Olen jutellut sukulaiseni kanssa (hän on ravintoterapeutti) siitä, millaisia eväitä kannattaisi kokeeseen ottaa. Hänen mukaansa on elintärkeää, ettei tulisi ainakaan 5 tunnin katkosta syömiseen, koska verensokeri laskee ja aivot eivät saa tarpeeksi sokeria (mikä vaikuttaa omaan suoritukseen!). On hankala keksiä jotain sellaista terveellistä syötävää, mikä olisi helppo syödä (ettei aikaa kulu liikaa papereiden/folioiden/ kääreiden avaamiseen/sulkemiseen ja käsien pyyhkimiseen jne. jne.). Jokainen minuutti on tärkeä. Olen nyt päätynyt jonkinlaiseen kylmään keittoon (ehkä kurpitsa-kurkku), johon laitan myös kroisantteja ja mykyjä purutuntumaan tuomaan. Tämän laitan retkipulloon , josta voi helposti juoda. Juomaksi tätini suositteli urheilujuomaa, jossa on heraproteiinia ja natriumia. Tämän lisäksi ajattelin ottaa mukaan muutaman minikarkkipussin (josta voi napsia). Millaisia eväitä te meinaatte ottaa mukaan???
Millaisia eväitä suosittelette?
55
2229
Vastaukset
- einimimerkkä5998
Viinirypäleitä, kolmioleivän ja matkamukillisen kahvia sekä vesipullon. Sama taktiikka kuin yo-kokeissa.
- 2. hakukerta
heips. olettehan muuten huomanneet, että käytössänne on vain ja ainoastaan kirjoitustila. ts. tämä voi 'parhaassa' tapauksessa tarkoittaa hiukan A4-kokoa suurempaa yliopiston luentosalin kääntöpöytää... eli mitään kauheen suurta eväskasaa sinne ei kannata kerätä, itselläni oli viime vuoden pääsäreissä tilaa tavaroilleni ehkä noin neljännes siitä, mitä ylkkäreissä...
- Hops Hips
Hauska täti kun suosittelee valkuaisaineita. Aivot toimivat hiilihydraateilla.
Ainakin juomista kannattaa ottaa niin paljon että joutuu juoksemaan vähän väliä vessassa.
Itse taisin juoda viimeksi noin 0.25 dl vettä. Mukana oli omena, mutta eipä siinä nälkä mielessä ollut.- entäs tekstit
Saako eväät olla kaupan kääreissä, joissa on tekstiä? Eli saako ottaa vaikka limupulloja / suklaapatukoita / kaupan kahvijuomia yms? Ylppäreihinhän ei kai edellenkään saa.
- Yht. yo
entäs tekstit kirjoitti:
Saako eväät olla kaupan kääreissä, joissa on tekstiä? Eli saako ottaa vaikka limupulloja / suklaapatukoita / kaupan kahvijuomia yms? Ylppäreihinhän ei kai edellenkään saa.
Pääsykokeet > yo-kirjotukset. Eli ei kukaan kyttää, jos sulla lukee Valio maitopurkissa. Siitä kun ei mitään voi oikeasti oppia.
- Aikuisten elämää.
entäs tekstit kirjoitti:
Kuule, pääsykokeissa on monenikäisiä ihmisiä. Ei tosiaan aleta pompottamaan kuten ylioppilaskirjoituksissa.
- Gloria-Jasmine
Pekonipizzaa, slaisseina tietty, prinzessajuomaa ja ihqut kuteet. Se on ainakin mun pläni, mut toisaalt haenkin Rolloon. PS. Mun boyzfrendi on urheilija. PS 2. Oikis on ihquu!!!
- Ivalolainen
Minä kun olen tuolta pohjoisesta niin äänestän kyllä ihan perinteisten voileipien puolesta. 2-4 ruisleivän palaa, päälle voita, kinkkua ja juustoa. Juomaksi pikku maito (2dl). Jälkiruoaksi esimerkiksi viili tai jogurtti.
Se on epäselvää saako kokeessa olla mukana pikkulusikka, mutta tuskin siihen kukaan mitään luntteja edes voisi kirjoittaa.
Kokeen keskipaikkeilla kannattaa pitää ihan normaali "ruokatunti". Aivot toimivat paremmin loppukokeen ajan. - Naminami234
ES-energiajuomaa, jotta varmasti pärisee! No ei vaisinkaan! Aion ottaa kahvia termospulloon, viinirypäleitä pieneen rasiaan, ruisvoileivän sekä smoothien :) Epäilen kuitenkin, että mulla tulee käymään samalla tavalla kuin ylppäreissä: eväitä oli vaikka muille jakaa, mutta loppujen lopuksi en syönyt kuin 2 viinirypälettä pari tilkkaa vettä.
- hifter
Itselläni oli cokista, vettä, lihapiirakka ja karkkipussi. Ei se mikään ravintoterapeuttien piknik sentään ole.
- katse_hissanlukijoih
Niinpä, kylmä es:n lihis kuulostaa todella houkuttelevalta. Ikävä kyllä se kertoo myös paljon oikiksen miespuolisten opiskelijoiden ruokavaliosta...Vararengasta aletaan kerryttämään jo pääsykokeesta lähtien...
- twiklumiklu
katse_hissanlukijoih kirjoitti:
Niinpä, kylmä es:n lihis kuulostaa todella houkuttelevalta. Ikävä kyllä se kertoo myös paljon oikiksen miespuolisten opiskelijoiden ruokavaliosta...Vararengasta aletaan kerryttämään jo pääsykokeesta lähtien...
Omien havaintojen perusteella oikiksen naispuoliset opiskelijat on kyllä niitä paino-ongelmaisia. Ken tahtoo empiirisiä todisteita voi hipsiä Pykälän kuvagalleriaa ihailemaan. Suurin osa miespuolisista oikkareista vaikuttaa yllättävänkin urheilullisilta. Kato kun välillä liikkuu niin voi syödä välillä vähän epäterveellisemmin.
- gsdggsdsdgsdg
Siis mitä hiton väliä jollain eväillä on? Itse en koskaan ole ottanut eväitä mihinkään kokeeseen enkä varsinkaan nyt pääsykokeeseen, missä muutenkin on aikamoinen hoppu. Ottakaan vesipullo mukaan ja keskittykää siihen mitä saatte siihen paperille tuotettua...
- ---w--o--w----
Tässä tilanteessa mielestäni tuotos on yyhtä tärkeää, olipa sitten kyseessä koepaperi tai vessapaperi! Jos hätä on, niin sille ei vain voi mitään!
- tyhmäkunolin
Hyvä on ainakin ottaa jotain makeeta vaikka sit mehua, koska mulla viime vuonna laski verensokeri tosi alas ja vikasta tehtävästä ei tullu yhtään mitään ja siitä se paikan saaminen sitte kiinni jäi
- 1+3
Samaa mieltä, Kun itse olin vastannut kaikkiin kysymyksiin, otin vähän vettä ja pidin pienen ajatustauon. Banaani olisi ollut mukana mutta vatsa oli sen verran sykkyrällä ettei kyllä tehnyt mieli niellä mitään, saati että olisin johonkin vessaan lähtenyt paikaltani. Pienen taukoni jälkeen luin vastaukseni vielä kertaalleen ja vähän muokkasin.
- hete047
Suosittelen banaania, koska se on niin helppo syödä. Huomaa kuitenkin, että kuoria et voi lähteä viemään minnekään, joten joudut sen hajun kanssa sitten olemaan. Mieti, että missä vaiheessa se kantsii syödä.
- dfkjgö
muovipussii, pieni ja läpinäkyvä, ah niin kätevä!
- näin minä ainakin
Sieltä vaan heittää jonnekki ja jatkaa tyytyväisenä kokeen tekemistä
- Banaania...
Siksi ne valvojat siellä on, viittaat ja annat kuoret heille. Tai viet pois vessareissulla.
- Syödäänpitsaa
Ajattelin hakea pitsan juuri ennen koetta, kahvia ja 1,5 l limsaa ah
- sirrichard12
Verensokeri on tärkeä pitää kilpailukykyisenä, joten satsaisin kyllä ns. helppohin eväisiin.
- gkudsk
Totta, se vaikuttaa heti suorituskykyyn.
- Sisäänpäässyt
Itse tein niin, että söin niin tukevan aamiaisen kuin vaan jännitykseltäni pystyin. Eväinä taisi olla jotain ateriankorvikepirtelöä/-patukkaa ja vettä, jotka jäivät kuitenkin syömättä; kävin lähinnä "oksentamassa" tiedot paperille, tarkistin ja lähdin pois. Siinä tohinassa ei oikeasti tullut edes ajateltua ruokaa eikä nälkäkään ehtinyt tulla. Jos homma on hanskassa, ei kokeessa mene välttämättä montaakaan tuntia ja ruoka on sillä hetkellä melko toissijaista. Toki on hyvä olla varmuuden vuoksi pientä evästä, jos tarvis tulee.
Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin :)! - lemm_pimm
Itse aion ottaa jotain kylmää keittoa termomukiin, josta voi helposti juoda.
- hirvas900
Itse tein niin viime vuonna, että ostin matkalla kokeisiin hesestä pirtelön ja join sitä aina välillä, jotta verensokeri pysyy optimaalisena.
- Voi jeesus sentään
Itse otan pillimehun ja munkin. Pysyy ainakin puoli tuntia verensokeri korkealla minkä jälkeen olenkin sitten ihan kuollut
- mehuilija
Pillimehu ja munkki :)
Mieluummin ottaisin tämän kombon, kuin vaikka jotain hemmetin kylmää keittoa termariin, siis miksi se kylmä keitto pitää laittaa termariin? Eikös termari pidä lämpimänä?
Keskittykää nyt hyvät ihmiset niihin kirjoihin, älkää siihen mitä puette, syötte yms. Täältä puuttuu enää viestiketju pääsykoe vi***taa, kaikki muut aiheet on taidettu käydä läpi. Ja kaikki tämä aika on pois lukemisestanne, nimim. samaan retkuun muinoin mennyt, mutta asiasta oppinut.
- juna kulkee aina vaa
Mulla oli eväänä hedelmäkarkkeja, pari tölkkiä energiajuomaa, vettä ja pari banskua. Noilla pärjäsin aivan mainiosti. Etenkin karkit oli loistovalinta, kun saattoi mässyttää niitä oikeustapauksia tehdessä. Energiajuomaa kittasin kitusiin kokeen loppupuolella ja se kyllä saattoi olla yksi sellainen tekijä, mikä varmisti vikan oikeustapausvastauksen onnistumisen. Olin aika puhki 4 ja ½ h kohdalla, mutta se tölkki batterya tms kirkasti ajatuksenjuoksun uudelleen :)
- kohtikesäkuuta
Kuulostaa typerältä, mutta pienet tauot koetta tehdessä ovat tärkeitä! Ainakin minulle olivat ylppäreissä. Se, että voi muutaman minuutin ajan tehdä jotain muuta kuin kirjoittaa, niin hyvä juttu! Itse aion ottaa muutaman karkkiaskin, trip-mehua ja pullaa.
- hyviäideoitakaipaile
Miten syömällä voisi ärsyttää muita kandidaatteja?
- ärsytiärsyti
Ota porkkanoita ja jäävuorisalaattia. Myös sipseistä lähtee aevan ehana ääni. Ja kun käpelöit rasvaisilla sormilla vastausarkkeja niin voila, olet saanut tarkastajatkin ärsyyntymään.
Mikäli satut oikeasti toteuttamaan tuon ja istut samassa salissa kanssani niin lupaan että toisen porkkanapuraisun jälkeen huomaat kuinka työnnän loput evääsi kerralla suuhusi koepaperisi kera. :-)- 34670
Heh silloin valvoja heittää sinut koesalista pellolle, ja -voila- yksi hakija vähemmän. Hyvä idis!!!
- Pykänisti
Joo, eli ruokapuolikin on asia jolla voi hyvin taktikoida. Aimo annos hapansilakkaa ja kaikki muut hakijat viidentoista metrin säteellä ovat automaattisesti kisasta pois. Jos epäilee oman kykynsä puolesta voi varata mukaan nenäliinaa jota tunkee sieraimiinsa. Näin haju vaikuttaa vain kaikkiin muihin.
- ------------%-------
Voiko kokeeseen ottaa itsetekemiä eväitä, vai pitääkö niiden olla jossain pakkauksessa?
- trbbvvgbd
Ainoastaan ainejärjestöiltä ostetut eväät hyväksytään, loput menee roskiin.
- varauduoikein!
Pari vuotta sitten turussa ainakaan ei hyväksytty mitään tekstillisiä pakkauksia, koska valvojilla ei ollut resursseja tutkia niitä ja niissähän niitä lunttikirjoituksia viljeltiin. Ennen kokeen alkua sanottiin, että ruoka on otettava pakkauksesta pois. saimme sitten tosin käsipyyhkeitä, jolle sen leivän sitten pystyi laittamaan.
- gfs
trbbvvgbd kirjoitti:
Ainoastaan ainejärjestöiltä ostetut eväät hyväksytään, loput menee roskiin.
Trolli!
- mitätehtä?
Itse olen kyllä ihan tosissasi aikonut ottaa evääksi sellaisen "mini" pringles-purkin, mutta saako siis sellaisia "äänekkäitä" eväitä sitten ottaa edes mukaan? Sipseissä on se hyvä puoli, että niissä on hiilareita ja suoloja.
- moviemaniac007
Saakohan popcornia ottaa mukaan? Itellä oli poppareita ylppäreissä, mutta en tiedä, miten pääsykoevalvojat niihin suhtautuvat?
- 4 viikkoa vielä
Onko pääsykokeissa yhtä tiukat standardit kuin ylppäreissä? Jos jokin asia on ok ylppäreissä, niin voiko vetää johtopäätöksen, että se on ok myös pääsäreissä?
- noworries679
Tänään söin kahvilassa aivan ihanan sämpylän. Aion ottaa samalaisen mukaan kokeisiin! Ei tarvi eväitä ainakaan enää stressata.
- bobalula
Kumpia kannattaa ottaa evääksi, hiilareita vai protskua?? Mikä olisi ihanteellinen juoma?
- mörkököllijöillä
Mä otan pelkkää hiilaria koska aivot osaavat ainoastaan käyttää energianaan hiilireita. Mutta ota sä niitä valkuaisii, joita elimistö ei tarvitse.
Varmaan ihanteellinen juoma ois vesi. - oikeesti oikikseen
Mä en ole lähössä minnekään eväsretkelle. Otan proteiinipatukan ja vesipullon. Ennenkin on pärjätty viis tuntia näillä.
- summrbee
Riittääköhän sellainen pieni vai meinaatko ottaa ison?
- 3+3
Hyvä, hyvä, ottakaa kaikki eväitä ja keskittykää niiden koostumukseen ja syömiseen, niin olette poissa pelistä!
- cottarai
Itse aion ottaa evääksi falafeleja.
- sunnyshine01
Onko teillä jollain jo aikaisempina vuosina pääsikseen osallistuneilla ollut eväänä esim. jugurttia tai rahkaa? Miten se säilyi 5 tunnin aikana? En haluais mielellään ottaa mitään riskejä.
- Äläpälö31
Aivan turhia kaikki muu kuin normaali ruoka. Viimeisimpien tutkimusten valossa hiilihydraatit aktivoivat kehoa ja nostavat vireystasoa.
- pyllerökö
Hurjan vähiltä kuullostaa teidän eväät! Itse ajattelin ottaa mukaan suklaalevyn, kaksi pussia pähkinöitä, kanawrapin, pari banaania ja ehkä jonkun muunkin hedelmän, juotavan jugurtin, tölkin energiajuomaa ja pari kokista. Mutta kiitos vinkistä, kylmää keittoa voisi vielä harkita! Eiköhän näillä pärjää kun olen kuitenkin risteilyltä tulossa :)
- böböna
Just tein omat eväät jääkaappiin...
- lorilorilori_plomps
Mulla on maha jo nyt ihan sekasin. Vinkkejä?
- uefhsgdjv
Maitohappobakteereja nyt ja huomen aamulla, ripuli lääkettä ja sellasta. Kyllä siitä.
Sitten muihin aiheisiin. Otan jotain protskupatukoita tai mitä ateriankorvikkeita nuo onkaan pari kolme ja sit juotavaa.
- isucked
Hyvä, että oli tarpeeks evästä mukana. Varsinkin tuon monivalintarumban ekan kierroksen jälkeen oli kiva mussuttaa vähäsen ja sitten lähteä monivalintojen toiselle kierrokselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116948- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 80679
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483