kokeneet auttakaa! :)

avun tarpeessa

Hei! tässä alkanut miettimään kun on enää pari viikkoa la että mitähän sairaalaan kannattaa ottaa mukaan? itelle ja vauvalle? niiku vaatteit esim?? ja sitten vielä mitähän kannattaa vielä hankkia ennen lapsen tuloa :) listaan mitä on jo :) no vaatteit, turvakaukalo,rattaat,hoitopöytä, tuttei ja pulloi, vaippoi, öö sinkkirasvaa? pyllypyyhkeit, no äitiyspakkaus tavarat, öö siinä ne tais ollakki :) tiiän sänky puuttuu mut etsitään juuri sopivaa mut mitä viel?? ensimmäinen lapsi ja aika hukassa tavaroiden suhteen :) mut enköhä mä opi :D jos vähä peesaatte kertoo :) mikä vauvan pesuaine on hyvä? mistä sää niitä puklausrättei? :D kuinkahan paljon vaatetta pitää olla päällä ku sairaalasta lähetään autolla pois?

12

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dvgs<dgv

      Äitiyspakkauksessa on kaikki mitä alkuun tarvitset (myös ne puklausrätit eli sideharsot). Neuvolasta saatavissa esitteissä on yleensä listaa mitä mukaan sairaalaan. Voit myös googlata.
      Vaunut ja turvakaukalo on aika pakolliset. Hoitopöytääkään ei välttämättä tarvitse.
      Kannattaa googlata.

      • kolmastulossa

        ei näkynyt olevan tämän vuoden paketissa puklausrättejä ollenkaan kun katselin..? Kaupasta saa ostettua, esim itse ostin ihan halpahallista paketin puklausrättejä :)

        Niin ja elä unoha itteäs, tarviit kotiin isoja siteitä jälkivuotoa varten, liivinsuojuksia.. ja itellä on varattuna "tissipumppu", kun kahden edellisen aikaan tullu niiin paljon maitoa et tarvinnu välillä vauvan apuna tyhjennellä :)

        Tsemppiä sinne sulle!


      • Minn85.
        kolmastulossa kirjoitti:

        ei näkynyt olevan tämän vuoden paketissa puklausrättejä ollenkaan kun katselin..? Kaupasta saa ostettua, esim itse ostin ihan halpahallista paketin puklausrättejä :)

        Niin ja elä unoha itteäs, tarviit kotiin isoja siteitä jälkivuotoa varten, liivinsuojuksia.. ja itellä on varattuna "tissipumppu", kun kahden edellisen aikaan tullu niiin paljon maitoa et tarvinnu välillä vauvan apuna tyhjennellä :)

        Tsemppiä sinne sulle!

        On siellä yks, kulkee vaan nimellä sideharsovaippa, 70 x 70 cm.:) Yhdellä tosin ei pärjää mihinkään jos puklaileva vauva..


    • s.t1

      Vauvan sängyn saat äitiyspakkauksen laatikosta. Siks sielä on patja valmiina. Nostat laatikon esim. kahden tuolin päälle sänkynne ja seinän väliin. (Näin meillä)

      Vauvan kasvot pestään aamusin keitetyllä ja jäähdytetyllä vetellä. Siihen tarvii meikinpoisto vanulappuja.
      Vauvan pylly pestään ihan vaan vetellä ja kuivataan pehmeeseen frotee pyyhkeeseen tai siihen pakkauksen huppupyyhkeeseen.

      Laitokselle tarvit itelles hiusharjan, hammasharjan tahna, shampoo hoitoaine ja dödön. Sekä kameran jossa on varmasti akkua ja äitiyskortin. Ja kotiin lähtöä varten vaattet. (Esim housut voi matkalla kastua jos lapsivettä rupee tulemaan...)
      Vauvalle me otetaan kaukalo, body sukkikset, villahousut ja takki ja pipo. Pihalle mennessä fleacepeitto päälle. Meillä melkein tunnin automatka joten peiton voi ottaa pian autos pois.

      • neljäs tulossa

        "Vauvan kasvot pestään aamusin keitetyllä ja jäähdytetyllä vetellä. Siihen tarvii meikinpoisto vanulappuja. " Miksi?? Siis pesu keitetyllä vedellä?

        Vauvalle voi muuten pukea kevyen puvunkin, ei tarvitse mitään takkeja ja villahousuja...

        Kukin tavallansa tietysti..


      • kolmastulossa
        neljäs tulossa kirjoitti:

        "Vauvan kasvot pestään aamusin keitetyllä ja jäähdytetyllä vetellä. Siihen tarvii meikinpoisto vanulappuja. " Miksi?? Siis pesu keitetyllä vedellä?

        Vauvalle voi muuten pukea kevyen puvunkin, ei tarvitse mitään takkeja ja villahousuja...

        Kukin tavallansa tietysti..

        meillä piti vauvelin silmiä pyyhkiä aamuisin nuin, kun rähmi. En tiedä onko muuten sitten tarpeen, mutta näin ohjeistivat neuvolasta silloin :)


      • 32+2
        kolmastulossa kirjoitti:

        meillä piti vauvelin silmiä pyyhkiä aamuisin nuin, kun rähmi. En tiedä onko muuten sitten tarpeen, mutta näin ohjeistivat neuvolasta silloin :)

        Rähmäisten silmien pyyhkiminen on ihan eri asia.


      • s.t1
        neljäs tulossa kirjoitti:

        "Vauvan kasvot pestään aamusin keitetyllä ja jäähdytetyllä vetellä. Siihen tarvii meikinpoisto vanulappuja. " Miksi?? Siis pesu keitetyllä vedellä?

        Vauvalle voi muuten pukea kevyen puvunkin, ei tarvitse mitään takkeja ja villahousuja...

        Kukin tavallansa tietysti..

        "Vauvan kasvot pestään aamusin keitetyllä ja jäähdytetyllä vetellä. Siihen tarvii meikinpoisto vanulappuja. " Miksi?? Siis pesu keitetyllä vedellä?"

        -Öööh, siksi kun laitoksella tehtiin niin ja käskettiin jatkaa samaa kotona... Neljäs mullekin on tulos ja joka kerta ne on käskeny niin tehdä. Viimeksi syksyllä -10. Mun sairaalana on seinäjoen keskussairaala.
        Eikö muiden sitte oo käsketty näin tehdä?


      • puhdasta vettä
        s.t1 kirjoitti:

        "Vauvan kasvot pestään aamusin keitetyllä ja jäähdytetyllä vetellä. Siihen tarvii meikinpoisto vanulappuja. " Miksi?? Siis pesu keitetyllä vedellä?"

        -Öööh, siksi kun laitoksella tehtiin niin ja käskettiin jatkaa samaa kotona... Neljäs mullekin on tulos ja joka kerta ne on käskeny niin tehdä. Viimeksi syksyllä -10. Mun sairaalana on seinäjoen keskussairaala.
        Eikö muiden sitte oo käsketty näin tehdä?

        No se on ehkä vähän vanhanaikainen ohje. :) Ei vettä enää nykyään käsketä keittämään, kun ei siinä jäähdytetyssä vedessä juuri sen vähempää ole bakteereja kuin hanavedessäkään. Niin ne ohjeet muuttuu ajan mukana.


    • nininn

      Noilla pääsette jo hyvin alkuun. Sänkyä ei välttämättä heti tarvitse, aluksi vauvan voi olla paras nukkua äitiyspakkauksen laatikossa. Iso sänky voi tuntua pienestä vauvasta todella suurelta sen jälkeen kun on kohdussa elänyt, saattaa tulla paremmat unet pienemmässä pedissä. Vauva kylvetetään pelkässä vedessä, pesuaineita ei tarvita alle 1-vuotiaalle. Jos vauvan iho on todella kuiva voi käyttää kylpyöljyä, sen voi ostaa sitten jos näyttää siltä, että tarvitsee. Purkki tai kaksi kannattaa varata korviketta kotiin jos ei maito ole kotiutuessa vielä kunnolla noussut tai vauva jostain muusta syystä tarvitsee alussa lisämaitoa. Vaatteita et sairaalaan tarvitse kuin kotimatkalle sinulle ja vauvalle. Kännykkä, laturi ja hygieniatarvikkeet ym. kun on matkassa niin niillä pärjää jo hyvin.

    • kica1

      Ykkösen kohdalla (2010) pakkasin innoissani sairaalakassiin normi lyhythihaisen paidan. Ajattelin: "jes, saan vihdoin omat vaatteet päälle!". No toisin kävi. Kotiin lähtiessä maito oli noussut rintoihin niin kovasti ettei normipaita mahtunut heti päälle. Kotiin sain lähteä samoissa mammavaatteissa, joissa olin tullutkin synnyttämään :)

      Meillä oli onneksi lyhyt matka kodista sairaalaan. Oltiin 2-3 yötä sairaalassa ja mies kävi välillä kotona hakemassa, jos jotain tarvittiin (oltiin perhehuoneessa). Meillä oli käyttöä tietokoneelle ja lukemiselle/lehdille. Ja vaikka olin synnytystä varten pakannut jotain evästä, tulivat ne tarpeen vasta osastolla. Nyt toista varten aion laukkuun pakata ainakin pari karkkipussia :)

      Vauvalle kannattaa varata varuiksi kahdet kotiutumisvaatteet. Meillä nimittäin ainakin ensimmäiset menivät kakkaan, kun vaippa falskasi.

    • 18+13

      Meillä ainakin tarvittiin vauvashamppoota, kun tytöllä oli niin tuuhea tukka. Öljyä voi tarvita myös karstan irrottamiseen. Kosteusvoidehan siinä pakkauksessa onkin. Talkkia käytettiin myös ja puhdistuspyyhkeitä. Olethan muistanut ostaa pulloharjan? Onko vaihtolakanat sänkyyn? Sitteri osoittautui meillä todella käteväksi. Jotkut taas tykkää käyttää rintareppua ja kylvetystukea. Olihan amme? HalpaHallissa näin minäkin harsoja 4kpl/10€. Varmaan suuremmista kaupoista löytyy ihan sieltä tuttipullojen vierestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe