Turkulaiset vihaavat pyöräilijöitä?

pyöräileväopiskelija

Opiskelen Turussa ensimmäistä vuotta. Taitan koulumatkat pyörällä, sillä se on nopea, halpa ja terveellinen tapa liikkua paikasta toiseen.
Olen kotoisin Oulusta ja siellä minulla ei ole koskaan ollut ongelmia pyöräilyn kanssa, ei edes talvisin. Pyöräteitä on joka paikassa ja ne myöskin aurataan hyvin. Toisin on täällä Turussa.

Pyöräteitä on miten sattuu. Pyöräilijän paikka on autokaistan oikealla puolella jos pyörätietä ei ole. Mutta miten pyöräilet paikassa, johon on sysätty kaikki kura ja lumi jalkakäytävältä ja autotieltä? Autojen seassa on vaarallista, sillä autot eivät välitä pyöräilijän turvallisuudesta. Pyöräilijällä ei ole juurikaan suojuksia.
Jos tällaisessa tilanteessa joutuu turvautumaan jalkakäytävällä ajamiseen, saa siellä lokaa niskaan.

Vihaavatko Turkulaiset pyöräilijöitä?

Olen lukuvuoden aikana saanut osakseni nimittelyä, uhkailua sekä minut on kerran tuupattu autotielle kumoon. Kaikissa tilanteissa jalkakäytävällä on ollut hiljaista ja siinä olisi ollut vallan hyvin tilaa sekä minun pyöräillä että jalankulkijan kävellä. Joissakin tilanteissa kun olen yrittänyt väistää, minua kohti on tahallisesti kävelty ja estetty ohitus. Erästä koulukaveriani oli jopa sylkäisty päin.

Missään muualla Suomessa en tällaiseen ole törmännyt.
Tällainen käytös on mielestäni pöyristyttävää.
Kenelläkään ei ole oikeutta nimitellä, sylkeä päin, töniä tai uhkailla toisia.
Liikennesäännöistä voi huomauttaa muullakin tavalla.

Pyöräilijät eivät saastuta ja ajavat paljon kevyemmällä vempeleellä kuin autoilijat. Pyöräilijällä pitäisi olla oikeus ajaa turvallisesti autotien oikeassa reunassa ja jos se ei onnistu niin rauhallista vauhtia jalkakäytävällä. Pyöräilijällä tulee olla myös täysi oikeus ajaa omalla pyöräilykaistallaan joutumatta väistelemään pyöräkaistalla käveleviä ihmisiä.

Pyöräilijöille ymmärrystä ja kannustavaa kommenttia!

48

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tikkutakkutukka

      Joo antaisin kannustavaa kommenttia mutta kun voin puhua vain omasta puolestani. Turku kyllä kovasti koettaa kohentaa imagoaan pyöräilymyönteisenä kaupunkina, mutta takkiin tulee vuosi vuoden jälkeen. Kaupunkisuunnittelussa todellakin otetaan pyöräilijät ja joukkoliikenne huomioon aina vain paremmin, mutta autoilijoiden asenteeseen se ei vaikuta.

      Turussahan suojatiellä saa auton niskaansa suuremmalla todennäköisyydellä kuin keskellä ajotietä toikkaroidessa ja pyöräilijä kiilataan kadunreunaan takuuvarmasti jos vaan pölykapseleita naarmuttamatta siihen on mahdollisuus. Ja busseihin ei kannata luottaa yhtään, niillä kyllä on hyvät peilit muttei kiinnostusta käyttää niitä.

      Summa summarum, monet turkulaiset autoilijat pitää pyöräilijöitä liikennesäännöistä piittaamattomina piipertelijöinä ja ajatellaan, josko he huonon kohtelun tuloksena vihdoin siirtyis käyttämään bussia tai ostais auton. Mä itse varon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja kunnioitan kaikkia liikenteen osapuolia, koska me sovitaan tuonne liikenteeseen kaikki liikennesääntöjä noudattamalla. Mut mä en olekaan turkulainen.

    • mää mää

      Turkulaiset nyt vihaavat kaikkea, esim. polkupyöräilijöitä, autoilijoita, mopoilijoita, kävelijöitä, koiria, kissoja, kaupunkiaan, joukkoliikennettään, kaupungin johtoa, kauppoja, autoliikkeitä, parkkipaikkoja, naapureitaan, baarejaan...
      Turku olisi kiva paikka, mutta kun täällä on turkulaisia. Oikein hävettää!

    • Kumoon vaan!

      Niin kauan kuin pyöräilijät ajavat kuin pullopersesiat, saavatkin olla peloissaan liikenteen joukossa. Minä ainakin koulutan iana kun pystyn.

      Opetelkaa liikennesäännöt ja lopettakaa se puikklehtiminen miten sattuu ja huvittaa. Silloin mennään jalkakäytävää kun se on kohdalla, siletä kadulle, suojateillä miten sattuu. Ihan kuin ei koskisi säännöt pyöräilijöitä lainkaan. Vituttaa tuollainen käytös.

    • kuksksi

      tiesittekö että pyörä katsotaan ajoneuvoksi. sitä koskee samat säännöt kuin autoja kun tuolla liikenteen mukana ajetaan. se unohtuu hyvin usein pyöräilijöiltä. kauheeta vauhtia painetaan menemään edes vilkaisematta mihinkään suuntaan, koska heillä on mukamas jonkinlainen jokapaikan ainainen etuajo-oikeus. ja pyörätieltä kävelytielle ja autotielle ja ties mihin suihkitaan menemään. eihän autotkaan voi niin tehdä?
      tuollaiset muista piittaamattomat pyöräilijät joilla ei ole yhtään pelisilmää tilanteisiin, ovat kaupunkiliikenteessä kaikkein pahimpia.

    • pyörä

      Tiesittekö että pyörä katsotaan kevyeksi liikenteeksi?

      Autoilla on omat tiensä ja hyvät tieverkostot. Koeta ajaa pyörällä joskus. Huomaat kuinka vaikeaksi se on tehty kun ei ole pyöräteitä. Pakko on sukellella tieltä toiselle, missä se milloinkin on luvallista. Koetapa oikeasti. Ehkäpä sitten sinultakin liikenisi ymmärrystä.

      Ai niin ja "Kumoon vaan!" mitä tarkoitat kouluttamisella? Pelottelet ajavasi päälle? Ajat oikeasti päälle? Toivottavasti ottavat pian korttisi pois. Hyi!

      • mitä siitä?

        Mitä se mielestäsi tarkoittaa että pyödä on kevyttä liikennettä?


      • sitä
        mitä siitä? kirjoitti:

        Mitä se mielestäsi tarkoittaa että pyödä on kevyttä liikennettä?

        "Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan jopa mopolla." -Wikipedia

        Kevyt liikenne = ihminen ja kevyt varuste liikkuessa.


    • noudata sääntöjä

      ÄLÄ IDIOOTTI AJA JALKAKÄYTÄVILLÄ.

      Jos ajat ajordalla eikä siinä ole tilaa ajaa pientareella niin että autot mahtuu turvallisesti ohi, NIIN SITTEN AJAT KESKELLÄ AJORATAA NIIN ETTÄ AUTOLLA EI MAHDU OHI, jolloin niiden on pakko ajaa kiltisti perässä.

      • Kulje bussilla

        "NIIN SITTEN AJAT KESKELLÄ AJORATAA NIIN ETTÄ AUTOLLA EI MAHDU OHI, jolloin niiden on pakko ajaa kiltisti perässä."

        Just just. Onpa tosi rakentavaa ja yhteistyähakuista. Juuri tälläisten idioottien toiminnan takia fillaristit eivät saa eivätkä ansaitse utoilijoiden kunnioitusta.

        Polkupyörällä on ajettava ajoradan tai ajokaistan oikeassa reunassa. Aina. Paitsi ryhmittyessään.


      • kaupungissa
        Kulje bussilla kirjoitti:

        "NIIN SITTEN AJAT KESKELLÄ AJORATAA NIIN ETTÄ AUTOLLA EI MAHDU OHI, jolloin niiden on pakko ajaa kiltisti perässä."

        Just just. Onpa tosi rakentavaa ja yhteistyähakuista. Juuri tälläisten idioottien toiminnan takia fillaristit eivät saa eivätkä ansaitse utoilijoiden kunnioitusta.

        Polkupyörällä on ajettava ajoradan tai ajokaistan oikeassa reunassa. Aina. Paitsi ryhmittyessään.

        Jos ei autot ei mahdu samaa kaistaa ohi, niin silloin ajetaan muun liikenteen seassa.


      • Ihan oikeasti, hei!
        kaupungissa kirjoitti:

        Jos ei autot ei mahdu samaa kaistaa ohi, niin silloin ajetaan muun liikenteen seassa.

        Kuka sen päättää mahtuvatko autot samaa kaistaa ohi? Se pyöräilijäkö?
        Ehei! Pyöräilijä ajaa AINA kaistan oikeassa reunassa ja autoilija eli ohittaja päättää mahtuuko samaa kaistaa ohi. Ohitukseen lähtevä päättää ja vastaa ohitusyrityksestään!

        Oikeasti, jos et tätä ymmärrä, jätä pyörä kotiin ja kulje bussilla!


      • jokainen itse
        Ihan oikeasti, hei! kirjoitti:

        Kuka sen päättää mahtuvatko autot samaa kaistaa ohi? Se pyöräilijäkö?
        Ehei! Pyöräilijä ajaa AINA kaistan oikeassa reunassa ja autoilija eli ohittaja päättää mahtuuko samaa kaistaa ohi. Ohitukseen lähtevä päättää ja vastaa ohitusyrityksestään!

        Oikeasti, jos et tätä ymmärrä, jätä pyörä kotiin ja kulje bussilla!

        Pyöräilijä tietysti ottaa kadusta sellaisen tilan kuin turvallisuus vaatii. Jos näyttää siltä että autot meinaa tunkea väkisin ohi, niin sitten niille autoille ei jätetä tilaa ohittaa paikoissa joissa ei voi ohittaa.

        Mikä tässä on vaikeaa?


      • Anonyymi
        jokainen itse kirjoitti:

        Pyöräilijä tietysti ottaa kadusta sellaisen tilan kuin turvallisuus vaatii. Jos näyttää siltä että autot meinaa tunkea väkisin ohi, niin sitten niille autoille ei jätetä tilaa ohittaa paikoissa joissa ei voi ohittaa.

        Mikä tässä on vaikeaa?

        Ei mikään, itsemurhapyöräilijät saa kuolla ihan vapaasti :)


    • Vali vali on helppoa

      Jos polkupyörällä ajaa suojatielle, niin pyöräilijä on aika usein väistämisvelvollinen autoon nähden. Auto on väistämisvelvollinen vain kahdessa tapauksessa.
      1) jos auto tulee suojatielle väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin takaa
      2) jos auto kääntyy risteävälle kadulle ylittäen kääntyessään suojatien

      Olisi myös suotavaa, että arvon pyöräilijät käyttäisivät pyörätietä silloinkin kun se on ainoastaan ajoradan toisessa reunassa. Esimerkkinä vaikka Uudenmaantie.

      Kun huomaat ajattelevasi, etteivät autoilijat piittaa sinusta, mieti oletko itse väärässä ja autoilija vain olettaa sinunkin tuntevan liikennesäännöt ja ennen kaikkea noudattavan niitä. Aika usein nimittäin kun luulet olevasi ainoana oikeassa ja kaikki muut väärässä, tilanne onkin juuri päin vastoin.

    • pyörä

      "Kun huomaat ajattelevasi, etteivät autoilijat piittaa sinusta, mieti oletko itse väärässä ja autoilija vain olettaa sinunkin tuntevan liikennesäännöt ja ennen kaikkea noudattavan niitä. Aika usein nimittäin kun luulet olevasi ainoana oikeassa ja kaikki muut väärässä, tilanne onkin juuri päin vastoin. "

      Oikeasta ja väärästä ei tässä ole kysymys. Talvisin kun teidenpientareet joissa pyöräilijöiden kuuluisi ajaa ovat auraamattomia lumi ja jääkasoja, on pakko ajaa keskemmällä. Tämä aiheuttaa tilanteen, jossa pyöräilijä joutuu ajamaan keskemmällä tietä ja hidastaa autoja. Kuka on väärässä? Pyöräilijä vai auto vai joku muu?

    • ex-manselainen

      Kaikille, jotka valittavat, että Turussa vihataan pyöräilijöitä ja Turussa on vaikea pyöräillä, tms., menkää pariksi viikoksi Tampereelle. Kun kerran pääsee tutustumaan Tampereen liikenteeseen, sen jälkeen Turunkin liikenne tuntuu hyvin rauhalliselta ja oikein pyöräilijäin paratiisilta.

    • Tampereella

      Töniikö papat sielläkin hullunkiilto silmissä pyöräilijöitä kumoon...?

    • rikollista tämäkin

      Kun taloyhtiössä päätetään toimia, tehdä jotain yhdessä, yhteiseksi hyväksi, isketään ensimmäisenä ja heti pyörien kimppuun. Kaikki pyörät pihalta ja kellareista roskiin!

      Innokkaimmat siivoojat sitten kiertävät myymässä 'löytöpyöriään'!

    • Hyvin menee

      Se se huvittavaa on, että Turkukin on tässä taannoin valittu Suomen vuoden pyöräilykaupungiksi!

      • huuhaa valinta

        Sehän kiertävä titteli, ei se edellytä mitään ansioitumista.

        Tarkoitus lienee vain kiinnittää huomiota aina jonku kaupungien pyöräilyasioihin.


    • BMW X6:n omistaja

      Osta auto, ta jos oot alakäne opskelija, ni osta kevyt nelipyörä!!

    • tunturidaami

      Mitäpä jos kaikki autoilijat pistäisi auton romuttamolle.

      Saataisiin moottoritiet parempaan käyttöön ja raikkaampi ilma.

      Ei jäisi lapsia autojen alle ja olisi ihmisillä tilaa juoksennella missä huvittaa.

    • hyvämeiningi
      • Nummen pyöräilijä

        Turkuun tarvittaisiin Tanskan mallin mukaan pyörätiet ajokaistalle esimerkiksi Hämeenkadulla. Ja Aurasilta Aurakatu Maariankatuun astiin kevyelle ja joukkoliikenteelle, henkilöautot sieltä pois.


        Joo kyllä täällä vihataa pyöräöilijöitä, koska Hämeenkadun pyörätietä ei aurata eikä hiekoiteta eikä lanata talvella. Ja sen jatko Tuomiokirkkotori on kuin luistelurata tai jäätyneiden sohjojen extremerata talvella. Autotiet kyllä aurataan.


    • Electrische fietsen

      Listataan muutama pointti.

      1. Rahaa käytetään pyöräily kaupungin markkinoimiseen, eikä itse pyöräkaistojen tekoon. Samalla rahalla varmasti maksaisi myös osan pyöräteiden talvikunnossa pidosta!

      2. Turussa kaupunki suunnittelu hakannut päätään seinää jo kymmeniä vuosia. Esim. Keskustaan on Turussa mahdotonta päästä pyörällä turvallisesti.

      3. Autot ovat toki hyödyllistä ja varsin käteviä, joskaan eivät kovin egologisia ja ovat myöskin kalliita käyttää. Pyöräilijät ja autot eivät sovi pääsääntöisesti samalle radalle. Pää syy tähän on autoilijoiden huono asenne ja suomen lainsäädäntö, joka ei takaa pyöräilijöille suojaa mahdollisten tapaturmien varalta.

      4. On harmillista, että pyörätien puuttumisen, sekä epäinhimilliset kaupunki suunnittelun johdosta, keskustassa joutuu välillä ajamaan jalkakäytävällä (esim. Työmatkalla).

      Olin todella positiivisesti yllättynyt, että meillä Suomessa Oulussa on otettu huomioon kaikki autoilijat/pyöräilijät ja myöskin kävelijät. Hyvä Oulu!

      Hyvä kaupunki suunnittelu parantaa kaikkien elämän laatua!

      Ps. Olipas tyhmiä kommentteja tässäkin ketjussa. Hyvää kesää kaikille lukijoille!

    • Pakko ajaa

      Voisi hieman miettiä, etteivät kaikki autot ole huviajelulla olevia henkilöautoja. On siellä myös isompi jakeluauto tuomassa opiston ruokalaan elintarvikkeita ja toinen viemässä keräyspaperia pois. Joku kuljettaa kauppaan makaroonia ja tonnikalaa tai pyöräkauppaan polkupyöriä.

      Ja kun sitten se kaksvitonen kloppi suhailee sillä fillarillaan aivan välinpitämättömästi siitä mistä nopeimmin pääsee (jalkakäytävillä ja päin punaisia), ei se juuri kunnioitusta herätä. Kun jokirannassa (länsipuoli) on vallan turvallinen ajaa, niin jo pitää pyöräillä keskellä Linnankatua ja rutista turvallisuudesta.

      Muuten, suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä mutta sen vieressä olevalla pyörätien jatkeella kyllä. Ja vain jos se on pyörätien jatkeena.

      • sanonpa vaan

        oletko jokirannassa itse pyöräillyt, on talvella melkoista kraateria.


      • Hiukan rotia
        sanonpa vaan kirjoitti:

        oletko jokirannassa itse pyöräillyt, on talvella melkoista kraateria.

        Talvella mennään potkukelkalla ja bussilla. Eikä se Linnankatu kai ole sen kummallisempi?


      • niimpäniin
        Hiukan rotia kirjoitti:

        Talvella mennään potkukelkalla ja bussilla. Eikä se Linnankatu kai ole sen kummallisempi?

        Autotiet aurataan, pyöräteitä ei juurikaan. Ja autotieltä auratut lumet siihen missä pitäisi pyöräillä. Kaikilla ei ole rahaa bussiin.


      • ei jalkakäytäville

        "Muuten, suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä mutta sen vieressä olevalla pyörätien jatkeella kyllä. Ja vain jos se on pyörätien jatkeena. "

        Suojatiellä pyöräilyä ei ole kielletty laissa, vaan ainoastaan yhdessä pehmoisessa KKO:n tulkinnassa 1986 vuodelta.

        Pyörällä voi tien ylittää mistä vain, mutta pääsääntöisesti muuta liikennettä varoen.

        Anikaisten mäessä veivaili tänäänkin aamulla ainakin kolme pyöräilijää jalkakäytävällä kun ajoin siitä ohi, en ihmettele että pyöräilijät saavat vihat niskaansa kun itse sitä kerjäävät.


      • Turku ei ole
        sanonpa vaan kirjoitti:

        oletko jokirannassa itse pyöräillyt, on talvella melkoista kraateria.

        Turku ei ole maailmanluokan monopoli, joissa yleensä onkin hienot pyörätiet, ainakin Tukholmassa on omat liikennevalotkin pyöräilijöille. En tiedä kuinka vanhat ovat, mutta pitkältä menneeltä vuosituhannelta kuitenkin. Ovat ihan antiikkisia, mutta toimivat.

        Eli vähän on kaupungin vauraudesta ja pyöräilijöiden määrästäkin kiinni kaupungin eri suunnitteluvaiheissa.

        Koskaan en ole ajanut jalkakäytävällä. Jos menee keskikaupungille pyörällä, pitää varata aikaa tarpeeksi. Henkeäni en vaaranna, jos tulee turvaton olo liikenteessä, luovutan sovinnolla ja talutan.

        Talvipyöräily on asia erikseen. Talvella usein on hankaluuksia liikkua millä välineellä tahansa. Olosuhteet on mitkä on, ja maa on mikä on. Muuttakaa Keski-Eurooppaan. En aio maksaa verovaroistani lämmitettyjä pyöräteitä. Miettikää nyt vähän.


      • Kummastelen kans
        ei jalkakäytäville kirjoitti:

        "Muuten, suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä mutta sen vieressä olevalla pyörätien jatkeella kyllä. Ja vain jos se on pyörätien jatkeena. "

        Suojatiellä pyöräilyä ei ole kielletty laissa, vaan ainoastaan yhdessä pehmoisessa KKO:n tulkinnassa 1986 vuodelta.

        Pyörällä voi tien ylittää mistä vain, mutta pääsääntöisesti muuta liikennettä varoen.

        Anikaisten mäessä veivaili tänäänkin aamulla ainakin kolme pyöräilijää jalkakäytävällä kun ajoin siitä ohi, en ihmettele että pyöräilijät saavat vihat niskaansa kun itse sitä kerjäävät.

        Joo, ja se suojatiellä pyöräilijä ei ole jalankulkija ja hänen ei kannata odottaa autojen antavan tietä. Toki, jos taluttaa sen fillarin niin asia on eri.

        Olkoon KKO:n tulkinta pehmoinen, silti se on viimeinen voimassa oleva ja aniharvoin niitä tulkintoja muutellaan, ellei sitten laki ole oleellisesti muuttunut.

        Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan pyöräillä suojatiellä. Jatkeeksi se luetaan myös silloin, kun pyörätie ei enää jatku toisella puolla.


    • BMW X6:n omistaja

      Nii, komppaan äskeistä kirjoittajaa! Tuskin sinne köyhien Lidliinkään ruoat sun muut tulee Saksast hevosten vetäminä lastaussillalle!!

    • päälle en aja
    • Ei koskaan jalkak.

      No on se raivostuttavaa, kun ajetaan jalkakäytävällä pyörällä. Jos tulet jalkakäytävälle pyörällä, sinun on talutettava sitä. Et saa ajaa sillä, ja sillä sipuli. Kiukuttaa siksi jalkakäytävällä ajavat, kun ei voi tuntea oloaan turvalliseksi jos pyörät hujeltavat joukossa äkkiarvaamatta sikin sokin.

      Se, mitä et vielä ole ymmärtänyt, sinä jalkakäytävällä pyöräilijä, on se, että sinä et ole ainoa. Teitä on vuosikymmenten mittaan ollut valtava määrä. Kyse on liikennessääntöjen noudattamisesta.

      • ruuhkassa ei edes

        Pyörää ei saa edes taluttaa jalkakäytävällä jos siitä on haittaa.


      • no niin, siinä
        ruuhkassa ei edes kirjoitti:

        Pyörää ei saa edes taluttaa jalkakäytävällä jos siitä on haittaa.

        "Pyörää ei saa edes taluttaa jalkakäytävällä jos siitä on haittaa."

        No niin, siinä se tuli. Tuosta en ollut kuullutkaan. Ja jotkut vielä kuvittelevat, että jalkakäytävällä voisi ajaa...

        Se on muuten totta, että niskavillat nousevat pystyyn, kun kävelee hiljaisellakin jalkakäytävällä ja kuulee pyörän kalahduksia tai näkee jonkun ajavan vastaan. Se on turvallisuusriski kävelijälle.

        Jalkakäytävällä ajelu on hurjempaa kuin esim. maantiellä, jossa ei ole pyörätietä eikä jalkakäytävää, koska jalankulkija ei odota pyöräilijää samalle alueelle, niin hän voi poiketa esim. näyteikkunaa katsomaan, tai muutenkin reitiltään ja hups, yllättäin tuleekin pyörä päälle. Voi tulla vakavaakin vahinkoa ja vähin on yleensä kipu ja vaateiden rikkoutuminen tai likaantuminen.

        Se on vain uskottava, että jalkakäytävällä ei ajeta. Ajakaa sitten politiikan kautta asiaanne, mutta ette aja jalkakäytävällä.


    • varovaisuutta

      Pyöräilijä jäi taas eilen auton alle kun väisti liian kapealla pyörätiellä toista pyöräilijää ja horjahti autotielle. Jos jalankulkija ja pyöräilijä törmäävät, tulee kuhmu ja mustelma ja paha mieli. Jos pyöräilijä ja auto kohtaavat, tulee kuolema.

      • koukkasi alle

        Kahden pyöräilijän välisistä tapahtumistahan tuossakin on ilmeisesti ollu kyse, auto oli vain sivuroolissa ja sattui olemaan väärään aikaan väärässä kohdassa.


      • Oikeassa paikassa
        koukkasi alle kirjoitti:

        Kahden pyöräilijän välisistä tapahtumistahan tuossakin on ilmeisesti ollu kyse, auto oli vain sivuroolissa ja sattui olemaan väärään aikaan väärässä kohdassa.

        Auto oli oikeassa paikassa, siinä missä sen kuuluikin. Pyöräilijä ei osannut liikennöidä ja ajoneuvoaan kuljettaa ottaen huomioon mahdolliset tilanteet.

        Osanottoni omaisille.


    • E.fietsen

      Sivistyneessä valtiossa kuten Alankomaissa päätettiin jo 1970-luvull, että kolari tilanteessa aina syypää on autoilija. Vaikkakin pyöräilijä olisi ajellut miten tahansa. Monissa muissakin sivistyneessä valtioissa (ei suomi) seurattiin tätä inhimillistä kehitystä. Syy on myöskin kovin inhimillinen, pyöräilijälle käy aina pahemmin kun autolle. 30vuotta on kulunut ja liikenne kuolemat minimissä.

      Lukiessani tätä palstaa on selvää, että kaikki suomalaiset pitäisi laittaa 1 vuoden ajokieltoon miettimään: "Mää ajan mun autolla tästä piste!" Asennettaan.

      Paras ratkaisu olisi kieltää yksityisautoilu Turun keskusta kortteleitten alueella. Levennetään kävelytiet, pienennetyt autokaistat pyörien ja bussien käyttöön. Viherlalueita lisää ja keskusta viihtyisäksi!

      • Mieti nyt hiukan

        Vai niin. No sitten ei enää uskalla ajaa lähelläkään yhtään pyöräilijää kun ei koskaan tiedä kuka kärkkyy tilaisuutta kolaroida auton kanssa saadakseen vakuutuskorvauksia. Sekö sitten edistää liikenneturvallisuutta?


      • Vuosi vuorotellen
        Mieti nyt hiukan kirjoitti:

        Vai niin. No sitten ei enää uskalla ajaa lähelläkään yhtään pyöräilijää kun ei koskaan tiedä kuka kärkkyy tilaisuutta kolaroida auton kanssa saadakseen vakuutuskorvauksia. Sekö sitten edistää liikenneturvallisuutta?

        Kaikki pyöräilijät pitäisi laittaa vuodeksi taluttamaan pyöriään ja seuraamaan liikennettä ilman silmälappuja. Ja miettimään, saako ajaa päin punaisia, jalkakäytävällä tai pitäisikö yleensäkin noudattaa sääntöjä (muitakin kuin itselle sopivia). Se olisi sivistystä se.


    • Anonyymi

      Tuskin pyöräilijöitä sinänsä vihataan, vaan heitä ketkä ei piittaa muista tiellä liikkujista, vaan kuvittelevat että muut väistävät heitä kaikissa tilanteissa. Jos kaikki ihmiset noudattais liikennesääntöjä, niin käytös olis varmaan ystävällisempää, kun ei kuljettais viidakon lakien mukaan.
      Itse olen kyllästynyt skuutteihin ja pyöräilijöiden, jotka ajavat missä sattuu ja miten sattuu, jalankulkija kun olen. Niin usein ajetaan jalkakäytävillä, mitkä siis eivät ole pyöräteitä, mutta ylimieliset ihmiset ajattelevat että heillä on oikeus ajella missä heitä huvittaa. Jalkakäytävällä saa ajaa vain alle 12v.
      Pyöräilijät kuvittelevat myös että jalankulkijan kuuluu väistää heitä, mutta se on toisinpäin. Järkikin sanoo että nopeampi väistää hitaampaa kevyenliikenteen väylillä.
      Se että jotkut ihmiset kävelevät missä sattuu, usein ne ovat koululaisryhmiä jotka levittäytyvät koko kadun leveydelle.
      Sekavat kevyenliikenteen väylät voivat aiheuttaa myös sen että kävellään miten sattuu.
      Välillä on niin, että kaikki käyttävät oikeaa laitaa ja välillä väylä on jaettu ja se voi vaihdella saman kadun varrella ja kaikissa paikoissa ei edes ole liikennemerkkiä siitä kertomassa ja aina niitä ei välttämättä huomaa katsoa.
      Liikennesäännöt on siksi, ettei tarvis arvailla, et kuka menee ensin, kuka väistää ketä jne.. Ei niit sääntöjä kiusaksi oo tehty vaan helpottamaan liikennettä.
      Mut itsekkäitä kusipäitä valitettavasti on liikaa liikenteessä, he ärsyttävät.
      Siitä tulee hyvä mieli kun saa tietä, eikä ajeta kylkiä hipoen pyörällä tai muullakaan ajoneuvolla. Usein ei huomioida koiria, ajetaan liian läheltä, pitää antaa liikkumavara, täytyisi ajatella että koira on kuin 2 v lapsi, se voi ottaa sivuaskeleen ja jos ei ole sitä otettu huomioon niin siinä voi tulla yhteentörmäys.
      Ihmisillä liian kiire, nopeudet kasvaneet kevyenliikenteen väylillä sähköisten kulkuvälineiden yleistyttyä ja käyttäjät huonosti arvioivat etäisyyksiä ohitettavaan, kun itse pitää päästä samaa vauhtia kokoajan.
      Eli kaikkia ei vihata, vaan heitä ketkä ei huomioi muita liikkujia.

    • Anonyymi

      Lain mukaan yli 12-vuotiaat pyöräilijät saa tönäistä kumoon mikäli he pyöräilevät kävelytiellä.

      • Anonyymi

        Siis jalkakäytävällä.


    • Anonyymi

      Iltalehdessä video miten pyöräiljät ajaa suojatiellä auton eteen vaikka pitäisi väistää. Noita pitäisi alkaa sakottaa kunnola niin oppisivat. Pakollinen ajokortti ja kortti pois kun törttöilee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe