halogeenien tilalle lediä !

huh mikä urakka

paneelikatossa vanhat halogeenit ,
ja nyt pitäisi vaihtaa ledeihin !
minkälaiset ovat 3-5 w ledit näkeekö ?
antakaas hyviä nettisivuja josta näkyy ledit ja hinnat

25

7057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uh pujnh pojunh

Muutaman watin led on aivan älyttömän voimakas. Mistäpä täällä kukaan osaa sanoa, millaiset polttimot haluat tai tarvitset. Kannattaa ensin googlailla asiaoista. Valovoiman yksikkö on lumen ja toinen, mihin pitää perehtyä on värilämpötila, siis haluaako punaisen, neutraalin, vaiko sinisen valon.

Selvittele ensin, mitä haluat, osta sitten kokeeksi yksi polttimo ja tutkaile, tuliko mieluinen.

• Nipsa

Noiden kattospottien suurin ongelma on häikäisy, oli niissä sitten halogeenit tai LEDit. Tähän kannattaa kiinnittää huomioita valinnassa sillä muuten voit helposti mennä ojasta allikkoon LEDeihin vaihtaessasi.

• 30/30

Älä osta halvinta sarjaa, niistä ole kuin harmia.

• tyfugyiuijo

Niimpä, kiinanpoikien kasaamat ledit on jo valmiiksi rikki.

• eitiedä

Saako Ledejä laitettua himmentimellä toimivaksi?

Ainakaan aikaisemmin ei saanut halogeenien tilalle, jos oli himmennin käytössä.

• minävaantass

riippuu himmentimestä ja spottien määrästä, vanhat busjääkärit oli 60-400w about ja esim. 6-8kpl 4w = 24-32w eli himmennys toimii vasta tietyllä alkujännitteellä.
        suosittelen uusimaan samalla led-himmentimen.

• letti-lamppu
        minävaantass kirjoitti:

riippuu himmentimestä ja spottien määrästä, vanhat busjääkärit oli 60-400w about ja esim. 6-8kpl 4w = 24-32w eli himmennys toimii vasta tietyllä alkujännitteellä.
        suosittelen uusimaan samalla led-himmentimen.

Minulla on 16 kpl halogeeneja katossa.
        Jos vaihdan tähän systeemiin led-lamput, pitääkö uusia himmennin myös?
        Onko himmentimen taakse asennettavat ledit erilaisia kuin muuhun käyttöön tarkoitetut?

• Leedd
        letti-lamppu kirjoitti:

Minulla on 16 kpl halogeeneja katossa.
        Jos vaihdan tähän systeemiin led-lamput, pitääkö uusia himmennin myös?
        Onko himmentimen taakse asennettavat ledit erilaisia kuin muuhun käyttöön tarkoitetut?

Todennäköisesti vaihtoon menee himmennin ja myös muuntaja .ledi varmaan toimii sun vanhallakin muuntajalla mutta ne välkkyy.. Suosittelen kysymistä myyjältä itse ostin pedeled.fi nimisestä verkkokaupasta ja toimii mut mullakin vanhat muuntajat joten vaihdoin nekin löyty ko myyjältä koko paketti.

• minävaan111
        Leedd kirjoitti:

Todennäköisesti vaihtoon menee himmennin ja myös muuntaja .ledi varmaan toimii sun vanhallakin muuntajalla mutta ne välkkyy.. Suosittelen kysymistä myyjältä itse ostin pedeled.fi nimisestä verkkokaupasta ja toimii mut mullakin vanhat muuntajat joten vaihdoin nekin löyty ko myyjältä koko paketti.

niinpäniin, jos gu10=230v valitaan himmennettävä 230v led.
        jos gx5,3 eli 12v niin tarvitaan myös himmennettävä muuntaja. toisiosäätöjä en suosittele (leluja).

• minävaan111 kirjoitti:

niinpäniin, jos gu10=230v valitaan himmennettävä 230v led.
        jos gx5,3 eli 12v niin tarvitaan myös himmennettävä muuntaja. toisiosäätöjä en suosittele (leluja).

Toisiosäätimet pitäisi lailla kieltää. Ei hyviä..

Philipsiltä ja osramilta löytyy himmennettäviä ledversioita jotka pelaavan vanhan himmentimen ja muuntajan kanssa(12V)

• muumi3

katsoppas tuolta www.ledexperts.fi

• Jottai ei mainostaja pääse noin helpolla, niin kysytään että miksi taustalla olevan yrityksen tuotteita löytyy eniten tukesin listoilta. Myyntikieltoon tai palautusmenettelyyn on mennyt 14 tuotetta.

Otetaas vielä tuolta sivulta muutama asia:

""säästävät sähköä jopa 90 %"""
        Ei pidä paikkaansa. 60w hehkulamppua ei voi korvata 6w ledversiolla, niin että valoteho molemmissa olisi sama

""sytyttämis- ja sammuttamismäärä ei vaikuta LED lampun keskimääräiseen elinikään""
        Kyllä vaikuttaa. Ei ehkä suoraan lediin, mutta virtalähteeseen kyllä

""lampun voit vaihtaa helposti itse""
        Miltei kaikki lamput voi vaihtaa itse, ja vielä helposti

"""koska LED lamput tuottavat hyvin vähän lämpöä, ne ovat erittäin turvallisia
        ovat huoltovapaita ja pitkäikäisiä, jopa 50.000 tuntia""""
        Ledien suurin ongelma on juuri lämpeäminen/kuumeneminen. Pienellä sähköteholla ei lämpöä paljoa synny, mutta ei synny valoakaan

"""värintoisto ja valon tuotto on huippuluokkaa""
        Hyvin harvoin nämä kaksi asiaa kohtaavat.

• Lediä peliin
        ledpoliisi kirjoitti:

Jottai ei mainostaja pääse noin helpolla, niin kysytään että miksi taustalla olevan yrityksen tuotteita löytyy eniten tukesin listoilta. Myyntikieltoon tai palautusmenettelyyn on mennyt 14 tuotetta.

Ei pidä paikkaansa. 60w hehkulamppua ei voi korvata 6w ledversiolla, niin että valoteho molemmissa olisi sama

""sytyttämis- ja sammuttamismäärä ei vaikuta LED lampun keskimääräiseen elinikään""

Ledien suurin ongelma on juuri lämpeäminen/kuumeneminen. Pienellä sähköteholla ei lämpöä paljoa synny, mutta ei synny valoakaan

Tää ukko ei tajua ainakaan ledistä juuri mitään tai on ainakin vuositolkulla jääny jälkeen.

• Wolfram rules
        ledpoliisi kirjoitti:

Jottai ei mainostaja pääse noin helpolla, niin kysytään että miksi taustalla olevan yrityksen tuotteita löytyy eniten tukesin listoilta. Myyntikieltoon tai palautusmenettelyyn on mennyt 14 tuotetta.

Vielä yksi: "valontuoton alenema on vähäinen"

En nyt väittämää esitä, mutta minulla on käsitys, että ledit nimenomaan himmenevät käytön myötä, vieläpä melko paljon ja aika vähäisenkin polttotuntimäärän jälkeen. Olen nähnyt netissä käyttäjäkokemuksia, joissa kerrotaan voimakkaasta himmenemisestä. Ja koska vähäistä valovirran alenemaa ei ainakaan harjaantumaton silmä helposti huomaa, voinee tuosta päätellä, että himmeneminen on ollut huomattavaa, eli valovirran alenema on ollut ainakin 50%.

Moni led-lamppu on valonjaoltaan selvästi erilainen kuin hehkulamppu, jonka valo on liki kaikkiin suuntiin tasainen ja hyvä, eli se on ympärisäteilevä. Led-lampun valo säteilee usein vain korkeintaan puoliavaruuteen eli puolipallon muotoisesti, ja vielä useammin valokeila on kapea. Jollei ympärisäteilevää led-lamppua ole, ei ledillä voi korvata hehkulamppua, jos kriteerinä on valon ympärisäteilevyys.

Hehkulampun värintoisto on hyvä, vaikkakin spektri on punaista kohden nouseva. Ne kuvat ledin spektristä, mitä minä olen nähnyt, eivät minussa herätä tarvetta ryhtyä hurraata huutamaan. Suoremmin sanottuna ne spektrikuvat olivat aika surullista katseltavaa. Mutta kukaties joku ledeistä minua enemmän tietävä linkittää nyt tähän kuvat hyvistä led-spektreistä, jolloin joudun toteamaaan, että ompas kehitys kehittynyt.

Muuten olen sitä mieltä, että hehkulamppukielto pitää tarpeettomana ja perusteettomana purkaa.

• 5+18
        Wolfram rules kirjoitti:

En nyt väittämää esitä, mutta minulla on käsitys, että ledit nimenomaan himmenevät käytön myötä, vieläpä melko paljon ja aika vähäisenkin polttotuntimäärän jälkeen. Olen nähnyt netissä käyttäjäkokemuksia, joissa kerrotaan voimakkaasta himmenemisestä. Ja koska vähäistä valovirran alenemaa ei ainakaan harjaantumaton silmä helposti huomaa, voinee tuosta päätellä, että himmeneminen on ollut huomattavaa, eli valovirran alenema on ollut ainakin 50%.

Moni led-lamppu on valonjaoltaan selvästi erilainen kuin hehkulamppu, jonka valo on liki kaikkiin suuntiin tasainen ja hyvä, eli se on ympärisäteilevä. Led-lampun valo säteilee usein vain korkeintaan puoliavaruuteen eli puolipallon muotoisesti, ja vielä useammin valokeila on kapea. Jollei ympärisäteilevää led-lamppua ole, ei ledillä voi korvata hehkulamppua, jos kriteerinä on valon ympärisäteilevyys.

Hehkulampun värintoisto on hyvä, vaikkakin spektri on punaista kohden nouseva. Ne kuvat ledin spektristä, mitä minä olen nähnyt, eivät minussa herätä tarvetta ryhtyä hurraata huutamaan. Suoremmin sanottuna ne spektrikuvat olivat aika surullista katseltavaa. Mutta kukaties joku ledeistä minua enemmän tietävä linkittää nyt tähän kuvat hyvistä led-spektreistä, jolloin joudun toteamaaan, että ompas kehitys kehittynyt.

Muuten olen sitä mieltä, että hehkulamppukielto pitää tarpeettomana ja perusteettomana purkaa.

Ei mitään hehkulamppuja enää kun on jo halogeenit. Halogeenilampuista tulee kuumemman hehkulangan ansiosta enemmän ja valkoisempaa valoa.

• Wolfram rules
        5+18 kirjoitti:

Ei mitään hehkulamppuja enää kun on jo halogeenit. Halogeenilampuista tulee kuumemman hehkulangan ansiosta enemmän ja valkoisempaa valoa.

Joo, kyllähän tämä halogeenijuttu onkin jo tuttu asia.

Halogeenitkin ovat muuten hehkulamppuja, ja myös niitä on vedetty pois myynnistä hehkulamppukiellon vuoksi, ja lisää poistuu lähivuosina. Sinänsä on minusta hiukan outoa puolustella hehkulamppukieltoa sillä, että markkonoilla on vielä joitakin halogeenilamppujakin myynnissä. Eihän se ole halogeenilamppujen käyttäjiltä pois, jos kauppojen hyllyillä olisi myös tavallisia hehkuja.

Itse käytän myös halogeeneja tavallisten hehkujen lisäksi.
        Yksi erityisen hyvä halogeenilamppu, jota käytän työpöytävalaisimessa, on Osramin GY6.35-kantainen 12-volttinen Halostar ECO (67432 ECO): 35W, 860lm, 2900K, 4000h, Anttilasta alle vitosella kappale. Valon laatu on äärimmäisen hyvä, eikä tuonkaan lampun paikalle sovi mikään korvike.
        Seuraavaksi vähän yleisemmin:

Kävin tuolla edellälinkitetyssä ledexperts-nettisivuilla. Vilkaisin muutamaa lamppua lähemmin. Siellä on tarjolla mm. E14-kantaisia 70-80 lumenin valovirralla olevia led-lamppuja. Kuitenkin jo 15-wattiset hehkulamput (esim. jääkaappi- ja uunilamput) tarjoavat valovirtaa yli sata lumenia. Mitä käyttöä on 70-80 lumenin lampulle, ellei sitten yövalona (mihin se voi hyvinkin sopia)? Vaikea keksiä, mitä tuo korvaisi, tai mihin riittäisi. Se 15-wattinen uunilamppu ei muuten riitä noin sadan lumenin valovirtoineen kunnolla edes sen uunin valaisuun.

Sitten katsoin vähän isompia E27-kantaisia. Eräässä värintoistoindeksi oli 75, ja eräässä toisessa 65. Tässä jälkimmäisessä valovirtaa saadaan 600lm, ja värilämpötila on 3500K. Aika kalsean kylmää on. Voisin ajatella noita käytettävän jossain ulkona olevassa polkupyörä- tai autokatoksessa, missä ei kukaan oleskele. Tuommoisellako värintoistolla olevat led-lamput ovat korvaavinaan hehkulamppuvalaistusta kotona?

• 10+
        Wolfram rules kirjoitti:

Joo, kyllähän tämä halogeenijuttu onkin jo tuttu asia.

Halogeenitkin ovat muuten hehkulamppuja, ja myös niitä on vedetty pois myynnistä hehkulamppukiellon vuoksi, ja lisää poistuu lähivuosina. Sinänsä on minusta hiukan outoa puolustella hehkulamppukieltoa sillä, että markkonoilla on vielä joitakin halogeenilamppujakin myynnissä. Eihän se ole halogeenilamppujen käyttäjiltä pois, jos kauppojen hyllyillä olisi myös tavallisia hehkuja.

Itse käytän myös halogeeneja tavallisten hehkujen lisäksi.
        Yksi erityisen hyvä halogeenilamppu, jota käytän työpöytävalaisimessa, on Osramin GY6.35-kantainen 12-volttinen Halostar ECO (67432 ECO): 35W, 860lm, 2900K, 4000h, Anttilasta alle vitosella kappale. Valon laatu on äärimmäisen hyvä, eikä tuonkaan lampun paikalle sovi mikään korvike.
        Seuraavaksi vähän yleisemmin:

Kävin tuolla edellälinkitetyssä ledexperts-nettisivuilla. Vilkaisin muutamaa lamppua lähemmin. Siellä on tarjolla mm. E14-kantaisia 70-80 lumenin valovirralla olevia led-lamppuja. Kuitenkin jo 15-wattiset hehkulamput (esim. jääkaappi- ja uunilamput) tarjoavat valovirtaa yli sata lumenia. Mitä käyttöä on 70-80 lumenin lampulle, ellei sitten yövalona (mihin se voi hyvinkin sopia)? Vaikea keksiä, mitä tuo korvaisi, tai mihin riittäisi. Se 15-wattinen uunilamppu ei muuten riitä noin sadan lumenin valovirtoineen kunnolla edes sen uunin valaisuun.

Sitten katsoin vähän isompia E27-kantaisia. Eräässä värintoistoindeksi oli 75, ja eräässä toisessa 65. Tässä jälkimmäisessä valovirtaa saadaan 600lm, ja värilämpötila on 3500K. Aika kalsean kylmää on. Voisin ajatella noita käytettävän jossain ulkona olevassa polkupyörä- tai autokatoksessa, missä ei kukaan oleskele. Tuommoisellako värintoistolla olevat led-lamput ovat korvaavinaan hehkulamppuvalaistusta kotona?

Joopa joo.
        3500K kalsean kylmää, kusen keltaista se on. Et taida olla perillä noista värilämpötiloista.

• 15+11
        10+ kirjoitti:

Joopa joo.
        3500K kalsean kylmää, kusen keltaista se on. Et taida olla perillä noista värilämpötiloista.

Alhainen värintoisto aiheuttaa huomattavia muutoksia noista värilämpötiloista. Halvimmat "2700K" loisteputketkin ovat suorastaan keltaisia. Sensijaan oikea 2700K-asteinen objekti(hehkulanka) tuottaa selkeän valkoista, mutta punasia ja keltasia kohteita korostavaa valoa. Todellinen 3500K on siis jo hyvinkin valkoista. Halvat ledipaskat saavat vain senkin näyttämään ihan väärältä

Sitten on noi LPS-lamput, joita moottoriteillä joskus käytettiin. Niillekkin joku kaheli on "värilämpötilan" määrittänyt, vaikkei niistä tule mitään muuta, kuin monokromaattista 590nm valoa.

• electrospell
        Wolfram rules kirjoitti:

"Suoremmin sanottuna ne spektrikuvat olivat aika surullista katseltavaa. Mutta kukaties joku ledeistä minua enemmän tietävä linkittää nyt tähän kuvat hyvistä led-spektreistä, jolloin joudun toteamaaan, että ompas kehitys kehittynyt."

Katselepa spektrikäyriä Electrospellin ledeistä, jotka tällä hetkellä taitavat olla parhaita. Niitä löytyy kahdenlaisia, flat-white led ja "tungsten" led joka jäljittelee hehkulampun punaiseen painottuvaa spektriä. Electrospellin flat-whitessä spektri on kuin genelecin kaiuttimien taajuusvaste eli menee jo luonnottoman tasaiseksi, auringon valokin on röpyläisempää ja epätasaisempaa.

• ei löydy kaupasta
        electrospell kirjoitti:

"Suoremmin sanottuna ne spektrikuvat olivat aika surullista katseltavaa. Mutta kukaties joku ledeistä minua enemmän tietävä linkittää nyt tähän kuvat hyvistä led-spektreistä, jolloin joudun toteamaaan, että ompas kehitys kehittynyt."

Katselepa spektrikäyriä Electrospellin ledeistä, jotka tällä hetkellä taitavat olla parhaita. Niitä löytyy kahdenlaisia, flat-white led ja "tungsten" led joka jäljittelee hehkulampun punaiseen painottuvaa spektriä. Electrospellin flat-whitessä spektri on kuin genelecin kaiuttimien taajuusvaste eli menee jo luonnottoman tasaiseksi, auringon valokin on röpyläisempää ja epätasaisempaa.

Electrospellin ledejä käytetään ainoastaan joissakin kameroiden led-salamoissa ja lcd telkkareiden taustavaloissa. Led lampuista niitä ei taida vielä löytyä. Marketeissa myytävä philips, osram, airam sonta myy niin hyvin ja kuluttajat niitä tyytyväisinä ostavat, eivätkä vaadi tasaista värintoistoa koteihinsa, ettei yksikään lamppuvalmistaja ole tuonut electrospellin ledeihin perustuvaa lamppua myyntiin.

•   í

Turha mitään kummajaisledejä on yrittää metsästää, kun loisteputkista on olemassa nämä erittäin korkealaatuiset 950- ja 954-putket

• korkealaatuiset?

https://origin-ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0894177712000167-gr4.jpg

kelpaavat ehkä kellareiden ja varastohallien valaistukseen.

Älkää ihmiset ostako tuollaista sontaa, vaan jättäkää kaupan hyllylle kaikki tuollaiset loisteputket ja ledit joilla ei tee mitään.

• 6+17

• on selvä ero
        6+17 kirjoitti:

Älä viitti... Et edes huomaa eroa auringonvalon ja bioluxin/color proofin väliltä

https://www.youtube.com/watch?v=DAMeT1fNLik

Kyllä sen eron huomaa erittäin selvästi. Tuossa esim. Wallraf-Richartzin taidemuseossa otetut kuvat, oikeanpuolisessa kuvassa on parhaat loisteputket käytössä (luultavasti TL950 tai joku vielä parempi) ja vasemmalla halogeeni.
        Värit eivät alkuunkaan erotu edes noilla museoihin tarkoitetuilla huippuluokan loisteputkilla, halogeeni on todella paljon parempi.
        http://www.solux.net/images/wallraf-rubins-comparison.jpg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe