Kiitos monista hyvistä opetuksista ja sitkeydestä vainon keskellä.
Toivoisin tarkennusta siihen, miten Jeesukseen katsotaan.
Usein olen lukenut viestejäsi ja aion lukea edelleenkin, vaikka joskus tarkennusta pyydänkin. Kiitos etukäteen vastauksesta.
Kalamos
18
192
Vastaukset
- Jumala ompi linnamme
II. Seurakunta ja toimitukset
2. Jumalan seurakunnasta
Dav. 46 psalmi.
152. Jumala ompi linnamme, Varustus vahva
aivan, Hän aseemme on, kilpemme Ajalla
vaaran, vaivan. Se vanha vainooja, Kavala,
kauhia, On kiivas, kiukkuinen Ja julma, hirmuinen;
Ei löydy maasta vertaa.
2. Turha on oma voimamme, Ei voi se meitä
auttaa, Mut pimeyden vallat me Voitamme Herran
kautta; Sotija verraton Its' Jesus Kristus on, Hän,
Herra Sebaot, Helvetin joukkiot Lyö maahan, voiton
saattaa.
3. Mailma vaikk' ois täynnänsä Pimeyden enke-
leitä, Päällemme syösten päänänsä, He eivät voita
meitä; Juur' turhaan kiukussaan Nyt mailman pää-
mies vaan Pauhaapi, saanut on Hän nyt jo tuo-
mion; Yks sana hänen kaataa.
4. Se sana seisoo vahvana, He ei voi sitä kes-
tää; Kun kanssamme on Jumala, Ken meiltä voiton
estää? Jos vaikka henkemme, Osamme, onnemme He
veisi viekkaasti, Jää meille kuitenki Jumalan val-
takunta.
Martin Luther s. 1483 † 1546.- mietiskelijä vain
Jumala antoi Martti Lutherille hyvän ja rakastavan vaimon. Jotku haukkuu Lutheria juopoksi. Minä en sitä usko, koska vaimon rakkaus oli niin kestävää. Martti Luther katsoi Jeesukseen aikana, joka oli aneitten ja monenlaisten maksujen aikaa. Ei ihme ollenkaan, että Lutherin opetuksessakin on puutteita. Hän puhdisti ennen kaikkea uskoa aneista, joilla maksettiin syntivelkaa. Tuota juutalaisiin kohdistunut vihaa kyllä mietin ja sitä on vaikea käsittää. Alkoiko Luther vastamaan pahaan pahalla, vai mistä tuo johtui? Vai oliko sitä vihaa ollenkaan?
- Näin katsot Häneen
"Toivoisin tarkennusta siihen, miten Jeesukseen katsotaan."
Hei, Jeesukseen uskova! Kysymyksesi on osoitettu Kalamokselle, mutta tämä on yleinen keskustelupalsta, joten vastaan omasta puolestani.
Sanontaa "Katso vain Jeesukseen", saamme kuulla usein kahdessa merkityksessä. Ensiksikin ihmiselle, joka kyselee uskonasioista ja on hämmentynyt monien seurakuntien erilaisista näkemyksistä ja ristiriitaisilta vaikuttavilta tavoista, sanotaan: älä katso ihmisiin ja heidän elämäänsä, vaan katso ainoastaan Jeesukseen.
Uskovat ovat kuitenkin sanoineen ja tekoineen Jeesuksen todistajia, joita maailma katsoo ja sen tuleekin katsoa. Elleivät meidän tekomme puhu ennen meidän sanojamme, maailma ei voi kuulla meitä. Vuorisaarnassan Jeesus sanoo, että "te olette maailman suola" ja sen jälkeen "te olette maailman valo". Ensin tulee uskovan olemuksessa ja elämässä olla tuo suolaisuus, jotta hänestä heijastuva valo sanoineen vaikuttaisi kuulijaan Pyhän Hengen vaikuttamalla tavalla. Me toivomme ja rukoilemme, että maailman ihmiset katsoisivat ja näkisivät Jeesuksen kaikkien syntiemme sovittajana. Enne sitä on hyvä, että maailma katsoo suoraan meitä uskovia ja tulee jopa niin lähelle katsomaan, että voimme heille Jeesuksesta todistaa. Maailma voi nähdä Jeesuksen uskovien Raamatun Sanaan perustuvan todistussasnan kautta.
Toisessa merkityksessä sanontaa käytetään siloin, kun jollakin kristityllä on hyvin vaikeaa ja ahdistavaa ja hän kertoo elämäntilanteestaan ja jakaa suruaan. Hyvin usein hänelle sanotaan, että "älä katso olosuhteitasi vaan katso vain Jeesukseen". Noilla sanoilla sureva ja ahdistunut uskova torjutaan siitä lämpimästä, ymmärtävästä rakkaudesta, jota hän sydämessään kaipaa. Meidän tulee toteuttaa Paavalin kehotusta "naurakaa nauravien kanssa ja ITKEKÄÄ ITKEVIEN KANSSA". Emme saa heittää omassa asiayhteydessä oikeitakaan sanoja silloin, kun toinen kaipaa empaattista läheisyyttä ja sydämellistä rakkautta.
Molemmille ryhmille kehotus katsoa Jeesukseen on hyvä ja lohdullinen, kun sitä oikein käytetään. Me voimme nähdä Jeesuksen ja katsoa Häneen vain Raamatun Sanasta. Uskoon tullaan vain kuullun tai luetun Jumalan Sanan perusteella, jossa evankeliumi meidän puolestamme ristillä syntiemme sovittanut Jeesus tulee eläväksi Vapahtajaksemme. Jotta etsivä voisi nähdä Jeesuksen, meidän on kerrottava omasta uskoontulostamme, kerrottava Raamatun ilosanomasta, avatttava etsivän eteen Raamattu, vietävä ja kutsuttava hänet hengeliseen tilaisuuteen ja kutsuttava hänet koteihimme, jotta Sana tavoittaisi hänet.
Ap.t. 26:18
"avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa." Kun silmämme avautuvat Sanan edessä, me näemme Jeesuksen.
Toiseksi kristityn jouduttua ahdistavaan elämäntilanteeseen meidän tulee kuunnella ja lohduttaa surevaa. Meidän on kuitenkin tiedostettava koko ajan, että perimmäinen apu tulee aina Jumalalta. Jumalan Sana, erityisesti psalmien kirjassa ja evankeliumissa on uskovia kautta aikojen lohduttanut ja nostanut. Sanan lupaukset meidän kanssamme ja meidän puolellamme olevasta Jeesuksesta saa meidät näkemään Hänet myös silloin, kun kuljemme elämämme laaksoissa. Uskovien tulisi olla keskenään avoimia ja rehellisiä ja kerrottava omistakin ahdistuksista - silloin kukaan ei kokisi olevansa aivan yksin.
2.Kor.1:8-9 "Sillä me emme tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä ahdistuksesta, jossa me olimme Aasiassa, kuinka ylenpalttiset, yli voimiemme käyvät, meidän rasituksemme olivat, niin että jo olimme epätoivossa hengestämmekin, ja itse me jo luulimme olevamme kuolemaan tuomitut, ettemme luottaisi itseemme, vaan Jumalaan, joka kuolleet herättää." Me voimme auttaa lähimmäistämme katsomaan Jeesukseen lohduttamalla häntä, jakamalla tunteitamme ja rohkaisemalla häntä turvautumaan Jumalan Sanan lupauksiin.
Me voimme katsoa Jeesukseen vain katsomalla Jumalan Sanaan.- asiastakyse
"Me voimme katsoa Jeesukseen vain katsomalla Jumalan Sanaan."
Tuo on täysin totta, mutta on siinä jotakin muutakin. Sellaista, jota me emme osaa sanoiksi pukea.
Kutsun saatuamme emme vielä osaa seurata ja katsoa Sanaan. Silti sisällämme elävä ikuinen ihminen katsoo Häneen, jonka laittomat lävistivät. Sitä ei kukaan meistä osaa sanoiksi pukea, sillä se on yli ymmärryksen käyvä asia.
He, joiden sisäisen ihmisen katse jää kohdistumaan Herraan, alkavat seurata Jeesusta, Jumalan Sanaa, sillä usko tulee Sanan kuulemisen kautta. Tuo usko johdattaa ristin kautta ahtaalle portille ja siitä sisään.
Jos katsoo vain Jeesukseen, voi joutua erotetuksi helluntailais-karismaattisista seurakunnista. Mutta ajatushan on ihan hyvä. Mihin me helluntailais-karismaattisuutta tarvitsemmekaan.
- erotettu!
Varmasti joutuukin, mutta se on pelkkä ilo vain.
- hiippakuntalainen
Mihin Mazdels kehottaa katsomaan, jos ei yksin Jeesukseen?
hiippakuntalainen kirjoitti:
Mihin Mazdels kehottaa katsomaan, jos ei yksin Jeesukseen?
"Hiippakuntalainen". Tässä tarkoitin sitä että jos kuuluu helluntailais-karismaattiseen seurakuntaan, voi joutua sieltä erotetuksi jos katsoo vain Jeesukseen. Helluntailais-karismaattiset seurakunnat eivät ole raamatunmukaisia seurakuntia. Toivottavasti siellä olevat ihmiset katsovat vain Jeesukseen eikä seurakunnan vääriin oppeihin ja pastoreihin.
Keneltä rekisteröity nimimerkki Kalamos pyytää avauksessa apua Jeesukseen katsomisessa? Kaikilta vai valituilta?
- kysyy ja ei kysy
Ei kalamos kysy, vaan kalamokselta kysytään.
- 11¤%*
"Jeesukseen katsotaan" siten, että näet Hänet Golgatalla, sovittamassa koko ihmiskunnan synnit, menneet, nykyiset ja tulevat (Hän kuoltuaan kävi saarnaamassa myöskin tuonelassa, jo edesmenneille ihmisille). Hän on varmasti sovittanut myöskin sinun syntisi.
Mene vaikka polvillesi sängyn viereen, risti kätesi, sulje silmäsi ja kerro Jumalalle asiasi. Kerro hänelle kaikki asiasi, kerro olevasi syntinen, rukoilevasi armoa ja sydämen parannusta, sekä kiitä Jumalaa Jeesuksen antamasta sovitustyöstä. Näin katsot Jeesukseen. Aina kun synti, maailma ja Per'kele ahdistavat, katso mielessäsi Kristukseen ja Hänen täytettyyn sovitustyöhönsä.
Rukoile Jumalalta Pyhän Hengen voimaa, uskoa ja lohdutusta.
. Kiitos kysymyksestä!
Omasivullani, jota Semper.Fidelis omassa aloituksessaan mainosti
http://kalamos.omasivu.fi/uudestisyntyminen/
on useita tuohon teemaan liittyviä linkkejä.
Eli tekstin joukossa on vaalen sinisellä kirjoitettuja sanoja.
Muun muassa sana "katsoo" on sinisellä ja siitä aukeaa siis linkki sivulle
http://kalamos.omasivu.fi/katso/
Tuolla alasivulla on jotain siitä,
mitä tarkoittaa Jeesukseen katsominen tuossa yhteydessä.- asiastakyse
kalamos, koetko syntyneesi uudeksi siinä tapaamisessa, minkä sait kokea Jeesuksen kanssa herättyäsi? Koetko, että se tapaamisen riemu oli uudestisyntymisen hetki? Vai alkoiko sinulla sen jälkeen aika, jolloin aloit käsittää syntisyytesi ja aloit siitä tehdä parannusta. Ethän sinäkään voinut ennen Jeesuksen kirkkautta nähdä omaa syntiäsi, eli olit uskossa parannusta tehdessäsi, mutta koetko olleesi parannusta tehdessäsi jo uusiluomus?
Olen lukenut sinun kirjoittavan ahtaasta portista, eli menitkö syntisi tunnustettuasi ja hyljättyäsi, Herraa avuksi huutaen, silloin kun sait Herralta opin, tuosta portista elämään ja näin olit tullut Jumalan lapseksi? Olit saanut uudistua Jumalan voimavaikutuksen alla, Pyhän Hengen ja Sanan kirkkaassa lähteessä ja näin synti oli pesty pois ja sinä sait mennä ahtaasta portista elämään. asiastakyse kirjoitti:
kalamos, koetko syntyneesi uudeksi siinä tapaamisessa, minkä sait kokea Jeesuksen kanssa herättyäsi? Koetko, että se tapaamisen riemu oli uudestisyntymisen hetki? Vai alkoiko sinulla sen jälkeen aika, jolloin aloit käsittää syntisyytesi ja aloit siitä tehdä parannusta. Ethän sinäkään voinut ennen Jeesuksen kirkkautta nähdä omaa syntiäsi, eli olit uskossa parannusta tehdessäsi, mutta koetko olleesi parannusta tehdessäsi jo uusiluomus?
Olen lukenut sinun kirjoittavan ahtaasta portista, eli menitkö syntisi tunnustettuasi ja hyljättyäsi, Herraa avuksi huutaen, silloin kun sait Herralta opin, tuosta portista elämään ja näin olit tullut Jumalan lapseksi? Olit saanut uudistua Jumalan voimavaikutuksen alla, Pyhän Hengen ja Sanan kirkkaassa lähteessä ja näin synti oli pesty pois ja sinä sait mennä ahtaasta portista elämään.Niin. Minä heräsin herätyskokouksessa.
Tuon heräämisen seurauksena tiesin ja tunsin voimakkaasti sen,
kuinka Pyhä Henki veti minua Jeesuksen tykö.
Kun sitten tulin Jeesuksen tykö,
niin minä ymmärrän niin, että Hän oli se ahdas portti,
josta minä kävin sisälle Elämään.
Mitään omaa ei tuosta portista mahdu läpi kulkemaan.
Aivan riisuttuna kaikesta omavanhurskaudesta siitä mennään sisälle.
Ja nyt minä olen Hänessä ja elän Hänen vanhurskaudessaan.
Eli vastaukseni kysymykseesi on, että tuolloin minä synnyin uudesti.- asiastakyse
kalamos kirjoitti:
Niin. Minä heräsin herätyskokouksessa.
Tuon heräämisen seurauksena tiesin ja tunsin voimakkaasti sen,
kuinka Pyhä Henki veti minua Jeesuksen tykö.
Kun sitten tulin Jeesuksen tykö,
niin minä ymmärrän niin, että Hän oli se ahdas portti,
josta minä kävin sisälle Elämään.
Mitään omaa ei tuosta portista mahdu läpi kulkemaan.
Aivan riisuttuna kaikesta omavanhurskaudesta siitä mennään sisälle.
Ja nyt minä olen Hänessä ja elän Hänen vanhurskaudessaan.
Eli vastaukseni kysymykseesi on, että tuolloin minä synnyin uudesti.Minullakaan ei ollut omia tekoja, vaan vain uskonteot, joihin Jumala antoi voiman. Tein, kuten Jeesus käski tehdä ja tapahtui ihme, sain syntyä uudeksi. Uudestistyntymisen jälkeen olen saanut olla vapaa, sillä enää ei synnillä, eli myrkyllä ole minussa voimaa. Jumalan valtakunnassa ei ole Uhria, koska siellä on kaikki synnit jo anteeksi saatu. Risti on portin ulkopuolella ja sinne minunkin oli mentävä nähtyäni synnin- ja kuolemanlain itsessäni. Ovi aukesi, kun suostuin Herran lakiin ja hylkäsin laittomuuden Jumalan voimalla, en omalla voimallani.
Uudestistyntymisoppi on aika sekaisin tällä palstalla, sillä uudesti voi syntyä vain tuntemalla Herran ja suostumalla Herran lakiin.
Liitoissa on aina laki. Uuden liiton laki on rakkaus, joka pitää kaiken hyvän voimassa. - _greeeeen
asiastakyse kirjoitti:
Minullakaan ei ollut omia tekoja, vaan vain uskonteot, joihin Jumala antoi voiman. Tein, kuten Jeesus käski tehdä ja tapahtui ihme, sain syntyä uudeksi. Uudestistyntymisen jälkeen olen saanut olla vapaa, sillä enää ei synnillä, eli myrkyllä ole minussa voimaa. Jumalan valtakunnassa ei ole Uhria, koska siellä on kaikki synnit jo anteeksi saatu. Risti on portin ulkopuolella ja sinne minunkin oli mentävä nähtyäni synnin- ja kuolemanlain itsessäni. Ovi aukesi, kun suostuin Herran lakiin ja hylkäsin laittomuuden Jumalan voimalla, en omalla voimallani.
Uudestistyntymisoppi on aika sekaisin tällä palstalla, sillä uudesti voi syntyä vain tuntemalla Herran ja suostumalla Herran lakiin.
Liitoissa on aina laki. Uuden liiton laki on rakkaus, joka pitää kaiken hyvän voimassa.Juuri noin, VANHA ELÄMÄ JÄTETÄÄN RISTILLE ->
A.W.Tozer:
>>Vähin äänin, melkein huomaamatta, näinä aikoina on ilmaantunut muotievankelisiin piireihin uusi risti... Vanha risti ei myötäillyt maailmaa. "Vanhan Aatun" ylpeälle lihalle se merkitsi matkan päätepistettä. Uusi risti, jos nyt olen ymmärtä oikein, on valtameren kaltainen hyvän, puhtaan huvin ja viattoman nautinnon pohjaton lähde. Se antaa Aatun elellä rauhassa, hänen elämän motivaationsa on muuttumaton: hän elää edelleen omaksi nautinnokseen.
Että tämä maailma on mieluumminkin leikkikenttä kuin taistelutanner, on nyt käytännössä yleisesti hyväksytty suurimmassa osassa fundamentalistikristittyjen joukkoa. He katselevat molempiin suuntiin: nauttivat Kristuksesta ja maailmasta.
Uusi risti ei kuoleta syntistä ihmistä: se uudistaa entistä. Se virittää ihmistä puhtaampaan ja iloisempaan elämäntapaan ja säilyttää hänen itsekunnioituksensa. . . Kristus kutsuu ihmisiä ristiä kantamaan; me kutsumme heitä pitämään hauskaa Hänen nimessään...Me haluamme pelastua, mutta vaadimme Kristusta suorittamaan kaiken kuolemisen. Ei ristiä meille, ei syrjäyttämistä valtaistuimeltamme, ei kuolemaa. Me pysymme oman pienen Ihmissielu-kuningaskuntamme valtiaina ja kannamme tinapaperikruunua kaikella keisarin ylpeydellä; mutta näin me tuomitsemme itsemme elämään varjossa ja heikkoudessa ja hengellisessä tyhjiössä. ->
>>Vanha risti symboloi kuolemaa. Se edustaa ihmisen äkillistä, väkivaltaista loppua. Ihminen, joka Rooman vallan aikana otti ristinsä ja lähti vaeltamaan ristiään kantaen, oli jo sanonut hyvästit ystävilleen. Hän ei palaisi koskaan takaisin. Hän oli matkalla tiensä päähän. Risti ei tehnyt mitään kompromissia, se ei sovitellut mitään eikä säästänyt mitään; se löi koko ihmisen kuoliaaksi, täydellisesti ja lopullisesti. Se ei yrittänyt pysyä hyvissä väleissä uhrinsa kanssa. Se löi julmasti ja kovaa, ja kun se oli suorittanut työnsä loppuun, ei sitä ihmistä enää ollut olemassa.
Aatamin rotu on saanut kuolemantuomion. Sitä ei voida mitenkään sovitella eikä siitä ole pakotietä. Jumala ei voi hyväksyä mitään synnin hedelmää, miten viattomalta tai kauniilta se sitten ihmisten silmissä näyttääkin. Jumala pelastaa yksilön hävittämällä hänet ja nostamalla hänet sen jälkeen uuteen elämään.
Sellainen evankeliointi, jossa rinnastetaan leppoisaan tyyliin Jumalan tiet ja ihmisten tiet, on Raamatulle vierasta ja julmaa sen kuulijoille. Kristuksen usko ei ole rinnastettavissa maailmaan, sillä se vetää siihen ristiviilloksen. Kun me tulemme Kristuksen luo, me emme kohota vanhaa elämäämme korkeammalle tasolle; me jätämme sen ristille. Vehnänjyvän on pudottava maahan ja kuoltava.
Meidän evankeliumia saarnaavien ei pidä ajatella itseämme PR-tehtävissä toimivina, joiden tehtävänä on saada aikaan hyvä tahto Kristuksen ja maailman välille. Meidän ei pidä kuvitella, että meidän tehtävämme on tehdä Kristuksesta bisnesmaailman, lehdistön, urheilumaailman tai kasvatusalan hyväksymä. Me emme ole diplomaatteja, vaan profeettoja ja meidän sanomamme ei ole kompromissi, vaan ultimaatumi.
Jumala tarjoaa elämää, mutta ei parempaa painosta vanhasta elämästä. Se elämä, jota Jumala tarjoaa, on kuolemasta syntyvää uutta elämää. Se on aina ristin toisella puolella. Kaikkien niiden, jotka sitä haluavat, on kuljettava sauvan alitse. Heidän on kiellettävä itsensä ja suostuttava Jumalan heitä vastaan lausumaan tuomioon.
Meidän pitää saada kuulla Pyhässä Hengessä julistettuna
sekä huonot että hyvät uutiset.
Myrkkykäärme on purrut meitä, ja me olemme kuoleman omat.
Mutta nostamalla katseemme Kristukseen,
joka meidän tähtemme korotettiin ristille,
ja joka meidän tähtemme tehtiin synniksi, ja tuomittiin ristillä,
meidät siirretään kuolemasta Elämään.
Jos me emme suostu nostamaan katsettamme Häneen,
niin me emme voi nähdä Häntä.
Eli jos me emme käänny, niin me emme voi uskoa Häneen.
Meille on siis annettu käsky:
"Kääntykää ja uskokaa Hyvä Sanoma."
Näkeminen tarkoittaa uskomista:
"Minun Isäni tahto on,
että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen,
on iankaikkinen elämä." (Joh 6:40)- asiastakyse
Noin on ja se pitää Raamatun kanssa yhtä. Katsomalla Häneen me muutumme Hänen kalaisuuteensa uskon kautta. Jeesus on Jumalan Sana, joka johdattaa valittunsa ristinkautta ahtaasta portista sisään uuteen elämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.314987- 343456
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833204- 112277
- 281887
- 121828
- 1611793
- 1051310
- 141119
- 1371117