Hevospelko

Apua tarvitseva

Olen 14v tyttö ja rakastan hevosia! Olen käynyt serkuillani hoitamassa/ratsastamassa paria hevosta, mutta noin puoli vuotta sitten olin ratsastamassa pellolla kun hevonen pillastui ja lähti laukkaamaan täyttä vauhtia kohti aitaa. Juuri aidalla se kääntyi ja lensin suoraan kivikovalle pellolle (maa oli siis jäässä). Siitä lähtien olen pelännyt ratsastaa huom. JOPA TALUTUKSESSA. Yleensä jalkani ovat tärisseet ja muuta. Olen kuitenkin yrittänyt aina kun mahdollista ratsastaa, mutta talutuksessa. Vähän on jo helpottunut tuo pelko. Olen nyt kuitenkin alkanut pelkäämään hevosen hoitamista :( En kuitenkaan pelkää niin paljon tuttujen hevosten hoitamista vaan tuntemattomien, vaikka ne olisivatkin kilttejä. En yhtään tiedä syytä tähän. Haluaisin vinkkejä miten voin helpottaa/hoitaa molempia pelkojani :) Kiitos kaikille jotka vastaavat!

3

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm... Tulisi ensimmäisenä mieleen, että aloita alusta. Aivan kaikki. Ihmiset reagoivat pelkoihin eri tavalla, ja nähtävästi sinulla tuo putoamisesta johtuva säikähdys on laajentunut koskemaan hevosia yleisesti. Tuttu hevonen on aina tuttu, sen takia ne pelottavat vähemmän. Vieraastahan ei koskaan voi olla niin varma, koska sitä ei entuudestaan tunne, ja sen käyttäytymiseen joutuu tutustumaan kokeilemalla.

Tilanteesi on ikävä, muttei ennenkuulumaton.

Yritä päästä jonnekin missä voisit käsitellä (ei siis ratsastaa, vaan ihan vain harjailla ja muuten puuhata niiden kanssa) mahdollisimman kilttejä ja pieniä hevosia/poneja, vaikka shettiksistä lähtien jos tunnet olosi turvalliseksi niiden lähellä, ja ota joku tuttu mukaasi jos mahdollista. Siirry niistä pikkuhiljaa isompiin sitä mukaa kun siltä tuntuu. Se voi viedä aikaa, tuollaisiin pelkoihin kun ei ole mitään pikaratkaisua olemassa, vaan ne pelot katoavat ajan mittaan tekemällä sitä mitä pelkää.

Sama koskee ratsastusta. Ratsasta rauhallisilla, niin pienillä poneilla kuin kokosi sallii, ensin talutuksessa, sitten esim liinassa ja myöhemmin kun rohkeus alkaa riittää, itsenäisesti kunnes tunnet voivasi siirtyä isompiin ratsuihin.

En tiedä onko tästä nyt apua, mutta toivottavasti kuitenkin pääset peloistasi. Olisi sääli, jos joutuisit jossain vaiheessa sen takia lopettamaan hienon harrastuksen.

• Apua tarvitseva

Kiitos lampinajadi :) Noista neuvoista on varmasti minulle hyötyä :)

• Toivotaan ainakin! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      56
      12733
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      3563
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      37
      2218
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      152
      2071
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      301
      1535
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      23
      1382
    7. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      200
      1373
    8. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      84
      1337
    9. 102
      1154
    10. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1136
    Aihe