Amiksesta bi/fy/ke-lukio-opintojen kautta lääkikseen?

_emm

Miten onnistuu? Opiskelen siis lähihoitajaksi, kaduttaa amisvalinta, vanhemmat painostivat menemään amikseen kun "ei se kuitenkaan jaksa lukea". Toinen vuosi lopuillaan, paperit hyvät tässä vaiheessa koulutusta. Turku olisi tähtäimenä, hammaslääketieteellinen. Olen nyt ajatellut aloittaa iltalukion, jossa lukisin biologiaa, fysiikkaa, kemiaa, siis perus syventävät. Olen jo ottanut selvää, että yo-pohjalta valitaan n. 100, ja muita n. 50.

Mutta pääsenkö edes niihin pääsykokeisiin? Millä perusteella pääsykokeisiin valitaan, todistuksellako, miten "hyvä" sen pitää olla?

10

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+4

      Kannatta tutustua yliopiston omiin sivuihin, sieltä asiat selviävät.
      Jos se on liian hankalaa, ei sisäänpääsystä ja opiskelusta kannata haaveilla.

    • tröoihjyroi

      Yliopistoon voi hakea, jos on (muistaakseni) kolmen vuoden ammattitutkinto suoritettuna ja tällöin ei tarvita lukion todistusta.

      Jos käyt iltalukion, niin ainakin sen läpi kahlattuasi voit hakeutua yliopistoon opiskelemaan. Vanhempasi kuitenkin ovat oikeassa - päästäksesi yliopistoon ja sinun täytyy jaksaa lukea, mutta se ei ole missään nimessä täysin mahdoton tehtävä.

    • _emm

      Lukeminen on minulle helppoa, siitä ei ole kyse. Aluksi suunnittelin sairaanhoitajaksi, lähihoitajasta pääsee helposti. Mutta nyt on suunnitelmissa lääkärin ammatti, johon helpommin olisi päässyt lukiosta, ehkäpä. Kuitenkin yksi kolmasosaa pääsee muualta kuin lukiosta, esim. amis, amk... Mietin vain sitä, että minkä arvoisella todistuksella pääsee edes pääsykokeeseen. Sitä tietoa en ole löytänyt. Turha sitten käydä niitä lukioaineita jos ei edes pääsykokeeseen pääsisi. Kuitenkin esim. Turkuun hakee muistaakseni yli 300, pääsykokeeseen pääsee yli 200, ja opiskelemaan. 50.

    • ttytedbd
    • opox

      Olet ymmärtänyt väärin: ei ole mitään amis/amk-kiintiötä lukion ulkopuolelta tuleville.
      Osa valitaan alkupisteiden ja pääsykokeen yhteispisteillä, osa pelkän valintakokeen perusteella. Nämäkin ovat siis 99,99% lukion käyneitä.

      Pääsykokeeseen saavat osallistua kaikki, joilla on yo- tai vastaava tutkinto tai kolmivuotinen ammatillinen tutkinto. Kokeeseen ei kutsuta erikseen.
      Koe perustuu lukion fy-ke-bi kursseihin matikka eli lukion käyneillä on selkeä etu.
      Opiskelupaikan saa tänä vuonna 40 onnellista.

    • ´_emm

      Ahaa, nyt katselin tarkemmin ja jep, eipä ole. Siis se pienempi kiintiö valitaan pelkän pääsykoetuloksen perusteella, alla olevan koulutuksen arvosanoilla ei mitään väliä...?

      Vastaus löytyi siis tuohon kokeeseen kutsumisen kysymykseeni. Maksaako osallistuminen kokeeseen?

      Jos käyn kaikki bi,fy,ke kurssit ja vähän matikkaa, minulla pitäisi sitten olla yhtä hyvät valmiudet päästä tuohon pienempään kiintiöön kuin ne kirjoittaneella lukiolaisella. Jos käyn aivan samat kurssit. Mutta tietty tuohon pienempään kiintiöön on vaikeampi päästä.

    • opox

      Koe ei ole maksullinen. Lähtöpisteitä saa vain yo- tai vastaavasta tutkinnosta.
      Ketään ei valita mihinkään kiintiöön, vaan opiskelupaikan saa joko pelkän valintakokeen perusteella tai alkupisteiden ja valintakokeen yhteistuloksella.

      Valintakokeessa on menestyttävä erinomaisesti eli asiat on osattava.

    • ölkjhgfkjklm

      Ei se nyt ihan noin mene, että 50 muita hakijoita. On yotodistuksen pääsykokeen pohjalta ja sitten vain pääsykokeen pohjalta. Eli pääsykoe ryhmään kuuluu myös ne lukiolaiset joilla huonot yotodistukset. Eli ammiksen pohjalta, kun hakee, menee pääsykoekiintiössä. Opiskelet nyt loppuun lähihoitajaksi ja haet sitten. Siihen ei VIELÄ ammiksen arvosanat vaikuta. HUOM on tulossa uudistuksia hakemiseen, niin en voi sanoa, miten parin vuoden päästä on. Pääsykokeisiin pääsee kaikki, jotka täyttää hakukriteerit. Eli kun ammatillinen koulutus, täyttää hakukriteerit samalla tavalla kuin lukiolaiset.

    • Sitkeä onnistuu

      -emm,
      suosittelen että etsit Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan sivulta http://www.med.utu.fi/-osoitteesta
      heidän hakuoppaansa ja luet sen ajatuksella läpi.

      Tiedon itsenäinen etsiminen ja luetun ymmärtäminen ovat tärkeitä taitoja
      niin lääkishakijalle kuin lääketieteen opiskelijalle,
      harjoittelu kannattaa aloittaa nyt.

      Listaa kohdat joita et hakuoppaasta ymmärrä ja
      selvitä ne Turun lääketieteellisen tiedekunnan
      opintopäällikkö Anita Toivolalta puh. (02) 333 8407, [email protected]

      Googlaa lääkikseen hakevien keskustelufoorumeita netistä,
      sieltä löydät myös muita hakijoita ja paljon tietoa hakemisesta ja hakuvaatimuksista.

      Suosittelen lainaamaan kirjastosta valintakoemateriaalin sekä
      vähintään lukion lyhyen matematiikan kirjat, jotta
      saat käsityksen pääsykokeessa vaadittavasta oppisisällöstä.
      Yliopistokirjastoista ko. kirjoja yleensä hyvin lainattavissa.

      Tutustu myös aiempiin valintakokeisiin vuosilta 2007-2011
      http://www.med.utu.fi/opiskelu/opiskelijavalinta/valintakokeet/

      Matka amispohjalta lääkikseen ei ole helppo,
      mutta oikealla asenteella ja kovalla työllä mahdollinen.

    • _emm

      Kiitos ihanista vastauksista. Saa nähdä minne tulevaisuus minut kuljettaa, toivottavasti lääkikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe