Tarvitsisin apua pensaan valitsemisessa. Istutin etupihalle, ilmeisesti liian paahteiselle ja kuivalle paikalle keväällä lumipalloheiden. Se ei ole koko kesän aikana paljonkaan kasvanut ja kirvojen takia sen lehdet ovat sumutuksista huolimatta ruskettuneet surkeasti. Taitaapa olla väärällä paikalla. Nyt olenkin siirtämässä sitä parempaan paikkaan puolivarjoon takapihalle. Sen tilalle pitäisi löytää pensas, joka viihtyy paahteisella ja kuivallakin paikalla. Löysin netistä jotain vaihtoehtoja, mutta mielelläni olisin ottanut teiltäkin vinkkejä vastaan.
Plussaa olisi valkoiset kukinnot ja suuri koko.
Olisiko teillä ideoita?
Kuivan ja paahteisen paikan pensas
8
11579
Vastaukset
- kuinka
pensashanhikki, kuivalle paikalle ja kukkii kauan, heinäkuusta pakkasiin. Toinen vaihtoehto olisi punalehtiruusu, sinertävät lehdet, viihtyy kuivallakin, koko 1,5-2m.
- Sanni
Hanhikki olisi kyllä yksi vaihtoehto muuten, mutta se ei kasva kovinkaan suureksi..
Sen pitäisi olla ikäänkuin näkösuojana samalla, siksi toivoisin vähän isompaa pensasta.
Viihtyisiköhän mongolianvaahtera paahteessa? Ainakin istutusohjeessa oli, että menestyy auringossa, jopa kuivassa. Se tosin kukkii vaatimattomasti, mutta syysväri on kiva..
Punalehtiruusu onkin uusi kasvi minulle. Täytyypä etsiä kuvia miltä näyttää.. Kiitos vinkistä! - entäs
Sanni kirjoitti:
Hanhikki olisi kyllä yksi vaihtoehto muuten, mutta se ei kasva kovinkaan suureksi..
Sen pitäisi olla ikäänkuin näkösuojana samalla, siksi toivoisin vähän isompaa pensasta.
Viihtyisiköhän mongolianvaahtera paahteessa? Ainakin istutusohjeessa oli, että menestyy auringossa, jopa kuivassa. Se tosin kukkii vaatimattomasti, mutta syysväri on kiva..
Punalehtiruusu onkin uusi kasvi minulle. Täytyypä etsiä kuvia miltä näyttää.. Kiitos vinkistä!kuin siperianhernepensas-yleensä sitä käytetään leikattuna pensasaitana mutta sitä voi kasvattaa myös isona pensaana, koko 3-4m, parin kolmen metrin välein, kuivalle hiekkaiselle paikalle, erittäin vaatimaton ja kestävä. Voi myös leikata joa tarpeen, esim sivuilta. Mutta se on täysikokeisena myös hyvä näkösuoja.
Tyrni voisi myös tulla kysymykseen-kuiva hiekkainen paikka sopii sillle hyvin, sietää myös leikkausta jos tarpeen. Marjat syötäviä-laji kaksikotinen eli 'mies-' ja 'naispensaita'
pölytykseen.
- Marita
Minulla on takapihalla lumipalloheisi etelänpuolella kuivalla paahteisella paikalla jonne paistaa koko päivän aurinko siis todella paahteinen lämmin piha.
Pensas kukkii joka vuosi tosi paljon ja tuntuu viihtyvän oikein hyvin. Kirvoja tulee paljon jotka sitten heti todettuani suihkutan sopivin väliajoin mäntysuopaliuoksella ja kirvat häviävät. Uskoisin jos kirvoja en suihkuttaisi niin kukinta jäisi vähemmälle. Ainakin minulla lumipalloheisi viihtyy oikein hyvin paahteisella paikalla joten ihmettelen miksi ei sinulla???- Sanni
Epäilin, että jokin on vinossa, koska keväällä istutamani muut pensaat ja puut ovat kasvaneet reippaasti ja voivat hyvin. Tämä lumipalloheisi on ainoa, joka ei ole kasvanut yhtään ja on surkean näköinen muutenkin. Oli terveen ja elinvoimaisen näköinen taimi, kun sen ostin. Luin taimistojen sivuilta, että pensas ei viihdy paahteessa eikä kuivassa maassa, vaan tuoreessa maassa ja auringossa/puolivarjossa. Meillä etupiha, jossa lumipalloheisi on, on todella paahteinen ja kuiva paikka. En sitten tiedä, jos odottaisi vielä kevääseen ja katsoisi sitten miten lähtee, jos ei sitä ennen ole kuollut kokonaan. Hmm..
- sari
Sanni kirjoitti:
Epäilin, että jokin on vinossa, koska keväällä istutamani muut pensaat ja puut ovat kasvaneet reippaasti ja voivat hyvin. Tämä lumipalloheisi on ainoa, joka ei ole kasvanut yhtään ja on surkean näköinen muutenkin. Oli terveen ja elinvoimaisen näköinen taimi, kun sen ostin. Luin taimistojen sivuilta, että pensas ei viihdy paahteessa eikä kuivassa maassa, vaan tuoreessa maassa ja auringossa/puolivarjossa. Meillä etupiha, jossa lumipalloheisi on, on todella paahteinen ja kuiva paikka. En sitten tiedä, jos odottaisi vielä kevääseen ja katsoisi sitten miten lähtee, jos ei sitä ennen ole kuollut kokonaan. Hmm..
Mites olisi Isotuomipihlaja, Amelanchier spicata, se menestyy missä vaan ja marjatkin on syötäviä.
Erilaiset pensasangervot tykkäävät melkein paikasta kuin paikasta,koivuangervo,virpiangervo,lumiangervo ja norjanangervokin kasvaa minulla aika kuivassa ja aurinkoisessa paikassa.
- Sanni
Angervoja minulla on monenlaisia ja isotuomipihlajaa takapihalla aidanteena, joten halusin jotain muuta. Tein sitten kompromissin ja istutin etupihalle sekä hernepensaan ja mongolianvaahteran. Toivottavasti menestyvät.
- ihan
mongolianvaahteralla voi olla hieno syysväri mutta se riippuu aknnasta-siis valitse syksyllä ruska-aikaan niin saat parhaan (punaisen) mahdollisimman värin joka pysyy vuodesta toiseeen samana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit916094KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495515Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222747Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521031995Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071748- 1141611
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241484Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351453