Selkärankareuma?

JCK1

Moi. Epätietoisuus on pottumainen asia ja siksi varmaan ajattelin tänne kirjoittaa, jos täältä löytyisi joku samanlaisia vaivoja omaava ihminen?

Olen 32 vuotias mies. Mulla on oikea lonkka vaivannut jo useita vuosia. Oikea polvi alkoi kipeytymään n. pari vuotta sitten ja on siitä lähtien ollut enemmän ja vähemmän kipeä. Pienimuotoista rintakipuilua alkoi tuntumaan noin vuosi sitten ja viime vuoden syksyllä alaselkä alkoi kipeytymään kunnolla ja on siitä lähtien ollut kipeänä. Myös rintakivut ovat koventuneet ja välillä rustojen liitoskohdat rintalastassa turpoilevat. Rinta myös rutisee paljon olkapäitä vedettäessä taakse, jos on istunut kyyryssä hetken. Alaselkä ei taivu kunnolla, istuminen ja paikallaan seisominen on pahinta. Pieni liike helpottaa. Myöskin kipu heijastelee vatsan puolelle ja kylkikaarissa on välillä kipupisteitä. Välillä selkäkipu tuntuu vasemmassa takareidessä asti.

Röntgenissä ei näkynyt mitään ja magneettikuvissa röntgenlääkärin lausunnon mukaan ei "merkittäviä" muutoksia. Kaikissa fasettinivelissä on nestettä.
Minulta löytyi HLA-B27. Isälläni, isän äidillä ja isoäidillä on reumaa.

Lähinnä sen takia kirjoittelin, koska tuntuu, että lääkärit melkeinpä tietää sen olevan selkäreumaa, mutta kukaan ei vaan sano sitä ääneen, koska ei ole täysin selvää näyttöä.
Onko teillä ollut samanlaisia oireita joka on sitten vasta joskus myöhemmin diagnosoitu vai kuinka?

Kiitos jo etukäteen vastanneille.

21

5142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskanainen

      Onpa ärsyttäviä lääkäreitä osuntu sulle:( Olen 10 v. sinua vanhempi nainen ja viisi vuotta kipuillut alaselästä ja lonkista sekä kaularangasta. Kaikissa oli muutoksia kaksi vuotta sitten magneetissa, mutta lääkäreiden mielestä ne ovat harmittomia muutoksia. Juu, niin ovat, mutta ...kutin kipeää tekee.

      Pari viikkoa sitten kävin yksit. reumalääkärillä (julkisella puolellakin olen ollut) ja hän otti kipuni vakavasti. Sain kortisonia lonkkaan pistoksena ja kunnon kipulääkityksen. Röntgenissä kävin ja seuraavaksi menen magneettiin. Selkärankareuma on epäilynä.

      Itse maksan nyt lystin, koska sain tarpeekseni julkisen puolen vähättelystä ja työterveys on meillä ihan luokaton. Suosittelen käymään yksityisellä, sillä vaikka maksaa vähän enemmän tuo käynti, saattaa tuottaa parempaa tulosta. reuman puolestahan sinulla puhuu sukurasitus ja tuo HLA-positiivisuus sekä olet juuri oikean ikäinen sairastumaan sr-reumaan.

      Omaa diagnoosia odottelen vielä muutaman viikon, mutta suosittelen tosiaan sinulle käyntiä yksityispuolella. Tsemppiä:)

    • vikkinä

      Voisiko olla vasemman puoleinen lantio pois paikoiltaa jos oireet oikealla?

      Minulla oli kipuja oikella ja syy vasemmanpuoleinen upslip.

    • 61-1

      Tuttavan mies on kärsinyt selkäkivuista koko ikänsän ja niitä on hoidettu iskiaksena - nyt vasta oli sattunut parempi lääkäri kohdalle ja diagnoosiksi vahvistui selkärankareuma - kumma ettei aikaisemmin oltu edes tutkittu, vaikka hänelläkin reumatekijä oli positiivinen ja lähisukulaisilla on reumaa - eli et ole yksin oireinesi

    • Aauts. Näitä tarinoita kun lukee niin ihmettelee mitä ne lääkärit oikein vähättelevät ihmisten vaivoja. Itse olen 33 v nainen, selkä räiskähti eka kertaa varhaisteininä. Silloin tällöin saanut kipulääke- ja relaksattikuureja, kunnes nyt oli pakko käydä terkkarilla, kun ei saa enää nukuttua aamuöisin eikä kenkää jalkaan iltavuoron jälkeen. Nyt TODELLA pitkin hampain lääkäri määräsi otettavaksi laskon, crp:n ja HLA-B27-arvon, tuloksia odotellaan. Sukuvika kun ei suksi luista, mutta kun elämä alkaa käydä mahdottomaksi väsymyksen ja kipujen takia, töissä pitäisi jaksaa ja kotona rempata. Itselläni on todettu jotakin sellaista epämääräistä kuin ärtyvä paksusuoli, tuntuu välillä että räjähtää mahanahan läpi, vuosi sitten röntgenissä näkyi muutoksia alaselän nikamissa, nivelten pehmusteet hävinneet melk. kokonaan, mutta ei kunnon diagnoosia, eikä siten kunnon lääkkeitäkään. Refluksitaudin olen saanut särkylääkkeistä, välillä pistää rintarankaan ja huimaa, vatsa reistaa, vasen reisi on ollut puutunut kaksi vuotta, oikea hartia kipeytyy kuin sinne puukkoa työnnettäisiin. Sairaslomaa on turha ottaa, olen osa-aikatöissä ja sama se missä kipuilen kotona vai kassalla. Niin että voisiko tämä olla reumaa? Kokemuksia, kiitos!

    • Nivelnikama

      Itsellä on nyt pari viikkoa sitten todettu nivelnikamareuma. Olen 46-vuotias nainen. Olen käynyt röntgenkuvauksessa, luuston gammakuvauksessa ja viimeiseksi magneettikuvauksessa.Verikoe HLA-B27 oli positiivinen. Käsittääkseni ns. reumatekijää ei jossain toisessa verikokeessa kuitenkaan ollut.Tulehdusarvot ja muut ok. Tämä nivelnikamareuma on siinä mielessä mielenkiintoinen diagnoosi että se on yhteisnimi useammalle sairaudelle. Ilmeisesti sitä käytetään kun diagnosointi on vaikeaa. Olen käsittänyt että korkea ikäni ei sovellu selkärankareumadiagnoosiin?? Selkärankareuma alkaa kuulemma alle 45-vuotiaana..

      Minulla on ollut aamujäykkyttä, polvikipua, selkäkipua, pakarakipua öisin, kantapää kipuja ja nyt tuntuu että koko jalkoterä kipeytyy jos erehtyy liian pitkiä kävelymatkoja tekemään. Iriitti eli silmän värikalvon tulehdus tuli sairastettua helmikuussa. Joskus saan mielettömän kipukohtauksen rintalastaan. Se laukeaa sillä kun pyörittelen päätäni ja kun niskasta kuuluu napsahdus, kipu häviää sen siliän tien. Kuuluneeko rintalasta oireet reuma oireisiin? Olen menossa uudelleen reumalääkärille jossa mietitään aloitetaanko jatkuva lääkitys.

      Tällä hetkellä on sellainen alaselkäkipu joka ärtyy erikoisesti istumisesta. Makuulla (kyljellä) olo helpottaa oireita. Toisaalta liikkeelle lähtö lepotilasta, niin istumasta kuin makuultakin on varsin vaikeaa. Tuntuu etten saa itseäni suoraksi. Sitten kun saa itsensä suoristettua niin kyllä kävely sitten onnistuu. Pitkiä matkoja en kuitenkaan uskalla kävellä. Kipu vaeltelee paikasta toiseen..?

      Eilen oli pakko käydä yleislääkärillä selkäkipujen vuoksi. Sain lääkkeeksi Arcoxia (90mg) 1tabletti/vrk, viikon kuuri. Jouduin istumaan reilut pari tuntia ennenkuin pääsin vastaanotolle. Oli siinä ja siinä että sain käytyä apteekista lääkkeet ja pääsin kotiin. Selkä ärtyi tavattomasti istumisesta.

      Onko muilla ollut samankaltaisia oireita, tai diagnosoitu sama sairaus? Osa JCK1:n oireista kuulostaa aika tutuilta.

      • Anonyymi

        Ei se reuman puhkeaminen ikää katso saattaa olla oireettomanakin pitkään.Gluteeniton -sokeri Saattaa ruokkia tulehduta


    • JCK1

      Eilen kävin taivutusröntgenissä, eikä sielläkään näkynyt mitään poikkeavaa. Tänään taas lääkärillä ja nyt alkoi jo olla enemmän puhetta selkäreumasta (melkein kaikki muut on jo suljettu pois), mutta ei vieläkään mitään varmaa. Nyt sitten soitin itse yksityiselle reumatologille jonne pääsen ensi perjantaina. Katsotaan, jospa silloin saisi tietää vähän enemmän. On kuulemma hyvin perusteellinen lääkäri, joten toivoa sopii. Yöunet on alkanu käymään vähiin, kun miettii että mitä tää on ja sitten kun saat unenpäästä kiinni, niin kohta heräät siihen kun vaihdat asentoa ja selkään sattuu. Tällä hetkellä lääkkeinä Vimovo sekä paratabs. Yöksi panacodia.

      Nivelnikama: Rintalastakivut ja rintakehäkivut kuulemma kuuluu oireisiin ja niitä mulla ainakin on päivittäin.

    • Nivelnikama

      Toivotaan että JCK1 saat diagnoosin ja kunnollisen lääkityksen.

      Erään tuttavani miehellä on selkärankareuma. Kyseinen mies käy muistaakseni kerran kuukaudessa tiputuksessa, saaden jotain lääkettä. Oliko kyseessä biologinen lääke vai joku muu, sitä en jaksa muistaa. Kuulemma mies on kyseisellä lääkityksellä saanut oireet pysymään kurissa.


      Ai niin, mulla alkoi nää selkä oireilut 2011 alkutalvesta. Ensin tuli todella ankara noidannuoli, sitten muutamaan kertaan minua hoidettiin iskias vaivojen vuoksi. Tätä ennen olen hoidattanut SI-nivelen tulehdusta jne. Epäilen että jo SI-nivelen tulehdus on ollut reuman alku juttuja..
      Näistä vaivoista kyllä mainitsin reumalääkärille kun kysyttiin milloin selkävaivat alkaneet.

      Aamujäykkyteni tuntuu olevan kausittaista. Nyt on parempi jakso menossa. Joskus köpittelen aamulla veskiin kuin äitini, samalla tavalla etukumarassa.

      Tämä Arcoxia lääke tuntuu tepsivän. Nyt iltapäivästä on jo aika mukava olo. Arcoxia on näköjään tarkoitettu nivelrikko, nivelreuma, kihti ja selkärankareuma potilaille. Pakkausseloste on oikeasti A3:n kokoinen.. ?!

    • JCK1

      Nyt on reumalääkärillä käyty. Sanoi että täysin varmasti ei voi sanoa, onko reumaa, koska magneettikuvissa ei muutoksia näkynyt, mutta kyllä kaikki oireet siihen viittaavat. mm.rintakehän liikelaajuus on enää 5cm.
      Nyt olis tarkoitus aloittaa salazopyrin lääkitys ja katsoa jos siitä olisi apua.

    • Nivelnikama

      Onko JCK:lla oireet helpottaneet lääkityksen avulla? Itse olen allerginen sulfalle joten lääkitystä tuolla salazopyrinillä ei voitu aloittaa. Minulle määrättiinkin kortisonia viikon kuureina pahimpiin kipuihin.

      Nyt, yllätys yllätys sain myös sydän oireita. Minulla todettiin sydämen eteisvärinä eli flimmeri. Leposyke oli 200 ja pulssi todella epäsäännöllinen. Rytmi jouduttiin kääntämään sähköisesti nukutuksessa. Varsin epämiellyttävä kokemus, kuulemma taipumus uusiutua..

    • kipuileva siili

      Minulla diagnosoitiin pari vuotta sitten srr, jota ennen olin rampannut eri lääkäreillä (2 eri terveyskeskuksessa, työterveydessä ja jopa sairaalassa). Olen 24-vuotias nainen, ja kaikki laittoivat oireeni iskiaksen piikkiin sillä "olin liian nuori sairastamaan reumaa".. Hmm, mielenkiintoista ottaen huomioon että on olemassa myös lastenreuma, sanotaanko niillekin potilaille että olet liian nuori?

      Joka tapauksessa, minulla löytyi verestä reumatekijä ja HLA-B27 joka on myös äidilläni ja enollani (äidillä reaktiivinen niveltulehdus muita selkäongelmia ja enollani nivelpsoriasis). Silti en saanut diagnoosia, sillä magneettikuvista ei löytynyt aluksi mitään. Minut myös lähetettiin lannerangan röntgeniin ja rintarangan röntgeniin. Yritin kokoajan selittää, että kipu tuntuu keskellä selkää, mutta vasta juuri ennen diagnoosiani sain lähetteen koko selkärangan röntgeniin.

      Magneettikuvissa tosiaan ei aluksi ollut muutoksia, mutta n. puolen vuoden päästä vaadin uusintakuvia ja siellähän oli jo huomattavat muutokset SI-nivelissä. Eli ei kannata lannistua, vaikkei magneetissa aluksi näkyisikään mitään, se saattaa tulla jonkin ajan päästä jolloin diagnoosikin on helppo antaa. Oireita minulla oli n. 2 vuoden ajan ennen selkärankareuma-diagnoosia.

      On kovin valitettavaa, ettei lääkärit meinaa ottaa oireita todesta. Joko minulle merkittiin papereihin iskias, tai joku muu. Olenpa joskus saanut myös "diagnoosiksi" YLILIIKKUVAT NIVELET :D Minä, jäykkäselkä joka ei taivu mihinkään suuntaan! Hah hah.

      Enpä osaa tähän muuta vihjettä antaa, kuin että olkaa ihmiset kovina niille lääkäreille! He yrittävät tuputtaa ties mitä särkylääkettä (josta menee maha sekaisin eikä ole muutenkaan hyväksi) ja hoidoksi lepoa (joka pahentaa reuman oireita). Vaatikaa hoitoa, ja jos ei muuta niin menkää yksityiselle. Tiedän että ne maksavat mansikoita mutta jos oikeasti reumaepäily osoittautuu todeksi, se on lopulta pieni hinta verrattuna siihen, että elää reuman kanssa tietämättään ja kärsii seurauksista. Aurinkoista kesää kaikille, ja yrittäkää pitää pää pystyssä!

    • back...

      Tutun tuntuista tekstiä :)

      Mun selkärankareuma todettiin n. 2- vuotta sitten, ja sitä edelsi vuosin lääkärissä käynnit ja erilaisia diagnooseja. Mulla on operoitu välilevyn pullistuma vuonna 1994 ja yleensä on vedottu vanhaan vaivaan ja leikkauksen jälkitilaan, kun on ollut selkäkipuja.

      Olin Petreassa tutkimuksissa 2007 ja siellä tehtiin nivelten röngten tutkimus. Kuvista ilmeni selkärankareumaan viittaavia löydöksiä ja sain lähetteen Magneettitutkimukseen ja ajan reuma lääkärille. Magneetin jälkeen uudelleen reumalääkärin otille ja diagnoosi oli, että ei selkärankareumaa.

      2011 terveyskeskuslääkäri teki lähetteen fysiatrille, joka lähetti magneettiin ja tehtiin lannerangan MRI. Nyt löytyi selvät löydökset sopien selkärankareumaan. SI-nivelt ankyloituneet ( luutuneet), nikamasiirtymä 6mm , luusiltoja ja signaalimuutoksia. Fysiatrin diagnoosi oli , että sammunut selkärankareuma ( remissio). Mulla on lääkärin mukaan ns. bamburanka ja todella tönkkö selkä tuntuu olevan.

      Todellakin on työlästä näköjään saada tuo diagnoosi ja oikea sellainen:))

    • selkär
      • kohti uutta

        Selkärankareumaatikko ja lääkkeet aloitettu juuri. Vaikutusta saa sitten odotella...ehtii syksy tulla. Onnex pääsin tutkimuksiin,vuosia ravasin terv.keskuxessa kipujen kanssa,sitten stoppas selkä totaalisesti. Puoli vuotta kotona sairaslomalla ja diagnoosi selvis. Pikkasen on hermoon ottanut...ja taitaa ottaa edelleen. Kun lukee tommosia juttuja että syö tätä ja tätä niin olet terve ja kivuton. Kummasti sitä sairastuu nekin jotka on aina syöny hyvin ja liikkunut paljon... Se on sukuvika jos ei suksi luista ja niin o tämäkin tauti,ikäpolvesta toiseen perintönä kulkee. Jaksamista vaan kohtalotovereille.


      • reumariikka
        kohti uutta kirjoitti:

        Selkärankareumaatikko ja lääkkeet aloitettu juuri. Vaikutusta saa sitten odotella...ehtii syksy tulla. Onnex pääsin tutkimuksiin,vuosia ravasin terv.keskuxessa kipujen kanssa,sitten stoppas selkä totaalisesti. Puoli vuotta kotona sairaslomalla ja diagnoosi selvis. Pikkasen on hermoon ottanut...ja taitaa ottaa edelleen. Kun lukee tommosia juttuja että syö tätä ja tätä niin olet terve ja kivuton. Kummasti sitä sairastuu nekin jotka on aina syöny hyvin ja liikkunut paljon... Se on sukuvika jos ei suksi luista ja niin o tämäkin tauti,ikäpolvesta toiseen perintönä kulkee. Jaksamista vaan kohtalotovereille.

        Näin se vaan menee.
        Itsellä selkä oireillut lähes 10 vuotta, ei vaan ole yhdistetty reumaan, vaikka oireita ollut äidillä, enolla ja äidin isällä, joille ei selvää diagnoosia ole kenellekään kirjoitettu. Kun ei ole reumamittarissa arvot olleet korkealla. Tää HLA löytyy jokaiselta, niinkun voi löytyä oireettomiltakin. Tulehdusarvot ei ole koskaan olleet korkealla

        On kokeiltu vaikka ja mitä, Pelkät kipulääkkeet ei auta mihinkään, niitä on seittemää sorttia kaapin täytteenä. Oxiklorin tepsi kuukaudessa muttei käynytkään mulle... hoitokatkon aikana täysin liikuntakyvytön jakso. Kortisoonilla pääsin sitten liikkeelle. Trexanin ihmeparannusta odotin 4kk...

        Vaiherikkaan ja kivuliaan vuoden jälkeen tökin masuuni metotreksaattia ja saan biologisia lisäksi. Kortisooni on ollut kaapissa kuukauden, ja olo on silti parempi. Remicade on ensimmäinen lääke mikä on helpottanut aamuöisiä selkäkipuja edes vähän.. .
        Lääkäri puhuu joka käynnillä selkärankareumasta, mutta paperissa vieläkin spondyloarthropatia, kun ei näy röntgen/magneetti kuvissa näy mitään...
        Voimia muillekin :)


    • Nivelnikama

      Tulipas sitten silmän värikalvontulehdus eli iriitti uudelleen. Helmikuussa oli ensimmäisen kerran.Iriitti on siitä "ihana" tulehdus että silmätippoja joutuu laittamaan kuukauden verran. Reumalääkäri soittaa syyskuun alkupäivinä jolloin keskustellaan uudelleen lääkityksestä ja muusta. Tulevalla viikolla pitäisi muistaa käydä verikokeissa. Ilmeisesti tarkistavat tulehdusarvoja ja..?

      Selkäoireita oli elokuun alkupuolella. Ne "hävisivät" tulehduskipulääkkeillä. Minulle määrättyä kortisonia en ole uskaltanut käyttää, koska sydämessä on ollut kevään ja kesän aikana kiitettävästi rytmihäiriöitä. Kaksi kertaa jouduttiin kääntämään rytmi sähköisesti kohdilleen.Työterveyshuollon kardiologi määräsi ensin perinteisiä betasalpaajia ja koska rytmihäiriöitä ilmaantui edelleen, vaihdettiin lääkitystä. Nyt taitaa olla oikea sydänlääkitys.

      Minulla rytmihäiriöt ovat selvästi kohdennettavissa kuukautiskiertoon. Mielenkiintoista että hormonitoiminta voi vaikuttaa jopa sydämeen.

    • back...

      Sain Solomet depot 40 mg/ml injektioneste, suspensio pistoksen lihakseen (pakaraan) perjantaina ja nyt on silmäluomet aivan turvoksissa, oli jo perjantaina silmä oireita. Ilmeisesti ko. lääke ei sovi mulle. Olen syönyt prednisolon tabletteja mutta ei niistä ole tuollaista oiretta tullut. Mulla on selkärankareuma todettu 2011. Tuo solomet on auttanut leposärkyyn :) odotan pääsyä reumalääkärille ja terveyskeskus lääkäri puhui trexanin aloituksesta mulle mutta täytyy olla reumalääkärin b-lausunto että saa kuulemma kela alennuksen.

      Onko muille tullut tuosta solomet lääkkeestä haittavaikutuksia?

    • Anonyymi

      Näkyyköhän rintarangan magneetissa muutoksia

    • Anonyymi

      Auttakaa miestä mäessä. Missä magneeteissa olette käyneet. Selästäni kuuluu rutinaa kuin luu luuta vasten. Kipua lapaluiden välissä ja ympäröivissä lihaksissa. Päänsärkyä ja niskavaivoja. Mies 35v terveyskeskuslääkäriltä ei ole helppo saada lähetettä vaan fysioterapiaa mikä ei auta

      • Anonyymi

        Käy hakemassa vautia yksityiseltä.
        Moni ei tiedä että yksityiseltä saa lähetteen julkiselle puolelle.
        Viimeeksi yksityiseltä puolelta julkiselle keuhkopolille patissa viikossa.

        Moni itkee että on kallista, juu kaikki on suhteellista, 150€ erikoislääkärin käynnistä mutta tuo ei ole mitään sen rinnalla että pääsee oikeasti hoitoon.


    • Anonyymi

      Ajattelin varata ajan suoraan magneettiin . Te jotka olette käyneet onko rintarangan magneetti sellainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe