Episiotomia ja jalkojen sitominen?

Salllly

Eli kysymys kuuluu, sidotaanko jalat kiinni niihin tukiin kun väliliha leikataan?

Tällainen kysymys heräsi siitä, kun näen jatkuvasti painajaisia, joissa makaan synnytyssalissa sidottuna siihen kovaan synnytyssänkyyn ja yritän reuhtoa siitä irti itseäni, katson oviaukkoa ja haluan paeta sieltä, mutta en vaan millään pääse. Ja tämä sama toistuu.
Jäin vaan miettimään mistä tämä hirmuinen sitomisen pelko on peräisin. Onhan siinä toisaalta vaikka missä masinassa kiinni ja piuhaa roikkuu alapäästä ja tippa kädessä ja muuta..

Ensimmäinen synnytykseni oli hankala ja ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia, jonka jälkeen vauvan kunto heikkeni ja päädyttiin episiotomiaan ja imukuppiin. Pelkään tätä toista lähestyvää synnytystä aivan eri tavalla kuin ensimmäistä. Olen ankarasti pohtinut vaatisinko sektiota, mutta sitten en toisaalta pääse tästä pelosta koskaan yli.

13

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,

      Ei.

    • 5+12

      En edes huomannu leikkausta... kipeetä tuli valmiiksi niin paljon...

      • 5+12

        Mulla ehkä auttoi kyllä epiduraali puudutus. Kahden ekan aikanan tuo leikattii. Enkä huomannu mitään lisäkipua, paitsi toisen aikana sen toisen puudutuspiikin.


    • Jos sinulle..

      on ensimmäisessä synnytyksessä tehty episiotomia niin miksi kysyt?

      • Saman kokenut

        Jos sinulle... sinulle ei ilmeisesti ole tehty, koska tuollaisia kommentoit. Minulle kävi lähes täsmälleen samalla tavalla kuin aloittajalle. Kauheet traumat jääneet. Lähinnä se tilanne, kun oot tosi kipeä ja ei enää anneta mitään kivunlievityksiä. No väliliha puudutetaan ennen episiotomiaa, mutta mulle ei tehty muuta.. Se tilanne on oikeasti niin sekava ja tuskat niin kovat, että jälkikäteen on vain hajanaisia muistikuvia. Ehkä mieli suojelee unohduksen avulla. En minäkään muista, että sidottiinko jalat. Varmaan sidottiin, ettei niillä pääse potkimaan ja huitomaan. Toivottavasti Sallllly sinä pääset pelkopoliklinikalle keskustelemaan aiheesta. Niin minäkin aion tehdä, jos vielä joskus raskaudun.


      • Jos sinulle..
        Saman kokenut kirjoitti:

        Jos sinulle... sinulle ei ilmeisesti ole tehty, koska tuollaisia kommentoit. Minulle kävi lähes täsmälleen samalla tavalla kuin aloittajalle. Kauheet traumat jääneet. Lähinnä se tilanne, kun oot tosi kipeä ja ei enää anneta mitään kivunlievityksiä. No väliliha puudutetaan ennen episiotomiaa, mutta mulle ei tehty muuta.. Se tilanne on oikeasti niin sekava ja tuskat niin kovat, että jälkikäteen on vain hajanaisia muistikuvia. Ehkä mieli suojelee unohduksen avulla. En minäkään muista, että sidottiinko jalat. Varmaan sidottiin, ettei niillä pääse potkimaan ja huitomaan. Toivottavasti Sallllly sinä pääset pelkopoliklinikalle keskustelemaan aiheesta. Niin minäkin aion tehdä, jos vielä joskus raskaudun.

        Ei ole tehty ei. Olen kyllä synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä, joten tiedän kyllä mitä synnyttäminen ja synnytyskivut on! Aloittaja ei kirjoituksessaan kyllä kirjota missään kohtaa ettei muistaisi asiaa omasta synnytyksestään.. siksihän sitä ihmettelinkin. Ehkä se sitten on syynä tähän aloitukseen.


      • hmm.
        Saman kokenut kirjoitti:

        Jos sinulle... sinulle ei ilmeisesti ole tehty, koska tuollaisia kommentoit. Minulle kävi lähes täsmälleen samalla tavalla kuin aloittajalle. Kauheet traumat jääneet. Lähinnä se tilanne, kun oot tosi kipeä ja ei enää anneta mitään kivunlievityksiä. No väliliha puudutetaan ennen episiotomiaa, mutta mulle ei tehty muuta.. Se tilanne on oikeasti niin sekava ja tuskat niin kovat, että jälkikäteen on vain hajanaisia muistikuvia. Ehkä mieli suojelee unohduksen avulla. En minäkään muista, että sidottiinko jalat. Varmaan sidottiin, ettei niillä pääse potkimaan ja huitomaan. Toivottavasti Sallllly sinä pääset pelkopoliklinikalle keskustelemaan aiheesta. Niin minäkin aion tehdä, jos vielä joskus raskaudun.

        Just joo. Kuulostaa joltain kidutukselta että jalat sidottaisiin. Täysin naurettavaa! Ei sellaista tehdä.


    • .........

      No ei todellakaan sidota.

    • kyssärinä

      Äitini väittää että v. -85 olisi sidottu jalat synnytyksessä? Voiko olla?

      • ...

        Ei normaalissa tilassa olevia synnyttäjiä sidota, mutta täytyy ottaa huomioon, että synnärille tuodaan myös esim. juopuneita.


    • bondage

      Itsellä kohtutähystystä tehdessä jalat "sidottiin", eli jalat pistettiin sellaisiin laskettelumonon näköisiin hommeleihin.
      En mä kyllä ymmärrä miksi synnyttäessä ne sidottaisiin, kyllä se eppari on niin pieni kipu siinä kaiken muun rinnalla.

      • jkkkkkö

        Miksi jalat laitettiin kohtutähystyksessä semmoisiin? En kyllä ite suostuisi moiseen..


    • bondage

      No mihin ne sitten olisi laitettu? kun nukutetaan nii luonnollisesti lihashallintaa ei ole, ei ne jalat voi pöydänreunalta roikkuakkaan kun se lääkäri on sieltä emättimen kautta sitä kohtua tähystämässä, Niissä monoissa jalat pysyy halutussa asennossa ja poissa tieltä. Ja pakkohan se on siinä tilanteessa suostua moiseen, ei tähystystä koskaan vain huvin vuoksi tehdä, vaan koska se on joskus välttämätöntä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe