Keisarinleikkaus vai alatiesynnytys?

äiskä25

Heippa! Täällä olisi yksi viimeisillään oleva 25-vuotias äiti, joka odottaa esikoistaan. Olen ensi synnyttäjä ja en oikein tiedä kumpi on parempi, keisarinleikkaus vai alatiesynnytys? Onko teillä kokemuksia tai osaako, joku sanoa kumpi on parempi ensi synnyttäjälle?

13

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Tietysti aina on parhain alatie, paranemisen kannalta. Jos pelkäät että tuhero väljääntyy ni muista jumpata lantionpohjan lihakset kuntoon.

    • alatie paras :)

      alatie parempi.. siinä paremmin parantuu ku keisarileikkauksesta.. ja eihän suomessa saa keisarileikkausta jos ei ole iha kauhee pelko tai joku "vika" että ei vois synnyttää alakautta... siihen keisarileikkaukseen pitää olla todella hyvä syy että alkavat siihen... ei ne ihan huviksee niitä keisarileikkauksia tee..

      • äiskä25

        Kiitos vastauksista! Tietääkö, joku missä olisi tukirymä ensi synnyttäjälle tai, mistä voisi lukea muiden kokemuksista?


    • Kapusha

      Itselle tehtiin kiireellinen sectio 33h yrittämisen jälkeen ja mulle jäi siitä hyvät fiilikset,vaikka kovin sitä pelkäsin että siihen joudutaan. Paraneminen on yleensä ottaen nopeampaa alateitse kun synnyttää, mutta mulla ei ollut juuri mitään kipuja haavassa. Ekat 2pv nyt oli kipupumppu tietenkin ja senkin jälkeen 3x päivässä särkylääke mutta odotin pahempaa.
      Itse toivon että jos joskus lisää siunaantuu niin voisin normaalisti synnyttää, koska ajatus siitä että saa heti vauvan syliin,pystyy hoitamaan ja käydä suihkussa heti niin kuulostaa niin paljon paremmalta,kuin se että itse menet heräämöön ja vauva viedään osastolle odottamaan. Ja että seuraavan pari päivää olet kiinni niissä tippaletkuissa ja saat raahata niitä mukanas. Enkä mä ainakaan pystynyt pesemään vauvan pyllyä tms kun se pöytä otti aina haavan kohdalle kiinni ja nostelu oli muutenkin hankalaa.

      Ei ole kokemusta kun tästä yhdestä mutta luulisin että alatiesynnytys on parempi vaihtoehto :)

    • Alatiesynnytys

      on tietystikin se parempi vaihtoehto, sektio tehdään aina vain jos ei alatiesynnytys syystä tai toisesta onnistu.

    • ei voi valita..

      Miten on mahollista että sua ei neuvolassa oo ohjattu pelkopolille rv 20paikkeilla? niin meillä Tampereella ainakin toimitaan. Neuvolatäti sano ainaki mulle että siellä 30viikon tienoilla ei enää lähetteitä sinne tehä ku tulee nii kiire ja jonot on pitkiä.

      Ihmettelen et miten sua ei oo neuvolassa ohjeistettu asioista vai etkö oo niistä puhunu siellä? ei tääl suomessa tosiaan vaa päätetä et haluanpa sektion vaan siihen pitää olla syy. pelko on syy, mutta sitä ennen tavataan monta kertaa kätilö/lääkäri ja keskustellaan yms kaikesta mahdollisesta ja suositellaan tietenkin alatiesynnytystä.

      Nyt vain etsit netistä vertaistuke, eiköhän niitä löydy. tsemppiä sulle tulevaan :) itsellä oli alkuraskaudessa pelko synnnytystä kohtaan ja panikoin sitä ihan hirveästi, nyt olen rauhallisin mielin ja odotan vain että saan tämän pienen viereeni ja tosiaan alatiesynnytys on tähtäimessä. kyllä luonto homman hoitaa kotiin isoissa osissa synnytyksiä ja sitä että kaikki ei mene hyvin, niin ei missään nimessä kannata panikoida etukäteen!

      • lisäys.

        Ja se piti vielä sanoa, että älä missään nimessä lue synnytyskertomuksia! ne ei ole hyväksi ihmiselle joka pelkää synnytystä (tietysti on joitain joille ne sopii) mutta valitettavasti niin monet liioittelevat yms. ja jokainen synnytys on omanlainen!

        lue normaalista synnytyksestä ja sen kulusta, opettele sinua rauhoittavia hengitystekniikoita ja asentoja, rentoudu, älä ressaa synnytystä. Se mitä pelkopolilla sinulle oltaisiin sanottu niin on ehdottomasti se että älä lue synnytystarinoita, osaat synnyttää ilman niitäkin! pahimmilaan niitä lukemalla ahdistat itseäsi lisää.


      • Eihän..
        lisäys. kirjoitti:

        Ja se piti vielä sanoa, että älä missään nimessä lue synnytyskertomuksia! ne ei ole hyväksi ihmiselle joka pelkää synnytystä (tietysti on joitain joille ne sopii) mutta valitettavasti niin monet liioittelevat yms. ja jokainen synnytys on omanlainen!

        lue normaalista synnytyksestä ja sen kulusta, opettele sinua rauhoittavia hengitystekniikoita ja asentoja, rentoudu, älä ressaa synnytystä. Se mitä pelkopolilla sinulle oltaisiin sanottu niin on ehdottomasti se että älä lue synnytystarinoita, osaat synnyttää ilman niitäkin! pahimmilaan niitä lukemalla ahdistat itseäsi lisää.

        aloittaja missään kohtaa sano pelkäävänsä synnytystä... mistä niin päättelit?


      • no mistäköhän!
        Eihän.. kirjoitti:

        aloittaja missään kohtaa sano pelkäävänsä synnytystä... mistä niin päättelit?

        No harvemmin kukaan tarvitsee tukiryhmää ilman että mitään pelkoa on. Enkä mä mitään pahaa tarkoittanut ja tuo viesti oli asiallisesti kirjotiettu, että sillee. Mutta sama se mulle on, sun nyt vaan piti päästä pätemään tuolla täysin turhalla kommentillasi!


      • äiskä25
        no mistäköhän! kirjoitti:

        No harvemmin kukaan tarvitsee tukiryhmää ilman että mitään pelkoa on. Enkä mä mitään pahaa tarkoittanut ja tuo viesti oli asiallisesti kirjotiettu, että sillee. Mutta sama se mulle on, sun nyt vaan piti päästä pätemään tuolla täysin turhalla kommentillasi!

        Tosiaan lääkäri sanoi kun soittelin hänelle eilen, että synnytän ihan normaalisti ellei tule äkkinäinen syy tehdä leikkaus. Ja kiitos paljon vastauksista ja odottelen kotona jo laukut pakattuna sillä huomenna on laskettuaikani. Nyt sitä mennään!;)


      • tsemppiä.
        äiskä25 kirjoitti:

        Tosiaan lääkäri sanoi kun soittelin hänelle eilen, että synnytän ihan normaalisti ellei tule äkkinäinen syy tehdä leikkaus. Ja kiitos paljon vastauksista ja odottelen kotona jo laukut pakattuna sillä huomenna on laskettuaikani. Nyt sitä mennään!;)

        Noniin, tsemppiä sitten vain tulevaan :D Toivottavasti ei kauheasti ylitte raskaus mene. Itse tulen perässä muutaman viikon päästä.


      • äiskä25
        tsemppiä. kirjoitti:

        Noniin, tsemppiä sitten vain tulevaan :D Toivottavasti ei kauheasti ylitte raskaus mene. Itse tulen perässä muutaman viikon päästä.

        Kiitoksia ja tsemppiä sinullekkin!;)


      • äiskä25
        äiskä25 kirjoitti:

        Kiitoksia ja tsemppiä sinullekkin!;)

        Noniin nyt sitä mennään! Supistukset alkoivat kello 22:53 ja nyt matkalla synnyttämään. Vihdoin se tulee!:D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe