Orion ?

JaskaJokunen

Voisiko joku selittää aloittelevalle paukapäälle Orionin tämänpäiväisen tiedotteen savonkielellä hittaasti ja selekeesti:
http://www.orion.fi/sijoittajille/tiedotteet.shtml/a08?20564

Salkussani on 100 kpl Orionin B-osaketta. Saan siis (ehkä) osinkoa 241 eur mutta onko kyseessä varsinainen osinko vai joku normaaliosingon lisäksi maksettava extraosinko viimevuoden malliin?
Lisäksi tuo rahasto-anti asia meni yli hilseen...

1

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisää

Moro!

Kyllä sinä ihan oikeilla jäljillä olet. Vaikka en savon kieltä osaakaan, niin voinen vahvistaa, että kyseessä on tosiaan yhtiön maksama lisäosinko. Varsinainen osinkojen jakohan oli Orionilla jo huhtikuulla. Joten saat verottomana nyt syksyllä kouraan 241 ekua. Huomattava on osingonmaksun yhteydessä, että tavallisesti osakkeen hinta laskee suunnilleen jaettavan osingon verran (ei kuitenkaan "yleensä" ihan niin paljon).

Nyt on sitten samalla se rahastoanti. jolloin osakkeiden määrä kaksinkertaistuu. Samalla niiden pörssiarvo puolitetaan. Eli jos sinulla nyt on 1 kpl 10 euron osake niin rahastoannin jälkeen sinulla on 2 kpl 5 euron osaketta. Rahastoannilla tosin pyritään siihen, että ns. osakkeiden likviditeetti paranee, eli vaihtoa tulee lisää. Tämän ansiosta "yleensä" osakkeen hinta nousee rahastoannin jälkeen.

Se, kannattaako sinun myydä osakkeesi ennen osingonjakoa vai sen jälkeen riippuu esim. myös siitä, onko sinulla aikaisempia tappioita osakekaupoista. Jos myyt osakkeet nyt, maksat myyntivoitosta veroa. Jos myyt osakkeet vasta osingonmaksun jälkeen, saat osingon verottomana ja maksat veroa pienemmästä myyntivoitosta. Mutta jos sinulla on aikaisempia tappioita, voit joka tapauksessa vähentää nyt saamasi voitot aikaisemmista tappioista. Osingonmaksun ja rahasto-annin jälkeisestä osakkeen hintakehityksestä tietysti riippuu, mitä kannattaisi tehdä. Ja sitähän on tosi vaikea ennustaa, koska kuten varmaan tiedät, mikään ei ole varmaa edes pörssimaailmassa.

t. Sam

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4602
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1837
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1550
    4. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1016
    5. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      108
      1005
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1001
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      913
    8. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      842
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      45
      817
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4