Omavelkainen takaus

ei ikinä enää nimeä

Nuoruudessaani n.20v sitten laitoin nimeni poikaystäväni valuuttaluottoon ja yhdessä yössä laina kolminkertastui... vuosien aikana hän on saanut kitkuteltua jotenkin raha-asioiden kanssa ja tätä lainaa on vielä n18000,- jäljellä. Nyt on tilanne huono ja pankki irtisanomassa lainaa lähiaikoina,jollei pysty rästejä hoitamaan. Meitä takaajia on 3,(joista yksi on kadonnut ulkomaille tavoittamattomiin) Yksi takaaja on on antanut asuntonsa vakuudeksi ja minä työssä käyvä,vuokralla asuva yh. Onko oletettavaa,että pankki käy takaajan kimppuun,joka on antanut asuntonsa vakuudeksi ja jättää minut rauhaan? (Tietysti tämä takaajahan voi vaatia minulta osuutta)
Joten onko viisainta odotella rauhassa lainan irtisanomista ja katsoa,keneltä rahaa haluavat ensimmäisenä (siis varmaankin takaajan asunnon realisointia) vai yrittää maksaa rästejä ajantasalle ja odottaa taas seuraavaa irtisanomisuhkaa,koska hänellä on aika vaikea ylivelkaantumis tilanne päällä... Tuntuisi pelkältä tekohengitykseltä ja tilanteen pitkittämiseltä...

58

5673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takaajista kuka taha

Periaatteessa pankki voi valita ihan keneltä tahansa alkaa periä takausvastuun suuruista summaa, mutta käytännössä pankki varmaan yritää ensin siltä jolla on omaisuutta. Jos häneltä ei saada niin sitten toiselta takaajalta. Ja kyllä pankki voi tietää missä tämä yksi takaaja on, vaikka sinä et tiedä.

Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että pankki mahdolisesti myöntää jollekin takaajalle lainan, jota maksaa jos löytyy vakuudet, luottotiedot ja maksukykyä. Koska en usko että kenelläkään takaajista on tuota summaa tilillä.

Tämä takaja voi sitten hakea teiltä muita osuuuksia. Lisäksi teillä on mahdollisuus periä itse velalliselta tätä summmaa. Mutta käytännössä tämä on lähes mahdotonta, ellei alkuperäinen lainanottaja lottoa ja saa päävoittoa.

• Ehei, ei

18 tuhannen luotonmaksuun lottokuponkia tavita, tilisiirrollahan tuo hoituu tarvittaessa.
        Ikävä juttu aloittajan kohdalla. Kyllä se pankki takaajien niskaan hyökkää, jos itse velallinen ei velvoitteistaan suoriudu.
        Koska velallisen elämäntyyli ei ilmeisesti suo tälle mahdollisuutta hypätä uppoavasta paatista, niin pitää ihmetellä mikä takaajia odotuttaa. Se korko koron päälle ei ole huomenna sen edullisempaa maksettavaa kuin tänäänkään. Niin hyvää entistä tyttö- tai poikaystävää ei ole keksittykään, että hänen ylimitoitetun elämänsä takia kannattaa itse nälkää nähdä.

• TakaajaTauno

"" Ja kyllä pankki voi tietää missä tämä yksi takaaja on, vaikka sinä et tiedä.""

Ja sinä luulet että pankki on joku maailman tietotoimisto... hehheeee ei todellakaan tiedä.

Pankilta on aina ollut paljon takaajia kadoksissa, koska se on vaan niin helppoa.
        Koska takausvastuu on siviiliasia , ei edes poliisiviranomaista asia lainkaan kiinnosta.... Voiko helpompaa olla kuin pankilta " kadoksissa " oleminen.
        Riittää että on muutaman vuoden ja sitten asia eli takaus vanhenee...

Nim.merkki kokemusta on

• Kyllä voi onnistua
        TakaajaTauno kirjoitti:

"" Ja kyllä pankki voi tietää missä tämä yksi takaaja on, vaikka sinä et tiedä.""

Ja sinä luulet että pankki on joku maailman tietotoimisto... hehheeee ei todellakaan tiedä.

Pankilta on aina ollut paljon takaajia kadoksissa, koska se on vaan niin helppoa.
        Koska takausvastuu on siviiliasia , ei edes poliisiviranomaista asia lainkaan kiinnosta.... Voiko helpompaa olla kuin pankilta " kadoksissa " oleminen.
        Riittää että on muutaman vuoden ja sitten asia eli takaus vanhenee...

Nim.merkki kokemusta on

Kyllä pankilla on hiukan parempi mahdollisuus saada kaikkien takaajien osoitteet, kun tavallisella Matti Meikäläisellä.

Jokaisella suomen kansalaisella on sotu ja se on kokonaan pankin tiedossa. Tämän avulla voidaan tehdään tiedusteluja väestörekisteriin. Pankit muuten käyttää tätä rekisteriä. Mutta pankilla ei tietenkään oli viranomaisoikeutta.

Minulla ei ole tiedossa kaikkien ystävien sotua, joten minun täytyisi toimia pelkällä nimellä.

Eli on pankilla hiukan paremmat mahdollisuudet. Lisäksi jos ko. on kyseiseen pankkin tili, niin kyllä pankki silloin tietää osoitteen.

• viisas mies.

Ikinä ei kannata lähteä kenenkään takaajaksi vaikka olis oma mies, veli tai sisko. Yks tuttu kaveri lähti takaajaksi ja siltä meni omistusasunto ja kaikki. Mua on pyydetty takaajaksi mut en todellakaan lähde ja mun nimmarii on yritetty väärentää ja mä haastoin oikeuteen siitä. Epärehellisiä on liian paljon ja se ei naamasta näy.

• virheen tehnyt
        viisas mies. kirjoitti:

Ikinä ei kannata lähteä kenenkään takaajaksi vaikka olis oma mies, veli tai sisko. Yks tuttu kaveri lähti takaajaksi ja siltä meni omistusasunto ja kaikki. Mua on pyydetty takaajaksi mut en todellakaan lähde ja mun nimmarii on yritetty väärentää ja mä haastoin oikeuteen siitä. Epärehellisiä on liian paljon ja se ei naamasta näy.

jep ei kannata.olin takaamassa siskon lainaa ja jouduin toisen siskon kanssa maksamaan lainan pois.lainalla oli kolmaskin takaaja joka oli sen siskon mies jolle olin takaajana.ei maksanut mieskään omaa osuuttaan lainasta,vaikka he ovat naimisissa.sanoi vain että on hänen oma velkansa(vaimonsa ja minun siskoni).nyt perimme pikku siskon kanssa molemmilta omia takasin.perintä firman mukaan rahoja ei saata kuulua moneen vuoteen.ei tee mieli lähteä enää takaamaan kenellekkään vaikka kuinka vakuuteltaisiin että hoitavat lainan kunnolla.

• nomorenails

Omavelkainen takaus on takaus, jossa takaaja on valmis vastaamaan velasta kuin omasta velastaan.

Jos takaajia on useampi, niin kaikki takaajat ovat samanarvoisia, ja luotottaja voi käytännössä periä koko pääoman korkoinen keneltä tahansa takaajalta kokonaisuudessa.

Päävelallinen tietenkin saa sanktionsa luottotiedoissa, mutta miten sitten käy velanmaksavan takaajan ja muiden välisessä suhteessa, nii onkin ei juttu. Kun joku takaaja on varaton, niin vastuu siirtyy kaikille muille kunnes on jäljellä on yksi takaaja.

Takaaja hakevan kannattaakin muistaa se, että ei kannata alkaa hakemaan nimiä jos riski on niin iso, että kaikki menee perseelleen. Tuo reilu 20v sitten tapahtunut valuuttalainajuttu on tosi ikävä.

• Jutta & Jykä

Entäs tämä parivaljakko, alvariinsa pistellään nimiä milloin mihinkin takuupapereihin. Kukas se tässä on takaajana?

• taskulaskin?

"Nuoruudessaani n.20v sitten laitoin nimeni poikaystäväni valuuttaluottoon ja yhdessä yössä laina kolminkertastui..."

Missä ihmeen valuutassa se laina oli? Yksityisille tarjottiin ns. korivaluuttaa, joka oli ulkomaankaupan suhteessa painotettu valuuttojen yhdistelmä. Tällainen korivaluutta oli kaikilla pankeilla. Silloin laman aikana markka ensin devalvoitiin ja sitten perään kellutettuna laski lisää, yhteensä noin 40%. Ei tästä mitenkään saa aikaiseksi lainamäärän kolminkertaistumista...

• älä mene halpaan

heh, laina kasvoi 1,5-1,7 kertaiseksi. toi tarina lainan 3-kertaistumisesta on peitetarina takaajia varten. kaveri väittää lyhentäneensä koko ajan 3-kertaista lainaa ja on pannut puolet "lyhennyksestä" omaan fikkaansa. nyt voi sitten esittää marttyyriä ja antaa takaajien kärsiä - itse on viaton uhri...

• mek

Jos joudut maksamaan sen takuksen ja sitten kun saat sen maksettua niin sinun pitää laittaa se takaisin perintään siltä alkuperäiseltä valkojalta niin hän ei pääse kuin koira varäjästä ja velkä pysyy henellä aina perinnässä. Sen verran olen näitä katellut jotka ovat taanneet lainoja että en itse laita nimeani eden puolison lainan ja lapsen lainaan vopin laittaa mutta ensin pitää aktella miten aikuisena rah-asioitaan hoiteleen.

• 18+9

"Sen verran olen näitä katellut jotka ovat taanneet lainoja että en itse laita nimeani eden puolison lainan ja lapsen lainaan vopin laittaa mutta ensin pitää aktella miten aikuisena rah-asioitaan hoiteleen."

Mitähän tämä lainaus olisi suomen kielellä? Jäi hieman epäselväksi. :D

• Suomeksi
        18+9 kirjoitti:

"Sen verran olen näitä katellut jotka ovat taanneet lainoja että en itse laita nimeani eden puolison lainan ja lapsen lainaan vopin laittaa mutta ensin pitää aktella miten aikuisena rah-asioitaan hoiteleen."

Mitähän tämä lainaus olisi suomen kielellä? Jäi hieman epäselväksi. :D

sama tarkoittanee sitä, ettet välttämättä ymmärrä rahan päälle jos et tuota edellistäkään kykene sisäistämään. Ei ehken kannata osallistua keskusteluun jos ei tajua kuin kieliasun päälle, saattaa sisältö mennä ohi.

• Otan osaa

Takaaja, tai takaajat maksavat tuuon velan tavalla tai toisella, jos ei exäsi sitä maksa, sovi lyhennyksiä pankin kanssa, niin käsitin että olet sitten päävastuussa. Mitä niillä rahoilla on ostettu, ja oletko osa hyötyjä? Eikä sen hetkistä lainasummaa, jok on silloin otettu ole voinut exsäsi yksin korottaa. Se tarvitsee takaajan/ takaajia, jos ei kerran ole luottotiedot kunnossa, tai sitten sinua on vain pissitetty ja hyvin, vaikka rakkaudesta..

• Velaton poika

Olisi kannattanut muistaa kaikkein tärkein sääntö raha-asioissa:

"ällös lainaa milloinkaan, suuntaan kumpaankaan"

ei kannata ottaa lainaa, eikä lainata kenellekään eikä tietenkään myöskään taata mitään toisten lainoja!

Minulla ei ole lainkaan velkaa, eikä kukaan ole minullekaan velkaa.

Minulla on oma velaton talo, jonka olen itse ostanut ja maksanut, lisäksi minulla on kaksi velatonta autoa ja samaten velattomat älypuhelimet yms. eikä mitään velkaisia osamaksupuhelimia ja vastaavia mitä tuputetaan koko ajan jostakin.

Pankissa en pidä mielelläni rahaa käyttötilillä enempää kuin on "pakko" koska se raha on oikeastaan pankin velkaa minulle.

Ylimääräisen rahan olen laittanut vakaisiin osakkeisiin, koska osakeen omistamalla omistan yhtiöstä osan eikä se yhtiö ole minulle velkaa vaan omistan sitä yhtiötä osakkeen verran.

• sijoittaja 2

ei kaikilla ole varaa ostella käteisellä mutta idiootti sinähän olet aina kannattaa olla velkaa jos on kiinteistöjä nehän saa verotukseen ilman takaajia jos on paaluu vai oletko suun soittaja

• oliveri1

vakaisia osakkeita ole olemassakaan olen itse kussu niitten kanssa olen nykyisin asunto sijoittaja 3 kaverin kanssa ja kannattaa kattoa kenelle vuokraa eikä vie kiinteistö välittäjille nehän vuokraa heti ensimmälle katsojalle

• velaton poika
        sijoittaja 2 kirjoitti:

ei kaikilla ole varaa ostella käteisellä mutta idiootti sinähän olet aina kannattaa olla velkaa jos on kiinteistöjä nehän saa verotukseen ilman takaajia jos on paaluu vai oletko suun soittaja

Velkaa ei kannata olla ellei korko ole negatiivinen, jolloin saat rahaa siitä että otat velkaa. Korko on aina menetettyä rahaa jos korko on positiivinen. Jokainen voi halutessaan elää varojensa ja tulojensa mukaan, velkaa ei ole pakko ottaa. Miksi minun kannattaisi olla velallinen? Aina parempi olla velaton, ei tarvitse maksaa korkoja. Vai suositteletko velkavivulla sijoittamista?

en minäkään taloa käteisellä ostanut vaan kauppa tehtiin tilisiirtona pankissa eli sähköisenä rahana.

• Hah perinyt poju
        velaton poika kirjoitti:

Velkaa ei kannata olla ellei korko ole negatiivinen, jolloin saat rahaa siitä että otat velkaa. Korko on aina menetettyä rahaa jos korko on positiivinen. Jokainen voi halutessaan elää varojensa ja tulojensa mukaan, velkaa ei ole pakko ottaa. Miksi minun kannattaisi olla velallinen? Aina parempi olla velaton, ei tarvitse maksaa korkoja. Vai suositteletko velkavivulla sijoittamista?

en minäkään taloa käteisellä ostanut vaan kauppa tehtiin tilisiirtona pankissa eli sähköisenä rahana.

Ja peruspääoman olet näköjään perintöinä saanut. Perijä siinä elvistelee.

• Ei vielä velaton
        velaton poika kirjoitti:

"...ei kannata ottaa lainaa..."

"Minulla on oma velaton talo, jonka olen itse ostanut ja maksanut, lisäksi minulla on kaksi velatonta autoa ja samaten velattomat älypuhelimet yms. eikä mitään velkaisia osamaksupuhelimia ja vastaavia mitä tuputetaan koko ajan jostakin."

Ilmeisesti olet kuitenkin saanut (ennakko-)perintöä tai muuta kun et ole edes taloon tarvinnut lainaa.

Ei ole meilläkään velkaa mihinkään muuhun kuin taloon ja kaikki mainitsemasi löytyy. Taloa emme olisi pystyneet maksamaan käteisellä, mutta olemme ajatelleet koronmaksun vuokrana joka kohta loppuukin.
        Meillä on pari lasta jo aikuisia ja kyllä olemme heitä kannustaneet, ja taanneetkin, osatmaan oma asunto.

• tiina timpuri

Höpö höpö ja sitten heräsit ja päästit marsut ulos.....

Ei se velka noin paha asia ole. Tai on se jos ei osaa hoitaa niitä sovitulla tavalla.
        Voihan noita velattomia ladoja vm. 86 ja toyotia smalta vuodelta olla piha täynnä.

Ja talo eli "mummonmökki " velattomana jossain kärsämäen perukoilla....

Ei kovin kummoista.

• Velaton poika
        Ei vielä velaton kirjoitti:

"...ei kannata ottaa lainaa..."

"Minulla on oma velaton talo, jonka olen itse ostanut ja maksanut, lisäksi minulla on kaksi velatonta autoa ja samaten velattomat älypuhelimet yms. eikä mitään velkaisia osamaksupuhelimia ja vastaavia mitä tuputetaan koko ajan jostakin."

Ilmeisesti olet kuitenkin saanut (ennakko-)perintöä tai muuta kun et ole edes taloon tarvinnut lainaa.

Ei ole meilläkään velkaa mihinkään muuhun kuin taloon ja kaikki mainitsemasi löytyy. Taloa emme olisi pystyneet maksamaan käteisellä, mutta olemme ajatelleet koronmaksun vuokrana joka kohta loppuukin.
        Meillä on pari lasta jo aikuisia ja kyllä olemme heitä kannustaneet, ja taanneetkin, osatmaan oma asunto.

Tottakai on paljon paljon järkevämpää maksaa vähän korkoa pankille kuin vuokraa eli toki asuntolaina on parempi vaihtoehto kuin vuokralla oleminen. Mutta se laina kannattaa maksaa pois mahdollisimman nopeasti jotta korkokuluja ei tule paljoa, jotkut maksavat alinoja jopa 30 vuotta ja saman asunnon korkoina pankille kahteen - kolmeen kertaan.

Oli minullakin aikanaan vähän aikaa asuntolainaa, 3,5v. ajan olin velallinen ja olin tyytyväinen kun velka oli maksettu pois.

Oman asunnon voi ostaa myös ilman velkaa säästämällä asunnon rahat etukäteen. Oman asunnon velan maksaminenhan on siis asunnon maksamista "jälkikäteen" ja korkoa siitä joutuu maksamaan, se on se rahan hinta eli se hinta että saa pankilta rahat tulevaisuudesta käyttöönsä heti.

Ei ole mahdotonta kuitenkaan ostaa asuntoa ilman asuntolainaa ja / tai perintöä vaan voi esim. asua vanhemmillaan n. 25 -vuotiaaksi ja säästää sinä aikana rahat omaan asuntoon, ostaa ensin vaikka vähän vaatimattomamman asunnon. Minä itse säästin ensiasuntooni 110.000 euroa yhdessä vaimon kanssa, tosin asuin tuolloin työnantajan minulle käyttööni antamassa työsuhdeasunnossa. Otimme sitten 3,5v. ajaksi velkaa omaa taloa varten, mutta koskaan enää en ota velkaa, velallisena on inhottavaa olla, epävarmaa ja huolettavaa. En enää lainaa koskaan siis suuntaan enkä toiseen, en lainaa muille enkä lainaa muilta.

Oma lapsi varmasti ostaa myös oman asunnon, mutta sitä varten hänkään tuskin velkaa ottaa tai ainakaan emme missään nimessä takaa kenenkään velkoja!

Parasta olisi että voisikin lapsikin ostaa oman asuntonsa aikanaan ilman velkaa.

• Velaton poika
        tiina timpuri kirjoitti:

Höpö höpö ja sitten heräsit ja päästit marsut ulos.....

Ei se velka noin paha asia ole. Tai on se jos ei osaa hoitaa niitä sovitulla tavalla.
        Voihan noita velattomia ladoja vm. 86 ja toyotia smalta vuodelta olla piha täynnä.

Ja talo eli "mummonmökki " velattomana jossain kärsämäen perukoilla....

Ei kovin kummoista.

Velallisen mainetta ei kannata hankkia kuitenkaan ehdoin tahdoin. Parempi on jos pystyy ostamaan asuntonsa ja autonsa ilman velkaa siis.

Talo ei ole mikään mummonmökki vaan v. 2005 valmistunut 220 neliöinen omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä pääkaupunkiseutua. Autoista toinen on toki vanha vm. 2000 Peugeot, mutta toinen on uudehko avomersu. Eli voi niitä autojakin ostaa ilman velkaa, auton tosin toin itse ulkomailta, nostin rahat euroina kassalta mukaan kun lähdin hakureissulle ja huom. nostin rahat tililtä, enkä ottanut mitään "kulutusluottoa" tai lainaa. Autoveron maksoin eräpäivänä kiltisti verottajan tilille tilisiirtona verkkopankissa kun autovero Mersusta erääntyi. Ja huom. ilman että otin sitä varten velkaa.

• Shakki Matilainen
        Velaton poika kirjoitti:

Tottakai on paljon paljon järkevämpää maksaa vähän korkoa pankille kuin vuokraa eli toki asuntolaina on parempi vaihtoehto kuin vuokralla oleminen. Mutta se laina kannattaa maksaa pois mahdollisimman nopeasti jotta korkokuluja ei tule paljoa, jotkut maksavat alinoja jopa 30 vuotta ja saman asunnon korkoina pankille kahteen - kolmeen kertaan.

Oli minullakin aikanaan vähän aikaa asuntolainaa, 3,5v. ajan olin velallinen ja olin tyytyväinen kun velka oli maksettu pois.

Oman asunnon voi ostaa myös ilman velkaa säästämällä asunnon rahat etukäteen. Oman asunnon velan maksaminenhan on siis asunnon maksamista "jälkikäteen" ja korkoa siitä joutuu maksamaan, se on se rahan hinta eli se hinta että saa pankilta rahat tulevaisuudesta käyttöönsä heti.

Ei ole mahdotonta kuitenkaan ostaa asuntoa ilman asuntolainaa ja / tai perintöä vaan voi esim. asua vanhemmillaan n. 25 -vuotiaaksi ja säästää sinä aikana rahat omaan asuntoon, ostaa ensin vaikka vähän vaatimattomamman asunnon. Minä itse säästin ensiasuntooni 110.000 euroa yhdessä vaimon kanssa, tosin asuin tuolloin työnantajan minulle käyttööni antamassa työsuhdeasunnossa. Otimme sitten 3,5v. ajaksi velkaa omaa taloa varten, mutta koskaan enää en ota velkaa, velallisena on inhottavaa olla, epävarmaa ja huolettavaa. En enää lainaa koskaan siis suuntaan enkä toiseen, en lainaa muille enkä lainaa muilta.

Oma lapsi varmasti ostaa myös oman asunnon, mutta sitä varten hänkään tuskin velkaa ottaa tai ainakaan emme missään nimessä takaa kenenkään velkoja!

Parasta olisi että voisikin lapsikin ostaa oman asuntonsa aikanaan ilman velkaa.

Asunnon säästäminen vuokranmaksun ohella nyt on tyhmintä mitä voi tehdä :D. Homma aloitetaan jo kakarana ostamalla ensimmäinen HALPA asunto ja myymällä se VOITOLLA sen jälkeen kun verottaja ei siihen enää koske ja ostetaan taas ISOMPI asunto ja sama homma TOISTUU kunnes on riittävästi sijoitusasuntoja. Nuijat ostaa hemmetin ison asunnon ja maksaa asuntovelkaa koko elämänsä ja lapset ryyppää sitten sen kun perinnön saavat.

• miljonääri
        oliveri1 kirjoitti:

vakaisia osakkeita ole olemassakaan olen itse kussu niitten kanssa olen nykyisin asunto sijoittaja 3 kaverin kanssa ja kannattaa kattoa kenelle vuokraa eikä vie kiinteistö välittäjille nehän vuokraa heti ensimmälle katsojalle

Ainoo varma sijoitus on kulta ja raaka-aineet. Niitä tarvitaan aina. Asunnotkin voi joku pommittaa paskaksi kriisin aikana, mutta kulta ei katoa kuin korkeintaan varkaan taskuun.

• Pauno Rotila
        Velaton poika kirjoitti:

Velallisen mainetta ei kannata hankkia kuitenkaan ehdoin tahdoin. Parempi on jos pystyy ostamaan asuntonsa ja autonsa ilman velkaa siis.

Talo ei ole mikään mummonmökki vaan v. 2005 valmistunut 220 neliöinen omakotitalo Etelä-Suomessa lähellä pääkaupunkiseutua. Autoista toinen on toki vanha vm. 2000 Peugeot, mutta toinen on uudehko avomersu. Eli voi niitä autojakin ostaa ilman velkaa, auton tosin toin itse ulkomailta, nostin rahat euroina kassalta mukaan kun lähdin hakureissulle ja huom. nostin rahat tililtä, enkä ottanut mitään "kulutusluottoa" tai lainaa. Autoveron maksoin eräpäivänä kiltisti verottajan tilille tilisiirtona verkkopankissa kun autovero Mersusta erääntyi. Ja huom. ilman että otin sitä varten velkaa.

Mä tilaan mieluummin kaverin taksimersun pihaan ja annan sen ajaa :D. Mulla on pieni penis mutten halua sentään heittää rahaa kaivoon jonkun auton muodossa. Mieluummin tilaan jonkun luksushoron hommiin.

• Olihan sitä lainaa?=
        Velaton poika kirjoitti:

Eli siis et valehdellut siinä etteikö sinulla olisi ollut velkaa? Oletpas hauska? Se ex.velkasi vissiin pelasti sinut ja koko valkeisen maailman?

• paradokseja halvalla
        Shakki Matilainen kirjoitti:

Asunnon säästäminen vuokranmaksun ohella nyt on tyhmintä mitä voi tehdä :D. Homma aloitetaan jo kakarana ostamalla ensimmäinen HALPA asunto ja myymällä se VOITOLLA sen jälkeen kun verottaja ei siihen enää koske ja ostetaan taas ISOMPI asunto ja sama homma TOISTUU kunnes on riittävästi sijoitusasuntoja. Nuijat ostaa hemmetin ison asunnon ja maksaa asuntovelkaa koko elämänsä ja lapset ryyppää sitten sen kun perinnön saavat.

"Asunnon säästäminen vuokranmaksun ohella nyt on tyhmintä mitä voi tehdä :D. Homma aloitetaan jo kakarana ostamalla ensimmäinen HALPA asunto... "

Halpaan asuntoonko ei tarvitsekaan säästää ollenkaan rahaa, edes työttömän tai rutiköyhän? :)

• Shakki Matilainen
        paradokseja halvalla kirjoitti:

"Asunnon säästäminen vuokranmaksun ohella nyt on tyhmintä mitä voi tehdä :D. Homma aloitetaan jo kakarana ostamalla ensimmäinen HALPA asunto... "

Halpaan asuntoonko ei tarvitsekaan säästää ollenkaan rahaa, edes työttömän tai rutiköyhän? :)

Joo-o, työttömät ja rutiköyhäthän niitä asuntoja ostelee :D. Tuskin sinäkään noin tyhmä olet, vaikka yrität kovasti esittää.

• Lainan alkuperäinen lyhennyssuunnitelma ei varmaankaan ollut 20 vuoden mittainen. Kannattaa kiistää maksuvelvollisuus, jos et ole antanut hyväksyntääsi lyhennyssuunnitelman muutoksiin tai maksujen laiminlyönteihin, jos sitä aletaan sinulta periä.

• Killi Eye

Ei niitä suunnitelmia voi muuttaa ilman takaajien suostumusta. Yleensä kyllä suostuvat kun vaihtoehto on alkaa maksamaan lainaa itse.

• Myös velanmaksaja

Omavelkainen takaus on paha. Vastaat silloin KAIKISTA tämän velallisen lainoista kuin omistasi. Siis jos velallinen ottaa toisen ja kolmannen velan, vastaa omaehtoinen takaaja myös näistä - ilman ilmoitusta pankilta tai uutta allekirjoitusta! Niin ilmeisesti tässäkin tapauksessa on käynyt, jos velan määrä on noin moninkertaistunut! Ja 90-luvulla korot ja viivästyskorot olivat ihan pilvissä (jopa luokkaa 20%) nykyaikaan verrattuna, nekin ovat kasvattaaneet velkapääomaa. Jos pitää taata, niin silloin aina vain ERITYISTAKAUS. Se kohdistuu vain tiettyyn velkaan ja siitäkin voidaan määritellä taattava summa koko velkaa pienemmäksi.

Nyt lainan pitää antaa mennä perintään. Jos takaajat maksavat velan ennen sitä, ei velalliselle tule edes luottohäiriömerkintää! (Tästä voi keskustella pankin kanssa.) Pankki tosiaan perii KAIKILTA takaajilta, jotka löytää. Takaajat voivat sopia keskenään siitä, miten maksavat velan pois. Elleivät sovi, pankki perii siltä, jolta sen helpoimmin saa. Jos jollakin takaajista on esim. asunto, se voidaan vaikka ulosmitata. Jos takaajat eivät maksa velkaa, saavat KAIKKI heistä luottohäiriömerkinnän.

Kun olette lainan maksaneet (=ottaneet velan hoitaaksenne), voitte laittaa sen perintään alkuperäiseltä velalliselta. (Ensin joudutte karhuamaan häneltä sitä kirjallisesti.) Se menee ensin käräjäoikeuteen ja sieltä sitten päätöksen jälkeen ulosottoon. Tämä prosessi maksaa satasen pari ja kestää jopa puoli vuotta. Mutta sitten ulosottaja perii teidän saatavianne velalliselta, viivästyskorkoineen. Tämä perintä jatkuu 20 vuotta (kaksinkertaisesti esim. pankin perintään). Jos saatte jotain maksuja, ne lyhentävät ensin korkoja ja vasta ylimenevä osuus pienentää pääomaa.

Olet joutunut todella ikävään tilanteseen, mutta tässä yhteydessä et oikein muuta voi. Jos tunnet muut takaajat, kannattaa ehkä keskustella heidän kanssaan. Jos sukset menevät ristiin, niin pankki perii tosiaan siltä, jolta helpoimmin saa. Asunnot, autot tms. omaisuus ulosmitataan. Kaikki saattavat saada luottohäiriömerkinnän tässä tapauksessa (tarvitaan oikeuden päätös ennen ulosottoa ja siitä tulee aina luottohäiriömerkintä).

Jaksamista tilanteeseen!

• JURISTINPLANTTU1

Hei,
      omavelkaisia takauksia tehtiin todella paljon 80- 90-luvun vaihteessa. Takaajat eivät kai ymmärtäneet Suomen kieltä. "Omavelkainen" tarkoittaa todellakin, että vastaat velasta kuin omastasi. Pankki voi halutessaan ottaa kaikki saatavnsa yhdeltä takaajalta, jos teillä ei ollut rajoituksia esim. määrän suhteen. Maksajalla on mahdollisuus nostaa kanne (velkoa) toisilta takaajilta heidän osuutensa.

Laina ei devaltoimisen johdosta kolminkertaistunut, mutta viivästyskorot ja mahdolliset perintäkulut ovat kyllä voineet moninkertaistaa maksettavan määrän.
      Mielestäni päävelallinen ja takaajat voisivat neuvotella pankin kanssa asian kuntoon. Todennäköisesti korkokulut kohtuullistuisivat ja perintäkulut (jotka voivat olla todella suuret) jäisivät pois.

• Onnellinen Ihminen

Valuuttalainat yli 2-3 kertaistuivat yhdessä yössä, kun Suomen Markka pantiin kellumaan silloin joskus 199?.

• ksjdnfksndksdfnksdfs

• KALLE KELLO

Sinä se toinen takaaja, tai jompikumpi teistä. Mutta ´älä huoli. Kyllä ne pankit ottaa omansa pois ja tripakorkojen kera. Ihan sama oletko se sinä vai se toinen vai yhdessä, se yksi karkuri saattaa olla ulottumattomissa.
      Paljon se laina oli alunperin? Mitä se tekee, jolle takasitte? Minkä ikäsiä olette nyt

• takatakatakatakaajax

Mulla meni välit poikki erään ystävän kanssa kun en suostunut takaajaksi.
      Mutta olin työn kautta perillä hänen rahankäytöstään enkä luottanut. Sai sitten kai jonkun takaajaksi, välit todella viilenivät.
      Samaan aikaan kysyi myös toinen henkilö takausta, muttei suuttunut kuitenkaan kun kieltäydyin kunniasta.
      Oman isäni sumplailu velkojen kanssa on tehnyt varovaiseksi, ja päätin etten ilmoisna ikinä ala takamaan ketään, paitsi ehkä lapsia. He vain eivät ole pyytäneet.

• eivelallakoreilua

Joo eipä ole velkaa kaikki olen maksanut omalla työlläni talot ja autot ja tavarat on iso tontti pari hehtaaria ja siinä omat rakennukset.

en takaa ketään enkä ota velkaa joka vähänkään tuntuu velalta.

enkä ainakaan autoon mailman huonoin sijoitus se on.

• vanhana syntynyt

Isoisäni antoi neuvon pojilleen. Jos joku pyytää lainaa ja voit sitä antaa, anna jos haluat. Silloin menetät vain sellaisen rahan joka sinulla on. Ikinä ei kannata laittaa nimeään mihinkään koska silloin voi menettää tulevatkin rahansa.
      Koska toi takauksen maksu muuttui. Männä aikana se oli ensimmäinen takaaja rivissä, jolta ensin perittiin. Jos häneltä ei saanut siirryttiin seuraavaan.
      Näin se kaikki muuttuu

• IsacElliot

Helkatin talipää!

• Velaton poika

Näin on. Lainaa vain omalta tililtäsi vähän jollekin joka todella tarvitsee jos kyseessä on lähisukulainen, mutta parasta on että ei lainaa koskaan kenellekään mitään eikä myöskään ota mitään velkaa vaan säästää itse rahansa ja ostaa mitä haluaa omilla rahoillaan. Takaamaan ei kannata lähteä ikinä, koskaan, misään tilanteessa.

Nimeä paperiin ei kannata laittaa koskaan.

• Pentti 57v.

No mun runeukol on stamina 54 ja se on aik hyvä ku oon vast lvl 3 mut oikeesti boostaan älkää kertoko admineil pls tai joudun häkkää teijän tilit ja viemää kaikki teijä kolet habbos TEITÄ ON VAROITETTU

• IsacElliot

mee helvettii helkatin talipää! voi hitto!

• Pentti 57v.
        IsacElliot kirjoitti:

mee helvettii helkatin talipää! voi hitto!

HIMPUTTI JÄIN SIT KII! saatana ku kuumottaa pls auttakaa nettivinkkaan sut Fobballe Isaakki

• Butthurttrickshotter

kuka haluu 1v1 munkaa QS only

• eyqehq64

Tuota aloittajaa on kyllä kusetettu pahan kerran.
      Missään vaiheessa n. 20v sittenkään ei ole tapahtunut sellaista että laina yhdessä yössä olisi kolminkertaistunut.. siellä on se päävelallinen ehkä tehnyt omia muutoksia papereihin tai jotakin muuta vastaavaa.

Aloittajan tarinasta ei ilmene mitä valuuttalainalla ostettiin ,, luulisin että asunto koska niihin tuohon aikaan tarjottiin valuuttalainoja.. Omistaako samainen päävelallinen kyseisen asunnon edelleen.. eiköhän se kuitenkin ole pantattu etusijaisesti lainaa vastaan.. ja sehän se ensin menee pankille. Pankki sitten myy sen hyväveli järjestelmän kautta jollekin pankinjohtajalle tms. joka maksaa 150 000 euron arvoisesta asunnosta juuri tuon 18 000€ jotta velka saadaan pankille maksettua.

Jos asuntoa ei saada vietyä niin ekana viedään rahaa siltä jolla on käteistä saatavissa.

• Vatsainavatsaina

Aikamoiset tulot pitää olla että vuodessa pystyy edes 10 tonnia säästämään..puhumattakaan 110 000. Mulla on itsellä rahaa ja mersut ja bemarit maksettu mutta aikamoista onnea on tarvinnut olla elämässä että voi elää ilman luottokorttia saatika pankkilainaa..näin on

• melkeen velaton

No tota "velaton poika" nimimerkkiä ei kannata kovin tosissaan ottaa.. näyttää selvästi olevan joku haaveilija.

• Täyttä soopaa juttu

»»»"Nuoruudessaani n.20v sitten laitoin nimeni poikaystäväni valuuttaluottoon ja yhdessä yössä laina kolminkertastui..."
      lloin laman aikana markka ensin devalvoitiin ja sitten perään kellutettuna laski lisää, yhteensä noin 40%. Ei tästä mitenkään saa aikaiseksi lainamäärän kolminkertaistumista... »»»

Heti kun näin avausviestin teki mieleni puuttua ihan samaan asiaan. Koko avausviesti on täyttä humbuukia. Todennäköisesti Suomi-24:n omien kirjoittelijoiden typeriä rääpäisyjä.

Edes ulkomaannvaluuttamääräiset lainat eivät millään ilveellä kolminkertaistuneet yön aikana.

Se kun velkoja jätetään hoitamatta, ja tulee viivästyskorkoja ym., niin silloin velat kyllä kolminkertaistuvat. Mutta menee siinä useampi vuosi aikaa, ennen kuin näin käy.

• Mene velkaneuvojan puheille ihan rohkeasti, ettei synny suurempia vahinkoja eikä asia rassaa enempä kuin on aihetta. Varaat ajan, esim. Helsingin kaupungilakin niitä on.

• >>Nuoruudessaani n.20v sitten laitoin nimeni poikaystäväni valuuttaluottoon>Onko oletettavaa,että pankki käy takaajan kimppuun,joka on antanut asuntonsa vakuudeksi ja jättää minut rauhaan? (Tietysti tämä takaajahan voi vaatia minulta osuutta)

• kaveriako ei jätetä?

Hyvin moni kaveria taannut on joutunu maksamaan velat.Ja on menny rahat ja kaveri.SIIS ÄLÄ TAKAA KETÄÄN,ÄLÄ AINAKAAN PARASTA KAVERIASI.

• JJKOPOO

VAI NIIIIN

• Onnellinen Ihminen

Kun velallinen syystä tai toisesta tulee maksukyvyttömäksi niin ne takaajat, jotka vielä ovat maksukykyisiä maksavat lainan korkoineen. Tämä pitää takaajalle tehdä selväksi ennen, kuin nimensä paperiin laittaa.

Itsestäni tuli maksukyvytön vuonna 1990, kun Suomen politiikot johtivat asiat ns suohon ja lainani korot nousivat korkeimmillaan 27 %. Jolloin en enää pystynyt lyhentämään lainaani, enkä edes kaikkia korkoja, josta seurasi se, että aloin velkaantumaan lisää ja jouduin myymään kannattavan yritykseni pois alihintaan. Jonka sitten Säästöpankin johtajien kavarit ostivat itselleen puolihintaan.

Suoraan sanottuna voin nimeltä mainita muutamia Säästöpankin johtajia ja yrittäjiä, jotka silloin vuonna 1988-1992 toimivat Rikollisesti ja Korruptoituneesti, kuin Mafian miehet ikään. Tehden mm. pankin maksamalla työajalla omaa bisnestään, josta sitten veloittivat erikseen. ns. Kahmivat niin paljon ja ahneesti kuin uskalsivat. Ihmettelen vain, ettei kukaan tappanut yhtään noista roistoista.

Riistäen täysin tarkoituksellisesti suurissa veloissa olevilta asuntovelallisilta omakotitaloja ja yrittäjiltä yrityksiä.

Menin Säästöpankkiin juuri ennen yritykseni myymistä v 1990 ja maksoin 60 000 lainankorkoja 5 kk ajalta niin erittäin vähäälyinen pankkitoimihenkilö sanoi minulle hyvin typeästi, että kyllä sinä olet huonoasiakas, kun et pysty lainaasi maksamaan.
      Sanoin hänelle, että kuules nyt minun kaltaiseni velkojenkorkojen maksajat ovat niitä ihmisiä, jotka maksavat sinun ja sinun johtajasi palkat niin, että toivoisin sinulta hieman kunnioitusta edessäsi seisovaa työnantajaasi kohtaan, mutta ne tutut miljonäärit, jotka nostavat Säästöpankin osakeanteja ovat niitä varenimijöitä, jotka imevät säästöpankin kuiviin eivätkä tuota tälle pankille yhtään mitään toisin, kuin me velalliset.
      Joten kysyn sinulta kumpi asiakas on pankille parempi velallinen vai säästäjä miljonääri?

Itse olen osaava, ammattitaitoinen, ahkera ja rehellinen ihminen, mutta niin, kuin kertomuksestani huomaatte ei yrityksen menestyminen aina ole kiinni yrittäjän tahdosta.

Vaan asiat voivat mennä täysin pieleen, koska yrityksen tulevaisuuden visioihin on otettava mukaan poliittiset ja globaalit muuttujat, jotka taas puolestaan ovat täysin ennalta arvaamattomat, ja saattavat aiheuttaa konkurssin vaikka yrittäjä olisi, kuinka sisukas jas osaava tahansa.

Eli en enää koskaan ota itselleni yhtään velkaa. Sitä mitä en voi nykyisellä varallisuudellani hankkia sitä en tarvitse. Sillä elämä on yrittämistä ja materialismia sanoinkuvaamattoman paljon arvokkaampi.

Kallein mitä omistan on tämä elämän lahja, joka minulla on, sillä ilman elämää ei millään muullakaan ole mitään merkitystä

Syy siihen miksi maailmassa on niin paljon epäoikeudenmukaisuutta ja vääryyttä johtuu siitä, että paha enkeli Sa??ana on demoniarmeijoineen tällä hetkellä tämän maailman hallitsija (Luukkaan 4:5-6, Ilmestys 12:7-12, 1. Pietarin kirje 5:8, Johannes 8:44) ja hän ohjaa maailmaa poliittisin, sotilaallisin ja väärien uskontojen keinoin.
      Häväisten ja valehdellen kokoajan Suvereenia maailmankaikkeuden Jumalaa ja Kristusta Jeesusta. Esittäen kirkkokuntien Pappien välityksellä Jumala Sanaa Raamattua vääristeleviä opetuksia.

• Ei saatana

Helvetistäkö näitä Jeesustelijoita aina palstoille ilmaantuu?

• ....................

Tottakai! Takaajathan on sitä varten, että pankki saa saatavansa takaisin. Luotonottajahan voi vaikka dokata ne rahat ja vedota maksukyvyttömyyteen.

• TÖRKYÄIJÄ

Antti Alastalo

• suhteelisen varakas

ITSE OLEN 48V MIES lapsia neljä 2kk 5v 12 v ja 16 v velaton talo ja kaikilla lapsilla 3h k s huoneistot vuokralla saavat itse päättää mitä tekevät kun täyttää 18v PS vaimoni voi hyvin !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe