Heippa! Mulla on toisena vaihtoehtona mediatutkimus. Onkohan kukaan muu hakemassa lukemaan tätä ainetta? Mitä mieltä olette pääsykoekirjasta? Aikaisempina vuosina on kai ollut useampikin kirja luettavana, vai? Mua pelottaa kun en tiedä yhtään millainen se koe on (itse asiassa en tiedä paljoakaan edes siitä, millainen aine on edes kyseessä) enkä tiedä miten sitten pitäisi lukea ja mihin asioihin keskittyä :/
Mediatutkimus, Turun yliopisto
21
4119
Vastaukset
- tsuippadui
Oon myös hakemassa mediatutkimukseen. Suosittelen keksittymään ensisijaisesti kokonaiskuvaan, ns. isoihin linjoihin. Mieti, mistä kirjassa ja sen kappaleissa on kyse - mikä on kirjoitusten pointti. Sen lisäksi kannattaa tietysti opetella termit ja joitakin nimiä ja esimerkkejä ulkoa koska kyseessä on pääsykoe, ja niissä yleensä odotetaan että osaat näyttää miten hyvin olet kirjan opetellut.
Aineena mediatutkimus on vähän erikoinen. Siellä voi suuntautua tutkimaan elokuvia tai tv-sarjoja, mutta käsittääkseni voit myös keskittyä vaikkapa journalismiin. Aineesta valmistuu toimittajia, mainosmiehiä, tv-tuottajia, mediakasvattajia, kriitikoita ja kulttuurialan työntekijöitä. Kaikki on aika paljon itsestä kiinni työllistymisen kanssa niinkuin humanistisilla aloilla melkein aina.
Tsemppiä lukemiseen! Itse meinasin vähän lannistua kun tuo yksi osio oli niin äärettömän kuivakasti kirjoitettu :D - lllindaa
Miten on teillä lukemiset sujuneet? Kuinka monta kertaa olette lukeneet kirjan läpi? Oletteko valmistautuneet analyysitehtäviin jotenkin muuten kun kirjaa lukemalla? Itseä jännittää hirveästi ja vertaistuki tekisi hyvää!!
- Hakija myös
Neljättä kertaa olen nyt käymässä kirjaa läpi ja tuntuu ettei vieläkään ole asiat tarpeeksi hyvin hallussa. Muita materiaaleja en ole ehtinyt kirjan lisäksi opiskelemaan :( Oletko itse tutustunut muihin aineistoihin?
- llindaaa
Minäkään en ole muuta matskua opiskellut... Vanhoja pääsykoekysymyksiä vain katsellut ja miettinyt mitä itse olisin analyysitehtävissä keksinyt vastaukseksi. Paljon paljon tsemppiä huomiseen!!!
- Hakija myös
llindaaa kirjoitti:
Minäkään en ole muuta matskua opiskellut... Vanhoja pääsykoekysymyksiä vain katsellut ja miettinyt mitä itse olisin analyysitehtävissä keksinyt vastaukseksi. Paljon paljon tsemppiä huomiseen!!!
Tsemppiä myös itsellesi! Jännittää mitkä ovat tunnelmat huomisen kokeen jälkeen :D
- tsuippadui
Luin kirjan läpi kolmisen kertaa ja tein muistiinpanot koko roskasta. Niitä olen sitten kertaillut enemmän. Nyt vielä viimeset tärpit haltuun ja lähtö tenttiin.
Analyysitehtävät vähän jännittää, kun ei tiedä yhtään mitä sieltä tulee :D
Tsemppiä muille hakijoille! - diudau3
Heipparallaa! Jos joku viitsisi tänään kokeiden jälkeen tulla kertomaan mitä kysyttiin niin arvostaisin kovasti! Ja tsemppiä kaikille :)
- tsuippadui
Kokeet ohi, ja täytyy varovasti todeta että meni aika hyvin.
Esseitä oli kaksi, joista toinen perustui tenttitilanteessa esitettyyn aineistoon ja toinen kirjaan. Ulkomuistista ne meni jotenkin näin:
1. Vertaile television kulttuurisia muotoja sen alkuvuosina ja nykypäivänä. Esittele eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä eri aikakausien välillä.
Tää oli siis pitkä essee jossa odotettiin että osaa soveltaa asioita koko kirjan alueelta ja muodostaa kirjan pohjalta kokonaisvaltaisen kuvan tv:n kehityksestä.
Sitten näytettiin kolme klippiä; pätkä Mad Men-sarjasta, pätkä elokuvasta Runoilija ja muuttolintu, ja pätkä musiikkidokkarista joka käsitteli Bruce Springsteenin levynluomisprosessia. Tehtävänanto kuului jotakuinkin näin:
2. Pohdi näytteiden realismia, ja keinoja joilla näytteissä pyritään realismiin.
Eli laajempi tehtävä tämäkin, koska näytteet olivat luonteeltaan suhteellisen erilaiset. Tähänkin sai ympättyä aika monenlaista teoriaa ja käsitettä kirjan eri osioista.
Kourallinen porukkaa lähti heti kun sai mennä, itellä jäi joku 20 minsaa aikaa kun palatin paperit. 3 tuntia oli siis kokeen kokonaisaika.
Peukut pystyyn ja odottelamaan, Heinäkuussa ilmotetaan tulokset! - diudau3
Kiitos paljon!
- llindaaa
HUHHUH!! Nyt on koe tosiaan ohi. Ihan hyvä fiilis jäi ja tekstiä tuli etenkin ykköskysymykseen, mutta tietenkään ei voi olla varma riittääkö se 16 parhaan joukkoon.
- Hakija myös
Tänään tuli tulokset, miten muilla kävi? :) Vaikka itsestä tuntui, että koe meni aika lailla penkin alle niin siitä huolimatta pääsin.
- Pettynyt jättiläinen
Itsellä oli hyvä fiilis kokeen jälkeen, mutta ovet eivät avautuneet. Olisi coolia nähdä pisterajat ja omat pisteet vielä
- valencia-
Täällä myös ovet avautuivat, mutta pääsinkin ykkösvaihtoehtooni sisään ja menenkin sinne. Joten jos varasijoilla on jengiä niin olkaa hyvät, paikka on teidän :)
- Hopesup
Hmmm... Hyväksyttyjä käsittääkseni 19, kiintiön ollessa 16. Ymmärsinkö oikein jos sanon ettei yhden valitun paikan lunastamatta jättäminen vielä ovia avaa.
- tsuippadui
Paikka irtos täälläkin. Muistaako kukaan mikä toi kokeen pisteytys oli? Mikä oli maksimipistemäärä per essee? Ja oliko se molemmissa esseissä sama? Nyt vielä pientä arpomista kahden eri koulupaikan välillä, mutta luulen että tää linja kutsuu syssyn tullen.
- Ines ollaan
Hei mä kanssa mietin tota pisteytystä, itse pääsin, ja kirjeessä lukee hyväksytty koepisteillä 39? Mietin heti että sainko 39/100, meinaa aika huonostihan se sitten olis mennyt :)
- Ines ollaan
Eikun pelkän valintakokeen perusteella hyväksytyn pisteraja tosiaan on 50! Jees jees.
- metulainen
Isot onnittelut kaikille sisäänpäässeille, ja tervetuloa metulaisten kööriin mukaan! Teihin kaikkiin tulen varmastikin törmäilemään sitten syksyn ensimmäisissä yhteistapaamisissa.
Jos ovet eivät nyt auenneet, niin ei kannata musertua. Monet ovat hakeneet parikin kertaa mediatutkimukseen, ennen kuin ovat sisälle päässeet. Kokemusta rikkaampana sitten ensi vuonna :)
T. Kolmatta vuotta aloitteleva mediatutkimuksen opiskelija. - uliuliuli
Hei!
Onko muita mediatutkimuksen hakijoita nyt keväällä 2014? Mitä mieltä olette pääsykoekirjasta, tuleeko koko kirjan sisältöä koskevia kysymyksiä kokeeseen vai pääasiassa väline-luku koska sehän käsittelee mediatutkimusta? Hämäävää kun on sama pääsykoekirja kaikille taiteiden tutkimuksen aloille - pullamarsu
Tän vuoden mediatutkimuksen kokeessa on kaksi eri koeosiota, eka osa on yhteinen musiikkitieteen, taidehistorian, kirjallisuuden ja sukupuolen tutkimuksen kanssa ja toinen taas koskee vaan mediatutkimuksasta, varmaankin media-analyysi. Että juu kannattaa koko kirja lukea, koska se ekan osan kysymykset koskee noita kaikki aloja, ikävä kyllä. Tai näin mä ymmärsin kun sinne turun yliopistoon soitin.. ite haluaisin valmistua toimittajaksi, ja ajattelin tän olevan oikea linja, koska esimerkiksi muutamat ylex juontajista on valmistanu täältä.. Koska en kyllä halua päätyä mihinkään tutkijaksi :DD ehkä ois sittenkin pitäny laittaa tampere ykkösvalinnaksi -.-,
- MariaMedia
Hei pullamarsu. Toimittajaksi jos haluaa, on parempiakin väyliä kuin mediatutkimuksen opinnot. Suurimmalla osalla tuntemistani toimittajista on AMK-tausta, esimerkiksi Turun AMK:n journalismilinjalta. Myös Jyväskylässä voi opiskella journalismia yliopistotasolla. Toki mediatutkimuksesta voi olla hyötyä toimittajan uralla, mutta siinä tapauksessa harjoittelujakso jossakin joukkotiedotusvälineessä on ehdoton, ellei sitten muilla työnäytteillä hanki edellytykset työllistyä.
Itse työskentelin kolme vuotta (2010-2013) YleX:llä, eikä ainakaan sinä aikana yksikään toimittajista/juontajista ollut valmistunut Turun yliopistolta mediatutkimuksesta. Toimituksessa sen sijaan oli useampia, joilla oli tutkinto Turun Diakista (eli mikä yhdistyi muutama vuosi sitten Turun AMK:n kanssa) tai medianomin paperit jostain muusta AMK:sta. Myös opisto-taustaisia oli muutamia.
Itse toivon saavani uran mediakasvattajana/-tutkijana tai viestintäsiantuntijana, siksi hain vielä AMK-tutkinnon lisäksi yliopistoon, nimenomaan mediatutkimusta lukemaan.
Tsemppiä kokeisiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802