Koira ihmiset

jjeppp

Hei!

Olen tässä puolitoista vuotta ollut koiran omistaja, koirani on siis 1½ vuotias. On selvää, että kaikilla ihmisillä on omat tapansa kouluttaa koiraansa, kaikki ihmiset ja koirat ovat erilaisia. Yritän siis ymmärtää kaikkia ja olla puuttumatta muiden asioihin. Olisi kuitenkin mukava, että muutkin yrittäisivät samaa.

Tietysti se on vähän hankalaa, jos jotkut ihmiset antavat koiransa moikata toista koiraa ja toiset taas eivät. Sitä pitäisi kysyä eikä vaan päästää hihnaa pitkäksi. Minulle on käynyt monesti niin, että omistaja vaan päästää hihnan pitkäksi tms. Enkä itse tykkää, koska oma koirani pistää heti leikiksi ja haukkuu. Minä koulutan niin, että koirien tapaaminen ja leikkiminen ja haukkuminen tapahtuu koirapuistossa/vapaana. Hihnassa ollessa pyrin siihen, että ei leikitä tai innostuta liikaa, vaan tehdään kontaktiharjoituksia yms. Mutta vastaantulevat eivät ymmärrä, vaan alkaa hirveä tenttaus, että miksi näin, koirien pitää saada ottaa kontaktia muihin ja haukkua. Yllätys yllätys, heillä on sellainen koira joka ei hauku. Sitten on myös vastaantulevia, joilla on tosi rauhallisia ja hiljaisia koiria ja sitten jos minun koira muutaman kerran haukahtaa (se siis innostuu kyllä muista koirista, kun kontaktiharjoitus ei mene ihan nappiin ja silloin haukahtaa ja vetää innoissaan), niin sitten saan äkäistä tuijotusta vastaantulevalta.

Haluaisin vaan käydä lenkillä rauhassa, ilman arvostelua. Ei kuitenkaan ole mikään ongelmakäyttäytyvä koira, kun ei räksytä taukoamatta tai ole aggressiivinen..tms. Olen kokenut myös koirapuistossa pari kertaa vertailua ja arvostelua, siellä jotkut eivät tykkää, että koira haukkuu ja on tosi innokas. Se on hassua. Siellähän on tarkoitus leikkiä? En yritä tehdä koirastani mitään täydellistä käyttäytyjää kun se on minulle seurakoira, kunhan perustouhut onnistuu hyvin, se riittää. Voi olla, että otan kommentit väärin, en tiedä.

Oletteko itse kokeneet samaa / Mitä mieltä asiasta?

3

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keltainen rusetti

Laita taluttimeen keltainen nauha, niin muut tietävät, että tahdotte kulkea rauhassa.

Googlettamalla saat lisätietoja.

• Meidän koirat ei leiki kuin tuttujen ja luotettavien koiraystävien kanssa
      ja keskenään tietenkin peuhaavat. Räkyttäville vastaantulijoille nuo
      ovat lähinnä välinpitämättömiä, kunhan ei iholle tuppaudu, ei hauku takaisin.

• Keltainen nauha olisi kyllä kätevä merkki muille jättää rauhaan, mutta kuinkahan moni ihminen tietää mitä se tarkoittaa? Veikkaan ettei kovin moni... Olen 30v elämäni aikana nähnyt sellaisen vain yhden kerran, ja kuitenkin ihmisiä jotka haluavat lenkittää koiransa rauhassa, on paljon enemmän. Toisaalta jos niitä käytettäisiin enemmän mainitussa tarkoituksessa, ihmiset alkaisivat tajuta mitä se tarkoittaa..?

Oma koirani ei yleensä edes kiinnostu muista koirista eikä metelöi tai kisko hihnassa vaikka kiinnostuisikin, mutta jos se osoittaa että haluaisi käydä tervehtimässä, kysyn omistajalta saanko päästää lähemmäksi. Mutta jos vastaantuleva koira riuhtoo ja mekastaa hihnassaan jo kaukaa tai omistaja osoittaa jo kaukaa ettei kaipaa kontaktia, komennan koirani seuraamaan ja ohitamme kaikessa rauhassa.

Meillä päin ei ole koirapuistoja lähimaillakaan joten koirien väliset tapaamiset tapahtuvat väkisinkin lenkkien yhteydessä. Edellisessä asuinpaikassani niitä oli useampikin, mutta ei tuo niissä viihtynyt. Sen verran tuli kuitenkin käytyä, että minäkin huomasin joidenkin ihmisten tuohtuvan jos jonkun koira erehtyi siellä haukkumaan. Minusta se on älytöntä ja viittasin sille kintaalla kuten muutkin. Koirapuistothan ovat olemassa sitä varten, että koirat saavat siellä riekkua mielensä mukaan (tiettyyn rajaan asti)!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      57
      13431
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      3893
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      37
      2288
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      154
      2179
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      332
      1689
    6. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      91
      1441
    7. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      28
      1440
    8. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      201
      1412
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1176
    10. 102
      1174
    Aihe