Olen 7 vuotta kärsinyt yhdyntäkivuista, ekasta kerrasta asti. Niitä kertoja on erittäin harvassa, etteikö sattuisi yhtään. Saman ajan kärsinyt myös hiiva oireista, tosin monta vuotta elin ilman mitään lääkettä koska ajattelin sen olevan vain normaalia (että seksin jälkeen itketään silmät punaisiksi kun sattuu ...). Olen yrittänyt seksiä ilman kumia, ei tule kuuloonkaan! Sperma kirvelee aivan jumalattomasti. Monta vuotta vain kärsin kun luulin sen olevan normaalia, mutta kyllästyin. Kumi auttaa oireisiin, mutta kumin kanssa pitää käyttää hirveästi hajusteetonta liukkaria. Siltikin emättimen suu tulee kipeäksi.
Ehkäisynä oli ennen Yasminelle, ei sopinut pätkääkään. Nuvaring on tuonut alapäähän lisää kosteutta ja mielestäni vähentänyt oireita.
Myös pyöräily yms on huono juttu, jostain syystä paikat senkin takia olleet rikki kesäisin.
Jokunen vuosi sitten menin lääkärille asiasta ja minulle sanottiin että kuvittelen koko asian, pitää rentoutua. Menin toisen kerran, hiivaa löytyi. Sain jonkun yhden kapselin mikä kyllä tehosi, mutta tuli tietysti heti takaisin. Taas lääkärille ja sama juttu. Jossain vaiheessa kyllästyin ja sainkin isomman reseptin hiivalääkkeitä. Sain antibioottiakin. Ilman reseptiä mennyt niihin lääkkeisiin hirveä määrä kun niin kalliita. Alapää tutkimus teki hirveän kipeää ja sattui. Emättimen suu tuntui olevan pelkkiä haavaumia täynnä mutta kukaan ei niitä nähnyt.
Oireet jatkui ja jatkui. Vihdoinkin sain joku aika sitten ajan erikoislääkärille. Tutkimus taas sattui ja teki ikävää. Silti mitään haavaumia ei alapäästä löytynyt, vaikka emättimen suulla alhaalla on ihan selvästi kipeä kohta. Kuulemma "vähän vaan punoittaa". Ihmeellistä vähättelyä. :/ Sitten pääsin jollekin vielä pätevämmälle lääkärille, joka sitten vain totesi että eipä voi mitään tehdä. Sieni kuulemma näkyi tutkimuksissa, olen vain hiivalle altistunut. Paikat oli kivuttomat tutkimuksen ajan, koska olin ottanut hiivalääkkeen. Haavaumia ei näkynyt. Silti myöhemmin illalla yhdyntä teki taas kipeää vaikka paikat olivat ihan kunnossa. Edes liukkari ei auttanut. Eli kun kosken vaikka itse alapäähän, en tunne kipua (kun hiiva pois), mutta sitten kun yhdyntää yrittää niin ei alapää tykkää yhtään. Ilmeisesti paikat vaan ei kestä hankausta, vaikka olisi litra liukastetta ... Ei kuitenkaan kuulemma ole mitään vestibuliittia tms ... Jotenkin yhdynnässä tuntuu, että emättimen suu ei tykkää siitä venymisestä pätkääkään.
Illalla sitten itkin, kun tiesin ettei asialle voi tehdä mitään ... Onneksi sentään voin edes joskus harrastaa miltei kivutonta seksiä. Jotkut eivät pysty ikinä ... Vaikka seksi kuitenkin olisi kivutonta, sen jälkeen tekee kipeää. Ei siis tule kuuloonkaan ottaa uusintaa samana päivänä.
Jotenkin vain tuntuu, että oma seksuaalisuus on kateissa. En tunne olevani seksikäs tämän vaivan takia. Kuvittelin aina, että seksi on jotain mikä tuottaa vain nautintoa. No, ei ole ... Tiedän että murehtiminen ei ainakaan auta, se vaikeuttaa kiihottumista ja sitten ainakin sattuu ... Välillä myös tuntuu pahalta miehen puolesta, kun ei voi laueta sisälle vaan aina pitää kaivaa se kumi. Joskus kokeillut ilman kumia satunnaisesti, sperma kirvelee ihan hirveästi. :/ Ilmeisesti hankaus sperma ei ole hyvä yhtälö.
Niin ja netin kaikki ohjeet on koluttu läpi, käytän alapäälle sopivaa öljyä, haavaumiin välillä bebanthenia, hajusteetonta pesuainetta vartalolle, alapään pesen vain viileällä vedellä ....... lääkäri sanoi, että tiedän kuulemma vaivasta enemmän kuin hän. Luotettavissa käsissä siis!
