OBD-mittaus

grgregrgegerge

Eli katsastus ja vuosimallia 2001 tai uudemman auton katsastus...hyväksytäänkö katsastuksessa omilla laitteilla tehty OBD-"mittaus" (eihän se varsinaisesti mikään mittaus ole vaan auton järjestelmän laiteistojen tilojen luku). Ihan kuin olisi jostain lukenut että Trafilla olisi lista hyväksytyistä obd- skannausärjestelmistä, mutta en kyllä sellaista Trafin sivuilta löytänyt.

10

1237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

Ei, siitä pitää tulla sellanen virallinen tuloste, eli laitteen täytyy itse antaa tuloste.

• Vikavalopallaa

Ja todellakin mittaajan täytyy olla Trafin hyväksymä. Ennen se lista löytyi Trafi kumppanit sivustolta. Eli jos meinaat mittailla niin pitää olla ensin yhteydessä trafiin ja tehdä ilmoitus Trafille.

• 34234424

Aivan, eli selkeää rahastusta. Laitehan antaa tulosteen kun tulostan pc:n näyttämän.
      Aika vitun naurettavaa jos "mittaajan" pitää olla trafin hyväksymä. Ensinnäkin kun siinä ei mitään mitata ja toiseksi mitä sillä on väliä kuka sitä laitetta, joka auton väylän laitteista lukee niiden tilat. Se käytetty ohjelma määrittelee sen mitä se kertoo tilaksi.

Ei voi vittu mitään kun taas leuka rintaan ja lisää rahaa palaa....perkeleen suomikekkoslovaksi

• Vikavalopallaapi

Se on valvonnan takia se ilmoitusvelvollisuus, eikä minkään rahastuksen takia. Trafi valvoo korjaamoja, jotka tekevät mittauksia. Kysymyksessä on kuitenkin melko virallinen asiakirja, joten viranomainen haluaa jotakin tolkkua mittauksiin ja niiden suorittamiseen.

• Vierasvaivaimoparempi
        Vikavalopallaapi kirjoitti:

Se on valvonnan takia se ilmoitusvelvollisuus, eikä minkään rahastuksen takia. Trafi valvoo korjaamoja, jotka tekevät mittauksia. Kysymyksessä on kuitenkin melko virallinen asiakirja, joten viranomainen haluaa jotakin tolkkua mittauksiin ja niiden suorittamiseen.

Ei millään pahalla, eikä henkilökohtaisena ittuiluna, mut jos autoilussa noin pahasti ahistaa noin 20€ mittaus, niin kannattaa varmaan jatkossa sotkea polkupyörällä, niistä ei mitata obd: tä, eikä tarvii edes katsastaa. Tällä palstalla suomalainen katsastus systeemi aiheuttaa otsasuonen pullistumista ja vihanpurkauksia ja ompa toivottu esim saksan tyyliä kahden vuoden katsastusvälistä. Mutta saattais siinä tulla monelle valittajalle itku silmään, jos se saksan malli tänne valivalimaahan tulis. On meinaan paljon suomea tarkempi se sakemannien syyni. Auto ei saa esim vuotaa öljyä tippaakaan tai tulee hylky, eikä vaan huomautus kuten suomessa. Samoin renkailla on parasta ennen päiväys, ei auta vaikka olisivat miten hyvässä kunnossa tahansa. Lisäksi saksassa syynätään myös moottoripyörät. Eli ei se ruoho siellä aidan toisella puolella sen vihreempää oo, vaikka se helposti siltä näyttää.

• 21221
        Vierasvaivaimoparempi kirjoitti:

Ei millään pahalla, eikä henkilökohtaisena ittuiluna, mut jos autoilussa noin pahasti ahistaa noin 20€ mittaus, niin kannattaa varmaan jatkossa sotkea polkupyörällä, niistä ei mitata obd: tä, eikä tarvii edes katsastaa. Tällä palstalla suomalainen katsastus systeemi aiheuttaa otsasuonen pullistumista ja vihanpurkauksia ja ompa toivottu esim saksan tyyliä kahden vuoden katsastusvälistä. Mutta saattais siinä tulla monelle valittajalle itku silmään, jos se saksan malli tänne valivalimaahan tulis. On meinaan paljon suomea tarkempi se sakemannien syyni. Auto ei saa esim vuotaa öljyä tippaakaan tai tulee hylky, eikä vaan huomautus kuten suomessa. Samoin renkailla on parasta ennen päiväys, ei auta vaikka olisivat miten hyvässä kunnossa tahansa. Lisäksi saksassa syynätään myös moottoripyörät. Eli ei se ruoho siellä aidan toisella puolella sen vihreempää oo, vaikka se helposti siltä näyttää.

Se vaan on tyhmää maksaa liikaa ja sellaisesta minkä voi tehdä itsekin...se ottaa päähän. Minulla on neljä autoa liikenteessä 2 kpl uudempia kuin 2001 lisäksi kaksi enempi tai vähempi vielä osina.

Tiedän että muuallakin on vmäisiä sääntöjä. Mutta todella tyhmää estää autoilijaa itseään esittämästä sellaista autosta saatavaa dataa, jonka voin vaikka paikanpäällä näyttää tietokoneen ruudulla katsastajalle. (Älä sano että Trafi taikka katsastaja voi väittää ettei silloin kyseessä oleva ohjelmisto näytä oikein/valehtelee.)

Ihan sama myös vaikkapa tuo OIKEA päästöMITTAUS, jos minulla on kertoa millä laitteella ( milloin laite on kalibroitu jne) olen mittauksen tehnyt niin ei se suorittajasta (periaatteessa) ole kiinni (ellei vähän fuskaa testissä, kuten ollaan joskus ihan liikkeessäkin tehty).

• OBD about 10 ekua
        21221 kirjoitti:

Se vaan on tyhmää maksaa liikaa ja sellaisesta minkä voi tehdä itsekin...se ottaa päähän. Minulla on neljä autoa liikenteessä 2 kpl uudempia kuin 2001 lisäksi kaksi enempi tai vähempi vielä osina.

Tiedän että muuallakin on vmäisiä sääntöjä. Mutta todella tyhmää estää autoilijaa itseään esittämästä sellaista autosta saatavaa dataa, jonka voin vaikka paikanpäällä näyttää tietokoneen ruudulla katsastajalle. (Älä sano että Trafi taikka katsastaja voi väittää ettei silloin kyseessä oleva ohjelmisto näytä oikein/valehtelee.)

Ihan sama myös vaikkapa tuo OIKEA päästöMITTAUS, jos minulla on kertoa millä laitteella ( milloin laite on kalibroitu jne) olen mittauksen tehnyt niin ei se suorittajasta (periaatteessa) ole kiinni (ellei vähän fuskaa testissä, kuten ollaan joskus ihan liikkeessäkin tehty).

Luetettava OBD data autostasi ja vielä omalla testerilläsi? Heität varmaan jotain vitsiä, eihän mikään taho ole testannut juuri sinun laitteesi ohjelmistoasi, siellähän voi olla minkälainen softa tahansa.
        Katsastusasemilla OBD testauksen hinta on about 10 ekua; montako litraa bensaa saat sillä rahalla Suomessa ja minkäköhän verran säästät autoilunkuluja vuositasolla esim. prosenteissa?

• Roskapostiroppotti
        21221 kirjoitti:

Niinpä. Katsastus on kyllä ollut kilpailun avauduttua turhan kallista.

Voisithan sinä suorittaa itse katsastuksen autollesi ja kertoa sitten katsastusmiehelle, että mitä vikaa siinä on. Voit vaikka esittää tiedot tietokoneen ruudulta datana tai videona.

Tietokoneen ruudulla voi esittää mitä vain dataa ja testerinkin voi ohjelmoida. Katsastusmies ei pääse yhtään sen helpommalla eikä se nopeuta katsastustapahtumaa, mikäli itse suoritat sen testauksen omalla laitteellasi katsastuksen aikana.

Mikäli korjaamo tekee paikkaansapitämättömiä päästölappuja ja jää siitä kiinni, voi se menettää oikeuden tehdä niitä lappuja. Tavalliselle kansalaiselle ei ole sellaisesta luvassa sanktioita, joten vilppi olisi runsasta.

• marakatth
        Roskapostiroppotti kirjoitti:

Niinpä. Katsastus on kyllä ollut kilpailun avauduttua turhan kallista.

Voisithan sinä suorittaa itse katsastuksen autollesi ja kertoa sitten katsastusmiehelle, että mitä vikaa siinä on. Voit vaikka esittää tiedot tietokoneen ruudulta datana tai videona.

Tietokoneen ruudulla voi esittää mitä vain dataa ja testerinkin voi ohjelmoida. Katsastusmies ei pääse yhtään sen helpommalla eikä se nopeuta katsastustapahtumaa, mikäli itse suoritat sen testauksen omalla laitteellasi katsastuksen aikana.

Mikäli korjaamo tekee paikkaansapitämättömiä päästölappuja ja jää siitä kiinni, voi se menettää oikeuden tehdä niitä lappuja. Tavalliselle kansalaiselle ei ole sellaisesta luvassa sanktioita, joten vilppi olisi runsasta.

2001 ja uudemmat täytyy käyttää vikakoodissa? Eli jos vanhemmissa vehkeissä on jotain vikaa ja eikä pala häiriövalot niin sen puolesta menisi läpi?

• p-m1
        marakatth kirjoitti:

2001 ja uudemmat täytyy käyttää vikakoodissa? Eli jos vanhemmissa vehkeissä on jotain vikaa ja eikä pala häiriövalot niin sen puolesta menisi läpi?

Joo, ja vaikka palaisi vikavalokin, niin kelpaa. Siis OBD -järjestelmän vikavalo.

OBD -järjestelmä on tullut pakolliseksi bensakäyttöisiin henkilöautoihin vuonna 2001. Ei sitä vanhempia voi oikein siitä "rankaista", jos nyt sattuu tavallaan vapaaehtoisesti kys. järjestelmä autossa olemaan.

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin eihän sitä nyt voi omasta autostaan antamaa lausuntoa oikein hyväksyä? Pitäisikö sitten vaikkapa nivelien ja jarrujen kunnostakin riittää vain omistajan vakuutus?

Plus että jokainenhan voi kotonaan tehdä Photoshopilla vaikka minkälaisia blanketteja, siksi sen täytyisi olla ilmoituksen tehneen korjaamon todistus. Varmaan korjaamoillakin fuskataan toisinaan vähän, mutta jos moinen käy ilmi, on ainakin toiminnan vastuuhenkilö tiedossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2215
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      156
      1828
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      175
      1360
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      233
      826
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      759
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      751
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      607
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe