Urho Kekkonen määräsi autonkuljettajat rikkomaan lakia

TruthTeller

Urho Kaleva Kekkosen toimintaa ohjasi kaikessa hänen oman etunsa ajaminen. Näin myös autoilussa.

Vaikkei presidentti Kekkosella itsellään ollut ajokorttia, vaati hän kyydissä istuessaan kuljettajia ajamaan nopeusrajoituksista ja liikkennesäännöistä piittaamatta. Tämän on vahvistanut muun muassa Ruotsin prinssi Bertil. Niinpä virka-auton kuljettajakin sai usein käskyn antaa Cadillacille kenkää.

Vuonna 1963 virkaan astuneelle kuljettaja Ville Lemmetylle kävi tutuksi tokaisu ”mennään täysillä, minä vastaan”.

Presidentin pitkäaikainen adjutantti eversti Urpo Levo vaati joskus, että nopeus pudotettaisiin lähemmäs normaaliliikenteen tasoa, mutta Kekkonen vaiensi miehen murahtaen: ”Minä määrään vauhdin, ette te! Ja ellette ole kunnolla, jätämme teidät seuraavalle bussipysäkille!”

Urho Kaleva Kekkonen ei piitannut siitä, että liikenteessä myös muut joutuivat vaaraan Kekkosen pullistelun takia.

11

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Mitä lakia?

    • TruthTeller

      Tieliikennelakia.

    • 1960-luvulla ei ollut nopeusrajoituksia muualla kuin taajamien kohdilla, mutta kyllä silloin riitti hurjastelijoitakin niin, että joku Cadillac jäi helposti jalkoihin.

      • TruthTeller

        Kekkonen oli presidenttinä 1956-1981. Vuodesta 1962 lähtien Suomessa alkoi olla mm. kattonopeuksia (aluksi 90 km/h). Eli Kekkosen presidenttikaudella oli olemassa nopeusrajoitukset ja presidentillä ei ollut mitään erityisoikeutta rikkoa niitä.

        Urho Kaleva Kekkonen rikkoi tässäkin tapauksessa yksin teoin ja harkiten lakia.


      • TruthTeller kirjoitti:

        Kekkonen oli presidenttinä 1956-1981. Vuodesta 1962 lähtien Suomessa alkoi olla mm. kattonopeuksia (aluksi 90 km/h). Eli Kekkosen presidenttikaudella oli olemassa nopeusrajoitukset ja presidentillä ei ollut mitään erityisoikeutta rikkoa niitä.

        Urho Kaleva Kekkonen rikkoi tässäkin tapauksessa yksin teoin ja harkiten lakia.

        Näin Wikipedia:

        "Vuonna 1962 Suomessa kokeiltiin kattonopeutta, joka oli 90 kilometriä tunnissa. Kokeilu tapahtui Turun ja Porin, Uudenmaan ja Hämeen lääneissä, ja se kesti neljän kuukauden ajan. Tätäkin ennen oli saatettu sakottaa liian suurista tilannenopeuksista esimerkiksi kaarteissa. Lisäksi kaupungeilla, kauppaloilla ja maalaiskunnilla oli ollut käytössä omat sisäiset nopeusrajoituksensa. Joillakin ajoneuvoilla taas oli ajoneuvokohtaisia rajoituksia.

        Pysyvän nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen aloitettiin Suomessa vuonna 1973 ja se vakiintui vuonna 1978."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus

        Eli tuo muistelemasi kattonopeus oli vain nelikuukautinen kokeilu vuonna 1962. Itse asiassa tuohon nopeusrajoitusjärjestelmän kehittämiseen vuonna 1973 ryhdyttiin Kekkosen aloitteesta, kun hän oli eräässä tunnetuimmista uudenvuodenpuheistaan ottanut esille liikenteen kuolinuhrien suuren määrän.

        Wikipedian artikkelissa ei toisaalta mainita, että syksyn 1974 öljykriisin vaikutuksesta käytännössä kaikille Suomen teille määrättiin yleinen 80 km/h nopeusrajoitus. Pari vuotta myöhemmin palattiin tiekohtaisiin nopeusrajoituksiin. Talvinopeusrajoitukset otettiin käyttöön vielä myöhemmin.

        Urho Kekkonen ei rikkonut lakia tuossa tapauksessa yksin eikä kaksinkaan teoin. Vastuu käytetystä ajonopeudesta on lain mukaan yksin kuljettajalla. Kekkonen tarkoitti tokaisullaan, että hän maksaa kuljettajan mahdollisesti saamat sakot.


      • TruthTeller
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Näin Wikipedia:

        "Vuonna 1962 Suomessa kokeiltiin kattonopeutta, joka oli 90 kilometriä tunnissa. Kokeilu tapahtui Turun ja Porin, Uudenmaan ja Hämeen lääneissä, ja se kesti neljän kuukauden ajan. Tätäkin ennen oli saatettu sakottaa liian suurista tilannenopeuksista esimerkiksi kaarteissa. Lisäksi kaupungeilla, kauppaloilla ja maalaiskunnilla oli ollut käytössä omat sisäiset nopeusrajoituksensa. Joillakin ajoneuvoilla taas oli ajoneuvokohtaisia rajoituksia.

        Pysyvän nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen aloitettiin Suomessa vuonna 1973 ja se vakiintui vuonna 1978."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus

        Eli tuo muistelemasi kattonopeus oli vain nelikuukautinen kokeilu vuonna 1962. Itse asiassa tuohon nopeusrajoitusjärjestelmän kehittämiseen vuonna 1973 ryhdyttiin Kekkosen aloitteesta, kun hän oli eräässä tunnetuimmista uudenvuodenpuheistaan ottanut esille liikenteen kuolinuhrien suuren määrän.

        Wikipedian artikkelissa ei toisaalta mainita, että syksyn 1974 öljykriisin vaikutuksesta käytännössä kaikille Suomen teille määrättiin yleinen 80 km/h nopeusrajoitus. Pari vuotta myöhemmin palattiin tiekohtaisiin nopeusrajoituksiin. Talvinopeusrajoitukset otettiin käyttöön vielä myöhemmin.

        Urho Kekkonen ei rikkonut lakia tuossa tapauksessa yksin eikä kaksinkaan teoin. Vastuu käytetystä ajonopeudesta on lain mukaan yksin kuljettajalla. Kekkonen tarkoitti tokaisullaan, että hän maksaa kuljettajan mahdollisesti saamat sakot.

        Kekkonen oli despootti ja jos kuljettaja ei olisi totellut Kekkosen käskyjä, hän olisi ollut entinen kuljettaja jo saman päivän aikana.

        Kekkonen siis määräsi kuljettajansa rikkomaan lakia. Se oli tyypillistä Kekkosta.

        Nopeusrajoitukset olivat ja ovat edelleen vain osa tieliikennelakia. Liikenteen törkeä vaarantaminen oli mm. voimassa Kekkosen koko presidenttikauden. Tätäkin lakia Kekkonen määräsi kuljettajansa rikkomaan.


    • Gina Tricot

      Kekkonen oli roisto ja pakotti myös henkilökuntansa rikoksiin.

      • koko kansan ääni

        Samanlaisia roistoja kepulit ovat nykyäänkin.


      • TruthTeller
        koko kansan ääni kirjoitti:

        Samanlaisia roistoja kepulit ovat nykyäänkin.

        Joo. Useimpien kepun kansandustajienkin pitäisi olla vankilassa. Olisi jo aika siirtää Kepu puoluerekisteristä rikosrekisteriin.


    • Sapiens dux

      Kekkosen toimintaa leimasi todella aina oman edun tavoittelu. Hyvä esimerkki on se miten hän aikoinaan kaappasi pohjoisesta koskia omistukseensa.

      Kekkosen kohtaloksi koitui alkoholismi ja siitä aiheutunut dementoituminen, joka alkoi näkyä varsin selvästi hänessä jo 70-luvun alussa.

      • F.S.B.

        Kekkonen toimi KGB:n agenttina. Hänen koodinimensä oli "Timo".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe