Onko tietoa Helmsman 20 veneestä vuodelta 1980? Itse ostin tällaisen ja kuvat muiden vastaavista laitteista hiukan poikkeavat omasta. Lähinnä tuo kajuutan muotoilu näyttää erilaiselta.
Tässä kyseinen vene:
http://kotisivu.mtv3.fi/varjo/helmsman.html
t.marko
Helmsman 20 vai mikä malli?
13
8070
Vastaukset
- Osku
Ensi silmäyksellä tuli tunne, että Myy:n kantta on jatkettu kajuutan katoksi. Saatan olla väärässä, kun en ole nähnyt kumpaakaan venettä vuosiin.
- Seilori
Näyttää vahvasti siltä, että vene on tosiaan ruffattu Helmsman My. Runkohan on kummassakin sama. Tähän viittaa tosiaan ruffin poikkeava muoto sekä istuinkaukalosta pilkottava keltainen väri (joka oli MY:n vakioväri).
Avomallinen pikku-Helmsman oli siis nimeltään Helmsman My ja ruffattu Helmsman 20. Tämän yksilön oikea nimi lienee ruffattu Helmsman My.
Kaksikymppisen kuvia voi katsella mm. täältä:
http://www.sailguide.com/Bilder/Helmsman_20bild.htm
- Opa
kuvassa oleva vene on My, ei Helmsman 20. Runko todellakin on sama kuin Helmsman 20:ssä, mutta erona on kansi joka tässä tapauksessa näyttää varsin hyvin itse tehdyltä.
Kuvasta muuten huomasin toisenkin poikkeuksen verrattuna erääseen toiseen my:hyn; masto ei mene kannen läpi vaan seisoo kannella (mielestäni vääntyneen) puulistan päällä. My:yn kantta ei käsittääkseni ole vahvistettu kestämään maston aiheuttamia rasituksia, joten hytissä sisällä pitäisi olla ainakin tukipalkki kannen ja kölin välissä.
Voi tietysti olla että se my johon vertaan oli jotenkin poikkeuksellinen, mutta kannattaa ehkä tarkistaa asia.- Osku
Olet oikeassa, myyssä masto menee kannen läpi. Tuossa veneessä se kohta katosta, jossa on reikä mastoa varten, on rakennettu uudelleen.
- utahuja
Itse epäilin vähän jotakin vuosimallieroa, kun kuvat poikkesivat sen verran varsinaisesta 20-mallista, mitä olin nähnyt.
Sisällä on tukipalkki maston alla, mutta tuossa kannella masto seisoo vääntyneen puulistan päällä. Tarvitsee jotakin lisävahvistusta vaikka hytin kattoon puulistan kohdalle.
Onkohan tuollainen kansi täysin itse tehty, vai olisiko tehtaalla ollut jotakin kansisarjaa My:n päälle? Myyjä myi tämän veneen Helmsman 20, eikä puhunut mistään My:stä rakennetusta projektista. Itse ajattelin sen olevan vain vanhempaa vuosikertaa ja muotoilun muuttuneen 80-luvun alussa, mutta näköjään oikeat 20 ovat aina olleet saman näköisiä.
En sitten tiedä mitä ongelmia tuollaisen kanssa voisi tulla vastaan. Kestävyys yms.? Onko tuollainen rakennettu kansi hyvä vai huono loppujen lopuksi?
Onkohan tällaisia kansirakennelmia paljoa tehty? - Opa
utahuja kirjoitti:
Itse epäilin vähän jotakin vuosimallieroa, kun kuvat poikkesivat sen verran varsinaisesta 20-mallista, mitä olin nähnyt.
Sisällä on tukipalkki maston alla, mutta tuossa kannella masto seisoo vääntyneen puulistan päällä. Tarvitsee jotakin lisävahvistusta vaikka hytin kattoon puulistan kohdalle.
Onkohan tuollainen kansi täysin itse tehty, vai olisiko tehtaalla ollut jotakin kansisarjaa My:n päälle? Myyjä myi tämän veneen Helmsman 20, eikä puhunut mistään My:stä rakennetusta projektista. Itse ajattelin sen olevan vain vanhempaa vuosikertaa ja muotoilun muuttuneen 80-luvun alussa, mutta näköjään oikeat 20 ovat aina olleet saman näköisiä.
En sitten tiedä mitä ongelmia tuollaisen kanssa voisi tulla vastaan. Kestävyys yms.? Onko tuollainen rakennettu kansi hyvä vai huono loppujen lopuksi?
Onkohan tällaisia kansirakennelmia paljoa tehty?Kansisarjasta en ole ainakaan koskaan kuullut, kuvista katsottuna tuo on siistein ruffaus jonka olen Myyhyn nähnyt tehdyn joten ainakin sen suhteen asia on mielestäni ok. Toinen juttu on sitten se että vene on myyty Helmsman 20:nä vaikka kyse ei ole siitä, onko tarkoituksella vai ei niin siitä en tiedä. Helmsman 20:t ovat tietty himpun verran arvokkaampia kuin My...
Koska Myyssä masto menee kannen läpi, mietityttää että mistä tuo masto on peräisin; onko alkuperäisestä mastosta raakasti sahattu metri pois tyvestä, vai onko se nostettu suoraan kannen päälle, laskettu puomia alespäin ja hankittu uudet vantit ? Vai onko tuo lainkaan My:n masto ? - Seilori
utahuja kirjoitti:
Itse epäilin vähän jotakin vuosimallieroa, kun kuvat poikkesivat sen verran varsinaisesta 20-mallista, mitä olin nähnyt.
Sisällä on tukipalkki maston alla, mutta tuossa kannella masto seisoo vääntyneen puulistan päällä. Tarvitsee jotakin lisävahvistusta vaikka hytin kattoon puulistan kohdalle.
Onkohan tuollainen kansi täysin itse tehty, vai olisiko tehtaalla ollut jotakin kansisarjaa My:n päälle? Myyjä myi tämän veneen Helmsman 20, eikä puhunut mistään My:stä rakennetusta projektista. Itse ajattelin sen olevan vain vanhempaa vuosikertaa ja muotoilun muuttuneen 80-luvun alussa, mutta näköjään oikeat 20 ovat aina olleet saman näköisiä.
En sitten tiedä mitä ongelmia tuollaisen kanssa voisi tulla vastaan. Kestävyys yms.? Onko tuollainen rakennettu kansi hyvä vai huono loppujen lopuksi?
Onkohan tällaisia kansirakennelmia paljoa tehty?Helmsman 20:ä ei varmasti ole rakennettu eri kansiversioilla. Muistan itse seilanneeni ja jopa hieroneeni kauppoja vuonna -78 kaksikymppisen prototyypistä. Siinä oli jo silloin samasta muotista tehty kansi kuin tuotantoveneessä.
Kuvista päätellen My:n ruffaaja on tehnyt huolellisen näköistä työtä. Mikäli maston alatuenta on ok, niin mikäs tuolla on seilatessa.
Pieni kauneusvirhe on kyllä veneen myynti kaksikymppisenä. Itse olisin kyllä myyyjään yhteydessä ja kävisin pienen periaattellisen keskustelun.. - utahuja
Opa kirjoitti:
Kansisarjasta en ole ainakaan koskaan kuullut, kuvista katsottuna tuo on siistein ruffaus jonka olen Myyhyn nähnyt tehdyn joten ainakin sen suhteen asia on mielestäni ok. Toinen juttu on sitten se että vene on myyty Helmsman 20:nä vaikka kyse ei ole siitä, onko tarkoituksella vai ei niin siitä en tiedä. Helmsman 20:t ovat tietty himpun verran arvokkaampia kuin My...
Koska Myyssä masto menee kannen läpi, mietityttää että mistä tuo masto on peräisin; onko alkuperäisestä mastosta raakasti sahattu metri pois tyvestä, vai onko se nostettu suoraan kannen päälle, laskettu puomia alespäin ja hankittu uudet vantit ? Vai onko tuo lainkaan My:n masto ?Nyt on päivitetty tuo kotisivu kuvalla, jossa pitäisi selvitä maston korkeus:
http://kotisivu.mtv3.fi/varjo/helmsman.html
Onkohan tuo masto suoraan Myystä? - Opa
utahuja kirjoitti:
Nyt on päivitetty tuo kotisivu kuvalla, jossa pitäisi selvitä maston korkeus:
http://kotisivu.mtv3.fi/varjo/helmsman.html
Onkohan tuo masto suoraan Myystä?vaikea on kuvasta sanoa, pitäisi olla jotakin mittakaavaa. Helkutin korkealta se joka tapauksesa näyttää joten voisi olla että se on raakasti nostettu vain seisomaan kannelle. Kannattaa mitata esim nostin ja tarkistaa My:n mittatiedoista mikä putken pituus tulisi olla (esim. lys taulukosta saat tarkat mitat).
Tuli vielä mieleen yksi juttu vantteja miettiessä; My:ssä (siis siinä mihin olen tarkemmin tutustunut) vantit menivät muistaakseni kannen läpi ja kiinnitettiin runkovahvistuksiin. Tässä versiossa näyttäisi siltä että ne kiinnitetään kanteen, joten kannen tulee luonnollisesti olla tuettu näiltä kohdin erinomaisen vahvasti alkuperäisiin kiinnityskohtiin (vetotangoilla tms). - utahuja
Opa kirjoitti:
vaikea on kuvasta sanoa, pitäisi olla jotakin mittakaavaa. Helkutin korkealta se joka tapauksesa näyttää joten voisi olla että se on raakasti nostettu vain seisomaan kannelle. Kannattaa mitata esim nostin ja tarkistaa My:n mittatiedoista mikä putken pituus tulisi olla (esim. lys taulukosta saat tarkat mitat).
Tuli vielä mieleen yksi juttu vantteja miettiessä; My:ssä (siis siinä mihin olen tarkemmin tutustunut) vantit menivät muistaakseni kannen läpi ja kiinnitettiin runkovahvistuksiin. Tässä versiossa näyttäisi siltä että ne kiinnitetään kanteen, joten kannen tulee luonnollisesti olla tuettu näiltä kohdin erinomaisen vahvasti alkuperäisiin kiinnityskohtiin (vetotangoilla tms).Näytti siltä, että vanttien kiinnitys kannesta on viety hyvin vetotankojen avulla kajuutan seinän viertä pitkin alas asti. Nähtävästi näihin alkuperäisiin kiinnityskohtiin.
Taitaa kestää siltä osin sitten... - pikkumy
Seilori kirjoitti:
Helmsman 20:ä ei varmasti ole rakennettu eri kansiversioilla. Muistan itse seilanneeni ja jopa hieroneeni kauppoja vuonna -78 kaksikymppisen prototyypistä. Siinä oli jo silloin samasta muotista tehty kansi kuin tuotantoveneessä.
Kuvista päätellen My:n ruffaaja on tehnyt huolellisen näköistä työtä. Mikäli maston alatuenta on ok, niin mikäs tuolla on seilatessa.
Pieni kauneusvirhe on kyllä veneen myynti kaksikymppisenä. Itse olisin kyllä myyyjään yhteydessä ja kävisin pienen periaattellisen keskustelun..Näyttäisi ihan samalta veneeltä jota minulle Lahdessa kaupattiin kolmisen vuotta sitten Helmsman 20,senä.
- aaa
on my, mihin on jälkikäteen rakennettu ruffi ja ikkunat..
- Osku
Ihankos itte keksit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724158
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans813880Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa572418Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?642276Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik361955- 491849
- 1031688
- 561642
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551633- 611501