Törmäsin palstalla termiin 'pumpun piristys' W124 300D-mallille. Mitä pumpulle silloin tehdään ja kuinka paljon se hyödyttää? Ittellä on hyväkuntoinen 300 TD -92 mutta voisi olla vähän pirteämpi peli.
Mikä se mahtaa olla muuten nokkaketjun sopiva vaihtoväli näissä? Sen venyminenhän vaikuttaa ruiskun ajoitukseen, ja erään asentajan mukaan jo pienikin ajoituksen muutos laiskistaa juuri tätä moottoria kovasti.
Dieselpumpun prirstys?
18
37726
Vastaukset
- en tiedä
mutta syöttöennakkon kyllä saa aina käännettyä kohdalleen.
Ketju on vaihdettava kun rattaat näyttävät kuluneilta tai ketju ääntää.Ketju voi jopa hölskyä rattailla,joka vaikuttaa jo käyntiin. - 300td
Pumpun syöttö jaetaan tasaisemmin kaikille sylintereille ja lisätään hieman syöttöä ja varmaan sata muutakin asiaa, en edes tarkkaan tiedä mitä kaikkea. kulutus pienenee ja tehoa tulee 300d manuaaliin ainaki 30 heppaa lisää..(kokemuksesta voin sanoa) oikeita säätäjiä on harvassa yks on mynä diesel. vaihtoväli n.200-250tkm...
- Peltsi
Pumpun säätö tarkoittaa syötön lisäystä ja syöttömäärien tasausta eri sylintereiden suhteen.
Tehoa tulee lisää noin 20%. Eli noin karkeasti 200D:stä ruuvattuna tulee samantehoinen kuin 250D ja 250D -> 300D. Vääntöä tulee suhteessa enemmän alakierroksille, joka vaikuttaa varsinkin huomattavana ohituskiihtyvyyden parannuksena.
Kulutus pysyy samana tai hiukan putoaa. Pumpusta saisi hieman enemmänkin irti mutta savutus lisääntyy samassa suhteessa.
Oman 250 farkun säädätin Mynädieselissä, maksoi 280Euroa ja ehdottomasti kannatti. Kulutus putosi muutaman desin satasella ja kulku parani huomattavasti.
Kuulemma vapari 300D:stä on saatu irti 170hv pumpun säädöllä ja syöttöelementtien vaihdolla. Se on aika hyvin turbottomalle. Savua on luultavasti piisannut.- Kolja
Tuo 170 hv pitää paikkansa, kaverin auto.
Noussut teho johtuu suurempien elementtien takia lyhentyneestä ruiskutusajasta, tällöin ennakkoa voidaan muuttaa vakiopumppuiseen nähden. Ei tuo tainnut vielä ihan kauheasti savuttaa...
Mitä pumpun säätöön tulee niin Mynädiesel on SE paikka. Kokemusta on muistakin hyviksi kehutuista, mutta silti minusta tuli mynän vakioasiakas kun olin kerran siellä vieraillut. Loistavaa työtä tekevät. - Oikein
Mutta tuo kulutusjuttu meni mettään! Kun syöttöä lisätään niin polttoainetta kuluu enemmän! Ei tosin paljon mutta kun 200D normalisäädöillä kuluttaa 6 litraa/100 km niin säädettynä sitten hivenen alle seitsemän! Vaan on kyllä ihan eri auto sen jälkeen! Pitää tosin muistaa että varsinkin vanhemmissa koneissa saattaa tulla ongelmia pakokaasumittauksissa katsastuksen yhteydessä.
- 300td
Oikein kirjoitti:
Mutta tuo kulutusjuttu meni mettään! Kun syöttöä lisätään niin polttoainetta kuluu enemmän! Ei tosin paljon mutta kun 200D normalisäädöillä kuluttaa 6 litraa/100 km niin säädettynä sitten hivenen alle seitsemän! Vaan on kyllä ihan eri auto sen jälkeen! Pitää tosin muistaa että varsinkin vanhemmissa koneissa saattaa tulla ongelmia pakokaasumittauksissa katsastuksen yhteydessä.
vaan kun kaasua ei tarvitse pitää on/off asennossa koko aikaa niin kulutus pienenee...
(ainaki 300 vapaasti hengittävässä).. - Peltsi
Oikein kirjoitti:
Mutta tuo kulutusjuttu meni mettään! Kun syöttöä lisätään niin polttoainetta kuluu enemmän! Ei tosin paljon mutta kun 200D normalisäädöillä kuluttaa 6 litraa/100 km niin säädettynä sitten hivenen alle seitsemän! Vaan on kyllä ihan eri auto sen jälkeen! Pitää tosin muistaa että varsinkin vanhemmissa koneissa saattaa tulla ongelmia pakokaasumittauksissa katsastuksen yhteydessä.
Ainakin oman kokemuksen mukaan kulutus on pienentynyt. Olen nyt ajanut noin 10 tankillista säädön jälkeen ja keskikulutus on noin 6.4 litraa/100km. Ennen säätöä 6.7 litraa/100km.
Auto on siis 250TD ja suurin osa matka-ajoa.
Yhtenä selityksenä pienentyneelle kulutukselle on lisääntynyt vääntö, jolloin voi ajaa isommalla vaihteella.
- mebe
Täältä löytyy kunnon keskustelu kanava jossa ei ole teini corolla kuskit lippa vinossa antamassa kommentia
www.mersuforum.net - Raikku
Tämähän kuulostaa mahtavalta! Pelkällä säädöllä saadaan pikkaisen lisää tehoa ja kohtuullisella kustannuksella. Varsinkin pohjaväännön lisäys olisi tervetullutta. Kiitos vain selityksistä.
Mutta onko Oulun lähistöllä paikkaa, jota joku uskaltaisi suositella tähän hommaan? Voihan sitä Mynämäellekin ajella, mutta mielummin ei.
Oulun Diesel-Turusella kerran käydessäni muusta syystä ekassa viestissä mainittu asentaja sanoi, että pumpun ajoitukset kannattaisi jo säätää uudestaan ja sanoi tehneensä niitä näihin 124 300-mersuihin ennekin. Epäselvää on, että tarjosiko hän tavallista ajoituksen säätöä, vai osaisiko kaveri tehdä vähän vaikeammankin homman. Täytyy vissiin käväistä uudelleen...- Peltsi
Kannuksessa on PP-diesel josta on ainakin mersuforumilla kuulunut positiivista palautetta.
Siitä turusesta oli jollakin moitittavaa.
Osoite pp-dieseliin on
http://www.ppdiesel.com/ - 300td
diesel-turunen säätää vain ajoitukset kohdalleen.. ei juuri tehoon vaikutusta.ei kannata käyttää..
ylivieskassa on huippusäätäjä. tekee omassa tallissa.. mutta on pelit ja vehkeet.
voimasavua saa jos haluaa. - Raikku
Peltsi kirjoitti:
Kannuksessa on PP-diesel josta on ainakin mersuforumilla kuulunut positiivista palautetta.
Siitä turusesta oli jollakin moitittavaa.
Osoite pp-dieseliin on
http://www.ppdiesel.com/...vie tähtikeulan tie. Tattis vaan tiedosta. Sukulaisiakin on lähiseuduilla.
Jos sille Ylivieskan säätäjälle on yhteystietoja, niin ne ottaisin mielelläni varmuuden välttämiseksi. Kaveri ei liene virallisilla keltaisilla sivuilla, näin olen ymmärtänyt. - tiisseli kuski
lisää löylyä koneeseen saa kun käyttää pumppua mustolan hannulla ylivieskassa!
- pikkumese
Raikku kirjoitti:
...vie tähtikeulan tie. Tattis vaan tiedosta. Sukulaisiakin on lähiseuduilla.
Jos sille Ylivieskan säätäjälle on yhteystietoja, niin ne ottaisin mielelläni varmuuden välttämiseksi. Kaveri ei liene virallisilla keltaisilla sivuilla, näin olen ymmärtänyt.http://www.ppdiesel.com/index.php
tuolta saat tarvisemas tiedot! - e6363ee
joo. mulla on 680 000 ajettu w 124 koppainen 200 diesel vm-87 jossa säädetty pumppu ( kuopion dieseltalolla muuten) ja tehoa on mukavasti. kevyesti ottaa 180 km/h eikä muuten pöläyttele savua ja pienin mittaamani kulutus on 3,9 l/ 100 km. mittari on tarkastettu eikä valehtele matkaa. kierroksia ottaa 5700. suosittelen siis lämpimästi pumppurempaa!!!!!!
- hyvä juttu.
e6363ee kirjoitti:
joo. mulla on 680 000 ajettu w 124 koppainen 200 diesel vm-87 jossa säädetty pumppu ( kuopion dieseltalolla muuten) ja tehoa on mukavasti. kevyesti ottaa 180 km/h eikä muuten pöläyttele savua ja pienin mittaamani kulutus on 3,9 l/ 100 km. mittari on tarkastettu eikä valehtele matkaa. kierroksia ottaa 5700. suosittelen siis lämpimästi pumppurempaa!!!!!!
On se hyvä että teitä huumori miehiä on vielä olemassa.
- autoasentaja
Se o aiva eriasia säätää pumppua ja lisätä syöttyä. Jos lisäät syöttyä nii varmasti kuluttaaki enemmän, mut jos säätää pumpun ajotusta kohillee nii sitte kulutus pienenee ku hyötysuhe on kohillaa, eli polttaa tarkasti kaikki.
- 16+17
minun autoon lisättiin pelkästään syöttöä, ajoitukseen ei koskettu. Kulutus laski pari desiä. Seurasin kulutusta tarkasti pitemmältä ajalta ennen ja jälkeen ruuvauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669