Apu koulun kurinpito-ongelmiin?

Opettajakokelas

Voitaisiinko peruskouluun ottaa yksi uusi oppiaine, nimeltään vaikka "diplomatia ja vuorovaikutustaidot", joka kulkisi 1-2 viikkotunnin voimin läpi koko peruskoulun?

Tämän aineen opettajiksi valikoitaisiin henkilöitä, joilla olisi poikkeuksellisen vahva auktoriteetti ja karisma, niin että oppilaat näillä tunneilla olisivat luonnostaan yhtenä korvana. Tiedättehän - sellaisia opettajia vain on. Heillä on se maaginen kyky ottaa tila ja läsnäolijoiden huomio haltuun.

Tähän koulutukseen valikoitaisiin psykologisin testein niitä ihmisiä, joilla olisi poikkeuksellisen vahva intohimo sivistää ja kasvattaa.

Näillä tunneilla opetettaisiin rakentavaa keskustelua ja kommunikointia, käytöstapoja, sekä peruspsykologiaa käytäntöön soveltaen (= tunteiden tunnistaminen toisissa ja itsessä, vaikeiden tunteiden käsittely ja niistä puhuminen, mitä tunteet, mielialat ja ajatukset ovat jne). Opetettaisiin myös omien ideoiden läpiviemistä eri tilanteissa ja ympäristöissä.

Näitä tunteja käytettäisiin aina - tarvittaessa - myös viikon aikana syntyneiden "tilanteiden" läpikäyntiin ja perkaamiseen. Aiheeksi voisi kukin oppilas myös nostaa tärkeäksi kokemansa aiheen. Kiusaamistapaukset käsiteltäisiin näillä tunneilla yhdessä koko luokan voimin. Yhdessä ideoitaisiin myös ratkaisut riitatilanteisiin, opettajan ohjaamana, oppilaita vastuuttaen.

Tällainen (erityis)opettaja tulisi olla joka koulussa, opinto-ohjaajan tapaan. Yksi uusi opettaja siten työllistyisi täysipäiväisesti.

Tämän erityisopettajakunnan jäsenet pitäisivät säännöllisesti yhtä myös keskenään, koordinoiden huomioitavia asioita, he myös tekisivät tarvittaessa ohjeistuksia/suosituksia myös muita opettajia varten.

Jos ajatus tuntuu kannatettavalta, voitko ottaa asian puheeksi jonkun tuntemasi opettajan kanssa? Suomi ei muutu ikinä jos emme kaikki tee voitavaamme.

Eikö koulukiusaamisen kitkeminen jo yksin riittäisi syyksi tämänlaisen aineen olemassaoloon?

2

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

      Opettajat eivät päätä, mitä oppiaineita ja asioita koulussa opetetaan ja kuinka monta tuntia. On siis turha ottaa yhteyttä tuntemaansa opettajaan. Tuntijaosta päättää viime kädessä lainsäätäjä eli eduskunta hallituksen esityksestä.

      Miten käytännössä mahdettaisiin määritellä riittävä karisma ja auktoriteetti? Jos hakukriteeriksi työpaikkaan laitetaan nämä ominaisuudet, hakijajoukko koostunee lähinnä narsisteista.

      Todellinenkin karisma on ominaisuus, jota voidaan käyttää väärin. Auktoriteetti taas on väärinymmärretyin sana koulukeskusteluissa. Usein ihminen, joka uskoo olevansa auktoriteetti, on vain autoritäärinen. Ja usein "poikkeuksellisen vahva intohimo" vaikuttaa toiseen ihmiseen on narsismin oire.

      Opettajaksi kaivataan ihmisiä, jotka ovat enemmän kiinnostuneita oppilaista kuin omista ominaisuuksistaan.

      Jos uutta oppiainetta olisi kaksi tuntia viikossa, sen opettajia tarvittaisiin saman verran kuin on vaikkapa ruotsinopettajia on tällä hetkellä. Tai itse asiassa varmaankin kaksi kertaa enemmän, koska tunnetaitoja keskustelemalla ei parhaalla tavalla voi opettaa isoissa ryhmissä. Mistä nämä tuhannet maagisen otteen omaavat ammattilaiset löydetään?

      Esimerkiksi kaikki me äikänopet opetamme jo kaikkia luettelemiasi asioita. Tänäkin keväänä tunneillani on käyty erilaisia tunteisiin liittyviä tilanteita läpi näytellen, lukien, kirjoittaen, keskustellen. On harjoiteltu mielipiteen muodostamista ja esittämistä, väittelyä, olen ohjannut rakentavaan palautteenantoon muiden töistä. Tunneillani on itketty ja naurettu, loukattu, suututtu, pyydetty anteeksi ja sovittu. On jännitetty ja selvitty. On myös petytty ja tultu lohdutetuiksi. On jouduttu tekemään töitä myös muiden kuin parhaan kaverin kanssa, vaikka se hankalalta aluksi tuntuukin.

      Silti tänäkään lukuvuonna ei yksikään oppilas ole tullut "valmiiksi" vaan on edelleen kipuileva ja mokaileva murkku. Itsekin joudun toteamaan, että en tänäkään vuonna osannut ja jaksanut ja ehtinyt ja huomannut ja ymmärtänyt puoliakaan siitä, mitä olisi pitänyt. Mutta minä ja muut opet jatkamme syksyllä edelleen välittämättä suuremmin siitä, että puoli maailmaa tuntuu uskovan, ettemme tee muuta kuin opetamme sijamuotoja ja toisen asteen yhtälöitä tai että kammottavat tilanteet ovat koulussa vallitseva olotila.

      Valitettavasti kukaan ei tee uutisia siitä, että tänäänkin moni opettaja on monessa koulussa ohjannut ja auttanut luokkaa tai oppilasta eteenpäin juuri kuvaamallasi tavalla. Menestys on vaihteleva ja työ jää aina kesken. Opettaja ei itse aina ehdi näkemään työnsä hedelmiä; voi olla, että ne näkyvät oppilaan käytöksessä ja osaamisessa vasta vuosien päästä, kun vaikea ikä menee ohi. Silti me jaksamme jatkaa ja yrittää ja puuttua ja jutella - kerta toisensa jälkeen. Sitä se kasvattaminen on.

      Joskus sitten ehkä tulee se hetki vaikkapa siellä naapurikunnan paikallisen baaritiskillä, kun kuulee kymmenen vuoden päästä kiitoksen ja kuuntelee tarinat jatko-opinnoista ja perheen kasvamisesta ja huomaa, että hei, siitäkin tuli ihan oikea mies.

    • Just hold me

      Just joo... ja vielä kerran pojat.

      Vielä kaks viikkoa ja sitten korkataan shokka irti. Opettajan työssä jaksaa kun on mitä odottaa, nimittäin lomaa ja "työpäivän" päättymistä.

      Näissä hommissa ei kannata korvien väliä vaivata :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      63
      10144
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      19
      6904
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      75
      6686
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      97
      6206
    5. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      73
      5018
    6. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      44
      4738
    7. Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa

      Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh
      Maailman menoa
      59
      4438
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      14
      4334
    9. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      32
      4313
    10. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      46
      4160
    Aihe