Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä on tukeva soutuvene?

viiksivallu.

Etsin soutuvenettä jolla pitäisi päästä saareen ja sieltä poiskin kelillä kuin kelillä turvalliseti. Jokin tasaperäinen varmaankin, koska moottorikin tulisi myöhemmin hankituksi.

25

3578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilari & Elias

      Ainut vaihtoehto on ERÄ 525.

    • No.5

      Jos olet hankkimassa moottorin, niin älä sorru noihin kapeaperäisiin, jotka vaativat moottorilla ajoon nuo typerän näköiset kantosiivet.

      Kapeaperäiset parempia soutuveneinä, mutta jos ajat pääasiassa moottorilla niin hanki ilman muuta tasaperäinen.

      Tukeva ja hyvin keliä kestävä sekä kuormaa kantava soutuvene olisi esimerkiksi Terhi 440. Muitakin hyviä on paljon, mutta minulla on parhaat kokemukset Terhistä saaren ja mantereen välisenä kuormajuhtana. Minulla siinä oli 5 hp moottori.

    • Terhi & Terho

      Hehe, souvappa Terhisellä kokeeksi 100 metriä.
      Osta ERÄ, mä saan nääs 100€ rovikkaa tästä mainoksesta.

      • Soutaja X

        Itselläni on Love Stillin suunnittelema Lami Kalatiira ja sillä olen selvinnyt kaikissa oloissa airoin ja koneella, jo vuodesta 1983. Nykyisin ko. vene on Kaislan mallistoa.
        Oli kerran hauska soutaa myrskyisälle merelle, kun isot purkkarit jäivät sataman suojiin ja vasta nähtyään esimerkkini, uskaltautuivat nekin merelle, aallokossa pohjat puoliväliin asti näkyen. Soutuveneissä laidat on usein liian heikot ja niitä kannattaa vahvistaa, varsinkin hankaimien kohtaa. Ja hankaimien on oltava merimalliset, muilla ei tee mitään kovassa tuulessa.


      • LoveKaisla
        Soutaja X kirjoitti:

        Itselläni on Love Stillin suunnittelema Lami Kalatiira ja sillä olen selvinnyt kaikissa oloissa airoin ja koneella, jo vuodesta 1983. Nykyisin ko. vene on Kaislan mallistoa.
        Oli kerran hauska soutaa myrskyisälle merelle, kun isot purkkarit jäivät sataman suojiin ja vasta nähtyään esimerkkini, uskaltautuivat nekin merelle, aallokossa pohjat puoliväliin asti näkyen. Soutuveneissä laidat on usein liian heikot ja niitä kannattaa vahvistaa, varsinkin hankaimien kohtaa. Ja hankaimien on oltava merimalliset, muilla ei tee mitään kovassa tuulessa.

        Ai, miten mukava uutinen! Love Still oli aikoinaan työkaverini ja harrastuksenaan suunnitteli veneitä. Missä voisin käydä kurkkimassa millainen tuo Kaislan vene livenä? Nyt olen himosoutelija - näin se elämä muuttuu.


    • Tarve ratkaisee

      Molempia myydään soutuveneinä.

      Terhi soveltuu kuitenkin paremmin moottorikäyttöön ja on raskas soudettava.

      Erä taas on parempi soutuveneenä, eikä ole kovin hyvä moottorilla ajossa, ellei siihen ole laitettu niitä savolais-siipiä...

      Jos aiot pääasiassa soutaa, osta Erä ja siihen parin hepan peräprutku. Jos taas haluat ajaa pääasiassa moottorilla, niin Terhi 4 - 6 heppaisella moottorilla on OK.

    • Sauli & Jallis

      Juupa! Erä lähtee liukuun 10- 20 heppasella koneella kulkien noin 24-30km/h.
      Terhi menee 9km/h.
      Ja erää voi soutaa.

      • Liisa & Lasse

        Pystyynhän tuollainen herneenpalko nousee 20 hv:n moottorilla. - Mitä tuumaat ponttoonilaiturista 100 hv:n moottorilla? Lähteekö liukuun?

        Jos haluaa 20 hv:n moottorin, niin silloin kannattaa hankkia veneeksi vaikka joku Rönnqvist tai vastaava tämänkokoiselle moottorille tarkoitettu vene. Ymmärsin, että alkperäinen kysyjä oli soutuvenettä vailla.


    • Lothar & Rakel

      Olen ajanut 10 , 15 ja 20 heppasella Erä 525, monta vuotta joten tiedän mistä puhun. Sopivin kone siihen on 15 hv.
      Ja voi souta- kevysti.
      Nousee kyllä pystyyn, muttei ERÄ 525.

    • Voi sinua

      Mikset ole ostanut kunnon tasaperävenettä?

    • Voe minua

      Ei ole keliä mihin ERÄ:llä ei voisi lähteä. Siinä syy.

      • Kaislafan

        Kaisla 525.
        On taatusti tukeva ja hyvin tehty. Voi mennä säähän kuin säähän ja kestää tarvittaessa isonkin koneen suiposta perästä huolimatta. Paras teholuokka 4-6hp. Kevyt soutuinen painosta 130kg huolimatta. Just alkuperäisen kysyjän tarpeisiin.


    • Mereltä

      Savolaiset ei tiedä tukevasta veneestä mitään. Nuo savolaismalliset veneet pitäisi kieltää hengenvaarallisina. - Johtavat muuten hukkumistilastoja.

    • Junnu Mainio

      Kaisla ERÄ 525 on yhtä savolainen kuin Opama Bin Laden.
      Joten!
      Kahelit jotka ei ole käyttänyt kaislaa.
      - Niin TURPA KIINNI!

    • Lisää kiitos

      Olisiko muita suositeltavia tukevia ja keliä kestäviä isohkoja soutuveneitä kuin Erä 525 ja Terhi 440?

      Tarkoitus olisi pääasiassa ajella pienellä peräprutkulla, joskus harvoin ehkä vähän soudellakin...

    • Vitkor

      Kasanka 6. Huva paati ja halapa.

    • Joka kelin kulkija

      Ton tukevampii soutuveneit et suomest löydä www.särki.fi. Tol Särki 411 voi mennä kelii ku kelii, jos vaa oma pää kestää. Ja 10 hv. koneel ehtii kauemmaskin kalaan.

    • Pappa 72v

      Kokemuksella? Hanki TERHI 440. Kestää seistä laidalla vene ei kaadu (90kg painollani en saa hörppäämään vettä). Moottori 4heppaa sopiva. Tehoja nostamalla ei kulje nimeksikään kovempaa.

    • Ratakiskoa

      VR:n tytäryhtiö VR:vene tekee käytetyistä ratakiskoista soutuveneitä.
      Ovat testien mukaa tosi tukevia.

    • varamies

      Puuvene

    • l95lm

      onko kellään tietoa hyvistä kalasoutuveneistä ja halpa täytyy olla ja airoilla

      • Yammu-setä

        Jos haluat hyvän ja halvan niin sitten sinun täytyy ostaa ne molemmat....


    • sfgfyu

      Kotkan Merikeskus Vellamosta voit ostaa itäisen Suomenlahden soutuvene ja vene piirustuksia ja tehdä/teettää hyvän veneen.

    • hellskitsen
      • Veto5Ostaja

        Veto 5 on ainakin jonkun testinkin voittanut ja oikein hyvä suotuveneenä sekä pienehköllä moottorillakin ja myös uppoamatonkin.

        Etsippäs ja lue testi niin ei tarvi välttämättä uskoa näitä omien veneidensä kehujia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe