Voitaisiinko peruskouluun ottaa yksi uusi oppiaine, nimeltään vaikka "diplomatia ja vuorovaikutustaidot", joka kulkisi 1-2 viikkotunnin voimin läpi koko peruskoulun?
Tämän aineen opettajiksi valikoitaisiin henkilöitä, joilla olisi poikkeuksellisen vahva auktoriteetti ja karisma, niin että oppilaat näillä tunneilla olisivat luonnostaan yhtenä korvana. Tiedättehän - sellaisia opettajia vain on. Heillä on se maaginen kyky ottaa tila ja läsnäolijoiden huomio haltuun.
Tähän koulutukseen valikoitaisiin psykologisin testein niitä ihmisiä, joilla olisi poikkeuksellisen vahva intohimo sivistää ja kasvattaa.
Näillä tunneilla opetettaisiin rakentavaa keskustelua ja kommunikointia, käytöstapoja, sekä peruspsykologiaa käytäntöön soveltaen (= tunteiden tunnistaminen toisissa ja itsessä, vaikeiden tunteiden käsittely ja niistä puhuminen, mitä tunteet, mielialat ja ajatukset ovat jne). Opetettaisiin myös omien ideoiden läpiviemistä eri tilanteissa ja ympäristöissä.
Näitä tunteja käytettäisiin aina - tarvittaessa - myös viikon aikana syntyneiden "tilanteiden" läpikäyntiin ja perkaamiseen. Aiheeksi voisi kukin oppilas myös nostaa tärkeäksi kokemansa aiheen. Kiusaamistapaukset käsiteltäisiin näillä tunneilla yhdessä koko luokan voimin. Yhdessä ideoitaisiin myös ratkaisut riitatilanteisiin, opettajan ohjaamana, oppilaita vastuuttaen.
Tällainen (erityis)opettaja tulisi olla joka koulussa, opinto-ohjaajan tapaan. Yksi uusi opettaja siten työllistyisi täysipäiväisesti.
Tämän erityisopettajakunnan jäsenet pitäisivät säännöllisesti yhtä myös keskenään, koordinoiden huomioitavia asioita, he myös tekisivät tarvittaessa ohjeistuksia/suosituksia myös muita opettajia varten.
Jos ajatus tuntuu kannatettavalta, voitko ottaa asian puheeksi jonkun tuntemasi opettajan kanssa? Suomi ei muutu ikinä jos emme kaikki tee voitavaamme.
Eikö koulukiusaamisen kitkeminen jo yksin riittäisi syyksi tämänlaisen aineen olemassaoloon?
Apu koulun kurinpito-ongelmiin?
2
271
Vastaukset
- opex
Opettajat eivät päätä, mitä oppiaineita ja asioita koulussa opetetaan ja kuinka monta tuntia. On siis turha ottaa yhteyttä tuntemaansa opettajaan. Tuntijaosta päättää viime kädessä lainsäätäjä eli eduskunta hallituksen esityksestä.
Miten käytännössä mahdettaisiin määritellä riittävä karisma ja auktoriteetti? Jos hakukriteeriksi työpaikkaan laitetaan nämä ominaisuudet, hakijajoukko koostunee lähinnä narsisteista.
Todellinenkin karisma on ominaisuus, jota voidaan käyttää väärin. Auktoriteetti taas on väärinymmärretyin sana koulukeskusteluissa. Usein ihminen, joka uskoo olevansa auktoriteetti, on vain autoritäärinen. Ja usein "poikkeuksellisen vahva intohimo" vaikuttaa toiseen ihmiseen on narsismin oire.
Opettajaksi kaivataan ihmisiä, jotka ovat enemmän kiinnostuneita oppilaista kuin omista ominaisuuksistaan.
Jos uutta oppiainetta olisi kaksi tuntia viikossa, sen opettajia tarvittaisiin saman verran kuin on vaikkapa ruotsinopettajia on tällä hetkellä. Tai itse asiassa varmaankin kaksi kertaa enemmän, koska tunnetaitoja keskustelemalla ei parhaalla tavalla voi opettaa isoissa ryhmissä. Mistä nämä tuhannet maagisen otteen omaavat ammattilaiset löydetään?
Esimerkiksi kaikki me äikänopet opetamme jo kaikkia luettelemiasi asioita. Tänäkin keväänä tunneillani on käyty erilaisia tunteisiin liittyviä tilanteita läpi näytellen, lukien, kirjoittaen, keskustellen. On harjoiteltu mielipiteen muodostamista ja esittämistä, väittelyä, olen ohjannut rakentavaan palautteenantoon muiden töistä. Tunneillani on itketty ja naurettu, loukattu, suututtu, pyydetty anteeksi ja sovittu. On jännitetty ja selvitty. On myös petytty ja tultu lohdutetuiksi. On jouduttu tekemään töitä myös muiden kuin parhaan kaverin kanssa, vaikka se hankalalta aluksi tuntuukin.
Silti tänäkään lukuvuonna ei yksikään oppilas ole tullut "valmiiksi" vaan on edelleen kipuileva ja mokaileva murkku. Itsekin joudun toteamaan, että en tänäkään vuonna osannut ja jaksanut ja ehtinyt ja huomannut ja ymmärtänyt puoliakaan siitä, mitä olisi pitänyt. Mutta minä ja muut opet jatkamme syksyllä edelleen välittämättä suuremmin siitä, että puoli maailmaa tuntuu uskovan, ettemme tee muuta kuin opetamme sijamuotoja ja toisen asteen yhtälöitä tai että kammottavat tilanteet ovat koulussa vallitseva olotila.
Valitettavasti kukaan ei tee uutisia siitä, että tänäänkin moni opettaja on monessa koulussa ohjannut ja auttanut luokkaa tai oppilasta eteenpäin juuri kuvaamallasi tavalla. Menestys on vaihteleva ja työ jää aina kesken. Opettaja ei itse aina ehdi näkemään työnsä hedelmiä; voi olla, että ne näkyvät oppilaan käytöksessä ja osaamisessa vasta vuosien päästä, kun vaikea ikä menee ohi. Silti me jaksamme jatkaa ja yrittää ja puuttua ja jutella - kerta toisensa jälkeen. Sitä se kasvattaminen on.
Joskus sitten ehkä tulee se hetki vaikkapa siellä naapurikunnan paikallisen baaritiskillä, kun kuulee kymmenen vuoden päästä kiitoksen ja kuuntelee tarinat jatko-opinnoista ja perheen kasvamisesta ja huomaa, että hei, siitäkin tuli ihan oikea mies. - Just hold me
Just joo... ja vielä kerran pojat.
Vielä kaks viikkoa ja sitten korkataan shokka irti. Opettajan työssä jaksaa kun on mitä odottaa, nimittäin lomaa ja "työpäivän" päättymistä.
Näissä hommissa ei kannata korvien väliä vaivata :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019