Rv 25 1 menossa ja ensimmäistä kertaa viime yönä veti suonta ja kunnolla.
En ole vielä kärsinyt mistään raskauden aiheuttamista vaivoista,raskausarvista,turvotuksesta ym..
Mutta nyt sitten luin raskaus vihkosesta tänä aamuna että raskaana oleva saattaa kärsiä myös suonenvedoista ja olen ennen raskautta joskus saannut yöllä suonenvedon mutta se menee nopeasti ohi hieromalla jalkaa mutta viime yönä ei.
Tuntui että suonenveto vain voimistui hieromisesta ja tuli uudestaan koko ajan.
Sattui hemmetisti ja melkein itku päästyi.Mikään ei auttanut,ei jumppaaminen,ei hierominen ei ylös nouseminen ja yö unet menivät sitten siinä kun heräsin viideltä kovaan kipuun.
Nyt lihas on jalasta ihan kipeä ja en pysty kunnolla kävelemään.
Saisiko neuvolasta mitään rasvaa/lääkkeitä?
En kestä jos tuollainen tulee uudestaan.Se oli niin kipeetä ja hirveetä.
Suonenvedot öisin?
13
16999
Vastaukset
- tuttu juttu
kyseiseen vaivaan ei ole kehitetty lääkettä, koska "suonenvetohan" on lihas kramppi, joka tulee esim. kun venyttelet tai oiot jalkojasi.
Suonenvetoja voi "ehkäistä" liikumalla, ja kun lihakset ovat lämpimiä venyttää niitä varovasti, silloin ei pitäisi krampata.
Eli tämä kyseinen vaiva ei liity suoniin mitenkään, nimestään huolimatta.
Koita olla venyttämättä lihaksiasi kylmiltään, jos kuitenkin näin käy ja siitä seuraa kramppi, niin itselläni on auttanut kuumat pyyhkeet ja lihaksen liikuttelu...
kannattaa kokeilla.
Ja siitä vielä, kun sanoit, että jalkasi oli vielä seuraavanakin päivänä kipeä... varaudu siihen, että lihas voi olla krampissa useammankin päivän, se on ihan normaalia!
Onnea odotukseen ja tsemppiä! - äiti 82
voi olla oire liian vähäisestä nesteen nauttimisesta.Täytyy muistaa juoda paljon vettä,itsellä tämä ainakin auttoi!
- Mrs. H
Mulla on ollu melkein koko raskauden ajan kovia suonenvetoja pohkeessa öisin n. 1 - 2 kertaa/viikko. Niin eihän se kivaa ole... Mutta tässä jotain neuvoja:
- Laita patjasi alle jalkojen kohdalle tyyny, niin että jalat on vähän ylempänä Näin veri kiertää jaloista pois paremmin.
- kun suonenveto iskee, jalka ylös (tosi ylös, mielellään jotain tukea vastaan ettei reisi ala krampata. Jos on tosi iso kramppi, herätän miehen pitämään jalkaa)
- Magnesiumia! Apteekista. Auttaa!
Mua ei se krampanneen lihaksen hierominen auta. Pikku hiljaa muutamassa päivässä se palautuu... Mutta sen olen huomannut, että mitä nopeammin saat sen jalan ylös, niin sitä nopeammin menee kramppaaminen ohi.
Toivottavasti näistä on jotain apua... - 39+2
Hurjia suonenvetoja keskiraskaudesta aina tänne 35 viikolle asti. Joka yö veti useita kertoja, pohkeet aivan arat jatkuvasti ja mustelmille asti!!
Kaikenlaisia niksejä kokeilin ja muutamia niistä tässä:
juo paljon, vissyssä on magnesiumia ja muita suoloja jotka vähentävät kramppeja.
Illalla kuuma-kylmä suihkuttelut ennen nukkumaan menoa.
Boreas jalkavoide on kiva juttu kaikille odottajille!
Jalat korkeammalla kuin pää nukkuessa.
Ja liiallinen liikunta itsellä kyllä lisäsi suonenvetoja, ei suinkaan niitä vähentänyt. Uskoisin sen johtuvan nestetasapainon heilahteluista.
Ja kun sitä suonta vetää, niin äkkiä jalka seinää vasten täysillä painaen, tai pyydä miestä painamaan jalkapohjasta täpöillä!
Crampiton niminen lääkekin on olemassa, mutta eipä raskauden aikana voi käyttää!- Mam
Vissyssä on niin vähän magnesiumia, että lihaskramppien ehkäisyyn se ei auta. 350 mg magnesiumia päivässä on itselleni riittävä annos, muuten alkaa krampata. Olen syönyt magnesiumia jo kymmenisen vuotta päivittäin. Ihan hiljattain luin jostain sellaisen vihjeen, että krampin iskiessä suuhun teelusikallinen suolaa, niin johan helpottaa.
Myös kaliumia, kalsiumia ja B-vitamiinia pitää saada riittävästi. - 39+2
Tosiaan tuon muidenkin sanoman magnesiumin tabletteina!
- suolainen
Moi
Mä olenkin miettinyt tätä suonenveto juttua... itselläni, ennen raskautta, tuli suonenvetoja silloin kun olin ollut liian vähällä suolalla. Eli juonut paljon (vettä, mehua, kahvia) mutta saanut liian vähän suolaa suhteessa. Suonenvetoja ja kramppeja tuli ja ne vähenivät tai loppuivat kun söi vähän sipsiä tai suolakeksiä.
Raskauden aikanahan kehoitetaan välttämään suolaa joten tulisiko sitä vältettyä sitten liikaakin? Mulla (rv20) on ainakin jano kasvanut koko ajan ja juon useita litroja raikasta vettä joka päivä. Vielä ei suonenvetoja ole tullut mutta en ole kyllä ruokavaliostani suolatontakaan tehnyt. Syön juustoa, normaaleja kastikkeita, puuronkin söin suolalla ja voilla kun muuten en saattanut.
Jotta ihan vaan suolojen puute, voisiko vaikuttaa? Kokeile tuota aiempaa neuvoa ottaa vähän suolaa vaikka raakana tahi sipsinä tahi veteen sekoitettuna - ja jos auttaa niin ilmoittele tänne palstalle :-) - Doc
vaan lihaskrampista. Normaali ilmiö raskaana. Tohtorin neuvo: juo riittävästi nestettä! Varsinkin illalla (ettei kramppi pilaa yöunia).
- neuvo
Muiden neuvojen lisäksi suosittelen pitämään jalat lämpiminä, niin veri kiertää paremmin. Eli laita yöksi jalkaan pehmeät, riittävän tilavat pumpuliset nilkkasukat.
- meikä
Tai laita yöksi vaikkapa kunnon villasukat niin ne pitää jalat tarpeeksi lämpiminä ja ehkäisee kramppeja.
Ja krampin iskiessä muista tai, jos ehdit niin yritä pitää jalka mahdollisimman suorana! Se helpottaa pian kramppausta eikä sitten jälkeen päin ole kovat kivut jalassa. Toki voi nostaa jalan ylöspäinkin, mutta sillä ei ole niin suurta merkitystä kuin pitää jalka suorana!
- helmimamma
Itse ole ennen raskautta jo kärsinyt suonenvedosta öisin,se on kivuliasta ja pohje on kipeä seuraavana päivänä.Itselle säännöllinen magnesiumin syönti on auttanut ja säännöllinen venyttely.Kun veto alkaa niin suorista jalka ja vedä isovarpaasta jalkaa ylös.mulle tepsii yleensä...Valitse turvallinen magnesium-merkki...
- rv 26+2
mulla ei myöskään mitään muita mainitsemiasi raskausajan vaivoja, mutta rv 24 alkoi yölliset suonenvedot - inhottavaa! Mutta kuten joku mainitsi aikaisemmin juomisen, varmaan auttaa sillä juon todella paljon nestettä ja etenkin iltaisin mua alkaa oikein janottaa. Sen haittapuoli on tietty yöllinen vessassakäynti, mutta suonevedot on pysyneet aika laimeina, eli ovat menneet yöllä helposti ohi eikä aamulla ole jalat olleet kipeinä.
- ettunnemua
Suonenveto johtuu suolan puutteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693