Mitä on turkulaisuus?

??????????????

Mitä turkulaisuus merkitsee? Miten se näkyy ihmisessä ja mitä pitää sisällään?

19

1640

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaupunkilainen12

turkulaisuus on sitä että on ihan vitun tyhmä ja haisee

• Wizzair city

Suomi on niin pieni maa,että on ihan sama onko turkulainen tai kajaanilainen!

• Voihan Turku!

Ike kertoo ja näyttää turkulaisuudesta ihan kaiken ja V. Niinistö näyttää vastuunkantamisen alkeet.

• Ex alkuasukas

Turkulaisuus on sitä, että vuodesta toiseen saa seurata "minne rahat uppoaa"-näytelmää. Näytelmän ohjaa A. Randell ja näyttelijöinä vaihtuva kokoonpano valtuutettuja.
      Itse seuraan nykyään ihan toisen kaupungin näytelmiä, mutta mielenkiinnolla edelleen katson menossa olevia jaksoja Turun toriparkki-, palloiluhalli- ja raitsikkanäytelmistä. Kirjastosiltanäytelmän ehdin vielä katsoa kokonaan paikanpäällä. Sit riitti.

• Ex-oobu

Kts. Aleksi Randell ja Janina Andersson.

Molemmat ovat syntyperäisiä turkulaisia.

Ei tarvitse olla mikään taloustieteen nobelisti ymmärtääkseen, miksi Turku kaikista vahvuuksistaan huolimatta on taantuva kaupunki.

• ??????????

Liittyykö turkulaisuuteen meri?

Vielä 70:lla Turku ja Tampere olivat väkiluvultaan liki samankokoisia, mutta sitemmin Turku jämähtänyt/taantunut paikalleen.

• heidekenilt92

Turkulaisuus on jotain mitä ei ilmeisesti missään muaalla ymmärretä
      Itselleni turkulaisuus on syvää, vahvaa ja ikuista kotipaikkakunnan rakkautta, sekä kotikaupunginosan rakkautta. Rakastan Turkua ja sain kokea sen rakkauden ensimmäisen kerran muuttaessani kesätöihin muualle ja kun pääsin pitkän tauon jälkeen takaisin Turkuun tajusin sen, ettei mikään muu paikka maailmassa voi olla koti, ei ole toista.
      Mutta ole aina ajatellut, että muillakin ihmisillä eri kaupungeista olisi vastaavia tunteita kotipaikkakuntiaan kohti. Tai ainakin kaupunkilaisilla.

• stadista

Turussa ei Turkuun muuttanut saa kavereita turkulaisista. Turussa saa kavereita kyllä Turkuun muualta muuttaneista opiskelijoista. Yleensä kun menee puhumaan jonkun kanssa baarissa ja se sattuu olemaan turkulainen joko sua homotellaan jonkun kolmannen - tämän turkulaisen turkulaisen kaverin taholta, tai sitä turkulaista jonka kanssa keskustelet, homotellaan toisen turkulaisen taholta - kai tarkoituksena osoittaa että on arkkityyppinen virhe keskustella vieraiden kanssa. Turussa käytetään yleisesti häpeää tapana pitää omat omien porukoissa. Missään muualla en ole vastaavaan törmännyt. Olen Helsingistä. Kaikista vähiten Tampereella olen törmännyt negatiiviseen väliinhuutamiseen. Turkulaiset eivät ole vielä oppineet että avoimuus on valinta. Pikkusieluisuudessa ei ole pakko kieriskellä ikuisesti, vaikka se on pitkä juurtunut perinne. Ei niin sivistynyttä, vaikka sivistys kuulemma on alkujaan Turusta

• huvittavia

Turkulaiset haukkuu toisiaan ja etenkin muualta muuttaneita, tälläkin palstalla muutama sekopää toistelee samoja juttuja. Länsisuomalaiset ovat todella nurkkakuntalaisia, poikkeavat kaikista muista. Jos tarvitsee vaikka apua, tuntemattomalta on melko turha pyytää, jopa helsinkiläiset paljon avuliaampia.

Kun pyytää virtaa autoon, "En minä osaa ja vanha akku"...Eiköhän se pyytäjä osaa ja akku ei tyhjene jos pitää oman käynnissä. Toinen sanoi ihan suoraan "En halua" ;) Mitähän nuo hölmöt tekee jos itse tarvitsevat apua, soittavat kai tutulle tai korjaamolle.

Vanhempi mies sentään antoi virtaa ihan kohteliaasti, varmaan muualta muuttanut tai oli käymässä. Yleensäkin vanhemmat ja nuoret ovat niitä avuliaimpia, keski-ikäiset naama norsunv*tulla heti kun pitäisi jotain tehdä.

• virtapiikki

Virtaa en autostani anna vaikka en turussa asu. Syy on sähkö tekniikan joka voi olla nykyautossa olla eritäin arka häiriöille ja korjaus on kallista, tai oikein helvetin kallista.

• jvjgh

Iso pää, vähän voimaa..kotipaikkana.. turku

• TuvTA

Selkeää tuppikullin ajatuksia.

• Ikiturkulainen lady

Miksi pitäisi auttaa jotain ulkokuntalaista pitämään koslansa käynnissä? Voi olla vaikka Tampereelta. Jotain rajaa sentään. Jos ei osaa sanoa et mun auto sammus et jotta tarttis tehrä, niin syytä itteäs. Pääkaupunkiseudun punahousuiset homot ja tamperelaiset torinupottajat menkää kotiin.

• kerro ensin sinä

Mitä merkitsee sinulle olla sinä ja mitä on sisälläsi, kaljaa, konjakkia, sorvaria, erilaisia tapuja, pala nakki sämpylää, vai mitä.

• Pah sanon minä

"jopa helsinkiläiset paljon avuliaampia"

Tarkoitatko sellaista helsinkiläistä, joka vastaa "Puhu suomee, saatana", kun kysyy kelloa muulla kuin Helsingin "murteella"?

• jaa . .

Eipä ole ollut ongelmia millään murteella hesassa, semiturkulaisellakaan, vaikka joku iloisesti huomioinutkin. Hyvin voimakas murre voi kuulostaa ärsyttävälle ja vaikealle ymmärtää, onpa se sitten turkulaista, tamperelalaista, hesan slangia tai mitä tahansa.

Ennen ajattelin aina, että Turun olisi pitänyt pysyä pääkaupunkina, mutta ehkäpä hesa on pienempi paha.

• Pois päässyt

Laiskuutta ja tyhmyyttä.

Kaupunkia vaivaava työttömyys ja ihmisten ylimielisyys ovat seurausta näistä kahdesta.

• sviidutus69buttsex

no se on persereikä joten paskaltahan se haisee

• MikäänEiOleHyvin

Turkulaisuus on ankyrä-känkyrä asennetta 24/7.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe