseessä oli vain se, että liskollasi oli kova nälkä ja siksi nappasi sormeen kiinni luullen sitä ruuaksi.

    • Anonyymi

      Minä olen miettinyt että ostaisin leobardigegon, mutta mistä se kannattaisi hankkia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe