Madeiran levadat / mitkä auki nyt 2013 huhtikuussa ?

Pieni-Taivaltaja

Hei mistä netistä OIKEESTI saa tietoa näistä levadoiden kunnosta ? vai saako mistään ?
Olen kahlannut mm. viralliset sivut, joilla mm. PR1 - Vereda do Areeiro (Pico do Areeiro - Pico Ruivo) - TEMPORARILY CLOSED; viimeien päivitys joskus vuonna 2012 ! Tieto ei tunnu uskottavalta. Toisaalta Madeira Explorers mainostaa kävelyä PR1 PR1.2 ohjelmassaan. Erään toisen toimiston sivulla ko. reitti on toistaiseksi suljettu.

Olemme menossa viikolla 17 nimenomaan kävelemään levadoja mahdollisimman omatoimisesti, niin voi pitää omaa vauhtia.

Osaako joku vastata, joko paikallisista, siellä juuri olevista tai muuten ?

5

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokapaikanmatkaaja

      Hei Pieni- Taivaltaja.. en tiedä mistä löytää.. mutta Arreeiro- Pico ruivo on vuoristovaellus ja siellä on hyvä olla kunnon varusteet, siellä voi olla suljettuja tunneleita sun muuta, mutta ne voi kiertää .Ajankohtainen tieto paikanpäällä Infosta.Jos olette menossa ensimmäistä kertaa niin ei pitäisi lähteä itsekseen, koska levadoiden vaikeusaste vaihtelee suuresti ja pitää todellakin olla joku käsitys asiasta,kun sinne lähtee...mutta jos kuitenkin menette..niin Ribeiro Frio - Portela - levada on todella kaunis,vaihteleva ja paikka paikkoin jopa hieman pelottava jykänteiden takia. Se on kunnostettu vast´íkää ja vaijerikaiteita on lisätty..noin 13-15km . Kävelimme sen viime kesänä, samoin 25 Fontes käveltiin.. siellä on kolme eri reittiä.. osan kävelimme, joka paikkaan ei pääse.KIELTOJA PITÄÄ AINA NOUDATTAA tai käy hullusti.25 Fonres on Paul Da Serralta alas, kesällä siellä oli pikkubussi ,joka kuljetti alas levadoille... alas ei saa ajaa autolla, tie on erittäin kapea ja useita kilometrejä pitkä, joten aamulla pitää lähteä reissuun, joko oma auto tai taxi.Jos extremeä kaipaatte,niin menkää Monten kylään kondoolilla.. hissistä oikealle ja ohi seuraavan hissin leveää polkua alaspäin, jonkin matkaa kuljettuanne jyrkästi ylös vasemmalle, polku oli aika vaikeakulkuinen kesällä, jossain vaiheessa päkkäätte levadaan, jota seuraatte oikealle , ei tunneliin vasemmalle. kävelette "hyllyllä", sieltä on upea näkymä alas Funchaliin ja merelle. Matka ei ole kovin pitkä. Kun olette "ohittaneet" rotkon,voitte kääntyä jyrkästi oikealle alas rotkoon ja takaisin Monteen,tai jatkaa sitä jopa Kamachaan saakka. ei kovinkaan mielenkiintoinen sinne saakka, mutta pois pääsee väliltä jostain kylästä bussilla tai taxilla. Hyvää ja turvallista matkaa... kohde on mitä parhain.

      • Pieni-Taivaltaja

        Kiitos ! Vaellusoppaita on tullut luettua suomeksi ja englanniksi useampiakin. Perheen kanssa käytiin eka kerta Madeiralla jotain 1998 ja silloin käveltiin pari kaupunkilevadaa siellä Funchalin yläpuolella. parina kesänä on tullun harjoiteltua ranskassa Mont-Blankin reunoja Chamonixistä käsin. Nyt on tarkoitus tosiaan mennä kevät-Madeiralle.... Rabacal 25fontes, RibeiroFrio-portela, Arreiro Pico- Pico Ruivo-Teixeira, Montesta Camicaan päin ja sitten puutarhoihin, joku nunnalaakson reitti myös. Ilmoista tuo kaikki toki riippuu. Sade ja navakka tuuli rajoittavat vuoristossa kulkemista, kuten tiedetään...
        Pitää yrittää etsiä tuo Turist Info sitten heti menopäivänä.
        Jos sataa nautitaan Funchalin ravintolailmeestä.
        No vappuna sitten tiedetään, miten on mennyt.


      • hi74
        Pieni-Taivaltaja kirjoitti:

        Kiitos ! Vaellusoppaita on tullut luettua suomeksi ja englanniksi useampiakin. Perheen kanssa käytiin eka kerta Madeiralla jotain 1998 ja silloin käveltiin pari kaupunkilevadaa siellä Funchalin yläpuolella. parina kesänä on tullun harjoiteltua ranskassa Mont-Blankin reunoja Chamonixistä käsin. Nyt on tarkoitus tosiaan mennä kevät-Madeiralle.... Rabacal 25fontes, RibeiroFrio-portela, Arreiro Pico- Pico Ruivo-Teixeira, Montesta Camicaan päin ja sitten puutarhoihin, joku nunnalaakson reitti myös. Ilmoista tuo kaikki toki riippuu. Sade ja navakka tuuli rajoittavat vuoristossa kulkemista, kuten tiedetään...
        Pitää yrittää etsiä tuo Turist Info sitten heti menopäivänä.
        Jos sataa nautitaan Funchalin ravintolailmeestä.
        No vappuna sitten tiedetään, miten on mennyt.

        Hei Pienitaivaltaja. :) Toivottavasti Madeiran matkanne oli antoisa. Viitsisitkö laittaa ajantasaista tietoa mitkä levadat oli tällä hetkellä suljettuina. Lähdemme kolmen viikon päästä Madeiralle patikoimaan. Olen yrittäny etsiä netistä tietoa kiinni olevista reiteistä, mutta tietoa ei tunnu löytyvän. Olis helpompi suunnitella kotoa käsin viikon vaellusohjelmaa, kun tietäis mitkä reitit on kiinni. Ollaan oltu 4 kertaa Madeiralla ja patikoitu n.25 eri reittiä. Madeira on tosi upea paikka. Vinkkinä mainitsen vielä pari reittiä, jotka olemme itse yhdistelleet kirjoissa olevista reiteistä. Molemmat pystyy toteuttamaan bussilla muuten paitsi Arieirolle täytyy mennä taksilla. 1.) Encumeadasta Nunnalaaksoon 2.) Arieirolta Pico Ruivon kautta Nunnalaaksoon.


      • talla ehka
        hi74 kirjoitti:

        Hei Pienitaivaltaja. :) Toivottavasti Madeiran matkanne oli antoisa. Viitsisitkö laittaa ajantasaista tietoa mitkä levadat oli tällä hetkellä suljettuina. Lähdemme kolmen viikon päästä Madeiralle patikoimaan. Olen yrittäny etsiä netistä tietoa kiinni olevista reiteistä, mutta tietoa ei tunnu löytyvän. Olis helpompi suunnitella kotoa käsin viikon vaellusohjelmaa, kun tietäis mitkä reitit on kiinni. Ollaan oltu 4 kertaa Madeiralla ja patikoitu n.25 eri reittiä. Madeira on tosi upea paikka. Vinkkinä mainitsen vielä pari reittiä, jotka olemme itse yhdistelleet kirjoissa olevista reiteistä. Molemmat pystyy toteuttamaan bussilla muuten paitsi Arieirolle täytyy mennä taksilla. 1.) Encumeadasta Nunnalaaksoon 2.) Arieirolta Pico Ruivon kautta Nunnalaaksoon.

        https://play.google.com/store/apps/details?id=com.walkme
        Auttaako tama?


    • jokapaikanmatkaaja

      Hei... kokemustahan sinulta ei näy puuttuvan..hyvä niin, mutta ottakaa toki Montesta se yläkautta menevä reitti niin on jotain katseltavaa...siellä ylärinteillä rotkon jälkeen,on rakennettu paljon , joten se ei ole enää niin viehättävä metsälevada kuin aiemmin, mutta vaikka Romeirosista voi tulla alas. Kaupunkilevadaa ei suositella enää, syrjäytyneet nuoret kuulemma saattavat häiriköidä siellä, me kyllä kävelimme sen viimeksi vielä pari vuotta sitten isommalla porukalla ,eikä mitään häiriötä ollut. Suosittelen myös levadaa Queimadasissa , joka on Santanan alueella, siellä on metsävarttijan talo ja puiston läpi mennään, polku ensin leveä ja hyvä , mutta muuttuu hyvin kapeaksi ja jopa vaaralliseksi, pitää olla tottunut , eikä korkeanpaikankammoa lainkaan, itse olen mennyt vain leveän osuuden, mutta osa porukasta meni kyllä pidemmälle, kehuivat kovasti, tästä on kyllä jo vuosia, kannattaa tarkistaa infosta jos sitä ajattelette, siellä on ihania isoja puita, oikea satumetsä. Ei sadesäällä tai sateen jälkeen.
      Myös Sao Lorencon niemimaa on vaikuttava, ihan erilainen kuin muualla Madeiralla, siellä ollaan ihan kuumaisemissa, se on kallioon painautunut polku ei levadaa, huimat maisemat , itse jäin välille istuskelemaan ja rohkeammat jatkoivat matkaa :) mutta kyllä niitä....kin maisemia voi istuenkin ihailla.
      Muuten , me olimme myös 1998 eka kertaa ja heti jäätiin koukkuun.. nyt jo parikymmentä.. ehkä vähän ylikin on matkoja kertynyt, muuallakin pitää toki käydä, mutta kerran vuodessa Madeiralla, joskus parikin kertaa :)
      Turisti-info on ihan keskustassa Avanida Arriagalla, samalla puolella kaupunginpuistoa. Monte Palacen puutarha on todella upea, vähän hinnakas mutta kannattaa kyllä , siellä on kahvila , hintaan kuuluu pikku lasi madeiraviiniä, sinne voi ottaa vaikka omat eväät ja syödä jossain puiston siimeksessä, alue on laaja , siellä on myös taidetta,joten aikaa kyllä menee, jotain naposteltavaa ja viinipullo mukaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe