Päihdeäidit ovat vakava ongelma Suomessa

Mane

Todennäkoisesti suurin uhka lapsen terveelle kehitykselle Suomessa on nykyään päihdeäidit, joita on äideistä jo 6 % ja määrä kasvaa vuosi vuodelta. Vuosittain 650 lasta saa merkittäviä vaurioita jo sikiövaiheessa äidin huumeiden ja alkoholin käytön vuoksi. Suurin yksittäinen syy jatkuvasti kasvaneisiin huostaanottoihin on äidin huumeiden ja alkoholin käyttö. Kuitenkaan asiasta ei keskustella julkisuudessa. Miksi? Sen sijaan vouhotetaan jatkuvasti jostain pedofiileista, joita on parhaiden arvioiden mukaan Suomessa 0,1-0,2 %. Päihdeaidit eivät kuitenkaan ole mikään marginaaliongelma. Mielestäni (kuten pedofiilienkin kohdalla) päihdeäidit, joiden lapsi joudutaan ottamaan huostaan, tulisi steriloida ja tuomita muutamaksi vuodeksi vankilaan lapsen elämän tuhoamisesta.

Olen tavannut elämäni aikana muutaman nistinaisen, joiden vintti on ollut aivan pimeenä, mutta lapsi on silti hankittu. Nämä nistiäidit elävät täysin epäsosiaalista elämää (vain 10 % päihdeäideistä on mukana työelämässä) ja varastavat kaiken minkä käsiinsä saavat rahoittaakseen seuraavan huumeannoksen. Ja lapsi voi lojua kotona monta päivää esim. paskoineen tai jopa syömättä. Monissa tapauksissa huostaanotto tapahtuu aivan liian myöhään ja päihdeäidin lapsi on jo saanut vakavia henkisiä vaurioita. Merkittävä osa päihdeäitien lapsista joutuu jo alkuvaiheessa erityisvilkkaiden lasten joukkoon päiväkodissa ja myöhemmin koulun alkaessa starttiluokalle ja myöhemmin sitten erityisopetukseen. Näiltä lapsilta puuttuu mm. keskittymiskyky ja kärsivät muutenkin laaja-alaisista tarkkaavaisuushäiriöistä.

Mikä on huomionarvoista tässä asiassa on se, että kun päihdeäiti menettää lapsensa huostaanoton seurauksena, niin muutavan vuoden päästä tämä päihdeäiti hankkii sitten jonkin toisen miehen kanssa toisen lapsensa ja ajan kuluessa tämäkin otetaan huostaan. Alkoholiäideistä todellisuudessa paranee pysyvästi noin 15 % ja huumekoukussa olevista äideistä vieläkin vähemmän.

Miksi yhteiskuntamme suvaitsee tälläistä?

3

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnioituksellisesti

      Kun yli puolituhatta lasta jo syntyessään on alkoholin vaurioittamia, niin Suomella on todella hyvät mahdollisuudet jatkaa kehitystään Euroopan ja koko maailman tiede- ja teknologisen kehityksen kärkeen. Näin aikoinaan kymmeniä vuosia sitten lailla toteutettu keskioluen saannin vapauttaminen on mainiosti päässyt etenemään kohti tavoitettaan kansan laajaa varhaista aivoinvalidisointia, mikä tietysti merkittävästi parantaa mahdollisuuksia ja edellytyksiä pitkälle kehittyneille tiede- ja teknologiainnovaatoille, ja näin kansakunnan edellytykset aineellisen hyvinvoinnin laajalle turvaamiselle ja parantamiselle kireässä kansainvälisessä kilpailussa pääsevät kehittymään huippusuotuisasti.

      Sen johdosta, että tällainen merkittävä edistyksellinen tilanne on aikaansaatu kansakunnan tilaan ja tulevaisuudennäkymiin, pitäisikin kaikkia keskioluen ns. vapauttamisen puolesta äänestäneitä kansanedustajia syvästi kunnioitten muistaa heidän kunnioitettavasta ja viisaasta kaukonäköisyydestään vaikka sillä tavalla, että heidän nimilistansa jaettaisiin kunniatauluna kaikkiin Suomen talouksiin.

    • Mummu*^*

      Ja sitten ollaan huolissaan perheistä, joissa ei käytetä päihteitä, mutta on useampi lapsi.
      Mikään ei tälle maailmalle kelpaa.

    • Täti ihmettelee

      Olisiko raskaana olevien päihdeäitien pakkohoito hyvä ratkaisu? Tällä viikolla aamu-uutisissa eräs kolmatta lastaan odottava nainen - päihdeäiti - oli nyt sen verran vastuullinen, että oli hakeutunut hoitoon.
      Jos tulee pakkohoitopykälä, niin jättävätkö nämä äidit menemättä neuvolaan?
      Vaikuttaako päihdeäitien käytökseen myös häpeä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe