Tunnen jatkuvasti, että olen jollakin tapaa vajavainen ja tietyllä tapaa, että minusta puuttuu älyllisesti se jokin. Tai oikeastaan en pidä itseäni täysin tyhmänäkään, enemmänkin käyttäisin itsestäni sanaa kehityskelpoinen, mutta ennen kaikkea minua ahdistaa se kuinka huomaa joka päivä enemmän asioita mitä ei osaa tai ymmärrä. Onko muilla koskaan samanlaisia tuntemuksia?
Minua häiritsee suunnattomasti se etten tiedä jostain asiasta mitään tai tietoni ovat puutteelliset, varsinkin mitä tulee yleissivistykseen. Jos olen keskellä keskustelua missä viljellään paljon hienoja sanoja, tai ei välttämättä edes niinkään hienoja, mutta sanoja mitä en ymmärrä, niin todennäköisesti kulutan iltani tutkiessa noita sanoja, jotta seuraavalla kerralla muistaisin ne varmasti. Onhan se kiva sitten tietää seuraavalla kerralla edes ne sanat, mutta kun niitä asioita tulee päivittäin, joten tuntuu, että elämäni tarkoitus on pelkästään ymmärtää. Tahdon ymmärtää asiat, en vain tietää - niilläkin kun on selvä ero mielestäni.
Mutta ennen kaikkea mistä oikeastaan voi edes tietää onko älykäs vai erittäin tyhmä vain? Joskus koen pienen pieniä murto-osan hetkiä, kun tunnen itseni älykkääksi kun oivallan jotain yleisesti ottaen hankalia asioita, mutta sitten taas toisaalta ajateltuna en pidä yhtään minään sitä, että osaa ulkoa teoreettisia oppeja. Opiskelen itse tällä hetkellä yliopistossa ja mielestäni se ei ole millään tapaa älykkyyden mitta - ehkä enemmänkin vain kertoo ihmisestä sen, että jaksaa käyttää niitä takapuolenlihaksiansa. Ja sen, että tykkää pohtia asioita ehkä hiukan syvemmin, mutta en tiedä voiko sitäkään oikein sanoa älykkyyden mitaksi, tai yhdeksi osa-alueeksi lähinnä.
En ole koskaan ollut mikään erityisen hyvä koulussa, ainoastaan niissä aineissa mitkä olivat minulle sydäntä lähellä tai sitten kunnioitin opettajaa erityisesti mikä antoi motivaatiota opiskella myös ahkerammin. Joskus minusta kuitenkin tuntuu, erittäin usein, että olen vajaaälyinen, koska minulta puuttuu niin paljon tietoa. Toistan nyt itseäni jonkin verran, mutta olen melko väsynyt tällä hetkellä ja annan vain ajatukseni virrata, mikä on tässä kunnossa varmasti hyvin epäloogista, joten pahoittelen siitä. Ahdistaako teitä muita se ettei kaikesta voi tietää kaikkea? Minua ahdistaa erityisesti se jos en tiedä asioista mitä tapahtuu maapallolla - ei niinkään se, että tietäisin tietyt tapahtumat, vaan se, jos en tarkalleen ymmärrä mistä syistä johtui esimerkiksi ensimmäinen ja toinen maailmansota, mistä johtui pankkikriisit, kuinka politiikka toimii... ihan näin muutamana hassuna esimerkkinä(mitkä ovat olleet viimeisimpänä ihmettelyn listallani, jotka tosin nyt ymmärrän onneksi).
Ja äsken ymmärsin etten tiedä yhtään mitään kaupungista nimeltä Dubai - kaupunki mikä mielestäni kuuluu jokaisen yleissivistykseen. Nyt googletan jo sitäkin ja katson dokumentteja.
ja lisäyksenä, tarkoitus ei ole tulla superälykkääksi, ei missään tapauksessa, eikä edes älykkääksi, ei minulla olisi edes potentiaalia sellaiseen, mutta tahtoisin ymmärtää maailmaa paremmin. Tavoitteenani ei ole olla fiksumpi kuin muut, tuskin koskaan tulen olemaan, mutta tahtoisin vain mielestäni löytää sellaisen rauhan, että voin kuunnella haastavimpiakin keskusteluita ilman näitä täyden ymmärtämättömyyden kiroja. Tuntuu usein, että olen kuin pikkulapsi ja muut viisaammat ympärilläni kertovat miten asiat menevät ja auttavat minua ymmärtämään paremmin kaikkea mitä ympärillämme tapahtuu. Ystäväni, sukulaiseni, vanhempani ovat todella sivistyneitä ja toisaalta ehkä se myös tiputtaa minut siihen sudenkuoppaan jolloin luulen olevani lähinnä vajaaälyinen. Toisaalta vajaaälyinen on aika ikävä nimitys, ei niin sivistynyt on ehkä parempi nimitys?
Älkää kivittäkö minua tämän tekstin perusteella. Tiedän, että tällä palstalla varmasti liikkuu paljon älykkäitä, kaikenlaisia älykkäitä, mutta tahtoisin vain tietää onko muilla koskaan samanlaisia tuntemuksia ja te fiksummat ja vanhemmat: Mitä vinkkejä antaisitte sellaiselle, joka tahtoo myös kasvaa sivistyneeksi ja älykkääksi yksilöksi?
(pahoittelen tekstin sekavuutta tosiaan, en kerennyt edes lävitse lukemaan, pelkkää ajatuksenjuoksua)
Miten tulla älykkäämmäksi?
70
2764
Vastaukset
- realisti1236
Älykkyyksistä tärkein on sosiaalinen älykkyys. Jos tulet toimeen ihmisten kanssa, et tee heille tahallaan pahaa ja sinulla on ystäviä. Olet onnellinen ja älykäs ihminen. Se että on hirveän hyvä kaikissa oppiaineissa ja tietää paljon asioista. Kertoo lähinnä erittäin hyvästä keskittymiskyvystä ja/tai kiinnostuksesta kyseisiin asioihin.
- realisti1236
Se ei ole tärkeää ratkaiseeko ongelman 10 sekunnissa vai minuutissa. Pidempään harkittu ratkaisu voi olla monesti parempi. Ja jos sinua niin vaivaa nuo asiat niin opiskele niitä. Kaikki oppivat mitä vaan kun haluavat. Jotkut nopeammin, jotkut hitaammin. Älykkäin on myös viisas
- hymm?
Niinpä: "älykkyyksistä" tärkein - vaikkakin jokainen sivistynyt mielestäni kyllä käyttäisi tossa termiä "älykkyyden muodoista tärkein", mieluummin, on sosiaalinen älykkyys ja siksi odottaisinkin tässä nyt dialogia aloituksen laatineelta kirjoittajalta tässä Suomi24:a saamiinsa vastauksiin, koska itse kirjoitin ketjuun pitkän vastauksen, enkä ole tehnyt sitä sen takia, että haluaisin kertoa itsestäni tai ajatuksistani, vaan kommunikoida tuon nimetömän aloituksen laatineen kanssa hänen ajatuksistaan.
- realisti1236
hymm? kirjoitti:
Niinpä: "älykkyyksistä" tärkein - vaikkakin jokainen sivistynyt mielestäni kyllä käyttäisi tossa termiä "älykkyyden muodoista tärkein", mieluummin, on sosiaalinen älykkyys ja siksi odottaisinkin tässä nyt dialogia aloituksen laatineelta kirjoittajalta tässä Suomi24:a saamiinsa vastauksiin, koska itse kirjoitin ketjuun pitkän vastauksen, enkä ole tehnyt sitä sen takia, että haluaisin kertoa itsestäni tai ajatuksistani, vaan kommunikoida tuon nimetömän aloituksen laatineen kanssa hänen ajatuksistaan.
Mutta sosiaalisesti älykäs ei hauku toista sivistymättömäksi vain itselleen kelpaamattoman kielimuodon takia suomi24-palstalla. Eikä nipota siis joutavia. Joo. Itsekin koetin auttaa häntä. Enkä kertonut itsestäni. Kuten huomasit mutta koetit vain "piilo"piikitellä jostain oudosta syystä.. No, sosiaalisesti älykäs ei tee noita asioita joita juuri teit.
- realisti1236
hymm? kirjoitti:
Jos olisin samanlainen kuin sinä ja haluaisin piikitellä jostain oudosta syystä. Niin voisin vielä sanoa, että älykäs ihminen kyllä ymmärtää mitä tarkoitin kun puhuin älykkyyksistä. Eikä tarvitse sen tarkempaa sanamuotoa tuohon. Mutta hyvää päivänjatkoa. En haaskaa aikaani, tuollaisiin provoihin tämän enempää. Kun on tärkeämpää tekemistä :) Tärkeintähän on auttaa aloittajaa eikä piikitellä niille jotka sitä koettavat tehdä. Moi :)
- realisti1236
realisti1236 kirjoitti:
Jos olisin samanlainen kuin sinä ja haluaisin piikitellä jostain oudosta syystä. Niin voisin vielä sanoa, että älykäs ihminen kyllä ymmärtää mitä tarkoitin kun puhuin älykkyyksistä. Eikä tarvitse sen tarkempaa sanamuotoa tuohon. Mutta hyvää päivänjatkoa. En haaskaa aikaani, tuollaisiin provoihin tämän enempää. Kun on tärkeämpää tekemistä :) Tärkeintähän on auttaa aloittajaa eikä piikitellä niille jotka sitä koettavat tehdä. Moi :)
Eikä piikitellä myöskään aloittajaa. Mieti aloittaja mitä kerroin Ja älä ota stressiä tuollaisista asioista :) Hyvää kevättä sinulle
- hhhdfg
Sosiaalinen älykkyys on ei mitattavissa oleva, ja myös hyvin pitkälle kuvitteellinen käsite jolla ihminen myös usein yrittää promottaa itseään.
Useat itseään sosiaalisesti älykkääksi tituleeraavat ovat todellisuudessa vain ylimielisiä.
Sosiaaliselle älykkyydellä ei myöskään ole minkäänlaisia kriteerejä, vaikka toki voi ajatella, että sosiaalisesti älykäs tulee ihmisten kanssa toimeen.
Toisaalta ns. sosiaalista älykkyyttä tulisi olla myös tiedostettu ja hallittu vittumaisuus, sellainen että osaa loukata ihmisiä ja pahoittaa heidän mielensä jos tarve omasta mielestä sitä vaatii.
Manipulaatio on kuitenkin iso osa sosiaalista kanssakäymistä, ja näin ollen voisi ajatella, että on sosiaalista älykkyyttä tietää käytännössä miten ihmisen mieltä käsitellään sujuvasti.
Näillä perustein voisi myös heittää sellaisen käsitteen kuin ns. moraalinen älykkyys, mutta se olisi vielä epämääräisempi termi kuin sosiaalinen älykkyys, varsinkin kun moraali on pitkälti ihmiskunnan keksintö joten ei voi luonnehtia että joku teko olisi oikein, mikäli mittarina ei käytetä sitä, että moraalinen teko ratkaisisi jonkun pulman selkeästi henkilön X eduksi.
Suurin ongelma on varmaankin juuri se miten sosiaalinen älykkyys luokitellaan.
Onko sosiaalisesti älykäs se, joka miellyttää suurinta osaa ihmisistä, se joka miellyttää tiettyjä ihmistyyppejä, vai se joka manipuloi ihmismieltä sanoilla, ilmeillä ja eleillä parhaiten(myös negatiivisellä tavalla)
"Se että on hirveän hyvä kaikissa oppiaineissa ja tietää paljon asioista. Kertoo lähinnä erittäin hyvästä keskittymiskyvystä ja/tai kiinnostuksesta kyseisiin asioihin"
Vaikka tässä asiassa ahkeruus onkin pääosassa, niin kyllä tuo kertoo usein myös lahjakkuudesta, toiset saavuttavat vähällä työllä paljon enemmän.
Sitten kun mennään todella monimutkaisiin asioihin, esimerkiksi fysiikan tai matematiikan osa-alueilta, niin on aivan selvä, että pelkkä ahkeruus, tai edes kiinnostus ei auta mitään jos kapasiteetti loppuu kesken. - dgdfgfd
hhhdfg kirjoitti:
Sosiaalinen älykkyys on ei mitattavissa oleva, ja myös hyvin pitkälle kuvitteellinen käsite jolla ihminen myös usein yrittää promottaa itseään.
Useat itseään sosiaalisesti älykkääksi tituleeraavat ovat todellisuudessa vain ylimielisiä.
Sosiaaliselle älykkyydellä ei myöskään ole minkäänlaisia kriteerejä, vaikka toki voi ajatella, että sosiaalisesti älykäs tulee ihmisten kanssa toimeen.
Toisaalta ns. sosiaalista älykkyyttä tulisi olla myös tiedostettu ja hallittu vittumaisuus, sellainen että osaa loukata ihmisiä ja pahoittaa heidän mielensä jos tarve omasta mielestä sitä vaatii.
Manipulaatio on kuitenkin iso osa sosiaalista kanssakäymistä, ja näin ollen voisi ajatella, että on sosiaalista älykkyyttä tietää käytännössä miten ihmisen mieltä käsitellään sujuvasti.
Näillä perustein voisi myös heittää sellaisen käsitteen kuin ns. moraalinen älykkyys, mutta se olisi vielä epämääräisempi termi kuin sosiaalinen älykkyys, varsinkin kun moraali on pitkälti ihmiskunnan keksintö joten ei voi luonnehtia että joku teko olisi oikein, mikäli mittarina ei käytetä sitä, että moraalinen teko ratkaisisi jonkun pulman selkeästi henkilön X eduksi.
Suurin ongelma on varmaankin juuri se miten sosiaalinen älykkyys luokitellaan.
Onko sosiaalisesti älykäs se, joka miellyttää suurinta osaa ihmisistä, se joka miellyttää tiettyjä ihmistyyppejä, vai se joka manipuloi ihmismieltä sanoilla, ilmeillä ja eleillä parhaiten(myös negatiivisellä tavalla)
"Se että on hirveän hyvä kaikissa oppiaineissa ja tietää paljon asioista. Kertoo lähinnä erittäin hyvästä keskittymiskyvystä ja/tai kiinnostuksesta kyseisiin asioihin"
Vaikka tässä asiassa ahkeruus onkin pääosassa, niin kyllä tuo kertoo usein myös lahjakkuudesta, toiset saavuttavat vähällä työllä paljon enemmän.
Sitten kun mennään todella monimutkaisiin asioihin, esimerkiksi fysiikan tai matematiikan osa-alueilta, niin on aivan selvä, että pelkkä ahkeruus, tai edes kiinnostus ei auta mitään jos kapasiteetti loppuu kesken."joten ei voi luonnehtia että joku teko olisi oikein, mikäli mittarina ei käytetä sitä, että moraalinen teko ratkaisisi jonkun pulman selkeästi henkilön X eduksi."
Enkä nyt tarkoita tällä ainoastaan konkreettista ratkaisua, sillä valtaosa ihmisistä käsittää moraalin niin, että heikolla moraalilla varustettu ihminen tekee asioita välttääkseen seurauksia, ja hyvällä moraalilla varustettu tekee sen mikä on oikein, vaikka joutuukin mahdollisesti kärsimään. Eli "hyvällä moraalilla" varustetulle ihmiselle henkinen kärsimys "väärinteosta" on pahempi kuin se varsinainen seuraus. - miees kaks-kasi
realisti1236 kirjoitti:
Se ei ole tärkeää ratkaiseeko ongelman 10 sekunnissa vai minuutissa. Pidempään harkittu ratkaisu voi olla monesti parempi. Ja jos sinua niin vaivaa nuo asiat niin opiskele niitä. Kaikki oppivat mitä vaan kun haluavat. Jotkut nopeammin, jotkut hitaammin. Älykkäin on myös viisas
Niiin,kyseinen ajatuksesi on hieman hönelö mielestäni,koska ei kukaan,voi osata kaikkea kaikesta,edes yleissivistyksen tasolla.Ja sekin,että oppii ja tietää paljon edes tuolla tasolla,on sitä että ihmiset ovat juuri tuolleen tutkineet ja opiskeleet asioita.Mutta,sitä ei mielestäni pidä tehdä tunteesta"pitää osata ja tietää kaikki yleissivistävä".Eiii!Se alkaa olemaan jo pakonomaista eikä hyvä siis.
Lähinnä se että tiedät edes jotain ns.ylesisivistyneestä tiedosta on jo paljon.
Ja esimerkiksi mainitsemasi "mistä Dubai on syntynyt",ei ole sellainen tieto.Tai,kuinka monen oikeasti luulet tietävän,jos menet kadulla kysymään.Veikaampa että edes 1/50:stä ei tiedä.
Se mikä on taas tärkeämpää ja oikeasti merkitsellistä on se mitenkä ajattelet asioista ja minkälainen ihminen olet muille.Jos olet hyvä,lämmin,ajattelevainen niin sitä arvostetaan sillä hetkellä sekä myöhemmin paljon enemmän kuin että osaisit kaikesta kaiken yleisisivistyksen tasolla. - Robert McKeancy
Avauskirjoituksen tehnyt henkilö on mielestäni tuonut esityksessään esiin keskinkertaista korkeampaa älykkyyttä ja ennenkaikkea hyvin miellyttävää luonteenlaatua ja rehellisyyttä. Voin kertoa että omalla kohdallani olen aikoinaan vahvasti pohtinut aivan samalla tavalla oman älykkyyteni laatua, ja vakavien pohdintojeni kautta tulin lähes samaan tulokseen kuin sinäkin että en ainakaan ole tyhmä, vaikka en mielestäni tuolloin todennut mitään erinomaista älykkyyttä kuitenkaan itsessäni. Ja niin saavutin tarpeeksi tyydyttävän loppupäätelmän itseni suhteen että olenhan kuitenkin aina pärjännyt kohtalaisen hyvin varmaankin ns. tunneälyn kapasiteetin varassa, ja pidin hyvinkin tärkeänä olla ja elää kuin ihminen. Ja tällöin vapauduin lievästä ahdistuksesta ja suorituspaineesta jollainen syntyy helpostikkin verratessaan itseään joihinkin selkeästi älykkäämpiin henkilöihin, joiden kirjoittamia kirjoja aloin tutkimaan. Ja kirjan luettuani totesin että en kuitenkaan kyennyt muistamaan tarkoin koko kirjan sisältöä, jolloin taas ahdistuin hieman, ja jouduin jälleen kevyen kriisin kautta itsetutkiskeluun oman muistikapasiteettini riittävyyden suhteen, kun en kyennyt omaksumaan mielestäni tarpeeksi hyvin lukemaani. Mutta jälleen pohdintani tuotti tuloksen että älykkyys on siinä että että oivaltaa sentään jotain olennaista lukemastaan, ja soveltaa uuden oivalluksensa elämänsä rakennuskiveksi jota rakennamme kaiken aikaa lisää. Ja tuotakoon jälleen esiin että vasta ylitettyäni 50 vuotta koin ns. vihkimyksen, ja sain käyttööni uuden ohjelman, jolloin todella vasta tajusin että ihmisen syntyperäinen älykkyys on parhaimmillaan tunneälykkyyttä, ja oikean elämän kautta me ansioidumme aikaa myöten paremmalla ohjelmalla. Ja sellaista sinäkin varmasti kaipaat.
- näin se on
Sosiaalisuus on tosiaan tärkein mittari. Ikävä kyllä tiedollakaan ei paljoa tee jos ei pysty toimimaan sosiaalisesti hyvin eri ympyröissä.
- asianydin
näin se on kirjoitti:
Sosiaalisuus on tosiaan tärkein mittari. Ikävä kyllä tiedollakaan ei paljoa tee jos ei pysty toimimaan sosiaalisesti hyvin eri ympyröissä.
Missä vietämme ikuisuuden on viisauden todellinen mittari.
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=6409 - :))
miees kaks-kasi kirjoitti:
Niiin,kyseinen ajatuksesi on hieman hönelö mielestäni,koska ei kukaan,voi osata kaikkea kaikesta,edes yleissivistyksen tasolla.Ja sekin,että oppii ja tietää paljon edes tuolla tasolla,on sitä että ihmiset ovat juuri tuolleen tutkineet ja opiskeleet asioita.Mutta,sitä ei mielestäni pidä tehdä tunteesta"pitää osata ja tietää kaikki yleissivistävä".Eiii!Se alkaa olemaan jo pakonomaista eikä hyvä siis.
Lähinnä se että tiedät edes jotain ns.ylesisivistyneestä tiedosta on jo paljon.
Ja esimerkiksi mainitsemasi "mistä Dubai on syntynyt",ei ole sellainen tieto.Tai,kuinka monen oikeasti luulet tietävän,jos menet kadulla kysymään.Veikaampa että edes 1/50:stä ei tiedä.
Se mikä on taas tärkeämpää ja oikeasti merkitsellistä on se mitenkä ajattelet asioista ja minkälainen ihminen olet muille.Jos olet hyvä,lämmin,ajattelevainen niin sitä arvostetaan sillä hetkellä sekä myöhemmin paljon enemmän kuin että osaisit kaikesta kaiken yleisisivistyksen tasolla.sinulla on liian ruusuinen kuva suomalaisten tietotasosta jos veikkaat että vain 1/50 ei tiedä ....
- sadkna
realisti1236 kirjoitti:
Mutta sosiaalisesti älykäs ei hauku toista sivistymättömäksi vain itselleen kelpaamattoman kielimuodon takia suomi24-palstalla. Eikä nipota siis joutavia. Joo. Itsekin koetin auttaa häntä. Enkä kertonut itsestäni. Kuten huomasit mutta koetit vain "piilo"piikitellä jostain oudosta syystä.. No, sosiaalisesti älykäs ei tee noita asioita joita juuri teit.
Sosiaalinen älykkyys ilmeisesti tarkoittaa sitä että suvaitsee ihmisten irrationaalisuutta. Tämän määritelmän mukaan kukaan ei voi olla samaan aikaan sosiaalisesti älykäs ja "oikeasti" älykäs, koska ihmisten toimintaa on mahdotonta ymmärtää järjellä ja se ajaa loogisesti älykkään helposti hulluuteen. Kvanttifysiikkakin on 1000x loogisempaa kuin ihmiset.
- hymm?
En pysty tollaseen tekstiin sanomaan ja etenkään, kun en tiedä, onko se pahansuovassa mielessä tahallisesti kirjoitettu vaiko normaali kirjoitus, saatika että millainen ihminen sen olisi kirjoittanut, kun tässä ei olla =kirjoitella tai kommentoida missään sosiaalisessa mediassa, vaan nimettömällä julkisella Suomi24- keskustelupalstalla. Omasta kokemuksestani älykkyyteen liittyen voin toki puhua. Ja se mielipiteeni menee siten, että tän aihealueen palstoja ei tarvitsisi olla Suomi24-keskustelupalstojen joukossa ollenkaan.
Minulla kokemus vajaaälyisyydestäni on liittynyt masennukseen. Olen joskus pöyristynyt, miten fiksua tekstiä olen pystynyt esimerkiksi tentteihin tai koulutöihin kirjoittamaan jos en ole kokenut itseäni masentuneeksi ts. omannut kokemusmaailmaa masentuneisuudesta itseeni liittyen ja vastaavasti olen joskus pöyristynyt, että miten käsittämättömän tyhmä olen joskus ja usein, jos en ajattele, jos en käytä aivojani tai jos kuvittelen itsestäni asioita. Useammin koen itseni tyhmäksi, kuin älykkääksi. Ehkä se on hyvä.
Mulla yleisssivistykseen ei koskaan ole liittynyt alemmuuskompleksia. Tiedän pystyväni keskustelemaan melkein aiheesta kuin aiheesta. Itse ihailen muunmuassa - jos esimerkkejä pitäisi antaa- kaikkia vaikkapa atk- teknisesti taitavia ihmisiä, koska nykymaailma on heidän. Ei auta, vaikka olisi kuinka älykäs tai persoona, jos ei osaa sosiaalista mediaa ja sen käyttöä ja minä en osaa. Mikäli aloittaja tarkoitti sosiaalisen median käyttötaitojen vajavuutta, voin ilmoittautua "vajaaälyiseksi", mutta muuten en kestäisi älyllisesti nähdä missään tuollaista sanaa edes käytettävän.
Jokaisella on vahvuuksia. Tiede ei pysty siihen mitään sanomaan, että mitä ihmisyys tai ihminen on - onneksi, koska tiede ei tee määritelmiä. On hyvin monenlaista älykkyyttä: itse esimerkiksi ihailen ihmisiä, jotka pystyvät tuomaan itsestään parhaat puolet aina esiin, tarkoitan sosiaalista älykkyyttä. Minä kun olen urpo, jonka elämä on joskus niin kuivakkaa kuin kiviä pureksivan kamelin, että ketään ei varma kiinnostaisi tietää elämästäni yhtään mitään, kun se on niin tavallista, ja sitten taas toisaalta elän niin sosiaalisesti mielenkintoista elämää väliin, että jos mulla olisi kyky poimia rusinat elämäni pullasta ja tehdä itsestäni persoona, niin olen aivan varma, että olen mielenkiintoisempi ja mielenkiintoisempaa elämää elävä ihminen kuin moni muu, jollaiset osaa vaikkapa sosiaalisuuttaan kertoa kaikki sattumuksensa sosiaalisissa medioissa, ajatellen nykymaailmaa yleisellä tasolla. - ajatuksenjuoksu1
Kiitos vastauksistanne.
Edellinen kirjoittaja Hmm? epäili olenko kirjoittanut aloitustekstini pahansuopaisessa mielessä, mutta täytyy vastata etten ole - täyttä totta se oli ja sitä mitä melkeinpä ajattelen päivittäin.
Ymmärrän, että ihminen voi tulla viisaammaksi melkein missä tahansa kunhan vain opiskelee asiaa, mutta joskus minusta tuntuu, että en oikein pysy mukana muiden sivistyneissä keskusteluissa, varsinkin jos kyse on jostain sen hetkisestä maailmaa hätkähdyttävästä ilmiöstä ja sen vaikutuksista. Otan yleensä sen kuuntelijan roolin ja punnitsen ja pohdin asioita mielessäni todella tarkkaan ja ennen kaikkea pyrin ymmärtämään miksi näin on tapahtunut. Vai onko tämä juuri sitä sosiaalista älykkyyttä mitä minulla ei sitten ilmeisesti ole niinkään?
Kyllä minultakin lahjakkuuksia löytyy, olen taiteellisesti lahjakas, aina ollut hyvä piirtämään, vaikka olisin vuosia koskematta piirrustyskyniini, sekä liikunnallisesti olen aina ollut lahjakas - koulussa olen aina ollut niitä parhaimpia mitä tulee urheiluun/liikuntaan. Voisin kait väittää, että nämä ovat synnynnäisiä, geenien mukana tulleita lahjoja?
Toisaalta elän niin paljon oman pääni sisällä, haaveilen ja unelmoin, mietin usein jopa erilaisia tarinoita päässäni ilman, että mikään koskaan kuitenkaan päätyy paperille. Ehkä se eristää minut joskus myös hiukan(tai ei niin vähääkään) ulkomaailmalta ja osittain sen takia en aina pysy mukana sivistyneiden keskusteluissa? Rakastan myös lukemista, luen kirjoja laidasta laitaan ja jokaisen kirjan jälkeen koen oppivani todella paljon uutta. Olen kokenut elämässäni todella paljon nuoreen ikääni nähden, mutta silti tuntuu joskus kuin olisin vain tyhjä taulu ilman mitään sisältöä.
En tiedä, olen myös taipuvainen masennukseen, mutta en koe, että olisin tällä hetkellä lainkaan masentunut, lähinnä mietin vain liikaa. En tiedä, ehkä pieni alkoholiannos voisi piristää pitkästä aikaa ja saada ajatuksen juoksemaan paremmin. Rentoutuneena on paljon tuotteliaampi ja tuntuu, että kaikki jää mieleen.- hymm?
Viimeinen kappaleesi kirjoituksessasi haittaa, kaikella kunnioituksella. Olen ehkä tyhmä, mutta ajattelen niin. Ikääsi en en tiedä, mutta sen tiedän lukemani perusteella, että tässä Suomi24- palstoilla ei juuri ollenkaan esiinny asiallista kirjoittelua. Ylläpidon vastuuseen en osaa sana, mutta voivat aivan hyvin olettaa, että etusivullensa laatimiensa tuotoksien mukaisia tekstejä tulee, koska sosiaaliset ihmiset eivät oleta, että nettikirjoittelulla olisi mikään muu tarkoitus, kuin sosiaalinen, mikä aivan asianmukaista.
- realisti1236
Pitää minun kyllä tämän verran vielä vastata kun juuri huomasin tämän aloittajan viestin. Kysy asiasta tarkemmin jos et tiedä ja kerro sitten mielipiteesi jos haluat osallistua siinä keskustelussa keskusteluun miettimisen sijaan. Et ole tyhmä sosiaalisesti etkä muutenkaan!! Tuo että ei tiedä kaikista asioista ei tee ihmisestä tyhmää!!! kaverini päästötodistus peruskoulusta oli jotain kuutosen luokkaa ja oli tilastoissa suomen paras myyjä!! Ja sen ansiosta nousi johtoportaalle. Ja hänet tuntien silti erittäin älykäs. Vaikka ei mitään koulutuksia kuin huonosti käyty peruskoulu. Kouluissahan nuo kaikki tuollaiset opitaan tai itse opiskelemalla. Kaikkia ei edes kiinnosta tuollaiset asiat mitä mietit mutta se on vain luonteesi. Älä pohdi liikaa vikoja itsessäsi vaan vahvuuksia. Sehän on myös hieno juttu tuollainenkin piirre ihmisessä että haluaa tietää asioista. Ei siitä varmasti ainakaan haittaa ole :) Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Nauti elämästä ja ystävistäsi joita sinulla on.. Jos ovat oikeita ystäviä niin kerro hänelle johon luotat noista ajatuksistasi. Saat varmasti lisää tsemppiä
- realisti1236
realisti1236 kirjoitti:
Pitää minun kyllä tämän verran vielä vastata kun juuri huomasin tämän aloittajan viestin. Kysy asiasta tarkemmin jos et tiedä ja kerro sitten mielipiteesi jos haluat osallistua siinä keskustelussa keskusteluun miettimisen sijaan. Et ole tyhmä sosiaalisesti etkä muutenkaan!! Tuo että ei tiedä kaikista asioista ei tee ihmisestä tyhmää!!! kaverini päästötodistus peruskoulusta oli jotain kuutosen luokkaa ja oli tilastoissa suomen paras myyjä!! Ja sen ansiosta nousi johtoportaalle. Ja hänet tuntien silti erittäin älykäs. Vaikka ei mitään koulutuksia kuin huonosti käyty peruskoulu. Kouluissahan nuo kaikki tuollaiset opitaan tai itse opiskelemalla. Kaikkia ei edes kiinnosta tuollaiset asiat mitä mietit mutta se on vain luonteesi. Älä pohdi liikaa vikoja itsessäsi vaan vahvuuksia. Sehän on myös hieno juttu tuollainenkin piirre ihmisessä että haluaa tietää asioista. Ei siitä varmasti ainakaan haittaa ole :) Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Nauti elämästä ja ystävistäsi joita sinulla on.. Jos ovat oikeita ystäviä niin kerro hänelle johon luotat noista ajatuksistasi. Saat varmasti lisää tsemppiä
JA sen verran vielä lisään, että mielestäni älykkyys on niin laaja käsite. Että siitä voisivat kiistellä hamaan loppuun asti vaikkapa maailman "älykkäimmät" ?!? Ihmiset. Olemalla silti siitä eri mieltä. Minun mielestäni esim jollain mensalla se käsite tuntuu olevan tuolla palikoiden järjestelypuolella ja miten nopea siinä olet. Mutta silloin se mielestäni enemmänkin testaa keskittymiskykyä, kun jotkut jotka eivät sellaisessa testissä pärjää, voivat ratkaista jonkin oikein vaikean ongelman mitä tämä toinen heppu ei ratkaisekaan vaikka pystyisi yleensä nopeisiin ratkaisuihin ja pärjäisi tuollaisissa testeissä. Yleistietohan on tietämystä. Toisten kanssa hyvin sosiaalisesti pärjäävä ihminen on sosiaalisesti lahjakas. Minä pidän itse älykkäimpänä sellaista ihmistä, ainakin enemmän kuin ihmistä joka on etevä rakentamaan palikoita nopeasti. Mutta kohtelee muita ihmisiä kuin roskasäkkiä. Jos sille tuulelle sattuu. Iloitse ystävistäsi. Ota selvää asioista kun kiinnostaa ja oot siitä hyvällä tuulella eikä se ole sinulle "pakkoa". Ja nauti keväästä/tulevasta kesästä ja pidä hauskaa. Moro!!
- ajatuksenjuoksu1
Kiitos kun taas vastasitte minulle.
Hymm? Mitä tarkoitit ettet pidä viimeisestä kappaleestani? Sen kun mainitsin, että voisin ottaa pienen alkoholiannoksen? Totta puhuakseni liioittelin ehkä hiukan tuossa kohtaa, en edes pidä alkoholista ja olen todella huono juomaan sitä. Minulla on jääkaapissa kaksi monta kuukautta vanhaa kaljaa(hyi), jotka joku tuttu jättänyt sinne.
Tuo on muuten täysin totta - ihminen, joka kohtelee muita hyvin ja kunnioituksella, niin saa myös minun silmissäni älykkyyden piirteet, vaikka ei olisi todellisuudessa perillä pahemmin mistään maailmantapahtumista. Minua ei se haittaisi, pitäisin silti ihmistä älykkäänä jos hän on muille hyvin mukava ja avulias - ja totta puhuakseni minun mielestäni tämä on hyvin harvinainen piirre loppujen lopuksi ihmisessä. Sellainen sydämestä tuleva ystävällisyys, aitous. Tahdon itsekin käyttäytyä samoin, olla kaikille ystävällinen ja mukava - myös niille ketkä tekevät minua kohtaan väärin. Sellaiset ihmiset eivät vain kuulu minun elämääni millään tavalla, enkä halua heitä siihen sisällyttää, joten se ei ole paljon pyydetty olla silti mukava niille ketkä tekevät väärin. Ehkä olen naiivi j tyhmä, mutta näin minä ajattelen.
Loppujen lopuksi ei tässä minun aloituksessa, eikä muissakaan kirjoituksissani ole loppujen lopuksi mitään järkeä, koska kuten sanottu, älykkyys on niin todella laaja käsite ja senkin voi käsittää niin monella eri tapaa. En tiedä, ehkä kaikkien tulisi vain pyrkiä yhteiseen hyvään?
En tee mistään asioiden tutkimisesta itselleni mitään pakkoa, en koskaan. Sellainen ei kuulu luonteeseeni, teen asioita mistä nautin. Jos en ymmärrä jotain, niin tutkin asiaa niin kauan, että ymmärrän asian ja saan siitä todella suurta nautintoa kun lopuksi ymmärrän asian. Minun ei todellakaan tarvitse päteä sillä kenellekään, että nyt tiedän tämänkin asian ja osaan sen, sellainen on turhaa ja hyödytöntä. Minulle riittää se, että voin mielessäni hymyillä, kun nyt tiedän taas uuden ja asian ja koko aika alkaa huomata uusia juttuja lisää ympäristössäkin - ennen ei ole huomannut, kun ei ole ymmärtänyt. Vähän kuin uuden englannin kielen sanan oppiminen - pian alkaa huomata kuinka kyseinen sana löytyykin todella monesta paikkaa, vaikka ennen ei olisi edes huomannut.- hymm?
No ei se nyt suoranaisesti haitannut, se kirjoituksesi kappale mistä puhuin. Joskus aika vaikea ottaa selvää siitä, mitä kirjoituksilla tarkoitetaan. Ja "alkoholi" nyt ainakaan ei tee älykkäämmäksi yhtään ketään, eli hyvä ja olet viisas siinä kuten kerroitkin, ettet alkoholia juuri käytä.
Sä olet varmaan aika nuori vielä ja niin taisit tuolla kertoakin. Minä en osaa näihin Suomi24- keskusteluihin sanoa, mutta lähinnä minua häiritsee se, kuinka älykkyyttä käsitetasolla käsitellään tällaisilla palstoilla... Sinun kirjoituksesi tosin vaikuttaa ihan pohdiskelevalta aidosti, mutta yleisesti ottaen nämä Suomi24- palstat ovat täynnä p*skaa.:) Anteeksi nyt vain suorasukainen ilmaisuni. Ja yksi toiveeni olisi, että jos viitataan tällaisella nimettömällä palstalla nimimerkkiin, että viitattaisiin oikein, kirjoittamalla nimimerkki oikein. En tosin ole mikään vakkarikeskustelija Älykkyys-palstalla ja ymmärsin kyllä sinun viitanneen minun tekstiini kommentissasi.
Hyvä jos pohdiskelet asioita. Älykkyydestä minä en mitään tiedä, mutta uskoisin sen olevan määre, joka kehittyy ensisijaisesti kyseenalaistamisen kautta ja juuri siitä, että miettii asioita itse, eikä vain anna passiivisesti muiden päättää, että mitä mieltä mistäkin asioista on. Normit sanelevat kehykset ajattelulle ja onneksi auttavat ymmärtämisessä, mutta ihmiset ovat yksilöitä ja jokaisella on oma mielipiteensä. Onneksi kahta samanlaista ihmistä ei ole, joten ei ole vain yhdenlaista älyäkään.
Moraali ja älykkyys ovat kaksi eri asiaa, mistä tullaankin viisauden käsitteeseen, jos ajatellaan vaikkapa sitä, että viisaudesta parhaimmillaan kasvaa ihmisten keskinäinen ymmärrys, myös itseen nähden erilaisella tavalla ajattelevia kohtaan. Moni älykäs ei ole kovin viisas. Luulenkin todella korkean älykkyyden olevan tuskallinenkin taakka älykkäälle. Ajatella nyt millaista se olisi, jos aina tajuaisi kaiken nopeammin kuin muut, että miten tylsää se olisi keskustella tai että jos aina tajuaisi puolesta lauseesta, mikä on jonkun tarkoitusperä sosiaalisessa ihmismaailmassa. Se olisi varmaan tosi turhauttavaa, jos koskaan ei pääsisi kenenkään ihmisen kanssa keskustelemaan kuin ihminen ihmiselle tai kokemaan tunneyhteyttä samanmielisyydestä, vaan aina pitäisi tekeytyä tyhmmmäksi kuin on, ettei joku toinen koe omahyväiseksi besserwisseriksi tai älykääpiöksi... Minä ainakaan en kadehdi älykkäitä, enkä halua oikeastaan edes saada tietää omaa älykkyysosamäärääni. Jos olisin tyhmä, olisi se kolaus itsetunnolleni ja jos taas olisin todella älykäs, pelkäisin, että se tieto alkaisi vaikuttaa käytökseeni, _tehden_ minusta tyhmän.
Joskus olen jostakin lukenut ( mihinkään tutkimuksiin en viittaile, en kehtaisi), että monasti parhaiten elämässään menestyvät ihmiset ovat joko keskiverto-älykkäitä tai hieman keskivertoa älykkäämpiä, mutta sitten jos mennään jonnekin ihan huippuälykkyyteen teknisesti nyky-älyn sangen kapein mittarein arviolla, niin todella erityisen harvinaisen älykkäissä älykkyysosamäärä- mittareilla on todettu olevan sekä katupultsareita, että psykopaatteja, että sitten huippumenestyjiä. Ehkä ja todennäköisimmin se kertoo siitä, että äly yksin ei ratkaise ihmisen menestymistä - mitä rasistiset älykkyysfanaatikot useissa historian vaiheissa ovat yrittäneet väittää asiasta,vaan että ihmisen menestymiseen ja yleiseen onnellisuuteen elämässään vaikuttaa vähintään yhtä paljon sosiaaliset taustatekijät, luonne ja mahdollisuudet kehittyä. - anonyymi.
hymm? kirjoitti:
No ei se nyt suoranaisesti haitannut, se kirjoituksesi kappale mistä puhuin. Joskus aika vaikea ottaa selvää siitä, mitä kirjoituksilla tarkoitetaan. Ja "alkoholi" nyt ainakaan ei tee älykkäämmäksi yhtään ketään, eli hyvä ja olet viisas siinä kuten kerroitkin, ettet alkoholia juuri käytä.
Sä olet varmaan aika nuori vielä ja niin taisit tuolla kertoakin. Minä en osaa näihin Suomi24- keskusteluihin sanoa, mutta lähinnä minua häiritsee se, kuinka älykkyyttä käsitetasolla käsitellään tällaisilla palstoilla... Sinun kirjoituksesi tosin vaikuttaa ihan pohdiskelevalta aidosti, mutta yleisesti ottaen nämä Suomi24- palstat ovat täynnä p*skaa.:) Anteeksi nyt vain suorasukainen ilmaisuni. Ja yksi toiveeni olisi, että jos viitataan tällaisella nimettömällä palstalla nimimerkkiin, että viitattaisiin oikein, kirjoittamalla nimimerkki oikein. En tosin ole mikään vakkarikeskustelija Älykkyys-palstalla ja ymmärsin kyllä sinun viitanneen minun tekstiini kommentissasi.
Hyvä jos pohdiskelet asioita. Älykkyydestä minä en mitään tiedä, mutta uskoisin sen olevan määre, joka kehittyy ensisijaisesti kyseenalaistamisen kautta ja juuri siitä, että miettii asioita itse, eikä vain anna passiivisesti muiden päättää, että mitä mieltä mistäkin asioista on. Normit sanelevat kehykset ajattelulle ja onneksi auttavat ymmärtämisessä, mutta ihmiset ovat yksilöitä ja jokaisella on oma mielipiteensä. Onneksi kahta samanlaista ihmistä ei ole, joten ei ole vain yhdenlaista älyäkään.
Moraali ja älykkyys ovat kaksi eri asiaa, mistä tullaankin viisauden käsitteeseen, jos ajatellaan vaikkapa sitä, että viisaudesta parhaimmillaan kasvaa ihmisten keskinäinen ymmärrys, myös itseen nähden erilaisella tavalla ajattelevia kohtaan. Moni älykäs ei ole kovin viisas. Luulenkin todella korkean älykkyyden olevan tuskallinenkin taakka älykkäälle. Ajatella nyt millaista se olisi, jos aina tajuaisi kaiken nopeammin kuin muut, että miten tylsää se olisi keskustella tai että jos aina tajuaisi puolesta lauseesta, mikä on jonkun tarkoitusperä sosiaalisessa ihmismaailmassa. Se olisi varmaan tosi turhauttavaa, jos koskaan ei pääsisi kenenkään ihmisen kanssa keskustelemaan kuin ihminen ihmiselle tai kokemaan tunneyhteyttä samanmielisyydestä, vaan aina pitäisi tekeytyä tyhmmmäksi kuin on, ettei joku toinen koe omahyväiseksi besserwisseriksi tai älykääpiöksi... Minä ainakaan en kadehdi älykkäitä, enkä halua oikeastaan edes saada tietää omaa älykkyysosamäärääni. Jos olisin tyhmä, olisi se kolaus itsetunnolleni ja jos taas olisin todella älykäs, pelkäisin, että se tieto alkaisi vaikuttaa käytökseeni, _tehden_ minusta tyhmän.
Joskus olen jostakin lukenut ( mihinkään tutkimuksiin en viittaile, en kehtaisi), että monasti parhaiten elämässään menestyvät ihmiset ovat joko keskiverto-älykkäitä tai hieman keskivertoa älykkäämpiä, mutta sitten jos mennään jonnekin ihan huippuälykkyyteen teknisesti nyky-älyn sangen kapein mittarein arviolla, niin todella erityisen harvinaisen älykkäissä älykkyysosamäärä- mittareilla on todettu olevan sekä katupultsareita, että psykopaatteja, että sitten huippumenestyjiä. Ehkä ja todennäköisimmin se kertoo siitä, että äly yksin ei ratkaise ihmisen menestymistä - mitä rasistiset älykkyysfanaatikot useissa historian vaiheissa ovat yrittäneet väittää asiasta,vaan että ihmisen menestymiseen ja yleiseen onnellisuuteen elämässään vaikuttaa vähintään yhtä paljon sosiaaliset taustatekijät, luonne ja mahdollisuudet kehittyä.Tuohon älykkyyden määrittämiseen saisi varmaankin pientä pohjaa lukemalla esim. psykologian tai filosofian teoksia. Lukion oppimäärästä löytyy ainakin älykkyyttä käsitteleviä kurssikirjoja, ja yliopistollakin olisi kenties psykologian laitoksella kursseja ajattelun kehittämiseen. Älykkyyttä on niin monta lajia, että yhtä osa-aluetta tuskin voi yleistää, koska jokainen ymmärtää sanan "älykkyys" omalla tavallaan, joku sosiaaliseksi älykkyydeksi ja joku matemaattiseksi hahmotuskyvyksi. Myöskin olen sitä mieltä, että yhteiskunta arvostaa eri vaiheissa erilaisia älykkyyden osa-alueita enemmän kuin toisia, vaikka varmasti jokaisella lykkyyden osamuodolla on tarvetta yhteiskunnassa.
Tärkeintä on oppia, minkälaista älykkyyttä haluat kehittää, mihin voit vaikuttaa ja missä osa-alueilla on mielestäsi kehitettävää. Jotkut ovat luonnostaan lahjakkaampia hahmottamaan avaruudellisia kuvioita ja toiset ymmärtävät ihmisiä ja heidän motiivejaan helposti. Lahjakkuuteen ei voi vaikuttaa, mutta itselleen "ongelmallisia" osa-alueita voi kehittää. Itse olen esimerkiksi lahjakas muistamaan asioita ulkoa (ehkä olen lapsesta asti kirjojen lukemisen yhteydessä saanut harjoittaa tätä osa-aluetta, joten kyse ei ehkä ole luontaisesta lahjakkuudesta) ja esimerkiksi tutkimusten mukaan matematiikan opiskeluun vaikuttaa enemmän motivaatio ja ahkeruus koululaisten keskuudessa kuin älykkyys. Omasta mielestäni jo se, että haluat kehittyä ja sinulla on motivaatiota siihen, auttaa hyvin paljon, Ei minulla muuta.
- realisti1236
Olet minun mielestäni, hyvin älykäs ihminen.
- realisti1236
Viestisi oli "minusta" aika viisas. Ja minusta juuri tuollainen pohtiminen ja halu tietää asioista on myös älykkyyden merkki. Mitä nyt onkaan sitten "älykäs". Koko sana on oikeastaan vähän ärsyttävä.
- ajatuksenjuoksua1
Kiitos realisti kauniista sanoistasi, vaikka en olekkaan samaa mieltä kanssasi.
Arvatkaa mikä olisi minun yksi haaveeni?
Minusta olisi kiva löytää ystävä kenen kanssa jutella syvällisiä tai ihan niitä näitä, ennen kaikkea kaltaiseni. Varmaan aika monella on sama haave.
(On minulla ystäviä, mutta he eivät ole kaltaisiani lainkaan, tai lähinnä siinä miten näen ja koen maailman)- realisti1236
Kyllä se sieltä vielä sinullekin löytyy :)
- Alioppilax
Liiallinen älykkyys on jo tyhmää.
- dfgvn
Älykkyys on periytyvää, sanoi Mansen Mensan jäsen joskus vuosia sitten jossain lehtihaastattelussa, taisi olla Me Naisissa. Mensalla on sivustonsa mukaan jopa treffipalsta, jonka avulla älykkäät voivat löytää toisensa.
Testitulos sanoo sen, että oletko oikeutettu älykkäiden joukkoon vai et. Siihen en ota kantaa, onko rannalle jäänyt vähä-älyinen vai mikä. Riippuu varmaan siitä, kysyykö sitä älykköseuralaiselta vai ihan tavalliselta normaalilta ihmiseltä. Älykkäiksi Mensalaiset uskovat vain 2% ihmisistä.
Älykkyyteen siis et voi vaikuttaa opiskelemalla.
Viisaus ja sivistys ovat eri asioita älykkyyteeen verrattuna ja niitä voi kehittää.- sallyspektra
Lisäisin tuohon vielä kolmanneksi lahjakkuuden. Moni voi olla lahjakas jollakin alueella, vaikkei älykäs olekkaan. Kehitysvammaiset esim. ovat usein musiikillisesti lahjakkaita.
Omasta mielestäni älykkyys on saatu synnyinlahjana, eikä sitä juurikaan voi parantaa. Myös lahjakkuus tulee äidinmaidon mukana ja sitä voi elämänsä aikana kehittää ja syventää lähes loputtomiin. Sivistys taas on kaikkien saavutettavissa älykkyydestä riippumatta ja korkea älykkyysosamäärä ei takaa korkeaa sivistystä tai lahjakkuutta. - Djjrjk
sallyspektra kirjoitti:
Lisäisin tuohon vielä kolmanneksi lahjakkuuden. Moni voi olla lahjakas jollakin alueella, vaikkei älykäs olekkaan. Kehitysvammaiset esim. ovat usein musiikillisesti lahjakkaita.
Omasta mielestäni älykkyys on saatu synnyinlahjana, eikä sitä juurikaan voi parantaa. Myös lahjakkuus tulee äidinmaidon mukana ja sitä voi elämänsä aikana kehittää ja syventää lähes loputtomiin. Sivistys taas on kaikkien saavutettavissa älykkyydestä riippumatta ja korkea älykkyysosamäärä ei takaa korkeaa sivistystä tai lahjakkuutta.Vähän eri mieltä.. Kyllähän sekin ihminen on lahjakas, joka ratkoo mensan tehäviä nopeasti ja älyää ne. Tätä voidaan samalla kaavalla verrata taiteellisesti lahjakkaaseen henkilöön, joka voi myös olla se kehitysvammainen. Hän vain osaa tehdä vaikkapa hämmästyttäviä väriyhdistelmiä, jotka miellyttävät ihmisen silmää tms. Älykkyyttä on montaa eri sorttia..
Pakko vielä lisätä, että olen tehnyt älykkyystestin 3x elämäni aikana: 16, 21 ja 29-vuotiaana. Huomattavasti korkeampi oli tulos joka kerralla..
- ioiioiiooii
"Se, joka tietää, ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä, ettei tiedä mitään."
Minun mittapuullani olet melkoisen viisas. Tekisin juuri kuten sinä, hankkisin tietoa. Jos samaa rataa jaksat jatkaa, huomaat ennen pitkää omaavasi paljon tietoa.
Onko tiedon hamstraaminen sitten lopultakaan niin tärkeää, se on jo sitten toinen juttu. Mielestäni tärkeämpää on sosiaalinen kanssakäyminen ja sen luonnistuminen. Monet "viisaat" ovat erittäin sisäänpäinkääntyneitä. Smalltalkissa fiksuja sivistyssanoja heittelevät eivät välttämättä älyä asioista sen enempää kuin muutkaan, he hallitsevat vain tämän sosiaalisen vaikuttamisen. - hbeat
Terence McKennalla on aiheeseen liittyvä hieno video, nimeltä: "Nobody is smarter than you are". Suosittelen katsomaan.
Joe Rogan on myös podcastissaan pihunut usein ko. Aiheesta.
Totuushan on se, että vaikka olemmekin kehittyneet PALJON innovaation ja tieteen alueilla verrattuna luolamiehiin, niin verrattuna ymmärrykseen kosmisesta totuudesta, siitä, mikä todellisuus todellakin on, niin olemme vielä naurettavan alkeellisia. Tälläkin hetkellä on erittäin todennäköistä, että totena pitämämme asiat saattavat olla yhtä vääriä kuin oletus maapallon litteydestä.
On siis turha nähdä muut ihmiset jotenkin tavattoman paljon älykkäämpinä...suhteutettuna, erot kognitiossamme ovat naurettavan pienet. Kunhan pysyt elossa muutama kymmenen vuotta, niin on oletettavaa että saataville tulee keinoja bioteknologian sekä geeniteknilogian aloilta, jotka mahdollistavat aivojen huiman tehostamisen. Ray Kurzweil on tehnyt aiheesta kattavaa työtä, ja suosittelen lämpimästi tutustumaan hänen työhönsä :)
Hyviä jatkoja! - Neuvoni tässä
Vinkkini on: opettele kiinnostumaan asioista jotka eivät sinua alunperin ole kiinnostaneet. Mieti mikä kytkös tarkastelun alla olevalla asialla/ilmiöllä on ympäröivään maailmaan, etsi sille taustasyyt ja mieti miten se istuu kokonaisuuteen. Kun alat nähdä oikeita yhteyksiä asioiden välillä, ymmärryksesi maailmasta kasvaa myös muiden asioiden osalta.
- Hedda Hopper
Ensimmäiseksi värjää blondit hiuksesi tummaksi
- e5ys
Ei tietäminen ja älykkyys ole sama asia. Moni voi tietää hemmetin paljon asioita aktiivisen lukemisen kautta. Älykkyys on soveltamista, hoksaamista, itsenäistä uusien ja vanhojen asioiden yhdistelyä jne. ilman että kukaan neuvoo.
Joku kouluja käymätön voi olla älykäs luonnostaan ja yleensä se tulee ilmi jossain vaiheessa joissain tilanteissa. Älykkyyttä on myös eri osa-alueilla. Sos. älykäs taitaa diplomaattisuuden tai ärsyttämisen taidon, mitä milloinkin tarvitsee. Älykkyys ja herkkyys liittyy usein toisiinsa. Ei ihan aina kuitenkaan. - Kikkoja ja tarinani
"Olen tyytyväinen että olen tyytymätön sillä tyytymättömyys on voimaa, sanotaan"
-Ismo Alanko-
Se on hyvä alku. Ei tänne valmiina synny kukaan.
Itse olin nuorena ja nuorena aikuisena aikasen pihalla kaikesta kaiketi koska keskityin laskemaan kaikesta vaan leikkiä enkä keskittynyt juuri mihinkään.
Kehitys alkaa kiinnostumisesta, motivoitumisesta ja sitä kautta alkaa löytyä työkaluja oppimiseen ja kehittymiseen.
Minä kiinnostuin samaan aikaan kolmekymppisenä tieteestä, historiasta, tekniikasta, psykologiasta, astronomiasta, kosmologiasta ja muutamasta muusta asiasta.
Lueskelin aluksi ihan vaan hieman populaarisempia julkaisuja kuten Tieteen Kuvalehteä (joka on loistava lehti) yms jonka jälkeen syvennyin hieman kultivoituneemmin itseäni kiinnostaviin yksityiskohtiin muun muassa historiassa.
Kanavoi tarmosi itseäsi kiinnostaviin aiheisiin.
Yhdestäkin osa-alueesta löytyy perattavaa vaikka loppuelämäksi.
Itselleni tuli suuri tarve tietää kaikesta vähän ja nyt yli kymmenen vuoden "urakan" jälkeen olen aika hyvin päivittänyt itseni versioksi 1.01. -itsestäni. 8) - Nipoko
Kiinnostuneisuus yhteiskunnallisiin asioihin lisää tietämystä, lukemalla lehdet ja katsomalla uutiset oppii paljon. Yleensä älykkäät ihmiset ovat jo lapsuudesta tottuneet olemaan kiinnostuneita ympäristönsä asioista. Juorulehtiä lukemalla ja ns. saippuasarjoa katsomalla tulee vaan tyhmemmäksi. Kaikki koulutus lisää älykkyyttä, tosin ei takaa sitä. Älykkyyys perityy, ja lapsena oppittu kertaantuu. Jos kotona ei liiemmin keskulteltu niin sen huomaa kyllä sitten aikuisena ku tuntee olevansa ulkopuolella keskusteluista. Seurustelin joskus miehen kanssa joka kylläkin oli älykäs muttei ollut matkustellut, ei lukenut lehtiä eikä liiemmin tavannut vieraita ihmisiäkään niin sen kyllä huomasi. Koskaan ei ole myöhäistä sivistää itseään.
- aloituksessa puhut
aloituksessa puhut : viisaudesta... ja sitten tässä älykkyydestä.
Eiks ne oo iha eri asiat? x) - Tohtori Koira
"Joskus minusta kuitenkin tuntuu, erittäin usein, että olen vajaaälyinen, koska minulta puuttuu niin paljon tietoa."
Mitäpä tuohon lisäämään. - wmoet
ompas täälä pitkiä kirjoituksia
- Helppoa.
Älykkyyden parantaminen vaatii erinomaista muistia. Kaikki mitä luet tietosanakirjat,taide,kulttuuri ym.jää hyvä muistiselle mieleen. Viisaus taas tulee siitä, että pystyt hyväksi käyttämään muistissa olevaa tietoasi.
- muistiin panemista
Eikö tuo ole melko naiivi tapa suhtautua ihmisyyteen. Ihminen vanhetessaan menettää aivojen kyvyn käsitellä tietoa samalla tavoin kuin nuorena. Tämän vuoksi ihmiset ovat jo vuosisatoja sitten pitäneet päiväkirjaa tai muunlaista menetelmää muistiinpanoihin ja tiedon tallentamiseen. Tätä kautta voi myös muistaa sen miksi joskus aiemmin suhtautui tiettyyn tietoon eri tavoin kuin millä tavoin nykypäivänä suhtautuu tähän tietoon. Epäkohdat on helpompi nähdä muistiinpanojen avulla.
Merikapteenit ovat pitäneet lokikirjoja tuodakseen tietoa muille ihmisille, mutta siitä on hyötyä jos tämän tekee myös itseä varten. Minulle opettajat toitottivat 90-luvulla sitä että ihminen muistaa asiat paremmin jos ne kirjoittaa ylös omina muistiinpanoina niin että varmasti ymmärtää sen mitä on kirjoittamassa. Nykypäivän tietokoneilla muistiinpanojen selaaminenkin helpottuu kun voi laittaa hakusanoja jolloin voi selata omista muistiinpanoista ne tietyt sanat joita on käyttänyt muistiinpanoissa.
Aivojen hyvästä muistikapasiteetista on hyötyä, mutta omalla henkilökohtaisella vahvuudella ei paranneta niiden ihmisten elämää joilla ei samoja vahvuuksia ole. Omia aivoja kun ei voida myydä toisille ihmisille. Omiin projekteihin voi käyttää omia vahvuuksia, mutta jos haluaa myydä omaa osaamista, on syytä kirjata johonkin ylös se mitä osaa jotta myös muut voivat oppia tästä.
- 14+6
Mee kirjastoon.
- blinky, not brain
Tervetuloa yliopistoon. Tämä taitaa nyt olla se kriisi joka kaikille alkuvaiheessa tulee, kun tajuaa että kaikesta, edes omasta erikoistumisalasta, ei voi tietää kaikkea. Tuntee olonsa tyhmäksi ja rajoittuneeksi. Mutta sitä me kaikki ollaan, ihmisiä vaan. Ne nerokkaimmatkin tutkijat kärsii ihan samoista ongelmista totuutta etsiessään, täydelliseen objektiivisuuteen ei ihminen pysty ikinä kun oma maailmankuva ja arvot vaikuttavat siihen miten tulkitsee havaintojaan. Mutta sitten ymmärtää, että avoin, utelias mieli ja sisäinen palo totuudessa pysymiseen riittävät, kaikkea maailman tietoa ei voi eikä pysty sullomaan aivoihinsa.
Tunnut sekoittavan älykkyyden, viisauden ja sivistyksen varsin sujuvasti keskenään. Älykkyys ei liity mitenkään siihen onko ihminen muuten mukava ja hyvä. Sarjamurhaajakin voi olla vaikka nero älykkyydeltään, mutta täysin vailla empatiakykyä ja moraalinormit melkoisen erilaiset kuin ns. normaaleilla. Älykkyys on vain älykkyyttä, aivojen prosessoritehoa, viisaus ja moraali ovat ihan eri asioita. Älykkyys on pitkälti geenien määräämä ominaisuus, ja sitä voi kehittää vain tiettyyn pisteeseen asti. Outoa että tällaista joutuu selittämään yliopisto-opiskelijalle, sillä sen koulutuksen perimmäinen tarkoitus on kehittää kriittistä ajattelua. Älykkyys toki helpottaa opiskelua ja viisauden kartuttamista, mutta ilman motivaatiota ne neronkin aivot raksuttavat tyhjänpanttina.
Lukemisen lisäksi hyvää notkeusharjoittelua aivoille on muiden ihmisten kanssa käydyt keskustelut. Olen oppinut asenteen että törmätessäni itseäni viisaampaan/älykkäämpään/asiantuntevampaan ihmiseen en ala murehtia omaa tyhmyyttäni vaan otan sen tilaisuutena oppia uutta ja imen tietoa kuin sieni. Älä jumitu samaan porukkaan vaan tutustu erilaisiin ihmisiin ja kuuntele heitä. Nettifoorumit on siihen huonoja koska perusteltuja, asiallisia kirjoituksia on vähän ja tyhjät tynnyrit kolisevat kovimmin. On olemassa näkemys, jonka mukaan jonkinlainen yleisälykkyys olisi perinnöllinen ominaisuus. Älykkäinä itseään pitävät mensalaiset puhuvat g-tekijästä, joka löytyisi sanallisen, matemaattisen, loogisen ja visuaalisen älykkyyden taustalta. ÄO-testien tulokset kuuluvat myös käyvän yksiin sosio-ekonomisen menestyksen kanssa.
Toisaalta älykkyys on jonkinlainen muoti-ilmiö. Kaikkien pitää saada olla älykkäitä ja jonkun ihmisen älykkyyden epäileminen on loukkaavaa, koska älykkyyttä pidetään keskinkertaisuuden tai jopa suoranaisen tyhmyyden vastakohtana. Lopputulos on, että älykkyyden määritelmää venytetään niin että kaikki saavat olla älykkäitä. Sen seurauksena älykkyys-sana saa niin paljon merkityksiä, ettei se pian tarkoita yhtään mitään. Näin ajatellen olisi varmasti fiksumpaa, että annettaisiin mensalaisten kutsua itseään älykkäiksi ja keksisimme älykkyystesteissä keskinkertaisesti menestyneille vallan muita kohottavia nimityksiä. Ihminenhän voi myös olla huomaavainen, ahkera, kaunis, rehellinen, kätevä, musikaalinen, kuvataiteellisesti lahjakas, avoin, jne. ja kaikki nämä ovat vaihtelevassa määrin tarpeellisia ja hyviä ominaisuuksia. Esimerkiksi ilman huomaavaisuutta ja avoimuutta älykkyys voi jäädä lähinnä persoonallisuuden kummallisuudeksi. Esimerkkejä tästä riittää, vaikka yhteiskuntamma saattaakin sietää poikkeuslahjakkuuksilta jonkintasoista epäsosiaalisuutta.
Joskus myös vieraiden ihmisten vakiintuneet ajatusmallit ja näkemykset vaikuttavat älykkyydeltä ja sananvalmiudelta. He kenties toistelevat keskustelutilanteesta toiseen samaa juttua. Vieras, joka ei tunne tätä tapaa, voi saada henkilöstä älykkään vaikutelman vaikka hän kenties vain toistaa jotakin ulkoa oppimaansa ajattelumallia. Jotkut varmasti myös ovat nokkelia ja ajatuksenjuoksultaan nopeita, mutta minulla on myös toisenlainen ajatus tarjolla: jos tuntee, ettei osaa ottaa kantaa päivänpolttaviin kysymyksiin, voisiko kyse olla siitä että ymmärtää niiden monitahoisuuden. Kun vaikkapa jokin poliittinen kiistakysymys on kovin mutkikas ja itse ymmärtää, ettei mikään ratkaisu tuo pelkästään hyviä seurauksia, on vaikea ottaa nopeasti mitään yksiselitteistä kantaa. En tiedä, mutta epäilen, että laaja-alainen ajattelu ei vaikuta kovin tehokkaalta. Se ei tarjoa ratkaisuja niin nopeasti, että voisi osallistua eloisaan keskusteluun. Pikemminkin sille on ominaista ajan kuluminen ja rauhallisen pohdiskelun vaatimus ja tuloksena voi silti olla monin tavoin epävarma näkemys.älykkyyden määrää ei voi lisätä, ainoastaan viisauden.
- Äly hoi älä jätä
Taas on sotkettu iloisesti kolme ihan eri käsitettä: tieto, viisaus ja älykkyys.
Älykkyys on synnynnäinen ominaisuus, sitä ei voi lisätä. Tiedon määrää sen sijaan voi, ja viisaus syntyy (jos on syntyäkseen) tiedon ja kokemuksen yhdistelmänä. Kovin nuori ihminen ei minusta voi olla viisas, koska viisaus edellyttää elämänkokemusta.
Se, joka ei tiedä, ei ole tyhmä, vaan tietämätön. Kukaan tohtorikoulutettu huippuasiantuntijakaan ei voi tietää kaikkia maailman asioita.
Tyhmyys on älykkyyden vastakohta ja tarkoittaa sitä, että ihminen ei ymmärrä eikä osaa omaksua tietoa. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin suuri määrä asioita, joita hän ei halua edes oppia ymmärtämään, koska tiedon määrä on niin valtava. Se, että ei ole kiinnostunut jostakin, ei ole tyhmyyttä.
Älykkyys on minusta paitsi kykyä omaksua tietoa, myös nopeaa oivalluskykyä ja asioiden yhteyksien hoksaamista. Älykäs ihminen on usein myös utelias ja haluaa hankkia tietoa niistä asioista, joista on kiinnostunut.
Yksi hyvä määritelmä älykkyyden ja viisauden erosta on minusta tämä:
Älykäs selviää tilanteista, jollaisiin viisas ei joudu. - Voipas.
Kyllä voi.
Nimenomaan kun ne työkalut oppimiseen ja perustiedot on sitten hankittu niin ne alkavat tuottaa omia johtopäätöksiään ja ajatusmalleja analyyseineen lisäkysymyksineen.
Einsteinin aivoja tutkittaessa niistä löydettiin poikkeuksellisen paljon rihmoittumista aivokuoressa lohkojen kesken joka on nykypäivänä yhdistetty siihen että mitä enemmän käytät aivojasi niin sitä enemmän aivolohkot tekevät yhteistyötä ja sitä fiksumpi sinusta tulee.
Lapsinerot ovat luonnonoikkuja joilla on noita eväitä oppimiseen jo valmiina enemmän kuin muilla mutta kyllä hekin jatkavat kehittymistä ja ajatukset kultivoituu. - höpsis.
Äly hoi älä jätä kirjoitti:
Taas on sotkettu iloisesti kolme ihan eri käsitettä: tieto, viisaus ja älykkyys.
Älykkyys on synnynnäinen ominaisuus, sitä ei voi lisätä. Tiedon määrää sen sijaan voi, ja viisaus syntyy (jos on syntyäkseen) tiedon ja kokemuksen yhdistelmänä. Kovin nuori ihminen ei minusta voi olla viisas, koska viisaus edellyttää elämänkokemusta.
Se, joka ei tiedä, ei ole tyhmä, vaan tietämätön. Kukaan tohtorikoulutettu huippuasiantuntijakaan ei voi tietää kaikkia maailman asioita.
Tyhmyys on älykkyyden vastakohta ja tarkoittaa sitä, että ihminen ei ymmärrä eikä osaa omaksua tietoa. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin suuri määrä asioita, joita hän ei halua edes oppia ymmärtämään, koska tiedon määrä on niin valtava. Se, että ei ole kiinnostunut jostakin, ei ole tyhmyyttä.
Älykkyys on minusta paitsi kykyä omaksua tietoa, myös nopeaa oivalluskykyä ja asioiden yhteyksien hoksaamista. Älykäs ihminen on usein myös utelias ja haluaa hankkia tietoa niistä asioista, joista on kiinnostunut.
Yksi hyvä määritelmä älykkyyden ja viisauden erosta on minusta tämä:
Älykäs selviää tilanteista, jollaisiin viisas ei joudu....mutta ilman tietoa älykkyydellä ei tee yhtään mitään.
Jos sinua olisi pidetty yksinään pimeässä kellarissa 20 vuotiaaksi saakka ilman kontaktia ulkomaailmaan niin meinaatko että sieltä astelee synnynnäisen älykäs kaveri ulos vaikka olisit Einsteinin pojanpoika? - Äly hoi älä jätä
höpsis. kirjoitti:
...mutta ilman tietoa älykkyydellä ei tee yhtään mitään.
Jos sinua olisi pidetty yksinään pimeässä kellarissa 20 vuotiaaksi saakka ilman kontaktia ulkomaailmaan niin meinaatko että sieltä astelee synnynnäisen älykäs kaveri ulos vaikka olisit Einsteinin pojanpoika?Esimerkkisi henkilö on tietämätön, ei tyhmä. Ei se, että ihmistä pidetään kellarissa ilman virikkeitä, poista oppimisen ja tiedonhankinnan edellytyksiä eli älyä. Kun hän pääsee kellarista ulos, hän oppii todennäköisesti nopeammin kuin vähemmän älykkäät ensin tekemällä havaintoja ympäristöstä ja vähitellen vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa, myöhemmin lukemalla.
Valtakunnanjohtaja Pekka Siitoin aikoinaan Musta Magia kirjassaan neuvoi seuraavaa:
TYHMYYDESTÄ VAPAUTUMINEN:
Jos Teillä on jatkuvaa epäonnea asioidenne onnistumisen suhteen ja jos aina teette tai kärsitte itse aiheuttamistanne kommelluksista, niin menetelkää seuraavasti:
Menkää kesä-aamulla aikaisin ulos suunnilleen kukonlaulun aikaan ja koettakaa löytää ennen kahdeksaa aamulla elävä kyy-käärme. Löydettyänne sen, iskekää sen pää poikki kirveellä ja viekää kotiinne, jossa nyljette käärmeen. Laittakaa lihat pataan ja keittäkää niitä 45 minuuttia, jonka jälkeen syökää lihaa niin paljon kuin jaksatte. Syötyänne sanokaa ääneen, "Oi järki sinä suuri Saatana, kehity ja laajene ja täytä tiedoillasi tyhmät aivoni".
Tämän jälkeen voitte olla varma, että alatte viisastua. Huom! Ellette löydä kyytä ennen kahdeksaa aamulla on etsintä aloitettava uudelleen jonakin muuna aamuna. Kahdeksan jälkeen kiinniotetulla käärmeellä ei ole ns. taikavoimaa järjen valon kehittymisen suhteen.- isän maallinen
Helvetin hyvä kirjoitus.
Samaan aiheeseen liittyen kannattaa katsoa tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=FOeAiw6bQic
On se kummallista kun palstan puupäät antavat peukkua alaspäin ainoalle takuulla toimivalle keinolle.
- Monenlaista neroa
Ensinnäkin, älykkyys ei ole sitä että tietää paljon monista asioista ja muistaa nippelitietoa! Tyhmäkin ihminen voi opetella asioita ulkoa ja lukea tietosanakirjoja.
Mutta uteliaisuus on tietynlaista älykkyyttä. Se että haluaa tietää enemmän ja ymmärtää, on älyllistä toimintaa. Siinä mielessä olet jo valmiiksi älykäs. Monet ihmiset on sellaisia etteivät ole oikeastaan yhtään kiinnostuneista mistään eivätkä halua oppia uutta. Ja usein älyllisen toiminnan mahdollistaa uteliaisuus ja tiedonjano. Uteliaisuuden avulla voi löytää asioihin uusia näkökulmia ja luovia ratkaisuja. Thinking outside the box...
Koulu ei kehitä ihmisen älykkyyttä. Ainakin itsellä koulusta jäi mieleen se että ainoa mitä siellä piti tehdä, oli opetella asioita ulkoa. Eikä se vaatinut älyä, ainoastaan hyvää muistia. Ja kaikilla älykkäillä ihmisillä ei ole hyvä muisti, tunnen itse esimerkiksi erittäin älykkäitä ihmisiä, jotka joutuvat aina tekemään itselleen muistilappuja. Hyvä muisti on vain ominaisuus.
Ja älyä on useaa eri sorttia. Joku on matemaattisesti älykäs, joku taas vaikka verbaalisesti. Ihminen voi olla älykäs vaikkei ymmärtäisi matematiikasta tai hiukkasfysiikasta mitään. Älynkin suhteen meitä on moneen junaan. Jos olet jossakin asiassa lahjakas ja todellat koet tajuavasi sitä, niin sitten olet ainakin jollain alalla älykäs. Harva on ns. yleisnero, joka pätee kaikessa.
Mutta mun mielestäni nykyään painotetaan liikaa ns. matemaattista ja loogista älykkyyttä. Usein luovalla tavalla älykkäitä, taiteellisia ihmisiä ei pidetä juuri kovinkaan älykkäinä. Ajatellaan että vain jotkut huippufyysikot tai matemaatikot ovat älykkäitä. Se on mielestäni hyvin suppea näkemys älystä ja sulkee pois paljon. - kaveri
Minä olen omasta mielestäni tarpeeksi viisas kun olen pärjännyt tähän päivään asti hyvin. Minusta elämän koulu on paras opettaja ja virheistä oppii joita sillä tiellä tulee vastaan. Mitä ylimääräisellä viisaudella tekee? Siinä vaan rasittuu polla. Joten pärjäkäämme sillä viisaudella jota meillä jo on.
- naksu3
Aloittajalle ja muillekkin tähän lankaan eksyville haluaisin tässä lyhyessä informatiivisessa lirpakkeessani hyvin kauniisti kertoa, että älykkääksi ei voi tulla vain itse sitä haluamalla. Älykkääksi synnytään samalla tavalla kuin kaikki muutkin ihmiset tähän maailmaan ovat syntyneet. Älykkyys on asia, mitä ei pysty oppimaan kirjoja lukemalla. Suosittelen etsimään googlesta tietoa seuraavilla hakusanoilla niin ehkä aloittaja ja muut eksyneet sielut saattaavat ymmärtää älykkyyttä ja älykkäitä ihmisiä paremmin.
existential depression
overexcittability
achkermman overexittabilities and ADHD
extarversion
introversion
g-factor
gifted people and their problems by francis heylighen
Mielestäni on hyvin huvittavaa, että joku tahtoo olla älykäs. Itse toivoisin olevani jotain päinvastaista. - utelias ihminen
Yksi merkki ainakin viisaudesta on se, että tajuaa, ettei tiedä paljonkaan ja ettei osaa. Tyhmä ihminen luulee tietävänsä kaikki ja osaavansa myös. Hän ei edes välitä ottaa selvää. Ja kuitenkin elämä, maailma on täynnä mitä ihmeellisimpiä asioita, paljon paljon mielenkiintoisia asioita ja paljon sellaista, jota ei ymmärrä ei sitten millään. Ja onko niin, että tiedon etsijä juuri turhautuu usein ja tulee nöyräksi oman tietämättömyytensä ja tyhmyytensä kanssa. Vaikka olisi kuinka älykäs.
Joten jatka samaa rataa, ole kiinnostunut, uskalla kysyä, uskalla olla vaikka tyhmä, koska sillä tavalla sinä kartutat sivistyksen pääomaa itsessäsi ja opit uusia asioita. Uteliaisuus kannattaa, siitä saa paljon. Se mitä kartutat päähäsi ja itseesi tietona, on sitä viisautta.
Vaikutat oikein lupaalvalta :) - heija sverige
rakastu suomenruotsalaiseen puss puss
- muistimpas
Joillakin kirjanoppineilla on hyvä muisti ja siitä saa käsityksen että onpas viisas ihminen kun tietää = muistaa lukemansa joka ei liity älykkyyteen.
- ne kietoutuvat.
Tässä paistaa kateus muka kirjanoppineita kohtaan, lukekaa alempaa mitä on älykkyys ja tiedonhankkiminen yhteensä.
olet tyhmä ellet nauti tietojesi kartuttamisesta.
Tunnepuolen asiat sulla solmussa ovat älyn lisäksi:?
- Anna13201
Yksi maailmantuttu filosofi Sokrat sanoi, että minä tien, etten tien mitään. Ajattelen, että sinä olet älykäs ja viisas, koska ymmärrät, että maailmassa on paljon tuntematonta, ja sinä haluat tietää sitä.
- Tietäjä
Mieli on aina puutteellinen ja rampa.
- kyllä maar tosi
kuule ellet hanki tietoa ei se älykään sinussa säteile. Se ettet hanki omaehtoisesti jo sitä tietoa ja nauti siitä voi olla päätös että oletkin tyhmä.
Älykkäät nauttivat tietojensa kartuttamisesta koska se palkitsee mielihyväkeskusksi kun osaa taas yhdistää edelliset opitut asiat uusiin.
Et saavuta korkeampaa tietoisuutta lillumassa tunnetason fiilingeissä.
Näin se vaan menee.
vaikutat älyllisesti laiskalta ja yrität oikeuttaa sitä itsellesi vetoamalla asioihin jotka ovat toisen tason juttuja kuin äly. - vai mitenkä lie
Tästä aloituksesta tulee mieleen tyypillinen kateellinen älykkäämpiä kohtaan kuin hän itse, sitä hän tässä johdattelee ja suurin osa teistä jo lensikin ansaansa vakuutellen kuin älykäs hän onkaan.
Tätä nämä muka sosiaalisesti (sosiopaattisesti) älykkäät aina harrastavat, tämä on manipulointia puolelleen.
Näkee lävitse selvästi.
laiska ihminen joka teetättäisi toisilla työn joka kuuluisi itse tehdä: kasvaa aikuiseksi ja kartuttaa tietojaan.
Tyypillinen luistelijatyyppi joka salaa nauraa partaansa lypsäessään teistä juuri sen mitä haluaa.
Tämä aloittaja ON JO VARMA älykkyydestään ja pyörittää teitä siksi näin.
Typerää ajanhaaskausta, kasva aikuiseksi ja suuntaudu kehittämään itseäsi:)
varmaan älysit:)?- ettäkö autsilla
Älykäs ihminen ei istu kädet ristissä kuin typerämpiensä edessä - niitten joita pystyy juoksuttamaan.
Et pysty kaikkia juoksuttamaan varaudu siihen.
Kenties tapasitkin juuri vaan älykkäämmän joka hoksasi pelisi.
Todella älykkäät eivät haaskaa aikaansa peleihin, koska asiat kiinnostavat oikeasti.
Sattuiko? Niin pitikin.
- hoopo älykkö(kö?)
Lopeta huolehtiminen omasta älykkydestäsi koska nyt tulee totuus!
Montako Leonardo Da Vincin kaltaista ihmistä tunnet?
Leonardo on malliesimerkki todellisesta älyllisyydestä. Suurin osa opistojen älyköistä on todellisuudessa pelkkiä keskinkertaisuuksia. Monet heistä viljelevät puheissaan sivistyssanoja ja erityistermejä mikä todellisuudessa on vaan pelkkää kolinaa tyhjässä tynnyrissä. Vain yksi tapa päteä muiden silmissä.
Ja Mensan testejäkin voi harjoittelemalla parantaa kymmeniä pisteitä. Itsekin parikymppisenä vastaavaan testiin jouduin/menin. ÄO:ni oli muistaakseni 128. Voisin vaikka piruttain tehdä sen uudelleen 23 vuoden jälkeen ja katsoa paraneeko tulos. Tosin sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, koska älykkyyteni ei ole koskaan ollut minulle tärkein asia maailmassa.
Korkeasti älykkäät ihmiset toimivat usein yksin ja eivät oikein löydä sopivaa seuraa itselleen muista ihmisistä. Monen kohtalona on vielä usein se kuuluisa "lahjakkaan lapsen tragedia". Osa näistä älykkäistä ja herkistä ihmisistä latistetaan jo lapsena, koska vain keskinkertaisuutta hyväksytään ja suositaan keskinkertaisten ihmisten maailmassa. Joku nousee kuitenkin joskus sellaisen yläpuolelle.
Tulevaisuudessa toivottavasti päästään kuitenkin vähitellen eroon tästä keskinkertaisuuden suosimisesta. Uusi teknologia mahdollistaa uudenlaisen luovuudenkin lähes kaikkien ulottuville. Lapsia säveltämässä sinfonioita, ratkomassa maailmankaikkeuden mysteereitä tai ohjaamassa elokuvia. Se kaikki on tulevaisuudessa arkipäivää. Ihmiskunta on nykyisin aivan liian aivopestyä elämään tylsässä kulutus- ja kilpailuyhteiskunnassa missä ei todellisuudessa ole paljon mitään järkeä. Myös uudenlaista henkisyyttä ja hengellisyyttä on ilmassa. Ihmisen kehittyessä itseajattelevaksi ja -ohjautuvaksi yksilöksi johtaa nykyisten kaltaisten uskonnollisien dinosaurusmaisten instituutioiden vähittäiseen kuolemaan. Tämän on oltava vääjäämätön kehitys. Niiden hedelmät ovat hyvin näkyvissä niiden eripuraisuudessa, jäykyydessä ja ylhäältäohjattavuudessa.
Voin toki olla väärässäkin, mutta se ei minua mitenkään haittaa. Kävi miten kävi niin yksi syrjäinen "kivikasa" ja sen olennot erään galaksin reunalla ei paljon merkkaa maailmankaikkeuden äärettömyyden ja ikuisuuden rinnalla juuri mitään. Laulun sanoin: "väliaikaista kaikki on vaan!"
Mutta ei mennä liian syvälliseksi. Ylläpidolta meni kyllä puurot ja vellit iloisesti sekaisin kun se sekoitti älyn ja viisauden. Ilman viisautta älyllä kun ei ole juuri mitään järkevää käyttöä. Liika älyn korostaminen johtaa lopulta vain älylliseen umpikujaan ja näköalattomuuteen. Viisaus taas antaa ymmärryksen ja merkityksen kaikelle.
Mielestäni on myös tyhmää väittää älykkyyttä lähinnä perinnölliseksi ilmiöksi. Monesti suvuissa on jo pitkään ollut havaittavissa tiettyä suuntautumista tietynlaiseen älyllisyyteen. Ne ovat kasvattaneet sukupolvensa hedelmällisessä ilmapiirissä. Jossain vaiheessa niihin on sitten syntynyt joku joka on noussut keskinkertaisuuden yläpuolelle. Ja mistä tahansa suvusta voi nousta hyvinkin älykäs yksilö. Myös aikakauden ilmapiirillä on oma merkityksensä. Välillä vain ne "muutoksen tuulet puhaltavat" ja syntyy poikkeuksellisia yksilöitä.
Aivoja voi stimuloida siinä missä muitakin lihaksia. Esim. magnetismilla on havaittu olevan selvä "fiksuntava" vaikutus aivoihin. Tutkimukset ja testit ovat vielä vaan lastenkengissä. Uusi tieto ja tutkimus leviää internetin kautta kaikkialle ja lapsetkin voivat olla niistä erittäin kiinnostuneita. Aivot kehittyvät ihan varmasti lapsella mitä enemmän niitä tiedolla vain ruokitaan. Aikamme ei vain oikein vielä suosi sellaista taipumusta lapsissamme. Lasten älyllistä potentiaalia ei oikein vielä ymmärretä ja osata hyödyntää riittävästi. Esim. erilaisten pelejen avulla voitaisiin opettaa lapsille korkeatakin matematiikka, fysiikka, astronomiaa ja mitä tahansa. Ehkä ongelma nykyään onkin siinä, että ihmiset liikaa lokeroivat tiedettä ja lapsi taas näkee kaiken yhtenä kokonaisuutena ja osaa yhdistää kaiken. Olen täysin varma, että tulevaisuuden pelit ovat nimenomaan opettavia ja havainnollistavia. Tiedettä ja myöskin taidetta voidaan omaksua ja oppia niiden kautta hyvinkin nopeasti. Tai sitten voimme ohjelmoida itsellemme erilaisia unia joiden kautta omaksumme ja opimme uusia asioita. Visioita riittää ja vain mielikuvitus on rajanamme. Jos voimme kuvitella mielessämme jonkin asian, voimme sen myös jonain päivänä toteuttaa todellisuudessammekin!
Vaarana saattaa tosin olla se, että joku vielä selvittää maailmankaikkeuden toiminnan ja alkaa luomaankin sen tiedon avulla tuhoavia asioita. Vanhat ihmiskunnan legendat viittaavat siihen, että niin on käynyt ennenkin. Rakkaus on kuitenkin tainnut voittaa aina!
Ja hyvä huumorikin vaatii suurta älykkyyttä. Hovinarrinkin piti olla erittäin älykäs ja viisas oikullisen ja kahjon kuninkaan seurassa. Moni hovinarri tosin tais elää melko lyhyen elämän. - lukekaa1
Lukekaa ja lukekaa. Filosofiaa, historiaa, matematiikkaa, yhteiskuntaoppia, kulttuurimaantiedettä. Matkustelkaa kulttuurimatkoja, tehkää havaintoja, miettikää ja pohtikaapa, kysykää, ihmetelkää, etsikää vastausta, verratkaa eri mielipiteitä, kritisoikaa niitä, puolustakaa niitä, ottakaa selvää, analysoikaa, argumentoikaa, lukekaa. Olette kirjaviisaita, joita halusitte olla. Asettaen vain ehdolle vaaleihin ja puhumaan ihmisiä ympäri.
- pakolla vaan
Pakkoruotsi on avain sivistykseen. Ainoa tärkeä asia mitä elämässä tarvitset ja mitä jos muutat Ruotsiin? Onhan meillä myös pakkomatematiikka. Kielitaito on lisäksi tärkeää. Voit puhua Pohjoismaalaisten kanssa tai siis ainakin ruotsalaisten, jos muut eivät ymmärrä. Pakkoruotsi on myös sivistyksen mittari. Tosin mieluiten pakolla, koska muuten se ei toisi sivistystä.
Eli siis pakolla ruotsin kieltä lisää niin voit ehkäpä edes vähän sivistyä! Kuultu Suomessa niin monelta taholta, että tuskin he ovat väärässä vaikka itse eivät osaisikaan kunnolla ruotsin kieltä vaan kysyisivät kääntämään jutut suomeksi. - allatos
aloita siitä että lopetat näiden ääliökeskustelupalstojen lukemisen jossa yks ääliö toisensa jälkeen kirjoittaa puuta heinää ja kerjää huomiota :=)
- ....................
Harvinaisen mielenkiintoinen ketju, johon päätin vastata. Ketjussa oli paljon järkeviä kommentteja liittyen älykkyyteen ja viisautaan. Erityisesti tämä lause oli erittäin järkevä:
"ihmisen menestymiseen ja yleiseen onnellisuuteen elämässään vaikuttaa vähintään yhtä paljon sosiaaliset taustatekijät, luonne ja mahdollisuudet kehittyä. "
Itse en ole todellakaan keskinkertainen, mutta jatkuvan koulukiusaamisen ja arvostelun takia aloin pitää itseäni rumana ja tyhmänä. Sitten päälle parikymppisenä tapasin ihmisen, joka kehui minua vilpittömästi. Siitä alkoi oma henkinen kehitykseni. Tapasin noin pari vuotta sitten nykyisen parhaan ystäväni, joka on samanlainen erikoisuus kuin minä. Hän on minua teoreettisempi, joten olemme saaneet toisiltamme todella paljon tukea.
Nuoruuden koettelemusten jälkeen en olisi voinut kuvitella, että elämäni voisi olla joskus näin mukavaa ja helppoa. Jatkuvan negatiivisuuden jälkeen olen tullut täysin immuuniksi negatiiviselle kommenteille. En myöskään osaa enää masentua, koska liian monta kertaa annoin itseni vaipua epätoivoon vain sen takia, että annoin muiden ihmisten määritellä arvoni. Olen ihana ja humaani ihminen, joka nyt vain osaa kaikkea. Olen matemaattisesti, taiteellisesti, liikunnallisesti, sosiaalisesti jne. lahjakas. Mainitkaa mitä vain niin todennäköisesti osaan sen. Olen kääntänyt huippunerouteni vahvuudeksi ja olen aika avoin taitojeni suhteen. Autan naapureitani arjen askareissa ja kerron heille mitä kannattaa tehdä jne. Pyrin helpottamaan heidän elämäänsä, jotta he saavat enemmän aikaa vietettäväksi ystäviensa kanssa. Itse en osaa arvostaa muiden seuraa kuin henkisenä kasvamisena. Olen tämänkin suhteen hyvin avoin, minkä ansiosta koen, että saan halutessani seuraa.
Jos jonkun asian muuttaisin itsessäni, niin varmaan haluaisin olla keskinkertaisempi. Haluaisin olla jotenkin tavallisempi. Haluaisin viettää aikaa muiden kanssa ja kokea olevani samalla aallonpituudella. Näin ei kuitenkaan ole ja olen oppinut hyväksymään sen. Toki siihenkin meni vuosia. Haikeana mietin aikoja, jolloin koin olevani muiden kanssa samalla aallonpituudella, mutta elämässä täytyy vain jatkaa eteenpäin. Omaa henkistä kasvuaan ei voi jarruttaa, jos aikoo pitää samalla mielenterveytensä (tämäkin on koettu käytännöntasolla).
Aloittaja: tee asioita, jotka koet mielekkääksi. Kehitä itseäsi, matkustele ja ennen kaikkea hyväksy itsesi. Minulle itseni hyväksyminen on ollut kaikkein hankalinta, mutta sen kun kerran tekee ei tarvitse enää taakse mennä. Elämältä ja muilta ihmisiltä ei kannata odottaa liikoja. Myöskään itsensä jatkuva ruoskiminen ei ole hyväksi. - sama fiilis
Plussapisteistäsi päätellen aika moni tuntuu samaistuvan tilanteeseesi, joten äläpä hätäile! Ihminen tietää siitä, mikä sitä kiinnostaa eikä kaiken tarvitse kiinnostaa kaikkia. Toisten odotuksiin ei kannata sortua.
Sinulla näyttää itsetutkiskelu prosessi alkaneen, joten siitä se sivistyminenkin lähtee(jos sitä sillä nimellä haluaa kutsua). Ei muuta kuin avoimin mielin ja älä hättäile ja stressaa turhia
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1215737- 292090
- 1771922
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661094Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101083Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24977- 73967
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755