Hääetiketti: keiden nimet kutsukuoreen?

ghaya

Eikös olekin niin, että kun lähetetään hääkutsu pariskunnalle, niin kuoreen kirjoitetaan kaikkien kutsuttavien nimet eli Matti ja Maija Meikäläinen tai vaikka Matti Meikäläinen perheineen? Olen huomannut, että hääpareilla ei ole oikein käsitystä siitä, että heidän pitäisi selkeästi ilmaista, ketä haluavat häihinsä. Tuttavapariskunta sai kutsun häihin ja kuoressa luki vain miehen nimi ja nyt nainen ei tiedä, onko häntä kutsuttu vaan pohtii, että onko hääparilla jotain häntä vastaan vai kutsussa vain virhe eli nimi unohtunut pois.. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Tällaisia tapauksia olen kuullut paljon! Eräs tuttavaperhe sai kutsun toisiin häihin ja kuoressa oli vain naisen ja miehen nimi, ei lasten. He päättelivät, että häihin ei haluta lapsia, mutta kappas, siitä ei ollutkaan kyse vaan hääpari oli olettanut, että kyllä lapsetkin tulevat automaattisesti.

5

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin meidän häissä

      Tottakai etiketin mukaisesti kuoreen kirjoitetaan niiden nimet, jotka on kutsuttu! Siis Matti ja Maija Meikäläinen (jos vain aikuiset on kutsuttu) tai Matti ja Maija Meikäläinen perheineen (jos koko perhe on kutsuttu).
      Yksinkertaista! Jos puolisoista vain toisen nimi lukee kuoressa, kyseessä lienee useimmiten virhe, koska pariskunnista yleensä kutsutaan kyllä molemmat. Tällöin lienee fiksua varmistaa kutsujilta, että oliko todella tarkoitus että vain toinen tulee! :D

      Jos suhde on kovin tuore, ja hääpari ei ole ehkä edes tiennyt kutsutun henkilön seurustelevan, silloin en loukkaantuisi jos vain toinen osapuoli on kutsuttu. Ei häihin edes saisi "raahata" mukana jotain parin kuukauden "random seukkailu-kamua", jonka kanssa suhde ei ole vakava.

      • hhhhjhhh

        Sellainen korjaus, että häät nimen omaan ovat sellainen juhla, johon sinkkukin saa ottaa mukaan "avecin". Usein sinkuille tai tuoreessa suhteessa eläville lähetetäänkin kutsu Matti Meikäläinen avec.

        Itsekin ole ollut häissä avecina miespuoliselle ystävälleni nuorempana, ja minun häissäni on ollut parikin ihmistä, joita en ollut ennen tavannut.

        Esimerkiksi sitten vaikkapa rippijuhliin ei ole sopivaa tuoda avecia, koska ovat päiväjuhla.:)


    • helpointa on kysyä

      Kun moni hääkutsun lähettäjä lähettää ihan ensimmäistä kertaa elämässään kutsuja, niin kaikkea ei tiedä kutsujakaan. Jotain hirveän hienoa vain halutaan tehdä, kun on jostain kuultu. Ei tällaisiin asioihin edes kiinnitetä huomiota.

      Kirjekuoren kyllä pitäisi kertoa, ketkä juhlaan on kutsuttu. Joskus ollaan harvoin yhteydessä, jolloin voi ennakolta soittaa, onko serkulla kenties puoliso vai ei. Joskus taas kutsun saanut voi soittaa, että miten on, voinko tuon puolison ottaa mukaan. Onhan se asia paras selvittää ennen häitä, koska vahingossakin nimiä voi pois jäädä.

      Ilman puolisoa saatetaan kutsua esim. jääkiekkojoukkueen kaverit tai työkaverit tms. ryhmä, josta tunnetaan vain se toinen osapuoli.

    • ghaya

      "Jotain hirveän hienoa vain halutaan tehdä, kun on jostain kuultu" :) Ihan samaa mieltä!!! Tässä esimerkkitapauksessa kutsutut ovat olleet pitkään yhdessä, ovat aviopari eikä pitäisi olla epäselvää sen asian suhteen. Joka tapauksessa hyvin oudolta vaikuttaa, että kummankin kutsutun nimeä ei ole kuoressa. Nainen on nyt päättänyt, että ei mene häihin, kun häntä ei ole kutsuttu.

    • onpahanongelmat

      Jos on epäselvyyttä, niin miksei sitten voi kysyä suoraan hääparilta, että kuinka ovat tarkoittaneet... voiko tuoda seuralaisen. Lapsista voi myös ihan hyvin kysyä, että onko tarkoitus ettei lapsia häihin tuoda. Kysyvä ei tieltä eksy jne.

      Meidän suvussa oletetaan automaattisesti, että aina myös se seurustelukumppani automaattisesti on tervetullut juhliin mukaan, kaikki lähisuvusta. Miksei olisi? Pitäisi olla jotain outoja erimielisyyksiä tms. ettei toinen olisi tervetullut.

      Miksi pitää olla niin juroja ihmisten, että mitää päänsä puhki analysoida jotakin sen sijaan, että kysyisi jos jokin noinkin iso asia askarruttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe