Fysiikka 7, sähkömagnetismi: oikean käden sääntö

Sormet solmussa

Hei!

Olen tässä nyt tahkonnut, kuinka magnettisen voiman suunta määritetään oikean käden säännön avulla. Tiedän, että peukalo on magneettinen voima F_m, etusormi nopeus v ja keskisormi magneettivuon tiheydensuuruus B.

Otan kirjastani (Tammen kustantama Fysiikka) esimerkin (1-21, a-kohta)

Protoni tulee nopeudella 1,5 Mm/s idästä länteen homogeeniseen magneettikenttään, jonka magneettivuon tiheys on 15 mT ja suunta alas. Laske protoniin kohdistuva magneettinen voima.

--> Saan vastaukseksi 3,6 fN, joka on oikea vastaus. MUTTA lisäksi vastauksessa on ilmoitettu suunta etelään. Miten tämä suunta etelään on saatu?

5

8630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ronineutroni

Voi ei, muistan nämä sormilla vääntelyt :D yritän neuvoa:

protoni on siis positiivisesti varautunut hiukkanen, johon kohdistuu magneettinen voima magneettikentässä (liikkeessä). olkoon oikealla itä ja vasemmalla länsi. kun protoni kulkee oikealta vasemmalle (etusormi osoittaa vasemmalle), magneettinen voima osoittaa alas päin, JOS magneettikenttä on katsojasta poispäin (rasti). eli protonin liikerata kaartuu etelään.

• 9ö.17

" Tiedän, että peukalo on magneettinen voima F_m, etusormi nopeus v ja keskisormi magneettivuon tiheydensuuruus B. "

Kuvittele, että eteenpäin on pohjoiseen, oikealle itään, taaksepäin etelään, vasemmalle länteen

1. Protoni idästä länteen: Laitat etusormen osoittamaan länteen
      2. Magneettivuontiheys on alaspäin eli pidät etusormen paikoillaan ja käännät keskisormesi osoittamaan alaspäin.
      3. Se minne peukalosi osoittaa, kertoo mihin suuntaan magneettinen voima on. Eli itseäsi päin. Koska taaksepäin on etelään, niin magneettinen voima on etelään.

• Sormet solmussa

Kiitos ronineutroni ja 9ö.17! Koin juuri valaistumisen asian suhteen :D

• Monniss

Ja onko tuo magneettinen voima nyt nimenomaan se voima joka vaikuttaa protoniin? Että elektroniin vaikuttava voima on vastakkaiseen suuntaan?

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe