Lapsen bipolaarisuus

Bipopäinen lapsi

Kaksisuuntaisuus puhkeaa tyypillisesti nuorena aikuisena, mutta se voi (harvoin) puhjeta myös minkä ikäisenä tahansa.

Kokemuksia, tietoa, kirjallisuutta, tv-dokumentteja LAPSEN kaksisuuntaisesta? Suomessa joku tähän erikoistunut?
Ainakin käännettynä tuntuu löytyvän huonosti, mutta englannin kieliset käy myös.

15

1084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trewei

Hei joku aika sitte tuli tv-dokumentti lapsista ketkä sairastaa kaksuuntasta mielialahäiriötä(dokumentti oli muistaakseni brittiläinen) Siinä oli lapsia noin7 vuotiaista ylöspäin. Lapsia seurattiin heidän arkista elämää pitemmän aikaa ja ei voi muuta sanoa, kun miten ihmeessä vanhemmat jaksaa. Lapsilla kauheita raivokohtauksia ja yhellä lapsella oli itsemurhayritys ja joutu sairaalahoitoon ohjelman aikana. Kaikki lapset myös käyttivät lääkitystä. Oli kyllä aika ahistava kattoa niitä lapsia,mulle oli yllätys, että lapsetkin voi sairastaa kaksuuntasta. Muistaakseni dokumentti tuli teema kanavalta- näkysköhän se yle areenassa.

• äiti 77

Vanhemmille ei anneta vaihtoehtoa. Meidän on pakko jaksaa!

• myrkyt poies vaa

Ei tullut mieleen, että raivokohtaukset, agressiot ja itsetuhoisuus ovat lääkekäytön seurausta. Lapsethan eivät ole koskaan sairastaneet kaksisuuntaista mielialahäiriötä ennen kuin mielialalääkkeet otettiin käyttöön. Ongelmat ovat suurimmilta osin iatrogeenisiä.

• mitenlapsijaksaa

eikös tämä juuri periydy vanhemmilta? Lapsella ei vaihtoehtoa ollut valita vanhempiaan ja perintötekijöitään

• oikea syy

Ongelmana oli lasten lääkitys. Siksi he saivat raivokohtauksia.

• myrkyt poies vaa

katos. joku muukin tietää mistä on ollut kysymys. hyvä.

• Antibes

Meillä juuri mietinnässä tuo vaihtoehto että onko nuoremmalla (7v) lapsellamme kaksisuuntainen. Itselläni 1-tyypin bipo ja siskollani 2-tyypin. Pojan oireilut todella rankkoja, uhannut tappaa itsensä, hakkaa perheenjäseniään jne. Mutta toisaalta se toinen puoli, rakastava, hellä ja älykäs pieni mies, luokkansa parhaimmistoa, kaikista kokeista täydet.

On niin kovin raastavaa katsoa toisen mielialanvaihteluita kun ei voi auttaa. Olemme aina käyttäneet lapsiamme vain yksityisen sektorin lääkäreillä mutta sieltä ohjasivat kunnalliselle. Kuulemma pienen lapsen "psykiatrisissa häiriöissä" hoito aloitetaan kunnalliselta puolelta kun tieto on jokaisella taholla. (eskari, koulu, terveydenhoitaja, opettaja jne)

Koulun alussa opettaja sanoi että seurataan tilannetta joka paranikin muutamaksi viikoksi. Nyt opettaja sitten soitti ja sanoi että olisi parasta ottaa yhteyttä perheneuvolaan, ennenkuin pieni mies tuhoaa loputkin kaverisuhteensa. Nyt odotamme soittoa neuvolasta.

Kotiolomme ovat aina olleet todella hyvät. Emme käytä alkoa lainkaan, emme tupakoi, rakastamme aviomiehen kanssa toisiamme edelleen, lapsilla on hyvät harrastukset, emme käytä väkivaltaa jne. Silti sitä vain syyttää itseään. =(
      Pelkäänkin niin kamalasti että olen periyttänyt sairauteni toiseen lapseeni. Esikoinen taas on luokkansa parhaiten käyttäytyvä oppilas, kohtelias, kiltti jne.

Olisi todella mukavaa kuulla muilta vanhemmilta mielipiteitä asiasta.

• Adhd nainen

Onko Adhd:ta poissuljettu? Myös siinä saattaa olla raivokohtauksia, kaikilla ei ylivilkkautta vaan keskittymiskyvyn ongelmia.

• nämä juhlat eivät ol

En usko, että lapsella voisi olla diagnosoitava mielensairaus.

Ja lääkkeitä lapselle oletettuun mielensairaukseen?? Ei hyvänen aika, en oikeasti halua tietää enempää.

• Bipo pah tauti

Valitettavasti kaksisuuntainen häiriö johtaa lapsilla usein itse murhaan.

• Antibes

Enpä ole koskaan törmännyt moiseen tietoon että kaksisuuntainen mielialahäiriö johtaa lapsilla usein itsemurhaan. Onko sulla Bipo pah tauti jotain lähdettä tuolle tiedolle?

• Antibes

Adhd-nainen: jotenkin vaikea uskoa pojallamme tuohon adhd:hen koska keskittymiskyky koulussa tunneilla on erittäin hyvä, luokkansa parhaimmistoa. Ja asiat jotka kiinnostavat, esim vaativien legojen kokoaminen, keskittymiskykyä riittää jopa tuntikausia.

• Minä vain
        Antibes kirjoitti:

Adhd-nainen: jotenkin vaikea uskoa pojallamme tuohon adhd:hen koska keskittymiskyky koulussa tunneilla on erittäin hyvä, luokkansa parhaimmistoa. Ja asiat jotka kiinnostavat, esim vaativien legojen kokoaminen, keskittymiskykyä riittää jopa tuntikausia.

Mun pojalla (silloin 4v.), oli raivareita, kilahti ihan pikku-asioista, raivari kesti 45 minuuttiakin kerralla, niitä alkoi olla 2 päivässä. Teetin varastorautakokeen (kilpirauhaskokeet myös), niin rautavarastot olivat ihan alakantissa. Kun aloin antaa pojalle nestemäistä rautaa (lääkäri oli mukana tässä), pojan raivarit hävisivät! Oli siis vaan totaalisen uupunut. Tempperamenttinen luonnehan poika on aina ollut, mutta näin ainakin meillä auttoi tuo rauta, en väitä että kaikilla, jos on juuri esim.kaksisuuntainen. Tosin isälläänhän se on, eli toivon, ettei ole periytynyt.

• teetätätestit
        Antibes kirjoitti:

ADD on myös adhdta!

• äiti -73
        teetätätestit kirjoitti:

ADD on myös adhdta!

Meidän lapsellamme diagnosointiin ala-asteikäisenä asperger. Lapsi ei puhunut koulussa juuri mitään, mutta koulumenestys oli hyvä ja mielekkäässä harrastuksessaan menestyi erinomaisesti.Keskittyi joihinkin asioihin tuntikausiksi, toisiin ei ollenkaan. Sai näitä itkupotkuraivareita, aistiyliherkyyttä, vaikeutta toisten tunteiden eleiden ymmärtämisessä. Kävi muutaman vuoden terapiassa, joka lopetettiin hyödyttömänä
        Sairastui 13-vuotiaana ekaan masennusjaksoon, Se meni ohi noin puolessa vuodessa ja sen jälkeen kaikki näytti sujuvan hyvin. Oli kavereita, hyviä harrastuksia ka päälle 9, koulusta ja joka paikasta tuli vai kehuja. Kaikki näytti niin hyvältä, että vuosien psykiatrinen hoitokontkti päätettiin.
        No, sitten alkoivat paniikkihäiriöt ja voimakas ahdistus, pelko kouluumenemisestä, uusi hoitokontanti ja eka kerran lääkitys Seronil, lääke tuntui tehoavan, kohta nuori oli taas elämänsä kunnossa ja valtavat tulevaisuuden suunnitelmat...sitten yksi kaunis päivä vointi romahti, lakkasi puhumasta, vahingoitti itseään noin tavoin - nyt vuoden sisällä 4 osastojaksoa takana (välissä vaudikkaampia jaksoja) ja bipo- epäily, nyt antipsykoottinen ja mielialaatasaava lääkitys. Yrittää käydä lukiota ja tehdä tulevaisuuden suunnitelmia, mutta kun elämä on yhtä vuoristorataa, niin vaikeaa Se on myös läheisten kannalta. Suvussa bipoja enemmänkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe