ms tauti ja luonteenmuutos

mitätehdä

onko tietoa jos ms vaikuttaa luonteeseen ? en tarkoita sitä että itse taudin tiedostaminen ja pelko mitä tulee jatkossa... sillä sehän on varmaan aika normaalia että saa shokin kun diagnoosi tulee.
ajattelen enemmän sitä jos nämä muutokset aivoissa vaikuttavat ms potilaan luonteeseen negatiivisesti . onko jollain omaisella kokemusta ? olen ms potilaan avokki ja mielestäni hän on muuttunut niin paljon huonompaan suuntaan. hän äksyilee, vihoittelee, muisti pettää paljon, pinna kireellä ja kaikin puolin ailahteleva luonne. en ole ainoa joka on huomannut tämän. itse hän kieltäytyy tunnistamasta mitään, ei auta vaikka sanon asiasta ja että hänen täytyy puhua lääkärin kanssa. tämä käytös näkyy eniten kotipiirissä. vähän niin kuin dementikko, voi käyttäytyä välillä normaalisti ja päinvastoin.

7

1205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

Itse ms sairastavana voin kertoa, että tunnistan nuo oireet.
      Itselläni se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että olen väsynyt. Kun minulla on hyvä (siis olen pirteä) päivä, en tiuskikaan ja muisti pelaa.

Onhan se niin normaali ihmiselläkin!!! ;)

• mitätehdä

huutomerkeistä päätellen otit herneen nenääsi. jokainen normaali ihminen tietää että mieliala vaihtelee jokaisella , ett näköjään ymmärtänyt.
        jos on vuosia ollut ihmisen kanssa saman katon alla huomaa muutokset jotka poikkeaa entisestä. ei sitä voi yksi hetki olla iloinen ja vähän ajan kuluttua kuin ois maailmanloppu ja taas iloinen j n e ei se käy minun ymmärrykseen, varsinkin kun se toistuu monta kertaa viikossa.
        .

• mä vaan
        mitätehdä kirjoitti:

huutomerkeistä päätellen otit herneen nenääsi. jokainen normaali ihminen tietää että mieliala vaihtelee jokaisella , ett näköjään ymmärtänyt.
        jos on vuosia ollut ihmisen kanssa saman katon alla huomaa muutokset jotka poikkeaa entisestä. ei sitä voi yksi hetki olla iloinen ja vähän ajan kuluttua kuin ois maailmanloppu ja taas iloinen j n e ei se käy minun ymmärrykseen, varsinkin kun se toistuu monta kertaa viikossa.
        .

En ottanut, mutta täytyy myöntää että loukkaannuin. Tuo huutomerkkien paljous on minun tyylini kirjoittaa, enkä sillä tarkoittanut mitään sen kummenpaa :(

• En oo asiantuntja

En tiedä mut eikö ms aiheua voimakasta väsymystä ja väsymys mielialan ailahtelua ja herkästi ärsyyntymistä, et jos sitä kautta ainakin ??

• Ihmettelevä mäsä

On kai luonnollistakin, että mitä vaan parantumatonta, etenevää sairautta sairastavan mielialat vaihtelee?? Jos tilanne menee oikein pahaksi, kannattaa puhua neurologille, joka voi ohjata eteenpäin esim. psykiatrian puolelle, josko kyseessä on vaikka masennus? Ja siihenkin on olemassa lääkkeitä!
        Ymmärrän läheisien huolen, mutta en ymmärrä miksi ei haeta apua!? Täältä (voi) saada vertaistukea, muttei sen enempää.

• mitätehdä
        Ihmettelevä mäsä kirjoitti:

On kai luonnollistakin, että mitä vaan parantumatonta, etenevää sairautta sairastavan mielialat vaihtelee?? Jos tilanne menee oikein pahaksi, kannattaa puhua neurologille, joka voi ohjata eteenpäin esim. psykiatrian puolelle, josko kyseessä on vaikka masennus? Ja siihenkin on olemassa lääkkeitä!
        Ymmärrän läheisien huolen, mutta en ymmärrä miksi ei haeta apua!? Täältä (voi) saada vertaistukea, muttei sen enempää.

aivan, mutta kohtuus kaikessa, ei sitä voi myrkyttää ympäristöään täysin että kaikki voi huonosti ja kulkevat varpaillaan. varsinkin kun hänellä on kaikki mahdollisuudet levätä ja hänet otetaan huomioon sairauden takia.
        hän ei suostu puhumaan lääkärille pyynnöistäni huolimatta. en voi mitään, hän on aikuinen. ymmärrän tavallani hänen asenteen, kysehän on henkisestä voinnista eikä ms:än fyysisestä puolesta. hän ei halua tunnustaa että henkinen puoli antaa oireita.
        tämän muistan hyvin kun isäni sai dementia sairauden, äidillä oli tosi vaikeaa saada hänet lääkärille ja isä itse ei halunnut asiasta puhua. apua tuli vasta kun hän ei enään asioista ymmärtänyt.

• käy se niinkin
        mitätehdä kirjoitti:

aivan, mutta kohtuus kaikessa, ei sitä voi myrkyttää ympäristöään täysin että kaikki voi huonosti ja kulkevat varpaillaan. varsinkin kun hänellä on kaikki mahdollisuudet levätä ja hänet otetaan huomioon sairauden takia.
        hän ei suostu puhumaan lääkärille pyynnöistäni huolimatta. en voi mitään, hän on aikuinen. ymmärrän tavallani hänen asenteen, kysehän on henkisestä voinnista eikä ms:än fyysisestä puolesta. hän ei halua tunnustaa että henkinen puoli antaa oireita.
        tämän muistan hyvin kun isäni sai dementia sairauden, äidillä oli tosi vaikeaa saada hänet lääkärille ja isä itse ei halunnut asiasta puhua. apua tuli vasta kun hän ei enään asioista ymmärtänyt.

Etkö voisi itse ottaa yhteyttä puolisosi lääkäriin vaikka ennen vastaanottoaikaa ja kertoa ongelmasta? Silloin lääkäri voisi kiinnittää huomionsa muihinkin kuin fyysisiin oireisiin...Masennus on ainakin melko yleistä ms-potilailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4312
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2968
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1229
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      43
      955
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      950
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      783
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      38
      756
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      754
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      107
      719
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      677
    Aihe