Ikuinen hiiva + yhdyntäkivut.
5
1114
Vastaukset 5
- tuleva äiti
Olisin itse voinut kirjoittaa saman tekstin.
Tiedän todellakin tunteesi ja monet itkut ja ahdistukset kokenut saman ongelman vuoksi.
Seksi oli ihanaa.. kunnes aloitoin juurikin e-pillerit. Itselleni tehty monet tutkimukset juurinkin yhdyntäkipuihin liittyen, niitä selvitellessä ehdein kokeilla monet e-pillerit mutta millään ollut vaikutusta kipuihin. Hiivatulehdus esiintyi aluksi vain n. kerran pari puolessa vuodessa kun nykyään kuukausittain.
E-pillerit/antibiootit itselläni laukaisseet hiivasyndrooman jotka yhdessä ja toistuvina puolestaan vestibuliitin. Pahimmillaan kipu oli niin kovaa että esim. tamponin käyttö olisi tullut mieleenikään. Parin vuoden selvittelyjen jälkeen lääkäri pohti olisiko vestibuliitti, johon ei osannut antaa muuta hoitoohjetta kuin rentoutumisen, liukasteen käytön ja "totuttelun".
Omaa elämänlaatuani olen onnistunut parantamaan "hiivadieetillä". Yksinkertaisesti ilmaistuna KAIKKI sokeri, alkoholi, valkoinen jauho, hiiva, pasta, riisi, ja peruna pois. Suosittelen J.pursiaisen kirjaa hiivasyndroomasta, sieltä löytyy kolmiosaisen dieetin tarkempi ohjeistus. Huomasin itse että fyysinen oloni parani heti ja limakalvotkin pääsivät paranemaan kun säännöllisesti rasvasin ja toteutin maitohappobakteeri hoidon vahvistamaan limakalvoja. Voin ehkä hieman liiankin hyvin kun ajattelin että kai sitä nyt vähän voi herkutella, ja se oli virhe, sillä hiiva pukkasi heti päälle. Aluksi dieetin toteuttaminen tuntuikin täysin mahdottomalta, mutta mikä muutos ilman repsahduksia tapahtuisikaan?
Itseäni ahdistaa erityisesti tuhlata rahaa kalliisiin hiivalääkkeisiin (ja kyllä tiedän että reseptillä saa halvemmalla, mutta oma tk:ni ei kirjoita reseptejä kuin kaksi yhtä sisätutkimusta kohden, ja minun kaltaisilleni kyseinen tutkimus on niin kivulias että jääkööt reseptit enemmin lääkärin laatikkoon). Toiseksi kun lääketiede ei tunnusta termiä hiivasyndrooma, hiivalääkeet kirjoittavat tulehdukseen mutta olen itse todennut että tulehdukset kykenee estämään vain ruokavaliolla, sillä itse en jatkuvasti haluaisi hiivalääkkeitä käyttää.
Suosittelisin jättämään pillerit heti jos niitä vielä kumin lisäksi käytät. Jos saat antibioottikuurin pyydä samalla valmiiksi hiivalääke ja syö kuurin aikana maitohappobakteereja. Limakalvoja voi vahvistaa ainakin ilman reseptiä saatavalla rebadinalla/vagisanilla, vagisan on esim. täysin hormoniton. Itse pesujen jälkeen käytän ceridal öljyä. Liukasteenakin itse käytän maitohappobakteereja sisältävää, mielestäni ehkäisee ainakin hieman sperman aiheuttamaa ph muutosta. Rentoutumisessä on siinä mielessä perää kun jännittää niin kipu tuntuu enemmän, mutta eipä se jännitys sormia napsauttamalla katoa...
Itse olen dieetin ja luontaistuotteiden avulla elänyt lähes vuoden ilman hiivaa (toivottavasti pidempäänkin). Kivut ovat hellittäneet, mutta eivät ainakaan vielä kadonneet. Kärsivällisyyttä ja fysioterapiaa, niin ehkä niistäkin joskus eroon pääsee. - Täti T
Tuossa ei ole varmaan kyse yhdestä vaivasta, vaan monen asian summasta. Itse kärsin (en kärsi enää) vuosia hiiva- ja bakteerivaginiittikierteestä, ja siltikään mitään huomattavia kipuja siihen ei liittynyt (lähinnä kirvelyä) ja kykenin nauttimaan seksistä.
Tuli mieleen ensinnäkin, että mitä jos varaisit gynen sijaan ajan iho- ja sukupuolitautien erikoislääkärille (ymmärtääkseni sama lääkäri on erikoistunut näihin molempiin aloihin). Itse olen kärsinyt hankalasta käsi-ihottumasta, ja allergiatestit tehtiin oireiden ollessa jo kohtuullisessa hallinnassa. Nimittäin rikkonainen iho tai limakalvo altistaa allergioille. Voit olla tietämättäsi allerginen esim. niiden tuotteiden ainesosille, joita hoitotuotteesi sisältävät, mikä ylläpitää oireistoa. Uskon, että gyne ei ole alan paras asiantuntija. Ja ihan varmuuden vuoksi kannattaisi ottaa infektionäytteitä. Jos raha ei riitä kaikkeen yksityisellä, pyydä tarvittavat lähetteet julkiselle. Niin tehtiin omien allergiatestieni kanssa.
Toinen asia mikä tuli mieleen on puudutteen käyttö. Omin päin en suosittele, mutta ehkä lääkärin luvalla. Jotkut miehethän käyttävät sitä ennenaikaisen siemensyöksyn hoitoon. Sekin tietysti voi allergisoida tai sisältää ainesosia, joille olet jo allergisoitunut.
Tsemppiä, pitkäaikaisestakin oireilusta voi toipua!!! - Ex-hiiva. Hope so!
Mulla on ollu hiivan kanssa kunnon kierteet ja tiedän miten se vaikuttaa seksielämään. Aloin pelkäämään yhdyntöjä, koska vaikka olin hoitanut hiivan pois apteekin lääkkeillä, oli emättimeni sisus kuin tulessa aina seksiä harrastaessa. Tiedän tunteesi!!!
"tuleva äiti" puhuu asiaa! Löysin täältä netin ihmeellisestä maailmasta muutaman hiivasyndroomasta kertovan jutun ja PAM! Tajusin ruokkivani suolistossa asuvaa hiivaa koko ajan kaiken maailman herkuilla. Hiivaa on normaalistikin ihmisen suolistossa, mutta kun ihminen ruokkii sitä jatkuvasti sokereilla ja hiilihydraateilla, se pääsee lisääntymään ja ottaa vähitellen vallan. Naisilla suoliston lisääntynyt hiiva näkyy alapään hiivana, miehillä monesti kynsisieninä, suun sammaksena tms.
Oon ihan tajuton sokerihiiri, ollu koko ikäni. Lapsesta asti oon syöny miltei päivittäin jätskiä ja kun omilleni muutin päivittäinen jätskin syönti kuului edelleen arkeeni. Kun hiiva on vallannut suoliston, silloin ei auta hoitaa näkyviä oireita pois.. Vaan sillon pitää hoitaa itsensä kokonaivaltaisesti kuntoon. Oon aina ollu tosi hoikka, joten oon pystyny aina herkuttelemaan ihan urakalla. Herkuttelu karkasi käsistä ja alapään hiivakierteet alko! Vuoden päivät olin hiivattomana edellisen kierteen jälkeen ja kun hiivasieni taas iski, ei se lähtenyt millään pois. Muutaman päivän saattoi olla "terveenä" hoidon jälkeen, kun taas oireet palasi. Niin raastavaa. Nyt kuitenkin tiesin mistä on kysymys ja lopetin sokerin syönnin.
Ostin myös Candidat forte nimisen hiivanhäätö kuurin, jota olen nyt yli kuukauden syönyt. Aluks vähän epäilin tuon kuurin tehoa, mutta arvelin kokeilevani ennemmin suomalaista luonnontuotetta kuin pyytäväni lääkäriltä jotain tappo-antibioottikuuria, joka tuhoaa kaikki suolistoni mikrobit. :) Hiivasyndroomaan kuuluu lukuisia erilaisia oireita ja kehossa jylläävän hiivan voi helposti todeta sylkytestillä. Testissä sylkäiset aamusylkeä huoneenlömpöiseen vesilasiin. Jos sylki alkaa muodostaa jojomaisia roikkuvia rihmastoja alaspäin tai lilluu lasissa pieninä palloina TAI vajoaa pohjaan kokonaan, on sinun suolistossa runsaasti hiivaa. Älä syö tai juo mitään ennen sylkäisy! Tein sylkytestin hiivanhäätö kuuria ennen ja jälkeen. Kun olin syönyt kuukauden häätö tabuja, näitä kyseisiä rihmastoja muodostui enää vain muutama! :) Ja nekin paljon pienempinä kuin ennen hiivanhäätö kuuria tehdyssä syljessä. Sillon ne oli sellasia inhoja lonkeroita, jotka vaan veny ja veny siellä vesilasissa. Yöks. Kandee kokeilla hiivanhäätö ruokavaliota ja tuota kuuria!!!! Ja ottakaa hyvät hiivasta kärsivät ihmiset selvää tuosta hiivasyndroomasta!!!! - Vtivti91
Hei.
Itse kärsin 7 vuotta yhdyntäkivuista. Näistä kolme viimeistä vuotta kroonisesta virtsatieinfektiosta, jonka yhdyntä usein laukaisi. Lääkärillä sain juosta jatkuvasti, eikä seksistä tullut mitään! Niillä kerroilla kun seksi onnistui, joutui mieheni laukeamaan mahalleni ym koska sperma kirveli minuakin niin kamalasti! Eräs lääkäri määräsi minulle vaihdevuosilääkettä ovestinia. Se auttoi vähän kipuun.
Olin jatkuvasti antibioottikuurilla virtsatieongelmien vuoksi ja hiiva tuli aina antibioottikuurin jälkeen! Monesti vielä bakteeritulehdus siihen päälle!! Lääkärit eivät osanneet auttaa. Jauhoivat aina samaa "muista hyvä hygienia", "perus naisten vaivoja", "kuvittelet kivut" ymym.
Mutta sitten löytyi apu!! Olin syönyt 7 vuotta yasmin e-pillereitä. Minulla oli migreeniä ja e-pillerit piti vaihtaa minipillereihin. Minulle määrättiin cerazettea ja kuinka ollakkaan kaikki ongelmat loppuivat siihen paikkaan!!!! Ei enää seksikipuja, ei enää virtsaongelmia!!! Elämänlaatuni parani 100% Ainoa ongelma mikä vielä on, on hiiva, mikä tulee aina kuukautisten yhteydessä. Otankin aina menkkojen aikaan nykyään yhden hiivatabletin ehkäisyhoitona, ettei hiiva pääse puhkeamaan. Hiivan aikana seksi saattaa nimittäin tehdä vähän kipeää, kun alapäässä kirveleviä ja kutisevia haavaumia. - via dolorosa
Sain helvetillisen hiivan useamman antibioottikuurin jälkeen. Päälle pukkasi vielä bakteeritulehdus ja sitäkin lääkittiin tietenkin antibiootein. Lopulta hiivaa oikein pursusi kummastakin päästä, niin että olisi voinut vaikka veitsellä leikata. Häpy turposi kuin pullataikina ja alkoi kaikenlainen oireilu (polttelu, kirvely, kutina, särky, tikarinpistotuntemukset, elävältä kappaleiksi revityksi tulemisen tunne jos saa intensiivisen orgasmin jne.) Sain lopulta vulvodynia-diagnoosin.
Itse pystyin kyllä yhtymään suht' kivutta, mutta siitä tuli aina useamman päivän ärsytystila joka häiritsi unta. En pystynyt pitämään edes alkkareita ja pahimmillaan haarojen suihkuttaminen vedelläkin ärsytti.
Jossain vaiheessa sain puuduttavan lääkkeen jota käytetään ärsytyksen hillitsemiseksi, vestibuliittia sairastavat käyttävät sitä seksin aikana. En muista enää nimeä ja oli aika tyyristä. Lisäksi söin Triptyl-lääkettä jonka tarkoitus oli katkaista aivojen ja haarovälin hermojen välinen yhteys niin etten reagoi jatkuvasti ärtyen kaikkeen harmittomaankin.
Hiivan sain jotenkuten hallintaan luettuani netistä jonkun neuvon sivellä Betadine-voidetta (jodia). Käytin sitä aina välillä päivätolkulla niin että survoin sitä vaginaan ja vulvaan yöksi (pitää olla pyyhe alla koska osa valuu pois) ja näin se tappoi yön aikana hiivaa.
Nykyään ei ole seksiä kun ei ole miestäkään, mutta jos mässäilen liikaa hiilareilla, hiivaa tulee ennenpitkää ja elimistöni ei siedä sitä enää ollenkaan. Hiivalääkkeillekin herkistyin jo ajat sitten, joten Betadine on ainoa millä saan paikat rauhoittumaan. Sen vaikutuksen huomaa kyllä kun pystyy taas kävelemään pitkiä kävelylenkkejä ilman että kutisee koko matkan, ja sisemmät häpyhuulet kutistuvat selvästi kun ilmeisesti ALLERGINEN reaktio hellittää ja turvotus huulissa vähenee hiivan kuollessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831079
- 73912
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut119717- 57670
- 43595
- 30572
Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.173568Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4566Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t136548Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on61545